A30 vs. A32. Vilken är bäst
Postat: torsdag 03 februari 2005 18:17
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Du verkar ha betydande problem med attityden till Ditt jobb! Vad är det för j-vla skitsnack, rent ut sagt att sitta och klaga på trafikanterna och att de medför stora barnvagnar. Du kanske önskar Dig färre trafikanter! Eller att de åkte buss istället! Eller att de inte var rörelsehindrade! "Passar det inte så använd plattfötterna eller åk bil!" Vad är det för dumsnack? Har Du möjligen glömt att det är Du som är till för trafikanterna och inte tvärt om.Anonymous skrev:Hej.
Till en del handlar det visst om att en del av den nya förarkåren är ovan vid att köra A30 eftersom det förekommer en del stopp p.g.a. just handhavandefel. Förarmiljön är inte alls SÅ helt kass i A30, visst det är trångt men reglagen sitter mkt ergonomiskt jämfört med A32. Arbetsmiljön för konduktörerna är väl till en del t.o.m. bättre i A30 särskilt vintertid eftersom kondisarna slipper frysa. För övrigt har A30 aldrig varit ur bilden för 12:an, att banan har trafikerats med A32 under en tid är bara att ses som bonus i väntan på tätare trafik på Tvärbanan. Inga av befintliga A32 är beställda för 12:an, men det finns option för några A32 för 12:an.Det handlar inte om att "vissa nya förare är ovana med A30". Det handlar om att förarmiljön (och även konduktörernas arbetsmiljö), är så mycket sämre i A30. Några exempel:
Visst, men jag kan inte påstå att man direkt sitter dåligt. Tunneltågförare som fick problem med rygg/axlar omplacerades tidigare till linje 12 eftersom ergonomin var betydligt mkt bättre i A30.* Sämre stol, man sitter sämre. För trång förarhytt.
Visst, vagnen är ju i grund och botten en 40-tals konstruktion.* Bullrigare i förarhytten.
Fel. Jag vågar påstå att värmen det inget fel på. En rutinerad förare slår till värmefläkten när man byter körände så är det alldeles varmt och trevligt vid nästa körändesbyte och värmen räcker gott och väl till en vända på 12:an.* Sämre värme. (Visst finns det en varmluftsfläkt, men den låter för mycket vilket gör att den inte går att ha på under körning.)
Visst det är ganska varmt, men det går utmärkt att köra med öppen hyttdörr (inte för att det är bättre än AC men ändå!). Dessutom blir man förvånad över att så många förare inte verkar veta/vilja använda AC:n i A32. Många förare har AC:n på för fullt samtidigt som man har öppet fönster och det är ju inte så bra...* Rena bastun i förarhytten på sommaren. Ingen AC.
Konduktören är en ambulerande konduktör som ska byta vagn flera gånger under färden. Oavset om det är dubbla A32 på Tvären eller dubbla A30 på 12:an. Ingår i deras arbetsuppgifter.* Sämre uppsikt i vagnarna. Vad som händer i sista vagnen ser man inte alls.
På linje 12 är det stopplikt vid varje hållplats.* Man måste stanna och öppna dörrarna vid varje hållplats. Inga stanna-knappar som i A32.
Du menar säkert att A32 bara har en körspak. SÅ besvärligt är det faktiskt inte att ha två körspakar. Tänk på stackars bussförare som måste ratta och gasa och bromsa. Det går ju tydligen bra det med ;o)* Två körspakar. A30 har bara en.
Ja, det ingår i arbetsuppgifterna, även på Tvären då man kör tvåvagnarståg. Passar det inte finns det gott om spärrar så slipper man byta vagn eller röra på sig alls under ett arbetspass.* Konduktören måste byta vagn stup i kvarten.
Nä, det är inte värre än att köra ett CX-tåg det ingår liksom i förarens arbete att ropa hållplatser om det inte finns automaktik. Vill man bli förare får man ju kanske räkna med att man ska ropa hållplatser.* Inget automatiskt hållplatsutrop
Till en viss del ÄR den ju bättre vilket jag försöker förklara, t.ex. förarbordets placering och ergonomin överhuvudtaget. När du ska kviva ur en A32 hytt ska du först gå ner i dörrbrunnen, böja dig ner och öppna dörrhandtaget, backa upp igen från dörrbrunnen och dra med dig dörren och sen kliva ner i dörrbrunnen igen. När du sedan ska ner/upp från vagnen saknas utvändiga rejäla handtag som A30 har. Du har endast ett invändigt handtag invid förarbordet att hålla i dig. Inte bra.Begriper inte hur du kan tycka att arbetsmiljön är BÄTTRE i A30.
Det handlar inte om att sitta tillbakalutad eller inte! Även om man sitter upp normalt har man förarbordet under knähöjd!"Måste använda signalflaggan"? Det är inget måste, men det är väl bra att den möjligheten finns för de förare som sitter lite mer tillbakalutat under körningen.
