Sida 1 av 2

M28 777

Postat: fredag 29 april 2005 8:12
av Björn J.
Bild

Jag kollade under "Vagnhallen" här på Swetramway, och under GS och M28.

Faktum är att en vagn inte finns med, det är exprimentvagnen M28 777, egentligen skulle den väl ha en annan typbeteckning, men ni vet GS...
Hursomhelst så tog man fram en enda sådan här vagn för att testa den på Långedragslinjen, för att där kunna glesa ut tidtabellen.
Testerna föll inte väl ut och sedemera så byggdes 777 om till en vanlig M28, eller blev reservdelförråd, uppgifterna går litet isär.
Dessvärre har jag ingen riktigt bra bild på vagnen, men det kanske någon annan har?

Bj.

Postat: fredag 29 april 2005 8:56
av 2763
Märkligt, varför har M28:an M29-boggier? och M25/29 Skyltkrukor?

//T

Postat: fredag 29 april 2005 9:11
av Björn J.
TonyM skrev:Märkligt, varför har M28:an M29-boggier? och M25/29 Skyltkrukor?

//T
Därför att det var en märklig vagn, liksom en bastard, "HPD" (iHopPlockadeDelar).


Bild
Bj.

Postat: fredag 29 april 2005 9:27
av 2763
Var det förresten det här projektet som Boeing var inblandat i där man ville bygga en ramp på Saltholmen f.v.b. till Öarna? Man hade redan planerat att bygga om 717, 727, 737, 747 för den trafiken......

//Tony

Postat: fredag 29 april 2005 9:33
av BaardB
Hei, du er 29 dager for sent ute :wink:

Re: M28 777

Postat: fredag 29 april 2005 10:22
av Mikael Karlsson
Björn J. skrev:Bild

Jag kollade under "Vagnhallen" här på Swetramway, och under GS och M28.

Faktum är att en vagn inte finns med, det är exprimentvagnen M28 777, egentligen skulle den väl ha en annan typbeteckning, men ni vet GS...
Hursomhelst så tog man fram en enda sådan här vagn för att testa den på Långedragslinjen, för att där kunna glesa ut tidtabellen.
Testerna föll inte väl ut och sedemera så byggdes 777 om till en vanlig M28, eller blev reservdelförråd, uppgifterna går litet isär.
Dessvärre har jag ingen riktigt bra bild på vagnen, men det kanske någon annan har?

Bj.
Man har alltså förlängt en M28:a på det här viset. Vilka år handlar det om? Känns lite besvärligt i kurvorna. Och numret 777? (M28 701-770) :?

Postat: fredag 29 april 2005 11:33
av Slagpåse
Det var ju en bastard, var glad att dom inte körde med "666" också så vore det riktigt "jävligt" :roll:

Postat: fredag 29 april 2005 12:19
av 2763
BaardB skrev:Hei, du er 29 dager for sent ute :wink:
Nja.... (M)28- dagar för sent.....

;-) (den andre är det 1 dag sedan den förste)

//Tony

Re: M28 777

Postat: fredag 29 april 2005 14:19
av Byggare Bob
Mikael Karlsson skrev: Man har alltså förlängt en M28:a på det här viset. Vilka år handlar det om? Känns lite besvärligt i kurvorna. Och numret 777? (M28 701-770) :?

Tror du på tomten oxå??? :D

Björn behagar skämta med oss, vagn 777 har ALDRIG funnits på riktigt, men möjligen i Göteborgshumorn....

Annars är spekulationen intressant, men jag tror att om motsvarande vagn funnits i verkligheten så hade nog kurvradierna varit väldigt svåra att övervinna, för att inte tala om överhänget i kurvorna...

Tro inte på allt du ser och hör :D

Re: M28 777

Postat: fredag 29 april 2005 15:59
av Mikael Karlsson
Byggare Bob skrev:
Mikael Karlsson skrev: Man har alltså förlängt en M28:a på det här viset. Vilka år handlar det om? Känns lite besvärligt i kurvorna. Och numret 777? (M28 701-770) :?

Tror du på tomten oxå??? :D

Björn behagar skämta med oss, vagn 777 har ALDRIG funnits på riktigt, men möjligen i Göteborgshumorn....

Annars är spekulationen intressant, men jag tror att om motsvarande vagn funnits i verkligheten så hade nog kurvradierna varit väldigt svåra att övervinna, för att inte tala om överhänget i kurvorna...

