Sida 1 av 3
Fortsättning på Skarpnäcks linjen
Postat: lördag 29 januari 2005 23:01
av Johan A
Jag har hört att det finns mark lämmnat för att bygga tunnelbanan från Skarpnäck till Bollmora. Men att den skulle gå över jord. Varför bygdes tunnelbanan till Skarpnäck i tunnel då ? Finns det planer på att börja bygga den tunnelbanan ? Vore bra om Bollmora fick en snabb förbindelse till Stan.

Re: Fortsättning på Skarpnäcks linjen
Postat: söndag 30 januari 2005 8:32
av Harald
Johan A skrev:Jag har hört att det finns mark lämmnat för att bygga tunnelbanan från Skarpnäck till Bollmora. Men att den skulle gå över jord. Varför bygdes tunnelbanan till Skarpnäck i tunnel då ?
Förmodligen för att det inte fanns mark reserverad för att bygga från Bagarmossen till Skarpnäck eftersom det från början inte planerades att bygga längre än till Bagarmossen.
Postat: söndag 30 januari 2005 10:33
av essin
Fanns det inga planer på att fortsätta från Bagarmossen? Om man kollar på en karta krävs det inte alldeles för mycket fantasi för att tänka sig en förlängning Bagarmossen-Älta-Bollmora Torg. Att det skulle finnas något reservat från Skarpnäck mot Bollmora tycker jag däremot låter lite konstigt.
Postat: söndag 30 januari 2005 10:55
av Harald
De som planerade tunnelbanan på 1940-talet hade inte tillgång till 1990-talets kartor. Då fanns inte SL, Stockholms stad tillhörde inte Stockholms län och det fanns ingen regionplanering. Tunnelbanan planerades som ett transportmedel för Stockholms stad. Bollmora var landsbygd och något Bollmora Torg fanns inte.
Postat: söndag 30 januari 2005 11:04
av LÅ
Var inte maken framför gamla T-banestationen i Bagarmossen mycket länge reserverad just för en framtida förlängning? Nuvarande bebyggelse är tämligen ny och byggdes på en stor gräsyta som inte användes till något speciellt!
Postat: söndag 30 januari 2005 13:23
av bruse
LÅ skrev:Var inte maken framför gamla T-banestationen i Bagarmossen mycket länge reserverad just för en framtida förlängning? Nuvarande bebyggelse är tämligen ny och byggdes på en stor gräsyta som inte användes till något speciellt!
Jo, å går man runt huset med Konsum i, ser man hur markreservatet fortsätter mot Brotorpsskolan.
Postat: söndag 30 januari 2005 13:53
av Ulf_
Bygg vidare med slutstation Sköndal (sköndal centrum -> eventuellt sköndals bro). Ge Tyresöborna en snabbare förbindelse med stan genom en pendellinje eller liknande.
Postat: söndag 30 januari 2005 18:32
av Harald
bruse skrev:LÅ skrev:Var inte maken framför gamla T-banestationen i Bagarmossen mycket länge reserverad just för en framtida förlängning? Nuvarande bebyggelse är tämligen ny och byggdes på en stor gräsyta som inte användes till något speciellt!
Jo, å går man runt huset med Konsum i, ser man hur markreservatet fortsätter mot Brotorpsskolan.
Då undrar man hur det reservatet var tänkt att användas. Bagarmossens ursprungliga station låg ju i markplanet.
Postat: måndag 31 januari 2005 10:08
av Kristofer
Harald skrev:Då undrar man hur det reservatet var tänkt att användas. Bagarmossens ursprungliga station låg ju i markplanet.
Du menar att det skulle varit problem att korsa torget i plan? Jag gissar att man hade tänkt sig att höja upp stationen på bro men i samma läge som den gamla stationen. Så har man ju gjort på andra ställen.
Eller så hade man byggt en gångbro över spåren istället.
