H 10 - hjärtat klappar!
Postat: torsdag 28 november 2002 9:38
Oj, oj, är H 10 nu på väg in i busshimlen? Följer inte bussarna så noga nuförtiden. Kan i alla fall inte låta bli att ägna H 10:an några ord!
Jag hade på sin tid förmånen att hålla samman projektet CRU på Scania tillsammans med några entusiastiska medarbetare. Det var under åren 1973 - 1977 (förstudierna hade påbörjats redan 1971 vill jag minnas). CRU stod för Komplett (C = Complete) bakmotorbuss (R = Rear engine), utvecklingsprojekt (U = Utveckling). Sedermera utbyttes bokstaven U mot siffrorna 112 på seriebyggda bussar, som var numret efter 111:ans, dvs utvecklingssteg 2 för en busstyp med 11-litersmotorn.
Den allra första 112:an (CRU nr1) var en s k skakbuss, som saknade inredning och som bl a kördes i skakprov på Scanias provbana i Södertälje. Jag lovar, det var en skakande (!) upplevelse att dra fram på banan i hög hastighet med en känsla av att allt skulle falla i bitar när som helst (njurbälte och hjälm var lämpliga kompletteringar till ordinarie kläder). Första gången 1:an kördes för egen maskin överhuvudtaget var natten mellan juldagen och annandag jul 1976, då jag och provningschefen på Scania-Bussar i all hemlighet körde en tur från Katrineholm till Vingåker t. o. r. När vi kom tillbaka lyste i stort sett alla varningslampor och vi kom aldrig upp på 4:ans växel, eftersom det visade sig att det satt fel utväxlingar i bakväxeln och vinkelväxeln. På 4:an skulle bussen ha gjort ca 155 km/h vid motorvarvet 2200 rpm, så det rörde sig alltså om en liten felkalkyl kan man säga!
CRU nr 2, 3 och 4 byggdes så småningom och 3:an lånades sedermera ut till SL för prov på linje 48. SL-vagnsnumret blev 4554 (som är ett nummer som använts på flera provbussar hos SL). Jag hade själv äran att få köra de allra första turerna med H 10 i reguljär trafik och det var med 3:an på 48:an i mellandagarna efter jul 1977. 3:an blev sedermera provombyggd till ambulansbuss för civilförsvaret och om bussen fortfarande finns eller inte har jag ingen aning om.
På en bild i ett tidigare inlägg har ser man H 10 nr 5826. Det råkar vara den H 10 som jag, när jag återgått till "brottsplatsen" på SL och efter litet tjat hos SL:s dåvarande tekniske direktör, på prov fick bygga om från vikdörrar till bladdörrar, vilket skedde i Arvika. Senare blev bladdörrar standard på CR 112 och dess efterföljare, men 5826 var alltså den första med bladdörrar.
Hå, hå, ja, ja, nu går H 10 in i himlen. Spåren efter ett roligt liv med bussarna börjar tydligen försvinna. Men ett bevarande av en 112:a, må sedan vara i vilket utförande som helst, ställer jag gärna upp på!
Jag hade på sin tid förmånen att hålla samman projektet CRU på Scania tillsammans med några entusiastiska medarbetare. Det var under åren 1973 - 1977 (förstudierna hade påbörjats redan 1971 vill jag minnas). CRU stod för Komplett (C = Complete) bakmotorbuss (R = Rear engine), utvecklingsprojekt (U = Utveckling). Sedermera utbyttes bokstaven U mot siffrorna 112 på seriebyggda bussar, som var numret efter 111:ans, dvs utvecklingssteg 2 för en busstyp med 11-litersmotorn.
Den allra första 112:an (CRU nr1) var en s k skakbuss, som saknade inredning och som bl a kördes i skakprov på Scanias provbana i Södertälje. Jag lovar, det var en skakande (!) upplevelse att dra fram på banan i hög hastighet med en känsla av att allt skulle falla i bitar när som helst (njurbälte och hjälm var lämpliga kompletteringar till ordinarie kläder). Första gången 1:an kördes för egen maskin överhuvudtaget var natten mellan juldagen och annandag jul 1976, då jag och provningschefen på Scania-Bussar i all hemlighet körde en tur från Katrineholm till Vingåker t. o. r. När vi kom tillbaka lyste i stort sett alla varningslampor och vi kom aldrig upp på 4:ans växel, eftersom det visade sig att det satt fel utväxlingar i bakväxeln och vinkelväxeln. På 4:an skulle bussen ha gjort ca 155 km/h vid motorvarvet 2200 rpm, så det rörde sig alltså om en liten felkalkyl kan man säga!
CRU nr 2, 3 och 4 byggdes så småningom och 3:an lånades sedermera ut till SL för prov på linje 48. SL-vagnsnumret blev 4554 (som är ett nummer som använts på flera provbussar hos SL). Jag hade själv äran att få köra de allra första turerna med H 10 i reguljär trafik och det var med 3:an på 48:an i mellandagarna efter jul 1977. 3:an blev sedermera provombyggd till ambulansbuss för civilförsvaret och om bussen fortfarande finns eller inte har jag ingen aning om.
På en bild i ett tidigare inlägg har ser man H 10 nr 5826. Det råkar vara den H 10 som jag, när jag återgått till "brottsplatsen" på SL och efter litet tjat hos SL:s dåvarande tekniske direktör, på prov fick bygga om från vikdörrar till bladdörrar, vilket skedde i Arvika. Senare blev bladdörrar standard på CR 112 och dess efterföljare, men 5826 var alltså den första med bladdörrar.
Hå, hå, ja, ja, nu går H 10 in i himlen. Spåren efter ett roligt liv med bussarna börjar tydligen försvinna. Men ett bevarande av en 112:a, må sedan vara i vilket utförande som helst, ställer jag gärna upp på!