Sida 1 av 1

Oslo igjen (sporveismuseet)

Postat: lördag 16 november 2002 23:58
av Nico
med den siste månedens trusler mot store deler av sporvognsdriften i Oslo, har tydeligvis politikerne lyst til å kvitte seg med både trikken og sporveishistorien generelt. Dette vil man gjøre ved å heve leien for Vognhall 5 (sporveismuseet) til såkalt markedspris som er noe allá 4 mill NOK, museet er allerede utlyst for samarbeidspartnere/eiendomsutviklere. Man ønsker med dette å etablere butikk og næringsareal i den 1500-1700kvm store hallen...

endret: noen skrivefeil

Postat: söndag 17 november 2002 0:06
av Bussmicke
F-n, politikerna i Oslo kan ju f-n inte va kloka. Undrar om det är "Moderaterna" som styr...

Postat: söndag 17 november 2002 12:09
av Andy
Hei!
Problemet, sett i politikernes og Oslo sporveier sitt øye er at sporveismuseet gir ingen økonomiske fordeler!

Området som vognhall 5 ligger på er faktisk et ganske attraktivt område, sett fra en eindomsmeglers side, og den eksisterende byggningsmassen kan også brukes til ganske mye forsjellig!

Så lenge LTF ikke får kjøre vogner i bytrafikken så er det jo det samme hvor man har et sporveismuseum!

Jeg er ikke motstander av sporvogn eller sporveismuseet, men jeg prøver bare å se realistisk på det!

Andreas

Postat: söndag 17 november 2002 12:17
av Nico
Andy skrev:Så lenge LTF ikke får kjøre vogner i bytrafikken så er det jo det samme hvor man har et sporveismuseum!

Jeg er ikke motstander av sporvogn eller sporveismuseet, men jeg prøver bare å se realistisk på det!

Andreas
Dette har jo noe med tilgjengeligheten for besøkende også!

Hvor mange besøkende hadde sporveismuseet hatt om det hadde ligget på Avløs f.eks? Prøver bare tenke litt praktisk på den andre måten og, ettersom det er 2 faktorer som spiller en viktig rolle i beliggenheten til sporveismuseet: allmen tilgjengelighet og sportilknytning (som Andy viser til)

Postat: söndag 17 november 2002 12:44
av Andy
Nico skrev:Dette har jo noe med tilgjengeligheten for besøkende også!

Hvor mange besøkende hadde sporveismuseet hatt om det hadde ligget på Avløs f.eks? Prøver bare tenke litt praktisk på den andre måten og, ettersom det er 2 faktorer som spiller en viktig rolle i beliggenheten til sporveismuseet: allmen tilgjengelighet og sportilknytning (som Andy viser til)
Hei

Med litt maskedsføring trur jeg LTF kunne hatt sporveismuseet på Avløs, og da kansje fått til en løsning hvor man da kunne kjøre museumsvogner mellom Avløs og Kolsås i helgene, og at annen trafikk da ikke fikk trafikere banen på disse tidspunktene!
Problemet med dagens sporveismuseum er at utstilligene er alt for statiske og mørke, vognene blir for eksempel ikke skiltet om, noe jeg mener man med gjevne mellomrom burde gjort, og det er ikke umulig å gjøre noen små, usynlige ombygninger slik at man kunne fått kupelys og front, skiltkasse og sluttlys på de fleste vognene!

Andreas

Postat: söndag 17 november 2002 13:38
av Bussmicke
Andy skrev:Hei!
Problemet, sett i politikernes og Oslo sporveier sitt øye er at sporveismuseet gir ingen økonomiske fordeler!

Området som vognhall 5 ligger på er faktisk et ganske attraktivt område, sett fra en eindomsmeglers side, og den eksisterende byggningsmassen kan også brukes til ganske mye forsjellig!

Så lenge LTF ikke får kjøre vogner i bytrafikken så er det jo det samme hvor man har et sporveismuseum!

