Sida 1 av 4

x

Postat: onsdag 09 februari 2005 21:06
av Johan Eriksson
x

Postat: onsdag 09 februari 2005 21:50
av gunnar nordström
Kul om det blir av. Men för en som inte varit i Sthlm på länge vore det kul med lätt linjebeskrivning av de fyra stombusslinjerna alltså bara ändstationerna och kanske någon stor mellanliggande hållplats/knutpunkt. Jag har letat över nätet etc, men inte hittat något.

Tack på förhand! :D

Postat: onsdag 09 februari 2005 21:55
av bruse

Postat: onsdag 09 februari 2005 22:04
av gunnar nordström
:D Tack Bruse, såg att tex 4:an följde i stort sett gamla spårvagn 4;ans väg.

Re: "Ny spårväg i Stockholms innerstad?"

Postat: onsdag 09 februari 2005 22:09
av august
Johan Eriksson skrev:Hör och häpna,
-så här står det i artikeln "Ny spårväg i Stockholms innerstad?" i VTIs Lätta spår nr 2-20004 :

Det[...]alternativ.

Läs själva hela artikeln på: http://www.vti.se/3986.epibrw

Nu satte jag kaffet i vrångstrupen :wink:
Äntligen! Stockholm behöver bättre kollektivtrafik! Tunnel för pendeln och innerstadsspårväg är verkligen välkomna...

Postat: torsdag 10 februari 2005 18:39
av Johan Eriksson
x

Postat: torsdag 10 februari 2005 21:23
av Mikael Karlsson
I det aktuella förslaget har man väl även med en linje 5 mellan Djurgården och City, vidare mot Hornsberg med tiden.

Går man tillbaka något år så finns det ett ännu bättre förslag när det gäller spårvagnar i Stockholm. Nämligen "Cityspår" det vore något det. Något jag hellre röstar på!

Postat: fredag 11 februari 2005 13:11
av TS
Är inte detta Cityspår, då? Kartan ser ju likadan ut som den på deras hemsida, men linjedragningarna verkar ju ha ändrats ganska ordentligt.

Postat: fredag 11 februari 2005 15:01
av Johan Eriksson
x

Re: "Ny spårväg i Stockholms innerstad?"

Postat: fredag 11 februari 2005 15:46
av Michael
august skrev:Äntligen! Stockholm behöver bättre kollektivtrafik! Tunnel för pendeln och innerstadsspårväg är verkligen välkomna...
Stockholm har väl ändå en av europas bästa kollektivtrafik i förhållandet till sin storlek.
Vad som förefaller också en smula märkligt är att när Stockholm begär stöd ur stadskassan för olika infrastrukturprojekt så saknas det sällan pengar, ta exemplet Arlandabanan (vilket är i sig en ekonomisk katastrof), nu Citybanan där utredning startades år 2000.

Exempel, Banverket gjorde en första utredning om tunnel genom Göteborg 1989 och fortfarande finns inga pengar eller tilltänkt annan finansiering till Västlänken(som trots allt är samhällsekonomiskt lönsam).

Re: "Ny spårväg i Stockholms innerstad?"

Postat: fredag 11 februari 2005 15:54
av bruse
Michael skrev:Stockholm har väl ändå en av europas bästa kollektivtrafik i förhållandet till sin storlek. .
Du skämtar? De är enligt mig, å andra som rest mycket i Europa kan säkert hålla med, att Stockholm placerar sig inte ens bland de 10 bästa!
Michael skrev: Vad som förefaller också en smula märkligt är att när Stockholm begär stöd ur stadskassan för olika infrastrukturprojekt så saknas det sällan pengar, ta exemplet Arlandabanan (vilket är i sig en ekonomisk katastrof), nu Citybanan där utredning startades år 2000.
Va? Arlandabanan är byggd av privat entreprenör, ägs av en privat firma och körs av en privat firma. Staten och Banverket har inget med den å göra!

Postat: fredag 11 februari 2005 17:43
av Johan Eriksson
x

Re: "Ny spårväg i Stockholms innerstad?"

Postat: fredag 11 februari 2005 18:07
av Ulrik Berggren
bruse skrev:
Michael skrev:Stockholm har väl ändå en av europas bästa kollektivtrafik i förhållandet till sin storlek. .
Du skämtar? De är enligt mig, å andra som rest mycket i Europa kan säkert hålla med, att Stockholm placerar sig inte ens bland de 10 bästa!
Tyvärr så räcker det inte med att resa i Europa för att få rätt uppfattning om kollektivresandet. Enligt den här i Forum ofta citerade SIKA-rapporten (se sidan 26 bl a), så är arbetsresandet med kolektivtrafik störst i Stockholm om man jämför med övriga städer i Europa, men Zürich har å andra sidan störst utbud av kollektivtrafik.

Re: "Ny spårväg i Stockholms innerstad?"

