H 10 - hjärtat klappar!

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Ruggige Ragge

H 10 - hjärtat klappar!

Inlägg av Ruggige Ragge »

Oj, oj, är H 10 nu på väg in i busshimlen? Följer inte bussarna så noga nuförtiden. Kan i alla fall inte låta bli att ägna H 10:an några ord!

Jag hade på sin tid förmånen att hålla samman projektet CRU på Scania tillsammans med några entusiastiska medarbetare. Det var under åren 1973 - 1977 (förstudierna hade påbörjats redan 1971 vill jag minnas). CRU stod för Komplett (C = Complete) bakmotorbuss (R = Rear engine), utvecklingsprojekt (U = Utveckling). Sedermera utbyttes bokstaven U mot siffrorna 112 på seriebyggda bussar, som var numret efter 111:ans, dvs utvecklingssteg 2 för en busstyp med 11-litersmotorn.

Den allra första 112:an (CRU nr1) var en s k skakbuss, som saknade inredning och som bl a kördes i skakprov på Scanias provbana i Södertälje. Jag lovar, det var en skakande (!) upplevelse att dra fram på banan i hög hastighet med en känsla av att allt skulle falla i bitar när som helst (njurbälte och hjälm var lämpliga kompletteringar till ordinarie kläder). Första gången 1:an kördes för egen maskin överhuvudtaget var natten mellan juldagen och annandag jul 1976, då jag och provningschefen på Scania-Bussar i all hemlighet körde en tur från Katrineholm till Vingåker t. o. r. När vi kom tillbaka lyste i stort sett alla varningslampor och vi kom aldrig upp på 4:ans växel, eftersom det visade sig att det satt fel utväxlingar i bakväxeln och vinkelväxeln. På 4:an skulle bussen ha gjort ca 155 km/h vid motorvarvet 2200 rpm, så det rörde sig alltså om en liten felkalkyl kan man säga!

CRU nr 2, 3 och 4 byggdes så småningom och 3:an lånades sedermera ut till SL för prov på linje 48. SL-vagnsnumret blev 4554 (som är ett nummer som använts på flera provbussar hos SL). Jag hade själv äran att få köra de allra första turerna med H 10 i reguljär trafik och det var med 3:an på 48:an i mellandagarna efter jul 1977. 3:an blev sedermera provombyggd till ambulansbuss för civilförsvaret och om bussen fortfarande finns eller inte har jag ingen aning om.

På en bild i ett tidigare inlägg har ser man H 10 nr 5826. Det råkar vara den H 10 som jag, när jag återgått till "brottsplatsen" på SL och efter litet tjat hos SL:s dåvarande tekniske direktör, på prov fick bygga om från vikdörrar till bladdörrar, vilket skedde i Arvika. Senare blev bladdörrar standard på CR 112 och dess efterföljare, men 5826 var alltså den första med bladdörrar.

Hå, hå, ja, ja, nu går H 10 in i himlen. Spåren efter ett roligt liv med bussarna börjar tydligen försvinna. Men ett bevarande av en 112:a, må sedan vara i vilket utförande som helst, ställer jag gärna upp på!
Användarens profilbild
Kvarne
Inlägg: 800
Blev medlem: lördag 23 november 2002 16:53

Inlägg av Kvarne »

Va bra att du ställer upp! Jag vill liksom du bevara H10!

Vad sägs om att tessamans få ihop ett gäng! :roll: :wink: :lol:
Mvh: Kvarne
Äger fd SL H22 6431.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Kvarne skrev:Va bra att du ställer upp! Jag vill liksom du bevara H10!

Vad sägs om att tessamans få ihop ett gäng! :roll: :wink: :lol:
Ruggige Ragge: Spännande läsning. :D

Kvarne: Håller med :) :D En Scania CR112 måste bevaras.
mikaelringmarck
Inlägg: 8
Blev medlem: söndag 24 november 2002 18:58
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av mikaelringmarck »

Anonymous skrev:
Kvarne skrev:Va bra att du ställer upp! Jag vill liksom du bevara H10!

Vad sägs om att tessamans få ihop ett gäng! :roll: :wink: :lol:
Ruggige Ragge: Spännande läsning. :D

Kvarne: Håller med :) :D En Scania CR112 måste bevaras.
Jag skrev ovanstående :oops:
Mvh Mikael R, 16 år
Skriv svar