Tråkigheter.

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9753
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Tråkigheter.

Inlägg av 2763 »

Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Andy
Inlägg: 3498
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:35
Ort: Oslo

Ikke morsomr

Inlägg av Andy »

Sånt kan skje, men har ikke Göteborg vognene sanding system som fungerer?

Noen peiling på hvilke vogner som var involvert?

Andreas
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9753
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Ikke morsomr

Inlägg av 2763 »

Andy skrev:Sånt kan skje, men har ikke Göteborg vognene sanding system som fungerer?
Jodå fungerande sandning finns.

Det är väl inte särskilt smart att spekulera i bakomliggande faktorer, avvakta utredningen.

/Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Andy
Inlägg: 3498
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:35
Ort: Oslo

Inlägg av Andy »

Nei, man skal ikke spekulere i sånt!
Har alle "moderne" Göteborg vogner en knapp på førerpanelet til å betjene sand og skinnebrems, eller har de en form for pedal slik Oslo vogner har det?

Andreas
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9753
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Inlägg av 2763 »

Andy skrev:Nei, man skal ikke spekulere i sånt!
Har alle "moderne" Göteborg vogner en knapp på førerpanelet til å betjene sand og skinnebrems, eller har de en form for pedal slik Oslo vogner har det?

Andreas
På vagntyperna M1, M4, M5, M7, M8 samt M22, M23 manövreras sand och skenbroms med separata fotkontakter för respektive funktion.

På M25, M28, M29 och M21/31 gäller att :
Sand med en knapp och Skenbroms med en.
Sand och skenbroms läggs dessutom ut vid farobroms (fart/bromspedal i botten eller joystick i bakersta bromsläget) Detta gäller även för 143! som dock har en pedal på golvet.

Undantag är M30, även känd som SM90 som är i osloskt utförande.

Om det finns några manöverdon på golvet i M21/M31 vetes ej.

/Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
JAgr
Inlägg: 571
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:59
Ort: Västra Frölunda

Inlägg av JAgr »

TonyM skrev:På M25, M28, M29 och M21/31 gäller att :
Sand med en knapp och Skenbroms med en.
Sand och skenbroms läggs dessutom ut vid farobroms (fart/bromspedal i botten eller joystick i bakersta bromsläget) Detta gäller även för 143! som dock har en pedal på golvet.

Undantag är M30, även känd som SM90 som är i osloskt utförande.

Om det finns några manöverdon på golvet i M21/M31 vetes ej.

/Tony
Det är nästan helt rätt.
Det finns en knapp för sandning och en för skenbroms.
Man kan sanda separat, skenbromsknappen ger dessutom sand (är det såpass halt att man behöver skenbroms behövs i de flesta fall också sand).

FEL av mig sandning sker inte automatiskt när skenbroms används


Vid farobroms får man:
Maximal elbroms
Maximal mekanisk broms (båda övervakas med avseende på slirning)
Skenbroms
Sand
Utsignal.

Vissa M21/M31 har även fått en fotkontakt som säkerhetsgrepp. Denna kontakt har även nödbromsfunktion (förarnödbroms).

/JAgr
Skriv svar