Nä, tack och lov i A30 behöver man inte möjligheten att trycka på knapparna med signalflaggan eftersom allt sitter perfekt inom räckhåll! För övrigt ser det ju inte så bra ut om man ligger ner och kör spårvagn...I A30 finns inte den möjligheten. Där kan man bara sitta på ett (obekvämt) sätt.
Förmodligen!F.ö. undrar jag om du överhuvudtaget har suttit i en A30-förarhytt?
Nä, det är väl beklagligt men vad ska man göra när det saknas fler A32, nu är läget sådant. Ingen har ju påstått att A30 inte skulle trafikera 12.an mer, så de vagnarna har alltid funnits med i bilden. Om man nu har gått och köpt sig en Brontobarnvagn får man väl välja att skaffa en annan barnvagn eller så får man ta sig dit man vill på bästa möjliga vis. Skillnad om SL lovat att man alltid kan ta med sig Brontobarnvagnar men läget är ju inte så.Förvisso. Men när nu föräldrar med lite större barnvagnar har vant sig med att det går hur lätt och smidigt som helst att åka med A32:orna så är det ett stort steg tillbaka när dessa försvinner från Nockebybanan. Dessutom så måste fortfarande normalstora barnvagnar lyftas upp i A30:orna p.g.a. trappsteget. Knappast en förbättring.
För det första så tycker många av de som åker 12:an att A30 är mkt trevligare än A32! Det är inte BARA sämre med A30 vilket jag förklarat. För det andra har inte A30 varit ute ur bilden på 12:an de har bara inte behövts användas lika mycket den senaste tiden. SL har inte rangerat ut A30 och sedan satt tillbaka dem i trafik. Självklart hoppas man som diggare att vi får A32 till 12:an också, det tryggar ju banans framtid. Men nu när det bara är att inse faktum så får vi se allt fler A30 i trafik på 12:an under en tid. Passar det inte så använd plattfötterna eller åk bil! Vill man inte köra A30 så går det utmärkt att söka sig till att köra buss eller tunnelbana hos Connex!Så det är helt okej att både personal och trafikanter får det sämre, bara ni "diggare" får något att fotografera? Suck!
/Wattman
Vilka fel är det som uppstår på A32:orna hela tiden? Tycker dem går ganska felfritt för det mesta...(ss) skrev:asså personligen så föredrar jag a30 framför plastiga a32:orna som de bara är fel på hela tiden
Skitsnack. Vad är det för tokdebatt som blommat upp här? Man måste vara en bra insnöad tågnörd för att överhuvud taget samma dag jämföra den nedslitna 40-talkonstruktionen A30 med en modernt fordon som A32. Bekvämligheten - vad är det för snack i en 25 cm. smalare vagn. Och höggolv - men barnfamiljer, rörelsehindrade och andra som har nytta av låggolv kanske ska söka sig till något annat transportmedel "om det inte passar".2530 skrev:Om jag inte har helt konstigt minne så tror jag att jag skrev det på den gamla tråden... Men annars så säger jag: A30 är bekvämare, mysigare, trevligare över huvud taget... Några saker bara, har ganska många olika saker som jag skulle kunna skriva, det orkar jag inte, för nu börjar jag bli trött. Sen finns ju det här tjafset om att konduktören måste byta vagn, att det inte är bra osv. Jag tycker att om konduktören har valt att jobba som konduktör, så ska ju han/eller hon göra det som han/hon ska och får betalt för. Passar inte det, så kan man ju alltid bli spärrvakt.
2530 skrev: Om jag inte har helt konstigt minne så tror jag att jag skrev det på den gamla tråden... Men annars så säger jag: A30 är bekvämare, mysigare, trevligare över huvud taget... Några saker bara, har ganska många olika saker som jag skulle kunna skriva, det orkar jag inte, för nu börjar jag bli trött. Sen finns ju det här tjafset om att konduktören måste byta vagn, att det inte är bra osv. Jag tycker att om konduktören har valt att jobba som konduktör, så ska ju han/eller hon göra det som han/hon ska och får betalt för. Passar inte det, så kan man ju alltid bli spärrvakt.
Observera att personen som skrev det jag har markerat i citatet inte jobbar i Bromma utan endast är en 14/15 årig diggare, så någon kolega är han inte, hans text är även citerad överst.Anonymous skrev: Slutligen, vad är det för j-vla attityd, rent ut sagt Du visar mot de av Dina arbetskamrater som arbetar som konduktörer. Att kalla önskemål om en bättre arbetsmiljö för tjafs! Att överhuvud taget häva ur sig någonting sådant som "Jag tycker att om konduktören har valt att jobba som konduktör, så ska ju han/eller hon göra det som han/hon ska och får betalt för. Passar inte det, så kan man ju alltid bli spärrvakt". Att vifta bort ett berättigat önskemål med floskler av denna typ visar vådan av att ha vattentäta skott mellan förare och konduktörer, som ni har det i Bromma. Vad vet Du, som verkar ägna Din tid åt att köra - mycket finare, bevars eftersom så försvinnande få av er är dubbelutbildade - om konduktörernas arbetsvillkor och -miljö? Inte ett dugg, törs jag lova.