Jeg er ikke motstander av sporvogn eller sporveismuseet, men jeg prøver bare å se realistisk på det!

Andreas
Varför inte bygga ett ute i Kolsås ?

Postat: söndag 17 november 2002 19:33
av Andy
Bussmicke skrev:Varför inte bygga ett ute i Kolsås ?
Hei Micke!
Som jeg skirver i forslaget over, så kunne et sproveismuseum på Avløs vært en løsning, da med museumskjøring mellom Avløs og Kolsås, ihvertfall på sommertid!
Man har også den fordelen på den strekningen at man kan kjøre gamle HKB og BB vogner der sammen med sporvogner!

Andreas

Muserium?

Postat: söndag 17 november 2002 21:46
av BaardB
For det første så skal Sporveien selge Avløs, og jeg tviler på at Bærum kommune vil sponse Sporveismuseet med område til vognhall for gamle trikker - fra Oslo :?.
Tilgjengelighet til museet er en dobbel nøkkel her. Det er vanskelig å få gjestene til Majorstua, hvordan skal det da være med Bærum? Og dette vil medføre at man ikke får kjørt med de gamle to-akslete vognene i byen, og da kan man heller kjøre disse på Vinterbro :!:

Det er bare deler av kommunen (bedrifts-delen) som styrer med salg, muligens fordi at de tror de i det minste må forsøke - muligens de vil se hva bygget er verdt. Nå kan det også være bevegelse i forholdet rundt det å kjøre gamle vogner i byen, så siste ord er ikke sagt 8).

Tør jeg forresten foreslå at både Andy og Nico meldte seg som museumsvakter - det er akkutt mangel på blod og museumsvakter i Oslo for tiden... :lol:

/Baard

Re: Muserium?

Postat: söndag 17 november 2002 22:07
av Andy
Baard Belsaas skrev:For det første så skal Sporveien selge Avløs, og jeg tviler på at Bærum kommune vil sponse Sporveismuseet med område til vognhall for gamle trikker - fra Oslo :?.
Tilgjengelighet til museet er en dobbel nøkkel her. Det er vanskelig å få gjestene til Majorstua, hvordan skal det da være med Bærum? Og dette vil medføre at man ikke får kjørt med de gamle to-akslete vognene i byen, og da kan man heller kjøre disse på Vinterbro :!:

Det er bare deler av kommunen (bedrifts-delen) som styrer med salg, muligens fordi at de tror de i det minste må forsøke - muligens de vil se hva bygget er verdt. Nå kan det også være bevegelse i forholdet rundt det å kjøre gamle vogner i byen, så siste ord er ikke sagt 8).

Tør jeg forresten foreslå at både Andy og Nico meldte seg som museumsvakter - det er akkutt mangel på blod og museumsvakter i Oslo for tiden... :lol:

/Baard
Hei!
Når jeg tenkte på Avløs, så så jeg for meg et kjørende sporveismuseum noe lignende Skjoldenæsholm i danmark!
Etter det jeg vet, så ligger Skjoldenæsholm i Ringsted komune, en komune som ikke på noe tidspunkt har hatt noe med sporvogner å gjøre før sporvejsmuseet kom dit!

Når det gjelder vinterbro, så er det et glimmrende sted å kjøre to akslinger, men det er vell det eneste som vil fungere noenlunde der ute også, det blir jo et problem å kjøre fks en C vogn der, og museet vil fort miste interessen for folk flest hvis det ikke kan vise til noe annet enn en masse toakslinger i drift, for folk flest ser normalt ikke annen forsjell på disse enn fargen!

Det med kjøring av museumsvogner i byn kan jo være en god reklame for LTF og sporveismuseet, men vi har jo der den store stygge ulven Oslo Sporveier som da er et hinder for det, men du er kansje mere oppdatert enn meg angående kontakten mellom LTF og OS enn det jeg er!
Man er jo ikke spessielt medelsome i LTF's ledelse!

Når det gjelder det med museumsvakter, sjekk din vanlige e-post for svar!

Andreas