Sida 1 av 1
Fråga om plankorsningar för Köpenhamns S-tåg
Postat: torsdag 20 januari 2005 23:12
av essin
Vad jag har förstått går S-tågen i Köpenhamn på ett eget bansystem utan att blandas med DSB:s övriga tåg. Det har fått mig att fundera på en sak: Har detta bansystem plankorsningar, eller går det helt separerat från annan trafik? Jag skulle gissa på det tidigare, eftersom Metron kallas Köpenhamns första metro. En vanlig definition av metro brukar ju annars innehålla frånvaro av plankorsningar.
Postat: fredag 21 januari 2005 8:26
av Jørgensen
Københavns S-bane har ikke længere krydsninger i niveau (plankorsningar). De sidste forsvandt da der blev bygget dobbeltspor til Frederikssund (indviet 2002).
S-banen kører uafhængig af fjerntog og metro. Der er dog nogle sporforbindelser til fjerntogssporene men i den daglige drift er der kun en af dem der bruges og kun til et par godstog.
Postat: fredag 21 januari 2005 23:46
av essin
Tack för den informationen! Invigdes dubbelspåret till Frederikssund före eller efter Metroen? Om det invigdes före skulle man ju kunna säga att S-banan är Köpenhamns första tågsystem med metrostandard, om än bara med några månaders försprång

Postat: lördag 22 januari 2005 11:18
av Gäst
I Oslo finns väl plankorsningar på de västra delarna av tunnelbanan.
Och tidigare fanns det även i Londons tunnelbana, åtminstone på en av de tidigare yttre grenarna av Metropolitan Line.
Postat: lördag 22 januari 2005 13:32
av BaardB
Anonymous skrev:I Oslo finns väl plankorsningar på de västra delarna av tunnelbanan.
Både Holmenkollbanen og Kolsåsbanen har planoverganger. Dette er de to banene som fortsatt har kjørestrømmen hengende i ledning over sporet, og ikke har strømskinner på bakkenivå.
Alle de fire banene i vest hadde planoverganger tidligere. Men vi må huske at dette ikke er t-baner som sådan, men "forstadsbaner" (en mellomting mellom tog og trikk?) som ble kjørt som lokaltog, og delvis med sporvogner! Bare den siste strekningen inn til byen gikk i tunnel...