Sida 1 av 1
Cx vogner nummerserier
Postat: tisdag 12 november 2002 20:26
av Andy
Hei!
Blir litt forvirra når jeg ser bilder av Cx vogner fra Stockholm, klarer jo ikke å skille disse fra hverandre!
Hvilke nummerserier hadde de forsjellige Cx vognene?
Andreas
Re: Cx vogner nummerserier
Postat: tisdag 12 november 2002 20:31
av Jörgen_G
Andy skrev:/.../
Hvilke nummerserier hadde de forsjellige Cx vognene?
Andy, jag föreslår att du besöker Swetramways Vagnhallen och söker på "Stockholm" och "tunnelvagnar". Där får du säkert svar på de flesta av dina frågor.
mvh/ Jörgen G
Länk till Vagnhallens sökfunktion:
http://web.ss.se/vagnhallen/sok_vagntyper.asp
Re: Cx vogner nummerserier
Postat: tisdag 12 november 2002 20:39
av Andy
Jörgen Gustavsson skrev:Andy, jag föreslår att du besöker Swetramways Vagnhallen och söker på "Stockholm" och "tunnelvagnar". Där får du säkert svar på de flesta av dina frågor.
mvh/ Jörgen G
Länk till Vagnhallens sökfunktion:
http://web.ss.se/vagnhallen/sok_vagntyper.asp
Hei!
Takker for linken!
Trur jeg skal sette opp en liten tabell til meg selv slik at jeg har oversikten!
Forresten, noen som veit grunnen til at C1 2001 var utstyrt med tak strømavtager i en periode?
Se bilde på:
http://web.ss.se/vagnhallen/typ.asp?id=296
Andreas
Postat: tisdag 12 november 2002 20:46
av Jörgen_G
Två svar som båda bidrar till att C1 2001 har strömavtagare:
1) Ursprungligen var det oklart om huruvida tunnelbanan skulla ha strömskena eller luftledning. Relativt sent i projekteringen visade sig att luftledning inte skulle klara av de strömstyrkor som krävdes vid aktuell spänning för att förse tågen med energi. Därför valdes i ett ganska sent skede strömskena.
2) Strömavtagaren användes för att vagnen skulle kunna provas på befintliga spårvägar innan fler vagnar beställdes. Detta är huvudorsaken till att vagnen var försedd med just den strömavtager som är avbildad.
Andra skribenter på härvarande forum kan säkert berätta mer.
Sök förresten på Swetramways länksida för att finna länkar till webbplatser om Stockholms tunnelbana, jag tror det finns en del om detta där någonstans.
mvh/ Jörgen G
Postat: tisdag 12 november 2002 21:00
av Andy
Jörgen Gustavsson skrev:Två svar som båda bidrar till att C1 2001 har strömavtagare:
1) Ursprungligen var det oklart om huruvida tunnelbanan skulla ha strömskena eller luftledning. Relativt sent i projekteringen visade sig att luftledning inte skulle klara av de strömstyrkor som krävdes vid aktuell spänning för att förse tågen med energi. Därför valdes i ett ganska sent skede strömskena.
2) Strömavtagaren användes för att vagnen skulle kunna provas på befintliga spårvägar innan fler vagnar beställdes. Detta är huvudorsaken till att vagnen var försedd med just den strömavtager som är avbildad.
Andra skribenter på härvarande forum kan säkert berätta mer.
Sök förresten på Swetramways länksida för att finna länkar till webbplatser om Stockholms tunnelbana, jag tror det finns en del om detta där någonstans.
mvh/ Jörgen G
Hei!
Takker for informasjonen, skal lete meg litt fram og se hva jeg finner!
Mye av det som ble gjort med tunellbanen i Stockholm var et forbilde for mye av det som i dag er Oslo's t-bane nett!
Andreas
Postat: tisdag 12 november 2002 21:01
av AeroSol
En suverän lista på alla Cx-vagnar finns på
http://user.tninet.se/~cmp066n/sammanstallning.htm
där alla vagnserier med tillverkningsår finns sammanställda!
Finns även en liten behändig lista att skriva ut...
Postat: tisdag 12 november 2002 21:04
av Andy
Takker, dette var akuratt det jeg lette etter!
Denne skal jeg nok studere litt nærmere.......
Andreas
Strömavtagare
Postat: tisdag 12 november 2002 21:05
av Jocke
C20 2001(?) var väl också utrustad med strömavtagare en tid, för att kunna köras på Adtranz testspår? Tror mig ha sett en bild på det nånstans.