
Efter som det hära mera handlar om biogasbussar nu så byter jag namn...
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
-----------------Anonymous skrev:Då är det RIKTIGA skitbussar alltså
Nu är det väl så att rötmassan ruttnar och avger metangas ändå, även om processen blir mindre effektiv.spårsnoken skrev:Nja. På ett sätt är det så. Kör man med biogasbussar ökar utsläppen av metangas dels genom att man tvångsmässigt rötar avfallet eller vad det nu är man framställer biogasen av (jämfört med om man inte rötat) för att få ut maximalt med just metangas. Sedan sker det utsläpp av metangas från tankning och drift av biogasbussar.
-----------------TonyM skrev:Nu är det väl så att rötmassan ruttnar och avger metangas ändå, även om processen blir mindre effektiv.spårsnoken skrev:Nja. På ett sätt är det så. Kör man med biogasbussar ökar utsläppen av metangas dels genom att man tvångsmässigt rötar avfallet eller vad det nu är man framställer biogasen av (jämfört med om man inte rötat) för att få ut maximalt med just metangas. Sedan sker det utsläpp av metangas från tankning och drift av biogasbussar.
Metangasen är bättre för miljön i förbränd form än i oförbränd.
//Tony
Det beror på hur länge efter förrutnelsen det hela handlar om. Är det exempelvis kodynga det handlar om - då är metanavgången inte direkt försumbar. Samma sak gäller för samma typ av restprodukter från andra däggdjur.Anonymous skrev: Nej. Vid naturlig 'förruttning' blir restprodukterna i högre grad kol och tyngre kolväten (petroleum) och bara en liten del blir metangas som sipprar ut i atmosfären eller lägger sig i gasfickor i marken tillsammans med propan och butan, som så småningom blir vad man kallar 'naturgas' (och som nästan inte alls innehåller metan för den har redan försvunnit eller i vissa fall omvandlats till tyngre kolväten). Propan och butan är f.ö. 'ofarliga' vad gäller växthuseffekt.
------------------TonyM skrev:Det beror på hur länge efter förrutnelsen det hela handlar om. Är det exempelvis kodynga det handlar om - då är metanavgången inte direkt försumbar. Samma sak gäller för samma typ av restprodukter från andra däggdjur.Anonymous skrev: Nej. Vid naturlig 'förruttning' blir restprodukterna i högre grad kol och tyngre kolväten (petroleum) och bara en liten del blir metangas som sipprar ut i atmosfären eller lägger sig i gasfickor i marken tillsammans med propan och butan, som så småningom blir vad man kallar 'naturgas' (och som nästan inte alls innehåller metan för den har redan försvunnit eller i vissa fall omvandlats till tyngre kolväten). Propan och butan är f.ö. 'ofarliga' vad gäller växthuseffekt.
Med andra ord, mycket av det som man väljer att röta (bla slam från reningsverk) avger ändå avsevärda mängder metan - varför inte ta vara på denna?
Sedan har du fel - skillnaden på biogas och naturgas är egentligen obefintlig. Biogas är artificiellt framställd naturgas. Annars hade du haft problem att använda Naturgasen för s.k. biogasbussar samt även de gasbilar som bland annat Volvo PV tillverkar.
Skulle skillnaden dem emellan vara så stor som du hävdar hade detta inte varit möjligt bl.a. p.g.a. olika förbränningskarakteristika.
//Tony
Men nu argumenterar du väl ändå lite emot dig själv! Varför ska man "slutförvara" metanbildande avfall, dä den därigenom kommer att läcka metan en lång tid framöver? Bättre då att ta tillvara metanen i fordon!Anonymous skrev:------------------TonyM skrev:Det beror på hur länge efter förrutnelsen det hela handlar om. Är det exempelvis kodynga det handlar om - då är metanavgången inte direkt försumbar. Samma sak gäller för samma typ av restprodukter från andra däggdjur.Anonymous skrev: Nej. Vid naturlig 'förruttning' blir restprodukterna i högre grad kol och tyngre kolväten (petroleum) och bara en liten del blir metangas som sipprar ut i atmosfären eller lägger sig i gasfickor i marken tillsammans med propan och butan, som så småningom blir vad man kallar 'naturgas' (och som nästan inte alls innehåller metan för den har redan försvunnit eller i vissa fall omvandlats till tyngre kolväten). Propan och butan är f.ö. 'ofarliga' vad gäller växthuseffekt.
Med andra ord, mycket av det som man väljer att röta (bla slam från reningsverk) avger ändå avsevärda mängder metan - varför inte ta vara på denna?
Sedan har du fel - skillnaden på biogas och naturgas är egentligen obefintlig. Biogas är artificiellt framställd naturgas. Annars hade du haft problem att använda Naturgasen för s.k. biogasbussar samt även de gasbilar som bland annat Volvo PV tillverkar.
Skulle skillnaden dem emellan vara så stor som du hävdar hade detta inte varit möjligt bl.a. p.g.a. olika förbränningskarakteristika.
//Tony
Nja. Du har rätt i att skillnaden inte är så stor; det är 'gasol' som är den egentliga benämningen på en blandning av propan och butan (och som i vissa länder används som drivmedel i bilar och bussar under (den svenska) benämningen 'motorgas'). Det finns alltså metan också i den naturgas som utvinns från gasfickor i sedimentära berglager. Men det finns mer i biogas som till nästan 100% består av metan; högre kolväten som propan och butan lyser med sin frånvaro.
