Lidingörapport

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
/cisne

Lidingörapport

Inlägg av /cisne »

I Lidingö Tidning finns i dag en artikel om en utredning som gjorts om kollektivtrafiken på södra Lidingö av SL, Busslink, Lidingö stad och KTH (Connex är inte nämnt). Kollektivtrafikandelen är mycket låg och skulle kunna höjas med nya vagnar på Lidingöbanan, sjöbusstrafik Lidingö-Stockholms innerstad, ombyggnad Ropsten, förlängning buss 201 Brevik vissa tider mm.

SL säger att nya vagnar till Lidingö kan tidigast bli aktuella 2008. Optionen på A32 är väl knappast evig så de kan väl knappast komma ifråga här om ens något.

Att man behåller A30 beror på vad då? Investeringarna i ombyggnader ej avskrivna kanske men hur är det då med C1X-vagnar som skrotas för fullt. Är dessa avskrivna? Om förändringar på Lidingö hänger ihop med eventuell innerstadsspårväg varför rensar man inte ut A30 från Brommahallen för att få enhetlig vagnpark och underhåll?

I banan har man investerat 50 mkr de senaste tio åren men vagnparken...Jag har de senaste veckorna haft nöjet att åka LB dagtid och det är intressant. Mycket välfyllda 2-vagnarståg med flera barnvagnar (A30 perfekt för ändamålet) och dålig tidtabellshållning. Per defintion blir det aldrig fullt i A30 om man avser sittplatser eftersom det är för trångt och trafikantcirkulationen dålig.
Odd Holstensson

Lidingöbanans framtid

Inlägg av Odd Holstensson »

Hej.

Jag och några andra har funderat på just denna fråga och här är några resultat:
1. Plattformarna på Lidingöbanans hållplatser/stationer borde omedelbart börja byggas om en efter en, med start från Gåshaga (som förresten borde slås ihop med Talludden och flyttas till en plats mellan nuvarande Gåshaga och Talludden) och mot stan. En månad per hållplats ger en ombyggnads tid på ca ett år.

2. Ropstensterminalen byggs om från nuvarande provisorium till en mer genomtänkt permanent plats för omstigning från tunnelbana till buss och spårvagn och vice versa. Vändslinga byggs och anslutningar förbereds för anslutning av framtida spårvägslinjer mot Tekniska högskolan samt frihamnen.

3. En ny (jättestor) vagnhallsanläggning byggs på de tomma områdena strax norr om Ropsten station, i två våningar där övre våningen huseras av bussar. På taket på den anlägningen närmast Ropsten anlägger man parkeringsplatser i en eller flera våningar för infartsparkering. AGA-depån avvecklas för såväl bussar som spårvagnar. Norra delen av vagnhallsområdet kan man utnyttja övervåningarna till annan verksamhet, allt från P-platser till kontorslokaler.

4. Nya vagnar införskaffas, gärna 30-32-meters ledvagnar lämpade för såväl tätbebyggd stadstrafik som trafik på egen banvall.

5. Gamla Lidingöbron byggs om till dubbelspår, kompletterad med GC-bana på utsidan.

6. Spår byggs vidare till Odenplan via Östra Station. Förutom att Lidingöbanans trafikanter skulle få det betydligt närmare till stan så skulle linjen fungera som en viktig förbindelselänk mellan Östra Station-Odenplan.

7. Lämpliga dubbelspår byggs på fler sträckor på ön för att kunna öka turtätheten.

Lämpligvis planeras, finansieras och byggs allt detta i nämnd ordning med ett sikte på ett till två års förskjutning per steg.
Användarens profilbild
TimK
Inlägg: 1368
Blev medlem: söndag 18 augusti 2002 10:41
Ort: Jackson i Mississippi, USA
Kontakt:

Re: Lidingörapport

Inlägg av TimK »

/cisne skrev:I Lidingö Tidning finns i dag en artikel om en utredning som gjorts om kollektivtrafiken på södra Lidingö av SL, Busslink, Lidingö stad och KTH (Connex är inte nämnt). Kollektivtrafikandelen är mycket låg och skulle kunna höjas med nya vagnar på Lidingöbanan, sjöbusstrafik Lidingö-Stockholms innerstad, ombyggnad Ropsten, förlängning buss 201 Brevik vissa tider mm.

SL säger att nya vagnar till Lidingö kan tidigast bli aktuella 2008. Optionen på A32 är väl knappast evig så de kan väl knappast komma ifråga här om ens något.

Att man behåller A30 beror på vad då? Investeringarna i ombyggnader ej avskrivna kanske men hur är det då med C1X-vagnar som skrotas för fullt. Är dessa avskrivna? Om förändringar på Lidingö hänger ihop med eventuell innerstadsspårväg varför rensar man inte ut A30 från Brommahallen för att få enhetlig vagnpark och underhåll?

I banan har man investerat 50 mkr de senaste tio åren men vagnparken...Jag har de senaste veckorna haft nöjet att åka LB dagtid och det är intressant. Mycket välfyllda 2-vagnarståg med flera barnvagnar (A30 perfekt för ändamålet) och dålig tidtabellshållning. Per defintion blir det aldrig fullt i A30 om man avser sittplatser eftersom det är för trångt och trafikantcirkulationen dålig.
Som f.d. heltidsförare på Lidingöbanan finner jag det intressant att du upplever att rättidigheten på banan är dålig. När jag jobbade där (fram tills för ungefär ett år sedan) var den mycket god. Jag undrar vad som har ändrats som kan ha inverkat på detta.
Dessutom skulle jag vara intresserad att höra exakt vad du menar med "dålig tidtabellshållning", menar du alltså tåg som är försenade eller uteblir tåget ibland helt och hållet? (Enligt vad jag förstår så är personalläget på Lidingöbanan just nu inte det bästa.)

