x
Postat: onsdag 09 februari 2005 21:06
x
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Äntligen! Stockholm behöver bättre kollektivtrafik! Tunnel för pendeln och innerstadsspårväg är verkligen välkomna...Johan Eriksson skrev:Hör och häpna,
-så här står det i artikeln "Ny spårväg i Stockholms innerstad?" i VTIs Lätta spår nr 2-20004 :
Det[...]alternativ.
Läs själva hela artikeln på: http://www.vti.se/3986.epibrw
Nu satte jag kaffet i vrångstrupen
Stockholm har väl ändå en av europas bästa kollektivtrafik i förhållandet till sin storlek.august skrev:Äntligen! Stockholm behöver bättre kollektivtrafik! Tunnel för pendeln och innerstadsspårväg är verkligen välkomna...
Du skämtar? De är enligt mig, å andra som rest mycket i Europa kan säkert hålla med, att Stockholm placerar sig inte ens bland de 10 bästa!Michael skrev:Stockholm har väl ändå en av europas bästa kollektivtrafik i förhållandet till sin storlek. .
Va? Arlandabanan är byggd av privat entreprenör, ägs av en privat firma och körs av en privat firma. Staten och Banverket har inget med den å göra!Michael skrev: Vad som förefaller också en smula märkligt är att när Stockholm begär stöd ur stadskassan för olika infrastrukturprojekt så saknas det sällan pengar, ta exemplet Arlandabanan (vilket är i sig en ekonomisk katastrof), nu Citybanan där utredning startades år 2000.
Tyvärr så räcker det inte med att resa i Europa för att få rätt uppfattning om kollektivresandet. Enligt den här i Forum ofta citerade SIKA-rapporten (se sidan 26 bl a), så är arbetsresandet med kolektivtrafik störst i Stockholm om man jämför med övriga städer i Europa, men Zürich har å andra sidan störst utbud av kollektivtrafik.bruse skrev:Du skämtar? De är enligt mig, å andra som rest mycket i Europa kan säkert hålla med, att Stockholm placerar sig inte ens bland de 10 bästa!Michael skrev:Stockholm har väl ändå en av europas bästa kollektivtrafik i förhållandet till sin storlek. .
Nu var inte frågan störst, utan bäst. Två olika saker!Ulrik Berggren skrev:Tyvärr så räcker det inte med att resa i Europa för att få rätt uppfattning om kollektivresandet. Enligt den här i Forum ofta citerade SIKA-rapporten (se sidan 26 bl a), så är arbetsresandet med kolektivtrafik störst i Stockholm om man jämför med övriga städer i Europa, men Zürich har å andra sidan störst utbud av kollektivtrafik.bruse skrev:Du skämtar? De är enligt mig, å andra som rest mycket i Europa kan säkert hålla med, att Stockholm placerar sig inte ens bland de 10 bästa!Michael skrev:Stockholm har väl ändå en av europas bästa kollektivtrafik i förhållandet till sin storlek. .
Nä, och svaret var inte heller att den var störst, men väl popuärast bland arbetspendlarebruse skrev:Nu var inte frågan störst, utan bäst. Två olika saker!Ulrik Berggren skrev:Tyvärr så räcker det inte med att resa i Europa för att få rätt uppfattning om kollektivresandet. Enligt den här i Forum ofta citerade SIKA-rapporten (se sidan 26 bl a), så är arbetsresandet med kolektivtrafik störst i Stockholm om man jämför med övriga städer i Europa, men Zürich har å andra sidan störst utbud av kollektivtrafik.bruse skrev: Du skämtar? De är enligt mig, å andra som rest mycket i Europa kan säkert hålla med, att Stockholm placerar sig inte ens bland de 10 bästa!
"Bäst" är något subjektivt så länge man inte får topplacering på alla mätmetoder som existerar.bruse skrev:Nu var inte frågan störst, utan bäst. Två olika saker!Ulrik Berggren skrev:Tyvärr så räcker det inte med att resa i Europa för att få rätt uppfattning om kollektivresandet. Enligt den här i Forum ofta citerade SIKA-rapporten (se sidan 26 bl a), så är arbetsresandet med kolektivtrafik störst i Stockholm om man jämför med övriga städer i Europa, men Zürich har å andra sidan störst utbud av kollektivtrafik.bruse skrev: Du skämtar? De är enligt mig, å andra som rest mycket i Europa kan säkert hålla med, att Stockholm placerar sig inte ens bland de 10 bästa!
Fast å andra sidan är det knappast möjligt att trycka speciellt många fler privatägda fordon över tullsnittet i rusningstrafik... möjligtvis då cyklar...Mats skrev:Andelen som åker kollektivt istället för med privatägda fordon borde väl ändå anses vara ett rätt bra mått?