Postat: måndag 31 januari 2005 15:54
av Johan Eriksson
x
Re: Fortsättning på Skarpnäcks linjen
Postat: onsdag 28 oktober 2020 13:15
av Breitspurbahn
Jag hittade Stockholms Handelskammares rapport "Tunnelbanan 3.0" om deras förslag till förlängningar av tunnelbanan.
https://www.chamber.se/rapporter/tunnelbana-3.htm

Jag fastnade särskilt för deras idéer kring Skarpnäck-Tyresö. De vill ha någon slags tvärförbindelse mellan gröna linjens grenar via Sköndal till Tyresö.
Frågan är om inte Nynäsbanans pendeltåg kan fungera som detta?
Gröna Linjens mittgren går som bekant till pendeltågsstationen Farsta Strand idag.
Om Hagsätralinjen (som förvisso ska bli en blå linje, men likväl) förlängs till Älvsjö så har vi två av tre grenar ihopkopplade till pendeltåget.
Om man förlänger Skarpnäck Gård-linjen till Sköndal och sedan svänger söderut under Drevviken så hamnar man vid pendeltågsstationen Trångsund.
Då är alla grenar sammankopplade med pendeltåget och man har en tvärförbindelse över den här delen av Södertörn.
Sen kan man fortsätta denna Trångsundslinje österut under Drevviken igen till Bollmora/Tyresö via Trollbäcken.
(Jag hade gärna sett en förlängning av Saltsjöbanan från Saltsjö-Duvnäs via Älta till Bollmora och fortsätta till Tyresö och låta tbanan sluta vid Bollmora, men det är en sidofråga).

Det känns iallafall som att Hagsätraförlängningen till Älvsjö och Skarpnäckförlängningen till Trångsund via Sköndal hade kopplat samman de flesta förorterna söder om Stockholm och gett dem en god tvärförbindelse.
Re: Fortsättning på Skarpnäcks linjen
Postat: onsdag 28 oktober 2020 14:01
av twr
Vad gäller Handelskammarens utspel om tunnelbana med mera så är de i allmänhet inte genomtänkta. De är färgglada streck på en karta, men det finns inga tankar om kapacitet, trafikering mm.
Ditt förslag är intressant!
Re: Fortsättning på Skarpnäcks linjen
Postat: onsdag 28 oktober 2020 14:20
av Breitspurbahn
twr skrev:Vad gäller Handelskammarens utspel om tunnelbana med mera så är de i allmänhet inte genomtänkta. De är färgglada streck på en karta, men det finns inga tankar om kapacitet, trafikering mm.
Ditt förslag är intressant!
Haha, jag är beredd att instämma.
Tack! Det förefaller mig en smula ologiskt att bygga en tvärförbindelse när man redan har en i form av ett pendeltåg med stor kapacitet och som dessutom går ganska snabbt. När allt som behövs är två mindre förlängningar till dess bana.
Re: Fortsättning på Skarpnäcks linjen
Postat: onsdag 28 oktober 2020 14:25
av twr
Breitspurbahn skrev:Om man förlänger Skarpnäck Gård-linjen till Sköndal och sedan svänger söderut under Drevviken så hamnar man vid pendeltågsstationen Trångsund.
Då är alla grenar sammankopplade med pendeltåget och man har en tvärförbindelse över den här delen av Södertörn.
Sen kan man fortsätta denna Trångsundslinje österut under Drevviken igen till Bollmora/Tyresö via Trollbäcken.
Tekniskt är nog ditt förslag möjligt. Och det skulle säkert finnas ett visst resandeunderlag. Men det finns nog bättre sätt att använda pengarna.
En förlängning från Skarpnäck till Sköndal kan nog vara en bra lösning för Sköndal. Men är det värt pengarna, jämfört med att köra buss?
Vad gäller en fortsättning från Sköndal så skulle nog nyttan för Skarpnäcksgrenen bli större med en koppling till Farsta centrum och Farsta strand. Kanske rentav på tunnelbanans befintliga spår? Mer tekniskt komplicerat, men större nytta än en koppling till Trångsund. Trångsund har ju i dagsläget också bara halva utbudet av pendeltåg, snabbtågen stannar inte.
