Sida 1 av 2

"Sunklinjer"

Postat: tisdag 05 november 2002 17:25
av Ulf S
Jag tycker mig ha märkt en tendens att det i varje läns kollektivtrafiksnät finns en (eller kanske flera?), i fler avseenden lågprioriterad linje. I Stockholm skulle jag vilja peka på 13/23:an mot Norsborg. Här går de äldsta vagnarna, linjen har väldigt ofta problem, både tekniskt och gällande säkerhet och ordning. Drar man in tåg gör man det (ofta) från denna linje, och "systerlinjen" 24:an går både oftare och mer stabilt, trots en betydligt kortare linjesträckning.

Gällande GBG har jag hört vänner därifrån uttala sig i samma termologi kring linje 7. Vet dock inte mer om detta. Besökte också nydligen Berlin, där man pratade om vissa t-banelinjer i gamla öst i samma ordalag.

Varför blir det på det här viset? Eller är jag ute och cyklar; finns det inte "sunklinjer"? Någon som har fler exempel på fenomenet?

Postat: tisdag 05 november 2002 17:26
av Ulf S
Detta inlägg hamnade av någon anledning i fel forum! Kan någon ansvarig flytta på det?

Re: "Sunklinjer"

Postat: tisdag 05 november 2002 17:47
av Bussmicke
Ulf S skrev:Jag tycker mig ha märkt en tendens att det i varje läns kollektivtrafiksnät finns en (eller kanske flera?), i fler avseenden lågprioriterad linje. I Stockholm skulle jag vilja peka på 13/23:an mot Norsborg. Här går de äldsta vagnarna, linjen har väldigt ofta problem, både tekniskt och gällande säkerhet och ordning. Drar man in tåg gör man det (ofta) från denna linje, och "systerlinjen" 24:an går både oftare och mer stabilt, trots en betydligt kortare linjesträckning.

Gällande GBG har jag hört vänner därifrån uttala sig i samma termologi kring linje 7. Vet dock inte mer om detta. Besökte också nydligen Berlin, där man pratade om vissa t-banelinjer i gamla öst i samma ordalag.

Varför blir det på det här viset? Eller är jag ute och cyklar; finns det inte "sunklinjer"? Någon som har fler exempel på fenomenet?
Klart man smörar för packet i norrort (Danderyd), de som har pengar.
Varför införde man 5 minuters trafik dit dagtid och ingen annanstans?

Postat: tisdag 05 november 2002 18:08
av webmaster
Ulf S skrev:Detta inlägg hamnade av någon anledning i fel forum! Kan någon ansvarig flytta på det?
Bara för att du bad så himla snällt så... :wink:

Re: "Sunklinjer"

Postat: tisdag 05 november 2002 18:10
av bruse
Bussmicke skrev:Klart man smörar för packet i norrort (Danderyd), de som har pengar.
Eh.... ursäkta.... hade någon sagt samma sak om Botkyrkoborna, hade någon direkt skrikit "rasism".

Så uttrycker an sig inte här! Inte nånannanstans heller....
Bussmicke skrev: Varför införde man 5 minuters trafik dit dagtid och ingen annanstans?
Kanske för att det är många kunder där som vill åka?

Postat: tisdag 05 november 2002 18:32
av AeroSol
Bussmicke skrev:Varför införde man 5 minuters trafik dit dagtid och ingen annanstans?
SL införde 5-minuterstrafik 1997 på stäckan Fruängen - Mörby främst pga det stora antal resenärer till/från stationerna Tekn. högskolan / Universitetet. Tågen var innan dess ofta fullsatta, även utaför rusningstid. (egen erfarenhet.)
Man tyckte även det var lämpligare att lägga om linjerna så att tåg från Mörby gick till Fruängen isf Norsborg. Det skulle innebära mindre problem vid störningar (tåghaveri etc.) att använda den kortare grenen för 5-minuterstrafiken.

Postat: tisdag 05 november 2002 18:34
av AdrianLangemar
Dessutom kan man ju undra varför tågen på tub2 går så att man först får vänta 3 minuter och sen 7 miuter? Varför inte 5 hela tiden?

Postat: tisdag 05 november 2002 18:42
av AdrianLangemar
AeroSol skrev:SL införde 5-minuterstrafik 1997 på stäckan Fruängen - Mörby
Det stämmer inte!
Sträckan Mörby centrum - Liljeholmen har 5-minuterstrafik vardagar cirka 7-19 och lördagar cirka 11-17, Fruängen endast i rusningstid (det har den väl altid haft???)

Postat: tisdag 05 november 2002 19:52
av AeroSol
Adrian Langemar skrev:
AeroSol skrev:SL införde 5-minuterstrafik 1997 på stäckan Fruängen - Mörby
Det stämmer inte!
Sträckan Mörby centrum - Liljeholmen har 5-minuterstrafik vardagar cirka 7-19 och lördagar cirka 11-17, Fruängen endast i rusningstid (det har den väl altid haft???)
Du har så rätt... Jag tog uppgiften direkt ur minnet.
5-minuterstrafiken går från Fruängen-Mörby vard. 6:50 - 8:30 och 16:00 - 18:30
5-minuterstrafiken går från Liljeholmen-Mörby vard. 6:58 - 18:38

Re: "Sunklinjer"

Postat: tisdag 05 november 2002 21:15
av Bussmicke
bruse skrev:
Bussmicke skrev:Klart man smörar för packet i norrort (Danderyd), de som har pengar.
Eh.... ursäkta.... hade någon sagt samma sak om Botkyrkoborna, hade någon direkt skrikit "rasism".

Så uttrycker an sig inte här! Inte nånannanstans heller....
Kanske för att det är många kunder där som vill åka?
Ok, den raden tar jag tillbaka

Postat: tisdag 05 november 2002 23:52
av Ulf S
>Kanske för att det är många kunder där som vill åka?
Inte "kunder", _trafikanter_ heter det, vad Connex än vill!

Diskutera gärna teorin om "sunklinjer". Varför var Norsborg sist med de nya tågen? Det kan ju inte bara handla om tekniskt mumbojumbo, utan om prioriteringar!

Som ett mycket litet barn (5 år kanske) frågade sin mamma på Norsborgståget för snart ett år sedan: "Mamma, går det bara gamla tåg hem för att det bor så många svarta där?". Mycket klarsynt skulle jag säga!, även om orsaken kanske inte är hudfärgen, utan snarare de sociala problemen (jag har bott på flera stationer efter Skärholmen...). Eller har jag fel?

Postat: onsdag 06 november 2002 8:31
av Bussmicke
Ulf S skrev:Som ett mycket litet barn (5 år kanske) frågade sin mamma på Norsborgståget för snart ett år sedan: "Mamma, går det bara gamla tåg hem för att det bor så många svarta där?". Mycket klarsynt skulle jag säga!, även om orsaken kanske inte är hudfärgen, utan snarare de sociala problemen (jag har bott på flera stationer efter Skärholmen...). Eller har jag fel?
Jag är rädd att du har rätt, kl-tt-r och vandalisering lär nog vara bidragande orsak...

Postat: onsdag 06 november 2002 10:04
av Ulrik Berggren
Jag är rädd att du har rätt, kl-tt-r och vandalisering lär nog vara bidragande orsak...

¨

Fast jag har hört att man införde C20 på T-blå eftersom den linjen var mer utsatt för vandalism och kl-tt-r än andra, särskilt nattetid. C20 skulle, enligt denna uppgift, vara enklare att rengjöra och svårare att sabba, än Cx-vagnar. Rätt?

