Negerbollar

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
kildor

Negerbollar

Inlägg av kildor »

Utbruten diskussion från http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?t=6527
Per Lind skrev:
kildor skrev:Chokladbollar är ett utmärkt ord. Och i övrigt är det bara onödigt att använda ord som kan uppfattas som sårande eller irriterande av andra.
Nu är vi väldigt långt från spåret men faktum är att negerboll från början är en rund havreboll färgad med choklad. Senare kom någon konditor på att man kunde använda nedmalda kakor istället för havre vilket inte är lika gott.
Chokladboll asocierar jag med en med skum fylld och med choklad överdragen kokosboll.
En sådan brukar jag kalla just kokosboll. Jag har inte direkt någon hypernoja över ordet negerboll. Men om det kan uppfattas negativt så är det ju inte så dumt att använda ett annat ord. Dessutom är negerboll en ganska dålig beskrivning på vad det är. Chokladboll, eller kanske t.o.m. pärlboll känns ju mer informativt.
Användarens profilbild
bruse

Re: Negerbollar

Inlägg av bruse »

kildor skrev:Utbruten diskussion från http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?t=6527
Per Lind skrev:
kildor skrev:Chokladbollar är ett utmärkt ord. Och i övrigt är det bara onödigt att använda ord som kan uppfattas som sårande eller irriterande av andra.
Nu är vi väldigt långt från spåret men faktum är att negerboll från början är en rund havreboll färgad med choklad. Senare kom någon konditor på att man kunde använda nedmalda kakor istället för havre vilket inte är lika gott.
Chokladboll asocierar jag med en med skum fylld och med choklad överdragen kokosboll.
En sådan brukar jag kalla just kokosboll. Jag har inte direkt någon hypernoja över ordet negerboll. Men om det kan uppfattas negativt så är det ju inte så dumt att använda ett annat ord. Dessutom är negerboll en ganska dålig beskrivning på vad det är. Chokladboll, eller kanske t.o.m. pärlboll känns ju mer informativt.
Håller med. Jag bara relatera vad jag sagt i 35 år.
Men det går ju så mycket mdoe i ord. När jag var litenvar feminist en kvinna. Nu är ju tom Göran feminist. Å det begriper jag inte, han är ju en man, hur går det till? Ungefär som att en man kan vara lesbisk... det är omöjligt!
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
essin

Inlägg av essin »

Feminist är väl å andra sidan ett ord (ungefär som kommunist) som omdefinieras för att passa den som använder det. Den vanligaste definitionen bland svenska politiker idag är väl den att en feminist är en person som anser att män som grupp (om inte nödvändigtvis som enskilda individer) diskriminerar kvinnor som grupp, och att detta förhållande bör åtgärdas. Med reservationen inom parentesen (som ofta går förlorad i debatten) är det en definition som även jag kan ställa upp på. Att alla män av naturen skulle vara kvinnodiskriminerande tror jag däremot inte på.

När det gäller olika sorters bakelse med någon form av chokladhölje finns det förmodligen flera delvis överlappande benämningar. Varianten med ett hårt skal och fluffigt innehåll kallar åtminstone jag kokosboll, men den lär kallas gräddbulle i Skåne. Den med genomgående chokladsmet kallar jag chokladboll (eller havreboll om det är havregryn i smeten) men jag är å andra sidan för liten för att ha upplevt större delen av debatten om vad det ska kallas.

Vänliga hälsningar
essin
MartinW
Kontakt:

Inlägg av MartinW »

essin skrev: Varianten med ett hårt skal och fluffigt innehåll kallar åtminstone jag kokosboll, men den lär kallas gräddbulle i Skåne.
Är det inte dom som kallas Mums-mums i vissa delar av landet, uppkallat efter Cloettas varumärke?

Bild
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

MartinW skrev:
essin skrev: Varianten med ett hårt skal och fluffigt innehåll kallar åtminstone jag kokosboll, men den lär kallas gräddbulle i Skåne.
Är det inte dom som kallas Mums-mums i vissa delar av landet, uppkallat efter Cloettas varumärke?

Bild
Det DÄR är en chokladboll! Dom vi står hemma å drillar med havregryn är n-g-rbollar.
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

bruse skrev:Det DÄR är en chokladboll! Dom vi står hemma å drillar med havregryn är n-g-rbollar.
Va? Hur kan du kalla det där för boll? Dom är ju platta på undersidan. Nej, det där är mums-mums och inget annat.
Användarens profilbild
Per Lind

Inlägg av Per Lind »

kildor skrev: En sådan brukar jag kalla just kokosboll. Jag har inte direkt någon hypernoja över ordet negerboll. Men om det kan uppfattas negativt så är det ju inte så dumt att använda ett annat ord. Dessutom är negerboll en ganska dålig beskrivning på vad det är. Chokladboll, eller kanske t.o.m. pärlboll känns ju mer informativt.
Nu är vi inne på petimesser! :lol:
Det fanns/finns två typer av bollar fyllda med skum,
kokosboll har ett tunnt överdrag av choklad samt cocos strött ovanpå. Detta är en kokosboll.
En likadan boll men med tjockare chokladskal samt utan cocos är en chokladboll - hur man nu kan kalla en smal och hög sak för boll.

