Jörgen Gustavsson skrev:Korsvägen i Göteborg har fått ett hedersomnämnande i Vägverkets årliga prisutdelning för vackra vägar.
Länken nedan leder till en broschyr i .pdf-format där årets vinnare presenteras. Korsvägen återfinns långt bak i broschyren
http://www.vv.se/aktuellt/pressmed/2002 ... vvp_02.pdf
mvh/ Jörgen G
Visst är det vackert vid Korsvägen, men inte är det direkt funktionellt eller ens olycksförebyggande, min kritik mot platsen ur trafikantens synvinkel är:
Övergångsställe direkt efter spår parallellt med spår => Bilister tvärstannar i spåret för att släppa över gångtrafikanter, gråzon i vägtrafikförordningen - bilisten får inte stanna i spårområdet speciellt inte om vagn är på väg, men måste stanna för gångtrafikanten.
Fri väg för vagn genom rondellen men inte för buss
Irritation och förvirrelse för bilster, fotgängare och även i viss mån bussförare som tror de kör spårvagn.
Skymd sikt
De betongmurar som omgärdar hållplatsen och skyddar den från rondellen skymmer sikten för bilisterna, detta leder till att det är svårt i vissa lägen att se vagnar/bussar på väg ut från hållplats. Detta problem kommer att bli störst vid utfarten mot skånegatan som öppnar inom ett år.
Jag anser att man borde gjort så här när man byggde om (fast det hade kostat ohejdliga mängder guldpengar)
Gjort ramper från Örgrytevägen, Södra Vägen, Mölndalsvägen och Skånegatan till en nedsänkt rondell. Under hållplatsen
Vinst: Planskiljning av Gångtrafik/Biltrafik och Kollektivtrafik/Privattrafik
Kollektivtrafiken i samma plan som gångtrafiken. => Högre säkerhet.
Åtskillnad av spårvägs och busshållplatser a la Kungsportsplatsen => Kortrare hållplatsuppehåll. Detta behövs speciellt i hållplatsläget för 5:an och lisebergslinjen i riktning mot Örgryte eftersom landsbyggdsbussarna ofta kan stå här upp till fem minuter och lasta.
Men som sagt, skall man använda grävskopor så omfattande så kostar det multum och frågan är om det hade gått att finansiera.
/Tony
Men visst är det fint på korsvägen.