Re: "Sunklinjer"

Postat: torsdag 07 november 2002 7:15
av 2763
Ulf S skrev:Gällande GBG har jag hört vänner därifrån uttala sig i samma termologi kring linje 7. Vet dock inte mer om detta. Besökte också nydligen Berlin, där man pratade om vissa t-banelinjer i gamla öst i samma ordalag.
Jag har också hört folk här tala om 4:an som en sunklinje. Eftersom Mölndals kommun inte är överdrivet positivt inställda till sträckan söder om Lana (dvs den sträcka de kan uttala sig om) och inte gärna betalar det som Göteborg vill ha får de de sämsta vagnarna.

Faktum är att de linjerna där det går mest "pedaler" är 4, 7, 10 och 11 därefter kommer 1 och 5, därefter 2/6, sedan 8/9 och sist 3. Efter ett politiskt beslut är det bestämt att 3:an enbart skall ha låggolv, varför man i praktiken aldrig ser pedaler på 3:an (även om det händer).

Ett annat faktum är att den tekniska personalen på spårvägen helst av allt skulle vilja ha sina modernare vagnar nyss, eftersom underhållet på pedalvagnarna börjar kosta äckligt mycket.

/Tony

Postat: torsdag 07 november 2002 10:20
av Jens K
Ulf S skrev:
Diskutera gärna teorin om "sunklinjer". Varför var Norsborg sist med de nya tågen? Det kan ju inte bara handla om tekniskt mumbojumbo, utan om prioriteringar!

Som ett mycket litet barn (5 år kanske) frågade sin mamma på Norsborgståget för snart ett år sedan: "Mamma, går det bara gamla tåg hem för att det bor så många svarta där?". Mycket klarsynt skulle jag säga!, även om orsaken kanske inte är hudfärgen, utan snarare de sociala problemen (jag har bott på flera stationer efter Skärholmen...). Eller har jag fel?
Jag vill minnas att ha läst att skälet för att C20 kom till röda linjen sist var att det fanns tunnesträckor där som behövde byggas om för att de var för smala för de nya vagnarna.

Postat: torsdag 07 november 2002 12:39
av Ulf
Argumentet att Norsborgslinjen behövde byggas om håller inte. Tvärtom var man både tvungen att lägga om räls, flytta växlar och bredda tunnlarna mellan Skarpnäck och Bagarmossen på gröna linjen (som pinsamt nog också är de nyaste delarna av systemet..)

Re: "Sunklinjer"

Postat: torsdag 07 november 2002 13:10
av Johan
TonyM skrev:
Ulf S skrev:Gällande GBG har jag hört vänner därifrån uttala sig i samma termologi kring linje 7. Vet dock inte mer om detta. Besökte också nydligen Berlin, där man pratade om vissa t-banelinjer i gamla öst i samma ordalag.
Jag har också hört folk här tala om 4:an som en sunklinje. Eftersom Mölndals kommun inte är överdrivet positivt inställda till sträckan söder om Lana (dvs den sträcka de kan uttala sig om) och inte gärna betalar det som Göteborg vill ha får de de sämsta vagnarna.

Faktum är att de linjerna där det går mest "pedaler" är 4, 7, 10 och 11 därefter kommer 1 och 5, därefter 2/6, sedan 8/9 och sist 3. Efter ett politiskt beslut är det bestämt att 3:an enbart skall ha låggolv, varför man i praktiken aldrig ser pedaler på 3:an (även om det händer).

Ett annat faktum är att den tekniska personalen på spårvägen helst av allt skulle vilja ha sina modernare vagnar nyss, eftersom underhållet på pedalvagnarna börjar kosta äckligt mycket.

/Tony
Eftersom jag har oturen att oftast åka med linje 3 skulle jag vilja kalla denna för sunklinjen i Gbg. M31 är ingen höjdare. "Politiskt beslut" att vi skulle tvingas ha dessa vagnar förstår jag inte. Men enligt en artikel i GP för ett tag sedan är ju Majorna stans rödaste område, om det nu kan ha något samband. :P

Nej, jag som bor på andra sidan tycker att 1, 3 och 5 är sunklinjerna, av massa orsaker. Tidtabellsläggning t.ex. Dåligt med avgångar tidig morgon och sen kväll, obefintlig nattrafik. :evil: Nonchalans vid förseningar och störningar. När det är ersättningstrafik vid t.ex. spårarbeten (om det över huvudtaget finns) är den illa planerad. :twisted: Och sommaren på linje 5 skall vi inte tala om. En vagn var 20:e minut ska räcka för alla biljettköpande Lisebergsbesökare och campare som inte orkat gå in i närmsta servicebutik och skaffa biljett innan. :x Hade trafiken skötts på samma sätt i Majorna eller Bergsjön skulle det bli ramaskri. Men eftersom det här är "fiiina" områden förväntas vi väl hålla tyst?