Vad vi skall kalla negerbollen är fortfarande ett frågetecken men eftersom ursprungsnegerbollen innehåller havre med chokladpulver samt pärlsocker så varför inte pärlsockerboll?
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Per Lind skrev:Nu är vi inne på petimesser! :lol:
Det fanns/finns två typer av bollar fyllda med skum,
kokosboll har ett tunnt överdrag av choklad samt cocos strött ovanpå. Detta är en kokosboll.
En likadan boll men med tjockare chokladskal samt utan cocos är en chokladboll - hur man nu kan kalla en smal och hög sak för boll.
Det låter lite som om du beskriver det som i Skåne heter Gräddbullar (hur de nu kan heta det, det är väl typ äggviteskum i), på Västkusten heter de i alla fall Munkar. I Stockholm verkar det vara kokosbollar eller chokladbollar beroende på vilken "ytfinish" de har. Bollar är som du själv säger en lite knepig benäming.

Nåväl - hwad giöra? Jo vi tittar på paketet och konstaterar att produktnamnet[/p] på dessa eminienta delikatesser oavsett dialekt heter cocostoppar eller chokladtoppar (har förvisso sett paket där det står cocostoppar innehållande gräddbullar i formen av det som i stockholm inte kallas för munkar men chokladbollar)

Kan vi kanske enas om att detta eminenta bakverk då heter olika beroende på vem man äter det tillsammans med?

Per Lind skrev: Vad vi skall kalla negerbollen är fortfarande ett frågetecken men eftersom ursprungsnegerbollen innehåller havre med chokladpulver samt pärlsocker så varför inte pärlsockerboll?
-Per

Personligen kommer jag att kalla detta numera så kontroversiella bakverk för negerboll. Med frenesi ämnar jag motverka alla försök att kalla den för något annat med hänvisning till att det är försök till historierevisionism ;-) Negerboll är dessutom mycket lättare att säga än:gambiaskalle med mjäll vilket är ett av de sämsta förslagen på nytt namn som jag har hört.

Vi måste erkänna att vi förhoppningsvis blir mer och mer bildade vartefter tiden går. Vi får dock inte försöka stöka över vårt förflutna - vari det var normalt att likna saker vid hudfärgen hos andra.

Ta exempelvis den enorma danska hiten "Jeg har set en riktig negerman" som "Lille Bo" sjöng in då spårvagnarna ännu rasslade gemytligt genom både Köpenhamn och Århus.

Kokosboll, pärlboll och chokladboll är hursomhelst inte tillräckligt genomslagskraftiga, dels används epiteten till annat (finns det inte ett pris i damfotbollen som heter "pärlbollen"?) Dessutom finns det negerbollar med cocos, strössel och pärlsocker så då måste vi i så fall ha olika namn.

En negerboll, det vet folk åtminstone vad det är, gott!

//Tony som säkert blir påhoppad för allt han inte skrivit ovan.
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

Jag har alltid kallat dem (havrebollar med kakao överströdda med kokosflingor) för kokosbollar och det tänker jag fortsätta med :P :!:
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
MartinW
Kontakt:

Inlägg av MartinW »

Ulrik Berggren skrev:Jag har alltid kallat dem (havrebollar med kakao överströdda med kokosflingor) för kokosbollar och det tänker jag fortsätta med :P :!:
Det fungerar ju inte riktigt för mig eftersom jag alltid gör dom med pärlsocker.
Byggare Bob

Inlägg av Byggare Bob »

Får mig att undra över den där skånska konditorn som hade just "negerbollar" och blev anmäld av en kund...

Den vedertagna benämningen är just negerbollar, för neger är inget rasistiskt uttryck, det heter afrikan...

Sen att de ledande producenterna av just dessa bakverk kallar det för Pärlboll, Havreboll och Chokladboll, det är bara ett tecken på feghet...
Användarens profilbild
Martin

Inlägg av Martin »

Vi hade en diskussion om politisk korrekthet på jobbet förnågra år sedan, denna diskussion ledde bla fram till några alternativ till "negerboll" nämligen "pigmentkula" och "kulörsfär".

Att frångå ett allmänt vedertaget begrepp som negerboll röner nog lika stora framgångar som att använda ordet "hygientekniker" i stället för städare. Ordet hygientekniker får i a f mig att tänka på en person med traditionell teknisk utbildning som utveklar/förbättrar hygienartiklar/lösningar.

Städare/städerska beskriver på ett korrekt sätt yrkesgruppen, däremot ska tillmälen som "städkärring" sävjas då de på ett tydligt sätt är nedlåtande.

