Bussarna Brinner!

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9753
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Bussarna Brinner!

Inlägg av 2763 »

En buss med följande okända parametrar märke, slag, operatör, linje brinner enligt GP vid Kungssten.

http://www2.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=110199
Med reservation för tyckfel.
Björn J.
Inlägg: 2624
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:30
Ort: Härlanda

Inlägg av Björn J. »

Nä, jag vet heller ingenting om detta.
men reagerar på den "allt dåligare svenskan" som även de som borde vara proffs på området slänger sig med.

Vidare skulle väl följande platsa bättre i "Ordet är fritt" men då tappar det ju kopplingen till sammanhanget.
Det var i motorn i bakre delen av bussen. som det brann.
Kallas väl för "hänsyftningsfel" då man i detta fallet kan undra ungefär så här:
Va... finns det en motor där fram också?
Sedan har ju artikelförfattaren lagt in en punkt för mycket också, skulle väl varit ett komma.

Inte för att jag själv alltid uttrycker mig så korrekt, men man kan ju kanske få begära mer av en journalist.

Jag kan inte låta bli att bjuda er på ett annat hänsyftningsfel, och då ett som på ett bra sätt beskriver Norges västkust.

Havet slutar i allmänhet vid kusten, utom i Norge, där det fortsätter en bra bit in i landet.

Bj.
Vadå jag dyster?
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9753
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Inlägg av 2763 »

Björn Johansson (BJ) skrev:
GP-journalisten skrev:Det var i motorn i bakre delen av bussen. som det brann.
Kallas väl för "hänsyftningsfel" då man i detta fallet kan undra ungefär så här:
Va... finns det en motor där fram också?
Sedan har ju artikelförfattaren lagt in en punkt för mycket också, skulle väl varit ett komma.
Jodu Björn skulle tippa på att det finns en hel del motorer i en buss, men det är klart "motorn motorn" sitter idag bak i de flesta enheter.

Andra motorer: Torkarmotorer, spjällstyrningsmotorer till värmepaket och fläktar, fläktmotorer, startmotor, stolställarmotorer, dörröppningsmotorer (inte vanligt på buss, men däremot har varit på spårvagn), strålkastarställarmotorer m.m. m.m.

Den typ av journalistik som är representerad här är snabb och man har inte tid till korrekturläsning - irriterande, men personen i fråga behärskar antagligen bättre svenska om han/hon får tid på sig...

/Tony
Med reservation för tyckfel.
Björn J.
Inlägg: 2624
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:30
Ort: Härlanda

tvåriktningsbuss.

Inlägg av Björn J. »

Vid närmare eftertanke såg jag en bild i en fransk lokaltrafikbok i SSR´s bibliotek en gång... En slags fyrhjulsdriven och likaså fyrhjulstyrd buss. Denna hade också (för säkerhetskull) två motorer. Jo denna buss var dessutom en dubbelriktningsbuss, dock ej dubbeldeckare.
Bussvetarna vet säkert vilket missfoster jag tänker på.
Misstänker att man byggde sådana för att slippa vändskivan som på bilden med trådbussen...
Nästan så att jag tror att det var Citroën som var skyldiga till denna skapelse, då denna firmas tekniker ofta hade lösningar på problem som knappast existerar.

Bussbränder... vi vet ju annars att naturgasbussarna har blivit ett hatobjekt hos räddningstjänsten (= fd. Brandförsvaret), en del tillbud och iallafall en totalskada har det ju blivit.

Bj.
Vadå jag dyster?
Johan
Inlägg: 351
Blev medlem: fredag 20 september 2002 10:37
Ort: Göteborg

Re: tvåriktningsbuss.

Inlägg av Johan »

Bussbränder... vi vet ju annars att naturgasbussarna har blivit ett hatobjekt hos räddningstjänsten (= fd. Brandförsvaret), en del tillbud och iallafall en totalskada har det ju blivit.

Bj.[/quote]

Lite ur spår men... kan man hoppas på en utskrotning av de äldre naturgasbussarna? :P GS och Swebus, upp till nummer 850 ungefär.
Mr. Burns
Inlägg: 1883
Blev medlem: måndag 02 september 2002 13:40
Ort: Framsidan

Re: tvåriktningsbuss.

Inlägg av Mr. Burns »

Johan skrev:Lite ur spår men... kan man hoppas på en utskrotning av de äldre naturgasbussarna? :P GS och Swebus, upp till nummer 850 ungefär.
GS B32 (höggolv) 701-720 levererades 92-93.
GS B34 (lågentré) 801-819 levererades 94-97. Av dessa är 801-815 numera Swebus 839-853. Minus skrotade 841 förstås.

B32 är nära tioårsstrecket och faller kanske bort snart, men inte ska de andra bussarna (Swebus inkluderade) behöva skrotas än på ett tag?


/Michael

Stort tack till faktabanken no. 1.
mikaelringmarck
Inlägg: 8
Blev medlem: söndag 24 november 2002 18:58
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: tvåriktningsbuss.

Inlägg av mikaelringmarck »

[/quote]
Lite ur spår men... kan man hoppas på en utskrotning av de äldre naturgasbussarna? :P GS och Swebus, upp till nummer 850 ungefär.[/quote]

Skulle vara kul att veta vilka bussmodeller det är också. :? :)
Mvh Mikael R, 16 år
Användarens profilbild
JAgr
Inlägg: 571
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:59
Ort: Västra Frölunda

Re: Bussarna Brinner!

Inlägg av JAgr »

TonyM skrev:En buss med följande okända parametrar märke, slag, operatör, linje brinner enligt GP vid Kungssten.

http://www2.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=110199
Det var en den Oudsten tillhörande GS busspark. Totalutbränd efter vad jag hörde. Utbrändhet drabbar inte bara kontorsslavar tydligen.

/JAgr
Mr. Burns
Inlägg: 1883
Blev medlem: måndag 02 september 2002 13:40
Ort: Framsidan

Re: tvåriktningsbuss.

Inlägg av Mr. Burns »

mikaelringmarck skrev:
Johan skrev: Lite ur spår men... kan man hoppas på en utskrotning av de äldre naturgasbussarna? :P GS och Swebus, upp till nummer 850 ungefär.
Skulle vara kul att veta vilka bussmodeller det är också. :? :)

Kolla på länken jag skickade med i förra inlägget så borde det klarna. :)

/Michael
Senast redigerad av Mr. Burns den måndag 02 december 2002 20:50, redigerad totalt 1 gånger.
mikaelringmarck
Inlägg: 8
Blev medlem: söndag 24 november 2002 18:58
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: tvåriktningsbuss.

Inlägg av mikaelringmarck »

Arnold skrev:
mikaelringmarck skrev: Lite ur spår men... kan man hoppas på en utskrotning av de äldre naturgasbussarna? :P GS och Swebus, upp till nummer 850 ungefär.
Skulle vara kul att veta vilka bussmodeller det är också. :? :)

Kolla på länken jag skickade med i förra inlägget så borde det klarna. :)

/Michael[/quote]

Ok, tack :)
Mvh Mikael R, 16 år
Skriv svar