Sida 1 av 1

Signalfel på Lidingöbanan

Postat: onsdag 15 december 2004 21:13
av Lidingöbo
Idag var det signalfel på Lidingöbanan mellan Högberga och Gåshaga, jag märkte att en TAM skylt var uppsatt i Brevik. Och när jag sedan åkte senare på kvällen var den borttagen och signalfelet verkade vara löst. Alltså undrar jag har TAM skylten något samband med signalfelet? Och vad betyder den?

Re: Signalfel på Lidingöbanan

Postat: onsdag 15 december 2004 22:20
av AGR
Lidingöbo skrev:Idag var det signalfel på Lidingöbanan mellan Högberga och Gåshaga, jag märkte att en TAM skylt var uppsatt i Brevik. Och när jag sedan åkte senare på kvällen var den borttagen och signalfelet verkade vara löst. Alltså undrar jag har TAM skylten något samband med signalfelet? Och vad betyder den?
TAM= tåganmälan. TAM skylt uppsättes vid signalfel. TAM körning har ett egen paragraf i TRI SPV § 14, så det är för långt att redovisa här. Men i stort sätt så används TAM för att säkerställa tågmöten.

Postat: torsdag 16 december 2004 17:47
av Bobjörk
På LB behövert man väl inte ens säta upp TAM-skylt, utan endast fälla ner det "lock" som sitter för den?

Postat: torsdag 16 december 2004 18:05
av Björn Ehnberg
Bobjörk skrev:På LB behövert man väl inte ens säta upp TAM-skylt, utan endast fälla ner det "lock" som sitter för den?
Nä Du Jonas, TAM-skyltarna sitter i hållare på resp. huvudsignal, och är normalt vända med baksidan utåt (och dessutom låsta med hänglås). När TAM ska gälla drar man ut skylten, vänder den och skjuter in den i hållaren igen.

Mvh.

Björn Ehnberg

Postat: torsdag 16 december 2004 18:06
av Bobjörk
Okej, men de sitter där hela tiden i alla fall. Var bara en gissning att m,an fällde ner nåt (hade varit enklare :D)

Postat: torsdag 16 december 2004 19:01
av Lidingöbo
Aha, intressant. Tack så mycket för svaren och jag har en till fråga om en annan skylt, om någon trevlig person skulle vilja svara på det. Vad betyder de svart -och vit randiga skyltarna som sitter lite här och där?

Postat: torsdag 16 december 2004 19:52
av Björn Ehnberg
Lidingöbo skrev:Aha, intressant. Tack så mycket för svaren och jag har en till fråga om en annan skylt, om någon trevlig person skulle vilja svara på det. Vad betyder de svart -och vit randiga skyltarna som sitter lite här och där?
Det Du har sett är nog ett sk. spårhindermärke. Ett spårhindermärke markerar plats där snöplogar och andra redskap måste lyftas för att undgå att skada anordningar i spåret.

Mvh.

Björn Ehnberg

Postat: torsdag 16 december 2004 20:56
av Bobjörk
Björn Ehnberg skrev:
Lidingöbo skrev:Aha, intressant. Tack så mycket för svaren och jag har en till fråga om en annan skylt, om någon trevlig person skulle vilja svara på det. Vad betyder de svart -och vit randiga skyltarna som sitter lite här och där?
Det Du har sett är nog ett sk. spårhindermärke. Ett spårhindermärke markerar plats där snöplogar och andra redskap måste lyftas för att undgå att skada anordningar i spåret.

Mvh.

Björn Ehnberg
Men har man denna typ av spårhindermärken?
De var i alla fall 1989 av samma typ man har i Tunnelbanan. Har man bytt dessa mot järnvägstyp?

Postat: fredag 17 december 2004 10:20
av Björn Ehnberg
Bobjörk skrev:
Björn Ehnberg skrev:
Lidingöbo skrev:Aha, intressant. Tack så mycket för svaren och jag har en till fråga om en annan skylt, om någon trevlig person skulle vilja svara på det. Vad betyder de svart -och vit randiga skyltarna som sitter lite här och där?
Det Du har sett är nog ett sk. spårhindermärke. Ett spårhindermärke markerar plats där snöplogar och andra redskap måste lyftas för att undgå att skada anordningar i spåret.

Mvh.

Björn Ehnberg
Men har man denna typ av spårhindermärken?
De var i alla fall 1989 av samma typ man har i Tunnelbanan. Har man bytt dessa mot järnvägstyp?
Enligt TRI Spv kan dessa märken (dvs. de svart-vitrandiga) användas som spårhindermärken, liksom de som Du nog avser, dvs. de med getingrandiga käppar och (ev.) små gula romber. De förstnämnda har jag inte sett på någon annan bana (fast jag kanske har slöåkt), där nyssnämnda TRI gäller, än LiB. Hur ni har det på Saltis vet jag inte då ni väl har egen TRI.

Mvh.

Björn Ehnberg

Re: Signalfel på Lidingöbanan

Postat: fredag 17 december 2004 10:27
av Björn Ehnberg
17AGR skrev:
Lidingöbo skrev:Idag var det signalfel på Lidingöbanan mellan Högberga och Gåshaga, jag märkte att en TAM skylt var uppsatt i Brevik. Och när jag sedan åkte senare på kvällen var den borttagen och signalfelet verkade vara löst. Alltså undrar jag har TAM skylten något samband med signalfelet? Och vad betyder den?
TAM= tåganmälan. TAM skylt uppsättes vid signalfel. TAM körning har ett egen paragraf i TRI SPV § 14, så det är för långt att redovisa här. Men i stort sätt så används TAM för att säkerställa tågmöten.
En gröngöling som jag vill absolut inte spela besserwisser och rätta en sådan gammal räv som Anders. Får jag bara komplettera förklaringen med att TAM praktiskt går till så att trafikledaren radiodirigerar tågen, ett och ett, förbi enkelspårssträckorna. Procedurerna för detta har, som Anders säger, en låång paragraf i trafiksäkerhetsinstruktionen (TRI).

Mvh.

Björn Ehnberg

Postat: fredag 17 december 2004 13:53
av Bobjörk
Björn Ehnberg skrev:
Bobjörk skrev:
Björn Ehnberg skrev: Det Du har sett är nog ett sk. spårhindermärke. Ett spårhindermärke markerar plats där snöplogar och andra redskap måste lyftas för att undgå att skada anordningar i spåret.

Mvh.

Björn Ehnberg
Men har man denna typ av spårhindermärken?
De var i alla fall 1989 av samma typ man har i Tunnelbanan. Har man bytt dessa mot järnvägstyp?
Enligt TRI Spv kan dessa märken (dvs. de svart-vitrandiga) användas som spårhindermärken, liksom de som Du nog avser, dvs. de med getingrandiga käppar och (ev.) små gula romber. De förstnämnda har jag inte sett på någon annan bana (fast jag kanske har slöåkt), där nyssnämnda TRI gäller, än LiB. Hur ni har det på Saltis vet jag inte då ni väl har egen TRI.

Mvh.

Björn Ehnberg
Aha ni har både och på LB. På Saltis har vi bara de svart-vita skyltarna.
Vi kör med järnvägssignalering också :D :lol: