Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
C14 och C15 skall säljas får stokholms tunnelbana nya tunnelbanor då utomland kansek eller ska det skrotas? går det inte att köpa några Cx privat isåfall jag hörde detta idag från en som kan mycktt om tunnelbanan det är sant
Verkligen troligt!
Särskilt med tanke på att upprustning pågår av C14 och C15.
Tror inte på sånna här rykten föräns de kommer från en pålitlig källa...
Men den som lever får se...fast det skulle verkligen förvåna mig om detta stämmer....
Anonymous skrev:C14 och C15 skall säljas får stokholms tunnelbana nya tunnelbanor då utomland kansek eller ska det skrotas? går det inte att köpa några Cx privat isåfall jag hörde detta idag från en som kan mycktt om tunnelbanan det är sant
Skulle inte tro det. Det var bara någon dag sedan Ragnar T skrev om C14/C15 vagnarnas öden och där nämdes varken skrot eller säljning.
Ragnar T är fö den enda person här som jag anser vara en pålitlig källa.
Det är mkt rykten som surrar omkring.
Anonymous skrev:C14 och C15 skall säljas får stokholms tunnelbana nya tunnelbanor då utomland kansek eller ska det skrotas? går det inte att köpa några Cx privat isåfall jag hörde detta idag från en som kan mycktt om tunnelbanan det är sant
Stockholms tunelbana får nya tunnelbanor utomlands?
Stockholms tunnelbana kan väl bara finnas i Stockholm!
Fattar nOll
Vell, for noen år siden var det snakk om at Oslo skulle kjøpe inn et antall C12 vogner fra Stockholm, men dette gikk i vasken på grunn av til dels høye ombygningskostnader.
C12 er jo bare 2,8 meter brede, mens Oslo's t-bane vogner er 3,2 meter brede, hvis jeg ikke husker feil!
Nå er det jo lenger ikke aktuelt å kjøpe brukt matriell til t-banen, Oslo sporveier har jo bestilt 99 nye vogner fra Siemens!
På vilket sätt ogillar du dem? Tycker du mer om de gamla vagnarna (som för övrigt kommer att komma tillbaka på tolvan när 22:an får 8 vagnar/timme)? Eller hade du hellre sett några andra moderna vagnar på SL:s t-bana och spårvägar? Personligen tycker jag att A32 är en välbehövlig uppfräschning av spårvagnsflottan, och skulle gärna se dem även på Lidingöbanan, Nockebybanan och (med risk för att kliva in på minerad mark ) Saltsjöbanan även i fortsättningen.
A32 är plastiga, fula (med ful menar jag att de ser för moderna ut) och så låter de inge bra, bara gnisslar och har sig. Om det ska vara nått ljud, så ska det låta som en riktig spårvagn, typ A30.
Det är otroligt bra att det kommer gå nästan bara A30 på tolvan i höst !
2530 skrev:Det är otroligt bra att det kommer gå nästan bara A30 på tolvan i höst !
Det är det inte, ty A30/B30 är sega i ACC:et, verkar ha svårt att hålla tidtabellen, och så kan man knappt höra sin musik, för den dränks av diverse ljud...
Diggabla och trevliga är de, men praktiska moderna transportmedel äro de icke!
Ok. Då är det inte mkt att göra, mer än att man kan 1. höja ljudet till max. 2. Strunta i musiken och lyssna på en äkta A30/B30. Jag föredrar det sista.
2530 skrev:Ok. Då är det inte mkt att göra, mer än att man kan 1. höja ljudet till max. 2. Strunta i musiken och lyssna på en äkta A30/B30. Jag föredrar det sista.
Att lyssna till en äkta A30/B30 är helt okej när man är ute och diggaråker, men när man åker mer för att man är tvungen (Jobb, skola osv), vill åtminstone jag ha en lugn resmiljö, så jag kan lyssna på min musik och/eller läsa en bra bok. Jag tror att största delen av stockholmspendlarna håller med mig.