Sida 1 av 1
Hastighet!
Postat: fredag 08 april 2005 13:37
av SpårisTobbe
Vart har spårvagnarna i Göteborg den högsta hastigheten, och hur fort åker de då?
Postat: fredag 08 april 2005 15:04
av 2763
Den högsta hastigheten har de i förhållande till marken. Det är 60 km/h vilket är nomalhastighet på Särskild banvall.
//T
Postat: söndag 10 april 2005 18:27
av Björn J.
Fö. så åker inte spårvagnar, de körs eller möjligen rullar. Det händer också att man säger att en spårvagn "går" som i visan... "...en spårvagn går ensam hem genom stan..." Möjligen kan man kanske godkänna ordbruket "åker" i presens, men jag tror inte att det är korrekt.
Åker gör deremot passagerarna i en spårvagn, föraren kör vagnen, eller mer korrekt "framför" densamma. Framför en spårvagn skall man däremot inte befinna sig då den är i rörelse.
Passagerarna åker då som mest i 60 km/h, kanske något fortare.
Var detta då sker är som Tony skriver på sträckor med särskilld banvall.
En särskilld banvall är en sammanhängande avskiljd spårsträcka som endast är utförd för att trafikeras med spårvagnar, Kan förekomma med eller utan plankorsningar.
Ett bra ställe att observera spårvagnar, som i förhållande till marken, framförs i 60 km/h eller något mer, är flera ställen på Angeredsbanan eller mer centralt på "Snabbspåret" utefter Riddargatan, men det finns fler ställen.
Vidare är det ju så att GS spårvagnar samt vissa av SSRs spårvagnar är utrustade med en hastighetsbegränsande anordning, denna är inställd på ungefär 61-62 km/h och hindrar vagnen att gå fortare (Tony vet nog mer exakt).
Var det något mer du ville veta?
Bj.
Postat: måndag 11 april 2005 14:44
av Nils Carl Aspenberg
I Oslo er høyeste lovlige hastighet 70 og det kjører vi på Ekebergbanen og Lilleaker/Kolsåsbanen. På SL 79 står det skilt med makshastighet 80 og det er vel en hastighet som også i visse tilfeller blir brukt. Speedometeret går til 80, men på SL 79II går det tilbake til 0 og fortsetter videre derfra. Det høyeste hastighet jeg har sittet på med er 12, dvs. 92.
Postat: måndag 11 april 2005 23:52
av BaardB
På Kolsåsbanen er hastigheten nedsatt til 60 km/t. Dette skyldes ikke sporets beskaffenhet, men er en sikkerhetsbarriære siden T-banevognene framføres med førerromsignaler på alle strekninger utenom Kolsåsbanen.
Postat: onsdag 13 april 2005 10:07
av Anders H
Den högsta hastigheten har de i förhållande till marken. Det är 60 km/h vilket är nomalhastighet på Särskild banvall.
Den högsta hastigheten borde de ju i så fall ha i förhållande till den omgivande luften. Det räcker med en lätt motvind för att hastigheten mot luften ska bli högre än mot marken, i en viss given körriktning. Och när det blåser riktigt rejält kan det till och med hända att hastigheten mot luften är högre än 60 km/h även när vagnen står still.
Postat: onsdag 13 april 2005 20:26
av flanders
om man ska vara riktigt petig borde den högsta hastigheten vara i förhållande till tågen på järnvägen jämte snabbspåret och angeredsbanan...
Postat: torsdag 14 april 2005 2:02
av Gäst
flanders skrev:om man ska vara riktigt petig borde den högsta hastigheten vara i förhållande till tågen på järnvägen jämte snabbspåret och angeredsbanan...
vilket skulle bli varierande! Du kör i 60, blir omkörd av ett tåg som gör 80, då måste det bli så att du backar i 20 ....... eller?
Charlotte, R26 GS.
Postat: torsdag 14 april 2005 6:18
av flanders
Anonymous skrev:
vilket skulle bli varierande! Du kör i 60, blir omkörd av ett tåg som gör 80, då måste det bli så att du backar i 20 ....... eller?
Charlotte, R26 GS.
ja men så måste det ju fungera. Ponera att du får röd huvudsignal vid slakthusbron mot gamlestan och måste stanna, och ett tåg dundrar förbi i 80...