Bild från Helsingfors
Postat: måndag 06 december 2004 19:16
En bild på en "likkista" vid Salutorget. Denna vagn typ är byggd av ASEA.


Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Personlig teori är att ASEA tittat på Tyska förebilder. Jag tror att ingen slår Helsingfors i fåga om att använda linjenummer och boksäver i kombination. Finns det någon förteckning tillgänglig över betydelsen av alla dessa linjenummer? Själv har jag bara bilder på 1A,4S och 10S utom ringlinjerna. En 4S bild följer.Piirka skrev:Visst finns det andra orter i Norden som kör med siffernummer i linjebeteckningarna. Malmö (Skånetrafiken) t ex kombinerar siffror och bokstäver i sina linjer. HST verkar ha haft en mani (oöverträffbar) i kombinerandet. Listan över natt/högtrafik/extraspårvägslinjer i Helsingfors är lång. De flesta linjerna har varit relativt kortlivade. Vad sägs om linjerna 1A, 1L, 1LP, 1P, 1R, 1S, 1V, 1X, 2A, 2B, 2T, 2V, 3A, 3B, 3T, 3X, 4A, 4B, 4E, 4L, 4N, 4S, 4S/5, 4V, 4X, 5A, 5B, 5F, 6E, 6K, 6M, 6S, 6V, 6X, 7A, 7B, 8A, 8K, 9S, 9X, 10A, 10N, 10S, 10S/5, 10V, 10X, 12A, 12B, 12E, 12L, 12S, 12T, HH, HR, KM, KL, KP, MK, ML, MS?
Smeknamnet Arkku kan översättas både till Likkista eller bara Kista, själv skulle jag föredra den senare översättningen. Att åka i en likkista verkar föga lockande![]()
Det som förbryllar med Kistorna var den korta tiden det tog för ASEA att ta fram ritningarna. HST:s föregångare HSO bad om offert på sex boggievagnar år 1939. ASEA fick ritningarna klara på rekordtid. Själva leveransen drog ut på tiden pga av ett litet krig strax senare. Har Kistorna eller "Munksnäsboggievagnarna" någon förebild i SVerige? I Götet?
Tacksamt för ett svar på min undran.
P
Om linjenummer med bokstäver: de flesta högtrafiklinjer som hade en tilläggsbokstav trafikerade omkring 1950-55, efter krigstiden hade man många förbindelser med enstaka turer och på någon sett måste man kunna hantera med alla dessa variationer. Senare har tilläggsbokstäverna varit mera sällsynta, men fortfarande många om man jämför med vissa andra städer, de har ju blivit en tradition, trots att bara 1A och ringlinjerna finns just nu. Många av Valmet-ledvagnarna förorsakar nog problem för framtida planer med sina nummerrullor, som har 1A, 2V, 3T, 3B, 7A och 7B samt X-linjer som enda möjliga kombinationer. På Finska Spårvägssällskapets hemsida finns det en omfattande beskrivning av alla Helsingfors linjer, men bara på finska. http://www.nettilinja.fi/~ahellman/rati ... /index.htm17AGR skrev:Personlig teori är att ASEA tittat på Tyska förebilder. Jag tror att ingen slår Helsingfors i fåga om att använda linjenummer och boksäver i kombination. Finns det någon förteckning tillgänglig över betydelsen av alla dessa linjenummer? Själv har jag bara bilder på 1A,4S och 10S utom ringlinjerna. En 4S bild följer.
Nej vi er da ganske godt med her i København. HT/HUR har således efterhånden forsynet os med et mindre alfabet:Johannes Erra skrev:Är HST faktiskt den enda i Norden som gillar att leka med bokstäver?
mvh
Johannes
Helsingfors17AGR skrev:Har en bild på en 4E i Helsingfors trodde det betydde Extratåg men betydelsen var ju Skilnaden. Sidofråga, gick bägge Brändövagnarna i trafik och gick de på någon annan linje.
I den ovannämnda artikeln finns det svenska namn för Björneborg:Piirka skrev: Björneborg
M och Y: 2Y (Kauppatori-Toejoki-Ruosniemi) och 30M (Björneborg-Reposaari)