Sida 1 av 1

Färgsättningar Cx?

Postat: tisdag 12 november 2002 12:07
av Ulrik Berggren
Är det någon som sitter inne med "hela listan" över alla färsättningar av Cx-vagnar som någonsin funnits?
Visst var det en annan grön nyans som användes innan C13-generationen kom på 80-talet?

Postat: tisdag 12 november 2002 12:37
av Gäst
Grön
Blå
Ingen färg alls (C5)

Skämt åsido; visst har det funnits olika färgkombinationer på gröna vagnar, exempelvis C4 med samma färg på långbalken (fult), men även de blå vagnarna är olika målade. Ta t.ex. vita linjens placering och färg, på C8-C9 är den ljusblå och sitter något högre upp, medan den på vissa C14 är tejpad utanpå färgen. Någon vagn har varit försedd med helreklam, tror det var 1177, men den var tejpad.

Postat: tisdag 12 november 2002 12:38
av Daniel S
Det var jag som skrev inlägget ovan, glömde fylla i det.

Postat: tisdag 12 november 2002 13:56
av AdrianLangemar
Det stämmer att det var 1177 som var reklammålad. Vagnen gjorde reklam för Gevalia.

Postat: tisdag 12 november 2002 14:06
av Börje Ståhlman
Anonymous skrev:Ta t.ex. vita linjens placering och färg, på C8-C9 är den ljusblå och sitter något högre upp, medan den på vissa C14 är tejpad utanpå färgen.
Visst är väl C8-9s band smalare än andras?

/BÖRJE S

Postat: tisdag 12 november 2002 14:20
av Bussmicke
Adrian Langemar skrev:Det stämmer att det var 1177 som var reklammålad. Vagnen gjorde reklam för Gevalia.
Fel, det var 1171

grön långbalk

Postat: torsdag 14 november 2002 10:31
av Gunnar Eriksson
Skämt åsido; visst har det funnits olika färgkombinationer på gröna vagnar, exempelvis C4 med samma färg på långbalken (fult)
När man började parkoppla C2-vagnar (delvis för att frigöra koppel till byggandet av nya vagnar på 70-talet) så målades dessa gröna på utsidan av långbalken nederst. En kvalificerad gissning var att det skulle vara lättare att urskilja dessa vagnar vid rangering, service m m, eftersom de kopplades annorlunda. En icke parkopplad C2 gick ofta ihop med en C3. Ett 4-vagnarståg med gifta vagnar var då C2+C2 samt C2+C2. Motsvarande tåg med C3-vagnar gick C2+C3+C3+C2 och fick sättas ihop enligt en annan princip vid rangeringen.

Mvh

Gunnar Eriksson

Postat: torsdag 14 november 2002 12:08
av Ulf
Berätta mer om Gevaliavagnen! Hur kunde de få tillåtese till detta påhitt? Vart är vagnen nu? Varför försvann den?

Minns att den var väldigt trevlig att åka med. Bruna träpaneler på insidan.. Den enda röda t-banevagnen med passagerartrafik?

Postat: torsdag 14 november 2002 18:24
av AdrianLangemar
Ulf Slotte skrev:Berätta mer om Gevaliavagnen! Hur kunde de få tillåtese till detta påhitt? Vart är vagnen nu? Varför försvann den?
Vagnen är numera blå och går i trafik på tub2. (Om den inte väldigt nyligen har tagits ur trafik.)

PS. Vad menas med att Hugo tuggar i sig vagnarna? DS.

Postat: torsdag 14 november 2002 20:01
av Bussmicke
1. Ganska säker på att 1171 försvann redan i somras.
2. Klipper vagnen i småbitar/skrotar den.

Färgsättningar Cx

Postat: torsdag 14 november 2002 20:03
av Ragnar Landqvist
C 13 1171 'Gevaliavagnen' ställdes av i jan 2001, kom i trafik till hösten
2001 samt utrangerades enl beslut 19 sep 2002 och kom till Hammarby
26 sep 2002.

Postat: torsdag 14 november 2002 20:08
av Bussmicke
Och man kostade på en omlackering till blått för att rulla 10-11 månader...
Snacka opm ekonomi :roll:

Postat: fredag 15 november 2002 20:12
av AeroSol
Kostnader för målning, ommålning + interiör stod Gevalia för.
Rent miljömässigt hade det ju varit bäst att behålla målningen fram till skrot, men SL var väl inte så förtjusta i att ha en reklamkampanj pågåendes i flera år... Inte Gevalia heller...

Postat: fredag 15 november 2002 20:15
av bruse
Som av en tillfällighet fick jag diag med posten boken "Lok och Vagnar 5" där undertecknad medverkar med två bilder på just Gevaliavagnen!

!

Postat: lördag 16 november 2002 9:09
av Daniel L
...

Postat: lördag 16 november 2002 17:53
av AeroSol
Daniel L skrev:Vagnen var inte ommålad, den var tejpad med Gevaliafärgad tejp.
Intressant... Jag skulle vilja se hur de gjorde. Själv klarar jag nästan inte ens att slå in en bok med självhäftande plast utan att det blir skrynklor.

Postat: tisdag 14 januari 2003 21:24
av M224
Observera att C4 2484 också var tejpad på likadant sätt som C13 1171!

Även interiören var tejpad, vilket syntes på sina ställen...

färger...

Postat: onsdag 15 januari 2003 9:28
av Fredrik Klint
Till Ulrik:
Visst fanns det två olika gröna färger, om man har färgbilder på t.ex. C4/C6 kan man ju jämföra med C12/C13 som ser betydligt bättre ut då dessa har en trevligare grön nyans, C1-C7 var blekgröna och såg inte bra ut! :x
(Efter revision fick många vagnar snyggare grön färg)

Postat: onsdag 15 januari 2003 12:45
av M224
Vag jag har förstått så har det bara funnits en grön nyans, färgen bleks ju efter ett tag, och då blir den mörkare grön (blå blir ljusare) Ett bra ex på detta är ju tex museivagnarna C2 2182 mfl, de är målade i samma nyans som tex C13 1181, observera oxå att C6 vagnarna aldrig lackerades om grön en andra gång, som många C1-C4 +C12,C13 gjordes. Ett bra ex på detta var C4 2461, den hade den gamla lacken kvar på ena sidan och var omlackerad på andra sidan, så ena sidan var ljusgrön och den andra var betydligt mörkare.