Tro inte på allt du ser och hör :D
Tomten, tror jag har hört talas om honom nån gång :lol:

Jaså det var Göteborgshumor. Trodde det var något jag missat, något innan min tid så att säga. Och det där med kurvradier är inte så konstigt. Se på Nordkorea, där finns det en stad med tatra ledvagnar. Där man tagit bort leden och svetsat ihop delarna. Det är en väldigt låååång 4-axlig vagn så att säga!

Nåja, med Göteborgare och deras humor vet man aldrig :D :D :D Får väl erkänna att jag gick på det då 8)

Postat: fredag 29 april 2005 17:20
av Björn J.
Kurvradierna var väl ingenting, passagerarcirkulationen var det värre med.
Vagnen borde ju sett ut så här:

Bild

Bj.

Postat: fredag 29 april 2005 19:44
av Mikael Karlsson
Björn J. skrev:Kurvradierna var väl ingenting, passagerarcirkulationen var det värre med.
Vagnen borde ju sett ut så här:

Bild

Bj.
Man skulle kunna haft en led där siffrorna är! Och möjligtvis även lite låggolv. Tipsa GS så kanske de behåller pedalvagnarna :lol:

Postat: fredag 29 april 2005 19:57
av Björn J.
Mikael Karlsson skrev:Tipsa GS så kanske de behåller pedalvagnarna :lol:
Det behövs inte, det har de redan kommit på själva... 8)

Bj.

Postat: lördag 30 april 2005 16:18
av Nupski
Appropå testvagnar så letade jag i mitt arkiv och fann en bild på GL-s testbuss från slutet av 80-talet.... Bussen ser lite halvt anonym ut och bilden är tagen från ganska långt håll... ty det var problem att komma nära GL-s testanläggning.... men som alla vet blev GL, västtrafik och projektet lades på is....
Bild

Postat: lördag 30 april 2005 16:23
av Björne
Nupski skrev:Appropå testvagnar så letade jag i mitt arkiv och fann en bild på GL-s testbuss från slutet av 80-talet.... Bussen ser lite halvt anonym ut och bilden är tagen från ganska långt håll... ty det var problem att komma nära GL-s testanläggning.... men som alla vet blev GL, västtrafik och projektet lades på is....
Bild
det var minsan något i hästväg :wink: Tänkt för framtida expressbusslinjer eller vad tänkte man sig?

Postat: lördag 30 april 2005 16:48
av Magnus H
Suck.......och jag som trodde att M28 777 faktiskt funnits...

Postat: söndag 01 maj 2005 0:03
av Nupski
Björne skrev:
Nupski skrev:Appropå testvagnar så letade jag i mitt arkiv och fann en bild på GL-s testbuss från slutet av 80-talet.... Bussen ser lite halvt anonym ut och bilden är tagen från ganska långt håll... ty det var problem att komma nära GL-s testanläggning.... men som alla vet blev GL, västtrafik och projektet lades på is....
Bild
det var minsan något i hästväg :wink: Tänkt för framtida expressbusslinjer eller vad tänkte man sig?
Enligt min källa så var det att man skulle dra in alla tåg 8) i GL-området och ersätta dem med dessa bussar.... men men... tycker nog att projekt M28 777 är mer spännande i sig... fullkomligt diggabel vagn... :lol:

Postat: söndag 01 maj 2005 9:36
av Björn J.
Nupski skrev:Appropå testvagnar så letade jag i mitt arkiv och fann en bild på GL-s testbuss från slutet av 80-talet.... Bussen ser lite halvt anonym ut och bilden är tagen från ganska långt håll... ty det var problem att komma nära GL-s testanläggning.... men som alla vet blev GL, västtrafik och projektet lades på is....
Jasså, DEN bussen... ja en annan av anledningarna med isläggandet var ju att det var något svårt att rangera in den på "Nisseterminalen".

Bj.

Re: M28 777 Rita går ju!

Postat: söndag 08 februari 2015 21:33
av Odd
Rita går ju!

M28EV ( Extended Version / EVolution )
M28EV.png
M28EV.png (80.59 KiB) Visad 15922 gånger

Re: M28 777

Postat: måndag 09 februari 2015 11:27
av 2763
Hur kommer det sig att du har M29-boggier på den?

/T