Likaså ordet "negerboll", personen som myntade uttrycket gjorde det med största sannolikhet inte i ett rasistiskt eller diskriminerande syfte, "chokladboll" kan väl betraktas som falsk varudeklaration då det är kakao och inte choklad som är ingridiens (källa: AXA´s havregryns paket).

En parallell till detta resonemang är att det under 90-talet då nynazister, rasister och andra odemokratiska element fick ökad uppmärksamhet, vissa rektorer förbjöd nationalsången och svenska flaggan vid skolavslutningen (som ibland inföll på nationaldagen) av rädsla för att främja dessa extremisrörelser. Detta fick motsatt effekt då man gav bort flaggan och nationalsången till dessa högerextrema krafter, vilka glatt tog dessa symboler till sina.

I min bekanskapskrets finns flera pesoner med invandrarbakgrund i 1:a och 2:a generationen (själv är jag norskättling i 4:e led) som tycker det är märkligt att svenskar i allmänhet visar så lite stolthet för sitt land, precis som om vi skämdes för vår bakgrund. Visst har får historia mörka fläckar (precis som de flesta, äldre statsbildningar i vår omgivning) främst under krigstid. Då sverige inte varit i krig på snart 200 år och ca 80 års regelrätt demokrati, borde vi ha mer att vara stolta än skämmas över beträffande vårt land. Med ETT stort undantag av den feghet sveriges regering visade under 2:a världskriget (kanske mitt ursprung från gränstrakterna mot norge färgar min åsikt i detta fall).

Oj då, resonemanget rann visst iväg! Men kanske är avståndet från tysk transitotrafik i krigstid inte långt från negerbollar.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Martin, mycket välskrivet.
Men vad gör man som svensk, när man har en svensk flagga på kavajuppslaget, å blir kallad rasist av en svensk eller en invandrare? Suckar djupt...
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

VA? Det heter ju mjällkula!! :D
Byggare Bob

Inlägg av Byggare Bob »

Har funderat lite de senaste veckorna, och blir mer förvånad: Man får inte säga negerboll, det är rasism, men däremot får man säga Finska pinnar... :shock: , är inte det också rasism??? Borde heta Mandelpinne eller något i den stilen
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Byggare Bob skrev:Har funderat lite de senaste veckorna, och blir mer förvånad: Man får inte säga negerboll, det är rasism, men däremot får man säga Finska pinnar... :shock: , är inte det också rasism??? Borde heta Mandelpinne eller något i den stilen
Värmlandskorv?
Pitepalt?
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

När jag gick på folkhögskola för några år sedan kom det några besökande studenter från den stora staden USA. (Ljushyade - inte för att det spelar någon roll för mig, men de hade reagerat annurlunda om fallet inte varit sådant...). Vår rektor visade runt dessa i skolan och förevisade bland annat skolans manuellt betjänade kiosk "where you can buy limonade, chocolate, candies and niggerballs". Det sista ordet väckte hos de amerikanska studenterna en mycket munter reaktion, men då ändrade han till "- eh - chocolate balls"... Det roliga i denna story är att han de facto även var (är?) engelsklärare på samma skola :)

Jag själv kör allt som oftast med "en sån tack" när jag beställer, med ett pekande finger som ledning. Jag vet ju inte vad kondisfolket säger.
Professionell tyckare
Anders Törnblad

Inlägg av Anders Törnblad »

Byggare Bob skrev:Har funderat lite de senaste veckorna, och blir mer förvånad: Man får inte säga negerboll, det är rasism, men däremot får man säga Finska pinnar... :shock: , är inte det också rasism??? Borde heta Mandelpinne eller något i den stilen
Skillnaden är att en person från Finland inte har något emot att kallas finne, medan svarta ofta betraktar ordet "neger" som kränkande. Svårare än så är det inte. Frågan man ställer sig är varför några så gärna vill använda det förlegade ordet i fråga. Vet man att konditoriet som tog strid i frågan lgger i Sjöbo, så kanske man kan se ett logiskt skäl.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Anders Törnblad skrev:
Skillnaden är att en person från Finland inte har något emot att kallas finne, medan svarta ofta betraktar ordet "neger" som kränkande. Svårare än så är det inte. Frågan man ställer sig är varför några så gärna vill använda det förlegade ordet i fråga. Vet man att konditoriet som tog strid i frågan lgger i Sjöbo, så kanske man kan se ett logiskt skäl.
Det var inte kränkande att säga neger för sådär 5-10 år sen. Däremot nigger, vad jag förstått?

Men säger man inte negro i de latintalande länderna?
Å får negrerna kalla varandra för negrer, varför får inte vi andra göra det också då?
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

bruse skrev:Det var inte kränkande att säga neger för sådär 5-10 år sen. Däremot nigger, vad jag förstått?

Men säger man inte negro i de latintalande länderna?
Å får negrerna kalla varandra för negrer, varför får inte vi andra göra det också då?
Du får väl säga neger om du vill. Men om nu vissa grupper/personer tycker det är stötande så kan man väl låta bli.
Låst