Mvh Tim
/cisne

Lidingörapport-II

Inlägg av /cisne »

Tidtabellshållningen brukar vara god. Jag refererade till mitt på dagen där troligen passagerartillströmningen i kombination med 2-vagnarståg kan påverka tidtabellen. Det är ju bara 20-minuterstrafik dagtid vilket kanske börjar bli snålt (jfr Nockebybanan som dock har något flera resande).
Det är kanske bra(?) att andelen kollektivtrafikresenärer är så låg med tanke på utbyggnaderna längs banan.
Gåshaga brygga etapp III har precis startat. Bergsätra börjar bli klart. Skandia som äger AGA-området (i dag ganska tomt) vill börja agera. Planer finns nu på bostäder och mindre kontor och det är ett ganska stort område vi talar om. Lidingöpartiet som motsätter sig all nybyggnation på ön fick på moppe i senaste valet.
Utbyggnaden av Södra Huvudleden är ständigt aktuell, även i dagens tidning, att Lidingöbanan är "i vägen" ligger liksom i luften hela tiden. Är den inte attraktiv med förhållandevis litet antal resenärer, så... Synd på de 50 miljonerna nerlagda i banan. Det är nog ingen större fara iofs med tanke på investeringarna som görs på Kårstahållet. Fast SL Infra kanske fått någon nolla med för mycket i uppgiften om passagerarunderlaget.
Någon inom SL-sfären sade till mig att du skall inte tro på någon samordning mellan de olika bolagen och entreprenörerna. Ropsten är ett talande exempel. Efter avstängningen i somras hade man kunnat förvänta sig en viss upprustning av stationen, t ex nya skyltar, uppsnyggning biljetthallar etc. Passagerarna fick dras med dåligt fungerande busserättning (nytt ord i Stockholmsvokabulären) och sedan komma tillbaka till samma gråa trista elände som förut. Med lite marknadstänkande hade åtminstone någonting hänt! Att komma till någonting nytt. Nya växlar/spår uppfattas tyvärr inte som särskilt upphetsande av vardagsresenären.
Användarens profilbild
TimK
Inlägg: 1368
Blev medlem: söndag 18 augusti 2002 10:41
Ort: Jackson i Mississippi, USA
Kontakt:

Re: Lidingörapport-II

Inlägg av TimK »

/cisne skrev:Tidtabellshållningen brukar vara god. Jag refererade till mitt på dagen där troligen passagerartillströmningen i kombination med 2-vagnarståg kan påverka tidtabellen. Det är ju bara 20-minuterstrafik dagtid vilket kanske börjar bli snålt (jfr Nockebybanan som dock har något flera resande).
Hmm. Jag upplevde aldrig att rättidigheten mitt på dagen var sämre än annars eller att den påverkades nämnvärt av trafikanttillströmningen. Återigen undrar jag om någonting har förändrats där. Rättidigheten brukade annars vara sämst under rusningen eftersom man klämmer in precis det antal tåg (5) som banan tål, det finns inga som helst marginaler (vändtiden i Gåshaga brygga i rusningen är EN minut!).
/cisne skrev:Det är kanske bra(?) att andelen kollektivtrafikresenärer är så låg med tanke på utbyggnaderna längs banan.
Gåshaga brygga etapp III har precis startat. Bergsätra börjar bli klart. Skandia som äger AGA-området (i dag ganska tomt) vill börja agera. Planer finns nu på bostäder och mindre kontor och det är ett ganska stort område vi talar om. Lidingöpartiet som motsätter sig all nybyggnation på ön fick på moppe i senaste valet.
Utbyggnaden av Södra Huvudleden är ständigt aktuell, även i dagens tidning, att Lidingöbanan är "i vägen" ligger liksom i luften hela tiden. Är den inte attraktiv med förhållandevis litet antal resenärer, så... Synd på de 50 miljonerna nerlagda i banan. Det är nog ingen större fara iofs med tanke på investeringarna som görs på Kårstahållet. Fast SL Infra kanske fått någon nolla med för mycket i uppgiften om passagerarunderlaget.
Någon inom SL-sfären sade till mig att du skall inte tro på någon samordning mellan de olika bolagen och entreprenörerna. Ropsten är ett talande exempel. Efter avstängningen i somras hade man kunnat förvänta sig en viss upprustning av stationen, t ex nya skyltar, uppsnyggning biljetthallar etc. Passagerarna fick dras med dåligt fungerande busserättning (nytt ord i Stockholmsvokabulären) och sedan komma tillbaka till samma gråa trista elände som förut. Med lite marknadstänkande hade åtminstone någonting hänt! Att komma till någonting nytt. Nya växlar/spår uppfattas tyvärr inte som särskilt upphetsande av vardagsresenären.
Jag tyckte själv att det var trist att man inte gjorde någonting åt stationsmiljön i Ropsten. Första gången jag var där efter ombyggnaden i somras undrade jag faktiskt vad f-n de egentligen hade gjort!

Mvh Tim
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8016
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Har inte heller märkt nå´t speciellt, kanske bara spårbyte på T.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Skriv svar