Sida 1 av 1

Gula A32or

Postat: torsdag 13 januari 2005 1:10
av Johan Wahlstedt
Bild
Inte helt gula kanske, men lite..

Vi fortsätter från Houten till NS andra "spårvagnslinje"..

Bild
..järnvägen Gouda - Alphen a/d rijn. I Nederländerna har man normalt högplattformar men på spår 9 i Gouda är plattformen sänkt till 350mm.

Bild
Mycket folk.. I lågtrafik körs tvåvagnståg i högtrafik trevagnståg samt "riktiga" tåg.

Bild
I Alphen har man byggt en låg träplatform på ett sidospår.

Bild
Vagnarna har ett fotsteg..

Bild
..som överbryggar avståndet i sidled mellan den smala spårvagnen och plattformen.

Bild
Anslutande tåg i Alphen.

Bild
Även de här vagnarna ägs av Den Haags spårväg, HTM och hyrs ut till statsjärnvägen, NS. De är liksom vagnarna i Houten försedda med en down choper från 1500v som järnvägen är elektrifierad med till spårvagnens 750v.

Postat: torsdag 13 januari 2005 12:02
av Fenan
va skönt att se en annan färg än blå! :)

Postat: söndag 16 januari 2005 16:15
av Fred
Tjusiga bilder! Mycket trevligt att herr Wahlstedt trots den sena timmen orkar gläda oss med dessa små berättelser.

Önskar att digitalkameran varit uppfunnen (det kanske den var?!?) under det tidiga 90-talet när det gick att billigt åka runt och fotografera till exempel gamla TGOJ-motorvagnar ur alla tänkbara vinklar och på alla tänkbara banor....

Postat: lördag 22 januari 2005 10:43
av Johan A
Har Stockholms vangar gått här förut eller har dom köpts på samma ställe ?

Postat: lördag 22 januari 2005 15:19
av essin
De här vagnarna har aldrig gått i Stockholm, inte heller har Stockholms A32:or gått här. När man skulle inleda försöket med duospårvagn i Nederländerna valde man en existerande modell med bara minimal modifiering för att hålla nere kostnaderna.

Postat: lördag 22 januari 2005 19:57
av Björn Ehnberg
Tre vagnar X 480 kW! Det måste bli ganska mycket strömming som tas ut vid linjespänning 1500 V DC. På den översta bilden verkar det också framgå att man kör med dubbla trådar i kontaktledningen.

Mvh.

Björn Ehnberg

Re: Gula A32or

Postat: söndag 23 januari 2005 0:22
av M_M
Johan Wahlstedt skrev:I Alphen har man byggt en låg träplatform på ett sidospår.
Bild
Anslutande tåg i Alphen.
det slår mig nu att på den där bilden så ser det ut som om det finns en stängd del av plattformen som är låg, varför har man inte öppnat den för spårvagnbruk så att man kan byta mellan spårvagn och tåg på samma plattform? Eftersom det är staket mellan spåren så är det säkert också planskiljd övergång, och då är det ju en del jobb och tar en del tid att byta jämfört med om det sker över plattform.

Postat: söndag 23 januari 2005 13:06
av Johan Wahlstedt
Det är en plankorsning ganska exakt där jag står, och det som ser ut som en låg plattform är bara en kort förbindelse mellan plattform och övergång. Jag antar att staketet har kommit till för att hindra att folk genar till lågplattformen framför tåg på väg in på mittspåret. De båda högplatformsspåren används för genomgående tåg.