Sida 1 av 1

Korsvägen hedersomnämnd som vacker väg

Postat: torsdag 07 november 2002 15:50
av Jörgen_G
Korsvägen i Göteborg har fått ett hedersomnämnande i Vägverkets årliga prisutdelning för vackra vägar.

Länken nedan leder till en broschyr i .pdf-format där årets vinnare presenteras. Korsvägen återfinns långt bak i broschyren

http://www.vv.se/aktuellt/pressmed/2002 ... vvp_02.pdf

mvh/ Jörgen G

Re: Korsvägen hedersomnämnd som vacker väg

Postat: måndag 11 november 2002 9:26
av 2763
Jörgen Gustavsson skrev:Korsvägen i Göteborg har fått ett hedersomnämnande i Vägverkets årliga prisutdelning för vackra vägar.

Länken nedan leder till en broschyr i .pdf-format där årets vinnare presenteras. Korsvägen återfinns långt bak i broschyren

http://www.vv.se/aktuellt/pressmed/2002 ... vvp_02.pdf

mvh/ Jörgen G
Visst är det vackert vid Korsvägen, men inte är det direkt funktionellt eller ens olycksförebyggande, min kritik mot platsen ur trafikantens synvinkel är:

Övergångsställe direkt efter spår parallellt med spår => Bilister tvärstannar i spåret för att släppa över gångtrafikanter, gråzon i vägtrafikförordningen - bilisten får inte stanna i spårområdet speciellt inte om vagn är på väg, men måste stanna för gångtrafikanten.

Fri väg för vagn genom rondellen men inte för buss
Irritation och förvirrelse för bilster, fotgängare och även i viss mån bussförare som tror de kör spårvagn.

Skymd sikt
De betongmurar som omgärdar hållplatsen och skyddar den från rondellen skymmer sikten för bilisterna, detta leder till att det är svårt i vissa lägen att se vagnar/bussar på väg ut från hållplats. Detta problem kommer att bli störst vid utfarten mot skånegatan som öppnar inom ett år.

Jag anser att man borde gjort så här när man byggde om (fast det hade kostat ohejdliga mängder guldpengar)

Gjort ramper från Örgrytevägen, Södra Vägen, Mölndalsvägen och Skånegatan till en nedsänkt rondell. Under hållplatsen

Vinst: Planskiljning av Gångtrafik/Biltrafik och Kollektivtrafik/Privattrafik
Kollektivtrafiken i samma plan som gångtrafiken. => Högre säkerhet.

Åtskillnad av spårvägs och busshållplatser a la Kungsportsplatsen => Kortrare hållplatsuppehåll. Detta behövs speciellt i hållplatsläget för 5:an och lisebergslinjen i riktning mot Örgryte eftersom landsbyggdsbussarna ofta kan stå här upp till fem minuter och lasta.

Men som sagt, skall man använda grävskopor så omfattande så kostar det multum och frågan är om det hade gått att finansiera.

/Tony



Men visst är det fint på korsvägen.

Postat: måndag 11 november 2002 9:53
av Bussmicke
Tony, där 4:an och 6:an stannar, är det inte samma problem där med orange express,770,771 ev nån mer buss. Hela Korsvägen skulle vara helt feldimentionerad i så fall. Man borde kanske byggt ett hpl. område á la Kungsportsplatsen men då hade nog bilarna inte fått plats - Men det hade inte gjort något!!! Folk ska åka komunalt, då får vi ett bättre utbud.

Postat: måndag 11 november 2002 10:30
av 2763
Bussmicke skrev:Tony, där 4:an och 6:an stannar, är det inte samma problem där med orange express,770,771 ev nån mer buss. Hela Korsvägen skulle vara helt feldimentionerad i så fall. Man borde kanske byggt ett hpl. område á la Kungsportsplatsen men då hade nog bilarna inte fått plats - Men det hade inte gjort något!!! Folk ska åka komunalt, då får vi ett bättre utbud.
Det var ju precis det jag skrev:
1. Behovet är störst på 5:ans hållplats riktning från stan.
2. Bilarna bör grävas ned under hållplatsen.

Postat: måndag 11 november 2002 10:55
av Björn J.
Ävenledes flygbussen stannar där, trots sitt namn är den ju markbunden.
Flygbussens passagerare är ofta kontantbetalande och har en himla massa väskor och annat att bära på, ingen konduktör har ju bussen heller som kan hjälpa till...
Alltså denna buss stoppar upp ordentligt när den lastar/lossar på X-vägen.
Helt åt h-vete fel att låta bussarna gå i spåret där.
Egentligen är det inte alls nödvändigt heller att ha biltrafik eller genomfartsled där, det har nog bara blivit så av gammal tradition.

Jag har i färskt minne några turer på Ringlinien i somras då en flygbuss stoppat upp och det stor spårvagnar och bussar nästan ända framme vid Berzeliegatan och vid Lisebergs N. Entré. Att sedan en trafikolycka mellan personbil och cyklist inträffade samtidigt gjorde inte saken direkt bättre.

Som bilist så betraktar jag X-vägen som en smärre katastrof, jag har inte krockat där ännu, men det är väl bara en tidsfråga... Spårvagnar, bussar, cyklister, fotgängare andra personbilar och anmärkningsvärt mycket "tunga fordon"... Att sedan murar och kollektivtrafikfordon skymmer sikten gör ju inte saken bättre direkt.

Så jag förstår inte hur man kunde utnämna denna plats... När det finns Härlanda :)

Bj.

Postat: måndag 11 november 2002 11:36
av Johan
Så jag förstår inte hur man kunde utnämna denna plats... När det finns Härlanda :)

Bj.[/quote]

Håller med i allt som sagts om Korsvägen. Studera gärna busslinje 61 som skall *vända* här och använda hållplatsen för 4/6/8 söderut. För att inte behöva stå och vänta kan det bli några varv i rondellen. :shock: Och eftersom den kommer från Örgrytevägen är det inte det lättaste att ta sig in på hållplatsen heller.

Beträffande Härlanda kan jag hålla med till viss del... men ombyggnaden blev en halvmessyr. Dags att göra något åt den röda kiosken tycker jag.

Postat: måndag 11 november 2002 11:49
av Björn J.
Johan skrev:
Beträffande Härlanda kan jag hålla med till viss del... men ombyggnaden blev en halvmessyr. Dags att göra något åt den röda kiosken tycker jag.
Jasså den är röd idag... :roll:

Det är inte helt lyckat att leda in 62:an via Änsvaktaregatan till dess trånga vändslinga (f.d reservslinga för buss) på Balsamingatan.

Bj.

Postat: måndag 11 november 2002 11:54
av Johan
Björn Johansson (BJ) skrev:
Johan skrev:
Beträffande Härlanda kan jag hålla med till viss del... men ombyggnaden blev en halvmessyr. Dags att göra något åt den röda kiosken tycker jag.
Jasså den är röd idag... :roll:

Det är inte helt lyckat att leda in 62:an via Änsvaktaregatan till dess trånga vändslinga (f.d reservslinga för buss) på Balsamingatan.

Bj.
Hehe, lite grön är den väl... närmast marken. Pressbyrå en gång tror jag. När lades den ned?