Postat: fredag 11 februari 2005 18:11
av bruse
Ulrik Berggren skrev:
bruse skrev:
Michael skrev:Stockholm har väl ändå en av europas bästa kollektivtrafik i förhållandet till sin storlek. .
Du skämtar? De är enligt mig, å andra som rest mycket i Europa kan säkert hålla med, att Stockholm placerar sig inte ens bland de 10 bästa!
Tyvärr så räcker det inte med att resa i Europa för att få rätt uppfattning om kollektivresandet. Enligt den här i Forum ofta citerade SIKA-rapporten (se sidan 26 bl a), så är arbetsresandet med kolektivtrafik störst i Stockholm om man jämför med övriga städer i Europa, men Zürich har å andra sidan störst utbud av kollektivtrafik.
Nu var inte frågan störst, utan bäst. Två olika saker!

Re: "Ny spårväg i Stockholms innerstad?"

Postat: fredag 11 februari 2005 18:30
av Ulrik Berggren
bruse skrev:
Ulrik Berggren skrev:
bruse skrev: Du skämtar? De är enligt mig, å andra som rest mycket i Europa kan säkert hålla med, att Stockholm placerar sig inte ens bland de 10 bästa!
Tyvärr så räcker det inte med att resa i Europa för att få rätt uppfattning om kollektivresandet. Enligt den här i Forum ofta citerade SIKA-rapporten (se sidan 26 bl a), så är arbetsresandet med kolektivtrafik störst i Stockholm om man jämför med övriga städer i Europa, men Zürich har å andra sidan störst utbud av kollektivtrafik.
Nu var inte frågan störst, utan bäst. Två olika saker!
Nä, och svaret var inte heller att den var störst, men väl popuärast bland arbetspendlare :wink:

Re: "Ny spårväg i Stockholms innerstad?"

Postat: fredag 11 februari 2005 18:42
av M_M
bruse skrev:
Ulrik Berggren skrev:
bruse skrev: Du skämtar? De är enligt mig, å andra som rest mycket i Europa kan säkert hålla med, att Stockholm placerar sig inte ens bland de 10 bästa!
Tyvärr så räcker det inte med att resa i Europa för att få rätt uppfattning om kollektivresandet. Enligt den här i Forum ofta citerade SIKA-rapporten (se sidan 26 bl a), så är arbetsresandet med kolektivtrafik störst i Stockholm om man jämför med övriga städer i Europa, men Zürich har å andra sidan störst utbud av kollektivtrafik.
Nu var inte frågan störst, utan bäst. Två olika saker!
"Bäst" är något subjektivt så länge man inte får topplacering på alla mätmetoder som existerar.

Andelen som åker kollektivt istället för med privatägda fordon borde väl ändå anses vara ett rätt bra mått?

Postat: fredag 11 februari 2005 18:48
av Johan Eriksson
x

Re: "Ny spårväg i Stockholms innerstad?"

Postat: fredag 11 februari 2005 18:49
av august
Mats skrev:Andelen som åker kollektivt istället för med privatägda fordon borde väl ändå anses vara ett rätt bra mått?
Fast å andra sidan är det knappast möjligt att trycka speciellt många fler privatägda fordon över tullsnittet i rusningstrafik... möjligtvis då cyklar...

Postat: lördag 12 februari 2005 17:26
av stockholm79
I gamla Sovjet åkte nästan alla kollektivt. Men betyder det då att (kollektivtrafik-)systemet var bra???

/or

Postat: lördag 12 februari 2005 18:00
av Mikael Karlsson
Stockholm skulle få en betydligt bättre kollektivtrafik om innerstadsbusslinjerna ersattes med spårvagn.

Det är väldigt positivt att även SL börjar utreda och planera för spårväg. Men man kunde önska att det blev en bättre struktur i spårnäten. Om det blir en spårvagnslinje 4 i Stockholm, kunde man önska att systemen kopplades samman mer.

Att "nya linje 4" kopplas samman med Tvärbanans spår vid Gullmarsplan. Och detsamma vid Ropsten, sammankoppling med Lidingöbanan.

Personligen tycker jag att fler linjer borde införas samtidigt. Där Stockholm återfår spårvägen i innerstaden med flera linjer. Exempelvis det förslag Cityspår har lagt fram.
Måste säga att jag är väldigt imponerad av dess utforming. Cityspår är ett genomtänkt och utarbetat förslag in i minsta detalj. Det skulle lyfta Stockholms kollektivtrafik till en av de modernaste trafikapparater i världen!
Och det bästa av allt. Kollektivresandet i huvudstaden skulle öka kraftigt med nya spårvagnslinjer som ersätter bussarna, och jag tror att fler spontana resor skulle göras om Stockholm fick spårvagnar igen!

Man kan bara hoppas!!!!!!!!!!!!!!