En koppling mellan pendeltåg och Tyresö kan förstås vara intressant. Men det är enklare med befintliga busslinjer dels till Älvsjö, dels till Handen. Ditt förslag blir dyrt som tvärförbindelse betraktat. Och som radiell förbindelse betraktat blir det långsamt. Restdien från Tyresö till innerstaden blir lång.
Re: Fortsättning på Skarpnäcks linjen
Postat: onsdag 28 oktober 2020 17:56
av Odd
Det är ju inte otänkbart att man utvecklar spårvägskonceptet Tvärbanan ytterligare och låter den ta sträckan i fråga. Säg att tuben tar Skarpnäck-Älta och att spårvägen sedan tar Tyresö-Älta-hökis-fagersjö-örby-älvsjö, och på så vis bygger på Tvärbanan Spårväg Syd.
Eller om man utvecklar konceptet ännu mer, kanske samtrafikerar Älta-Tyresö med såväl tunneltåg som spårvagnar.
Re: Fortsättning på Skarpnäcks linjen
Postat: onsdag 28 oktober 2020 19:16
av ADDE
Jag tycker absolut att skarpnäck-grenen ska förlängas till Tyresö centrum, men bör gå raka vägen för bäst resultat. Sköndal får nog vara utan.
Spårväg syd har jag funderat på att gå som en ringlinje Flemingsberg-Handen-Brandbergen-Vendelsö-Tyresö Centrum-Älta-Sköndal-Hökarängen-Högdalen-Älvsjö.
För Fagersjö så skulle en pendeltågsstation vara bättre än en spårväg.
Numera ställer jag mig tveksam till om Tunnelbanan Hagsätra-Älvsjö fyller någon nytta om min föreslagna spårväg byggs mellan högdalen och älvsjö innan tuben. Hagsätragrenen ahde nog gjort större nytta om man förlängde grenen från Rågsved in mot huddinge kommun istället och låter Hagsätra station gå till historien och ersättas med busstrafik. Eller att man bara låter tunnelbanan vända vid Hagsätra...
Re: Fortsättning på Skarpnäcks linjen
Postat: onsdag 28 oktober 2020 19:30
av twr
Det är redan utrett och väl förankrat att fortsättningen på Spårväg syd ska gå från Älvsjö till Globen/Gullmarsplan och sen fortsätta på Tvärbanans spår fram till Sickla. Sträckan är dock inte beslutad ännu.
Re: Fortsättning på Skarpnäcks linjen
Postat: onsdag 28 oktober 2020 19:47
av ADDE
twr skrev:Det är redan utrett och väl förankrat att fortsättningen på Spårväg syd ska gå från Älvsjö till Globen/Gullmarsplan och sen fortsätta på Tvärbanans spår fram till Sickla. Sträckan är dock inte beslutad ännu.
Ja, men det hindrar inte att man kan skapa en avgrening tvärs över mot Tyresö, eller?
Re: Fortsättning på Skarpnäcks linjen
Postat: onsdag 28 oktober 2020 19:57
av twr
ADDE skrev:twr skrev:Det är redan utrett och väl förankrat att fortsättningen på Spårväg syd ska gå från Älvsjö till Globen/Gullmarsplan och sen fortsätta på Tvärbanans spår fram till Sickla. Sträckan är dock inte beslutad ännu.
Ja, men det hindrar inte att man kan skapa en avgrening tvärs över mot Tyresö, eller?
Nej, det har du förstås rätt i. Men det får vara en senare utbyggnad. Jag tror inte behovet är så jättestort?
Re: Fortsättning på Skarpnäcks linjen
Postat: onsdag 28 oktober 2020 20:59
av Odd
"Tvärbanorna" kanske börjar breda ut sig och bli lika viktig som tunnelbanan så småningom.

- tvärbanorna.jpg (76.48 KiB) Visad 2578 gånger
(Man får väl fantisera=)