Självklart är det bra om man kan ta vara på den metan som spontant bildas genom 'förruttnelse'. Ännu bättre var om man grävde ned och slutförvarade kodyngan precis som man gör med kärnkraftens avfall.... Under anaeroba betingelser blir det inte så mycket metan utan mest svavelväte, ev. vätgas och rent kol.
mvh/spårsnoken
Vadå "Nja"Anonymous skrev: Nja. Du har rätt i att skillnaden inte är så stor; det är 'gasol' som är den egentliga benämningen på en blandning av propan och butan (och som i vissa länder används som drivmedel i bilar och bussar under (den svenska) benämningen 'motorgas'). Det finns alltså metan också i den naturgas som utvinns från gasfickor i sedimentära berglager. Men det finns mer i biogas som till nästan 100% består av metan; högre kolväten som propan och butan lyser med sin frånvaro.
-------------------TonyM skrev:Vadå "Nja"Anonymous skrev: Nja. Du har rätt i att skillnaden inte är så stor; det är 'gasol' som är den egentliga benämningen på en blandning av propan och butan (och som i vissa länder används som drivmedel i bilar och bussar under (den svenska) benämningen 'motorgas'). Det finns alltså metan också i den naturgas som utvinns från gasfickor i sedimentära berglager. Men det finns mer i biogas som till nästan 100% består av metan; högre kolväten som propan och butan lyser med sin frånvaro.
Erkänn att du skrev fel istället. Naturgas och Biogas är metangas vilka producerats/utvunnits på olika sätt. Det är inte heller hållbart att - som du skriver - slutförvara allt rötbart avfall, betänk vilka mängder det skulle bli. Hur skulle för övrigt bönderna i så fall göda sina åkrar? Konstgödsel?
Nä. Bättre då att röta dyngan, utvinna och utnyttja metangasen samt sprida rötmassan på åkrarna för nya skördar vilka med råg-e kan ta hand om ett stort antal koldioxidmolekyler för omvandling till syre.
Då uppnår vi något som kallas för kretslopp, vilket är bra.
//Tony
Nej ett Nja är inte ett erkännande. För övrigt är Gasol ett samlingsnamn på flera olika gasblandningar. Ren propan kan exempelvis säljas under det namnet. Sedan är det som så att Naturgas och Biogas är likvärdiga metangaser, vilket jag under dagen kontrollerat mot en som är expert på området.Anonymous skrev: Jo, men det erkände jag väl? 'Nja' var motiverat av att naturgas och biogas inte är lika. Biogas består till nära 100% av metan medan naturgas innehåller ca. 85% metan och resten andra kolväten såsom propan och butan. 'Gasol' (motorgas) är enbart en blandning av propan och butan.
Ja, eftersom de flesta svenska jordbrukarna väljer att inte röta sitt gödsel innan det sprids utan helt enkelt låter det bränna i öppen behållare så får vi ett stort utsläpp av metan. I vårt grannland Danmark är man betydligt bättre på att röta varvid gödslet ger både värme och i vissa fall elproduktion, miljöbesparing samt gödning på åkern.Anonymous skrev: Under förutsättning att det inte leder till utsläpp av metangas ja. Men nu vet vi ju att jordbruket är den främsta källan till metangasläckage till atmosfären genom gödsel etc. Om man ser metangas som ett stort problem i samband med växthuseffekten så kanske det faktiskt är bättre att använda konstgödning.
Finns det någon här som förnekat det?Anonymous skrev: Självklart har biogasbussar positiva miljöeffekter såsom mindre utsläpp av kväveoxider och partiklar. Men man kan inte bortse från att det också finns miljöproblem i form av metangasläckage.
----------------------TonyM skrev:Nej ett Nja är inte ett erkännande. För övrigt är Gasol ett samlingsnamn på flera olika gasblandningar. Ren propan kan exempelvis säljas under det namnet. Sedan är det som så att Naturgas och Biogas är likvärdiga metangaser, vilket jag under dagen kontrollerat mot en som är expert på området.Anonymous skrev: Jo, men det erkände jag väl? 'Nja' var motiverat av att naturgas och biogas inte är lika. Biogas består till nära 100% av metan medan naturgas innehåller ca. 85% metan och resten andra kolväten såsom propan och butan. 'Gasol' (motorgas) är enbart en blandning av propan och butan.
Ja, eftersom de flesta svenska jordbrukarna väljer att inte röta sitt gödsel innan det sprids utan helt enkelt låter det bränna i öppen behållare så får vi ett stort utsläpp av metan. I vårt grannland Danmark är man betydligt bättre på att röta varvid gödslet ger både värme och i vissa fall elproduktion, miljöbesparing samt gödning på åkern.Anonymous skrev: Under förutsättning att det inte leder till utsläpp av metangas ja. Men nu vet vi ju att jordbruket är den främsta källan till metangasläckage till atmosfären genom gödsel etc. Om man ser metangas som ett stort problem i samband med växthuseffekten så kanske det faktiskt är bättre att använda konstgödning.
Finns det någon här som förnekat det?Anonymous skrev: Självklart har biogasbussar positiva miljöeffekter såsom mindre utsläpp av kväveoxider och partiklar. Men man kan inte bortse från att det också finns miljöproblem i form av metangasläckage.
Ställ i stället för och nackdelar mot varandra är det bäst att flamma naturgasen på raff och rigg eller att flamma den och dra nytta av energin? Det metangasläckage som uppstår om man hanterar korrekt får nog förmodas vara avsevärt lägre än den årliga pruttproduktionen av samma gas hos de som kör bussarna.