"..har valt att jobba som konduktör...". Ja, hos er ges ju inget annat val än det ena eller andra.
/K
Aha, det förklarar saken.Isak skrev:Observera att personen som skrev det jag har markerat i citatet inte jobbar i Bromma utan endast är en 14/15 årig diggare...
...Isak skrev:2530 skrev: Om jag inte har helt konstigt minne så tror jag att jag skrev det på den gamla tråden... Men annars så säger jag: A30 är bekvämare, mysigare, trevligare över huvud taget... Några saker bara, har ganska många olika saker som jag skulle kunna skriva, det orkar jag inte, för nu börjar jag bli trött. Sen finns ju det här tjafset om att konduktören måste byta vagn, att det inte är bra osv. Jag tycker att om konduktören har valt att jobba som konduktör, så ska ju han/eller hon göra det som han/hon ska och får betalt för. Passar inte det, så kan man ju alltid bli spärrvakt.Observera att personen som skrev det jag har markerat i citatet inte jobbar i Bromma utan endast är en 14/15 årig diggare, så någon kolega är han inte, hans text är även citerad överst.Anonymous skrev: Slutligen, vad är det för j-vla attityd, rent ut sagt Du visar mot de av Dina arbetskamrater som arbetar som konduktörer. Att kalla önskemål om en bättre arbetsmiljö för tjafs! Att överhuvud taget häva ur sig någonting sådant som "Jag tycker att om konduktören har valt att jobba som konduktör, så ska ju han/eller hon göra det som han/hon ska och får betalt för. Passar inte det, så kan man ju alltid bli spärrvakt". Att vifta bort ett berättigat önskemål med floskler av denna typ visar vådan av att ha vattentäta skott mellan förare och konduktörer, som ni har det i Bromma. Vad vet Du, som verkar ägna Din tid åt att köra - mycket finare, bevars eftersom så försvinnande få av er är dubbelutbildade - om konduktörernas arbetsvillkor och -miljö? Inte ett dugg, törs jag lova.
"..har valt att jobba som konduktör...". Ja, hos er ges ju inget annat val än det ena eller andra.
/K
...Anonymous skrev:Håller med skribenten ovan. Det är ju skrämmande hur insnöade och bakåtsträvande vissa spårvagnsmuppar är. "Passar det inte för rörelsehindrade eller trafikanter som medför barnvagnar att åka A30 så välj andra färdmedel" och liknande korkade argument - allt för att ni ska ha något att "digga". Suck!
Jag garanterar att 99% av trafikanterna/personalen på Nockebybanan föredrar A32 samt anser att A30 borde ha förpassats till soptippen för länge sedan! Sedan borde du Magnus tänka dig dig för innan du klassar personalens önskan om en bättre arbetsmiljö som "tjafs". Vad vet du om hur det är att jobba som förare/konduktör egentligen?
/F
Aha, du jobbar som konduktör? Får man fråga var? Jobbar du på heltid med det? Är du hobbykonduktör på Djurgårdslinjen möjligen?2530 skrev:Jag jobbar som kondis, fast inte på nått j*vla Connex, eller annat.
Anonymous skrev:Aha, du jobbar som konduktör? Får man fråga var? Jobbar du på heltid med det? Är du hobbykonduktör på Djurgårdslinjen möjligen?2530 skrev:Jag jobbar som kondis, fast inte på nått j*vla Connex, eller annat.
Förresten, varför detta hat mot Connex? Vad är du missnöjd med?
...Anonymous skrev:Jag har inte åkt alls så många gånger med A30 på Nockebybanan, men flera gånger med A30B/B30B på Lidingöbanan. Där är iallafall vagnarna inget vidare med sin blå färg inuti tycker jag. Är det mycket som skiljer sig på det sättet mellan A30 och A30B/B30B undrar jag?
Spårvagnsm_ _ pAnonymous skrev:Håller med skribenten ovan. Det är ju skrämmande hur insnöade och bakåtsträvande vissa spårvagnsmuppar är. "Passar det inte för rörelsehindrade eller trafikanter som medför barnvagnar att åka A30 så välj andra färdmedel" och liknande korkade argument - allt för att ni ska ha något att "digga". Suck!
Jag garanterar att 99% av trafikanterna/personalen på Nockebybanan föredrar A32 samt anser att A30 borde ha förpassats till soptippen för länge sedan! Sedan borde du Magnus tänka dig dig för innan du klassar personalens önskan om en bättre arbetsmiljö som "tjafs". Vad vet du om hur det är att jobba som förare/konduktör egentligen?
/F