Sida 1 av 1
Gas-ostar
Postat: måndag 18 april 2005 14:04
av CJA
Någon som vet hur GS kunde satsa på Den Oudsten Gas? Dessa är ju i princip snarlika dieselvarianterna av den fula busstypen.
Gasarna tjuter dessutom lika mycket, och jag undrar om dom drivs på en blandning av gas och diesel?

Postat: måndag 18 april 2005 14:24
av 2763
Skillnaden på en gasbuss och en dieselbuss är att man kör en gasbuss på gas och en dieselbuss på diesel. Det är samma motor och samma buss i övrigt.
Ja - jo visst - vissa anpassningar av motorn görs, men det är inte särskilt stor skillnad ändå, det är fortfarande en dieselmotor.
Däremot kör man inte på blandade bränslen.
//Tony
Postat: måndag 18 april 2005 15:35
av CJA
.. det skulle man kunna tro, hela sidan längst bak är helt grå ....
Postat: måndag 18 april 2005 15:38
av 2763
CJA skrev:.. det skulle man kunna tro, hela sidan längst bak är helt grå ....
Så du menar alltså att bussens exteriöra färg spelar roll i den här frågan?
Tekniskt sett är det inte en stor skillnad - det är samma pryttlar. Om bussen sedan råkar vara mintgrön med chockrosa prickar eller blå spelar väl ändå inte någon större roll i sammanhanget.
//Tony
Postat: måndag 18 april 2005 16:26
av Gäst
TonyM skrev:CJA skrev:.. det skulle man kunna tro, hela sidan längst bak är helt grå ....
Så du menar alltså att bussens exteriöra färg spelar roll i den här frågan?
Tekniskt sett är det inte en stor skillnad - det är samma pryttlar. Om bussen sedan råkar vara mintgrön med chockrosa prickar eller blå spelar väl ändå inte någon större roll i sammanhanget.
//Tony
Kvicktänkt som jag är tror jag CJA syftar på utsläppen från avgasrören som färgar sidan på bussen svart, svart, svart!

Postat: måndag 18 april 2005 19:05
av CJA
Jepp, det var en smart iakttagelse.. jag menar givetvis den gråsvarta färgen, som orsakas av utsläppen... hur nu en gasbuss kan se ut så, ja inte vet jag?
Postat: måndag 18 april 2005 22:26
av daca
konstigt...

Den Oudsten Bussarna i 500-serien, normalbussarna, har inte mycket till missfärgningar bakom utblåset, det tar ju CRT-filtrena bort, har dock sett att led-oudstarna ryker mer. Trodde dock att det bara var dieselbussarna. Konstigt, det är väl samma motor och avgassystem i lederna som i normalbussarna...
Postat: tisdag 19 april 2005 8:15
av spårsnoken
daca skrev:konstigt...

Den Oudsten Bussarna i 500-serien, normalbussarna, har inte mycket till missfärgningar bakom utblåset, det tar ju CRT-filtrena bort, har dock sett att led-oudstarna ryker mer. Trodde dock att det bara var dieselbussarna. Konstigt, det är väl samma motor och avgassystem i lederna som i normalbussarna...
-----------------
Ev. svart beläggning består av sotpartiklar som emitteras huvudsakligen vid 'dålig' förbränning. Ev. filter skall normalt ta bort dessa partiklar, men det är inte säkert att de fungerar 100-%-igt.
Man kan tänka sig att en ledbuss (som är tyngre även i förhållande till motorstyrkan, spec. i högtrafik inkl. passagerare) får mer sotemissioner än en tvåaxlig buss. Att de förekommer även vid gasdrift (gas som drivmedel skall i sig inte kunna ge upphov till sotbildning) kan bero på förbränning av motorolja som den huvudsakliga orsaken till sotpartiklar i avgaserna.
mvh/spårsnoken
Postat: torsdag 21 april 2005 9:35
av Nupski
Det är en ganska stor skillnad mellan Gas Den Oudsten och Diesel dito... Dieseln bussarna har insprutningsmotorer från DAF med turbo och Gas vagnarna har motorer från MAN... En Gas motor skiljer sig ganska mycket från en diesel dito... en GAS motor fungerar i princip som en bensinare med tändstift... sen brukar gasmotorer ha något som liknar den gamla sortens förgasare även kallad gasblandare istället för den insprutningspump som finns på dieslar... den största nackdelen med en Gas motor är den lägre kompressionen som gör att du får ett sämre vridmoment...
Postat: måndag 25 april 2005 12:23
av Gäst
Jag vet inte hur det kommer sig, men GAS-ostarna tjuter väldigt mycket...