Sida 1 av 1
Sparade C2/C3
Postat: måndag 18 november 2002 15:34
av JohanB
Att 40 st C2/C3 sparades 1990 tror inte jag berodde på de kommande biltullarna. Jag tror snarare att man ville spara pengar genom att stoppa det pågående omkorgningsprogrammet där C2/C3:or blev till C14 (en anledning till detta beslut kan vara att C20-programmet inleddes). Så: istället för dyr omkorgning sändes de gamla vagnarna till billig revision.
Ett "bevis" för denna teori är en lucka i vagnsnummerserien; när den sista C14 1399 levererades så fanns redan C14z 1460-1463. Alltså hade man avbeställt 60 st C14. Hade man inte gjort så skulle man också ha omkorgat 446 C1/C2/C3 vilket minus havererade vagnar motsvarade den ursprungliga vagnparken.
mvh
/Johan
Sparade C2/C3
Postat: måndag 18 november 2002 16:50
av Markus Eisler
Ja, jag tror din teori håller! Biltullarna var en förevändning som användes i media, men troligtvis handlade det just om att inte investera mer i omkorgningsvagnar när C20-planerna började ta form.
Planerna var ju från början (har t o m pepper på detta) att beställa C14 t o m nr 1459. Om C2/C3 aldrig hade reviderats vid denna tidpunkt och C14-leveranserna ändå skulle ha upphört, hade tunnelbanan drabbats av en skaplig vagnbrist för många år framåt. Sammantaget innebar SL:s bibehållande av äldre vaganr och stopp för C14-leveranserna ett vagnunderskott på ca 20 vagnar för tub1, vilket märktes av ända fram till C20-leveranserna började, då utskrotningen började först när vagnbristen var avhjälpt.
Postat: måndag 18 november 2002 17:57
av Bussmicke
A, det är beklagligt att man avbeställde C14, nu måste man åka C20

Synd ja
Postat: måndag 18 november 2002 19:38
av JohanB
Jag håller med Micke, det är mycket roligare med C14, särskilt att köra dem. C20 är som en korsning mellan att köra strykjärn och rymdskepp.
Å andra sidan var det inte dumt av SL att ändå avbryta C14-programmet, det började bli lite _för_ gammal teknik man nybeställde - åldersskillnaden mellan C14 1399 och C20 2001 "Gamle Birger" är ändå bara dryga sju år.
Postat: måndag 18 november 2002 20:21
av Bussmicke
Teknikmässigt är det väl som natt och dag, eller?
Kör inte själv, bara tar bilder.
Sparade C2/C3
Postat: tisdag 19 november 2002 15:56
av Markus Eisler
Tilläggas kan att SL fortsatte utskrotning av C2- / C3-vagnar under 1989-90, trots att C14-leveranserna hade upphört i och med leveransen av 1399 under våren 1989. Mycket märkligt eftersom detta ledde till den vagnbrist som tub1 skulle få dras med under många år! De 40 vagnar som skickades till revision på Kalmar Verkstad, skulle alltså kunna ha varit fler!
1989 slopades: 2168, 2309, 2351, 2361, 2375, 2383.
1990 slopades: 2357, 2362, 2364, 2368, 2369, 2380, 2417(spårvägsmuséet)
Postat: söndag 24 november 2002 16:56
av Gäst
Bussmicke skrev:A, det är beklagligt att man avbeställde C14, nu måste man åka C20

Jag håller verkligen med dig. C20 är ytterst tråkiga. De har ingen själ så att säga. Alla känns likadana. Nä tacka vet jag de gamla vagnarna!
Det var kul på den tiden (90-talet) när man kunde se tre moderna vagnar typ C12-13 hopkopplade med en C2:a, alla i grönt såklart. Det var tider det.
Mvh Mikael R
Postat: måndag 25 november 2002 2:17
av Dennis Sigward
När jag hälsar på i Stockholm och åker T-banan med dom äldre vagnarna (tidiga Cx) så påminner ljudet i dom som R-10orna som gick i New York, mestadels på A-tåget. A+10 är en förgången modell och det är trevligt att igen få höra gamla kända ljud och gnissel här och där när man är i Stockholm.
Inte för jag gillar T-banor, det går för alla större T system som jag har åkt på: London, New York,Berlin och Stockholm. Det alltid för busigt i underjorden.
Jag föredrar ytan och med det så ligger ju spårvagnen som det trevligaste. Men finns ingen så får jag väl lida med en buss.
mvh Dennis
Postat: onsdag 15 januari 2003 13:10
av M224
Obervera att C2 2168 samt 2309 inte sändes till skrot 1989 utan byggdes om till verkvagnar i NA, men dom avändes tydlingen aldrig under den tid som jag jobbade i NA så stod dom bara och dammade, dom sändes till skrot 1998 vill jag minnas.
Postat: onsdag 15 januari 2003 15:39
av Bobjörk
Var det inte C2 2003 som dom misshandlade till ett Ackumulatorlok för Saltsjöbanan... var väl i tjänst nåt år eller så...
Inte världens bästa växellok heller, för den delen...
Hmmm... bild har jag ingen... var inte så gammal 1981...
Postat: onsdag 15 januari 2003 16:14
av AdrianLangemar
Bobjörk skrev:Var det inte C2 2003 som dom misshandlade till ett Ackumulatorlok för Saltsjöbanan...
Det stämmer att det var 2003.
Bobjörk skrev:Hmmm... bild har jag ingen... var inte så gammal 1981...
På följande adress finns en bild på 2003:
http://hem.passagen.se/kaktus/galleri/docs/c2/05.htm
Postat: onsdag 15 januari 2003 16:30
av Bobjörk
Den bilden har jag iofs sett...
Finns det nån som har en bild från Saltsjöbanan? (Finns en i boken av T. Landgren, men den är svartvit. Var "loket" verkligen orange?
Postat: onsdag 15 januari 2003 16:34
av M224
Klart att det var orange det var ju ett arbetslok, men har vi inte kommit lite ifrån ämnet nu?
Postat: onsdag 15 januari 2003 20:48
av Bobjörk
Daniel skrev:Klart att det var orange det var ju ett arbetslok, men har vi inte kommit lite ifrån ämnet nu?
Jo, det har vi... sorry... spårade ur... hamnade på fel bana till och med