Re: "Sunklinjer"

Postat: torsdag 07 november 2002 14:23
av 2763
Johan skrev:
Eftersom jag har oturen att oftast åka med linje 3 skulle jag vilja kalla denna för sunklinjen i Gbg. M31 är ingen höjdare. "Politiskt beslut" att vi skulle tvingas ha dessa vagnar förstår jag inte. Men enligt en artikel i GP för ett tag sedan är ju Majorna stans rödaste område, om det nu kan ha något samband. :P

Nej, jag som bor på andra sidan tycker att 1, 3 och 5 är sunklinjerna, av massa orsaker. Tidtabellsläggning t.ex. Dåligt med avgångar tidig morgon och sen kväll, obefintlig nattrafik. :evil: Nonchalans vid förseningar och störningar. När det är ersättningstrafik vid t.ex. spårarbeten (om det över huvudtaget finns) är den illa planerad. :twisted: Och sommaren på linje 5 skall vi inte tala om. En vagn var 20:e minut ska räcka för alla biljettköpande Lisebergsbesökare och campare som inte orkat gå in i närmsta servicebutik och skaffa biljett innan. :x Hade trafiken skötts på samma sätt i Majorna eller Bergsjön skulle det bli ramaskri. Men eftersom det här är "fiiina" områden förväntas vi väl hålla tyst?
Luttrad efter helgen? :wink:

Dålig ersättnignstrafik är ett signum när det inte finns bussar att sätta in.
För att ersätta trafiken upp till K-dala B-sjön under lördagens tvåtimmars axelbrott vid Bellevue fanns två bussar = halvtimmestrafik med buss på sträckan. Då behövdes förvisso en hel del upp mot Östra och Kålltorp.

Till detta skall vi lägga en tanke på vem som bor i Kortedala - just det Göteborgssossarnas älsklingshatling nummer 1 Göran Johansson.
(Jodå han åker kollektivt)

Man kan ju vända på det där med fina områden, vilka linjer är det som är tyngst belastade? De som åker mest borde väl ha mest fringisar (till exempel tätare avgångar) Frågan är - Är det så dåligt uppe runt kålltorp/torp? Björn???

Nu är detta ställt lite på sin spets, med fina områden och högt uppsatta politrucker. Men vad är det då jag vill säga? Jo Gräset är alltid grönare på andra sidan, eller kanske rättare sagt Spårvagnen är alltid bättre i min grannstadsdel.

/Tony

Re: "Sunklinjer"

Postat: torsdag 07 november 2002 15:53
av Mr. Burns
TonyM skrev: Jag har också hört folk här tala om 4:an som en sunklinje. Eftersom Mölndals kommun inte är överdrivet positivt inställda till sträckan söder om Lana (dvs den sträcka de kan uttala sig om) och inte gärna betalar det som Göteborg vill ha får de de sämsta vagnarna.

Faktum är att de linjerna där det går mest "pedaler" är 4, 7, 10 och 11 därefter kommer 1 och 5, därefter 2/6, sedan 8/9 och sist 3. Efter ett politiskt beslut är det bestämt att 3:an enbart skall ha låggolv, varför man i praktiken aldrig ser pedaler på 3:an (även om det händer).
/Tony
Vadå inte betalar det Göteborg vill? Antingen betalar väl kommunen avtalad avgift eller inte. Skulle Mölndal hålla inne med pengar, vilket då fått Spårvägen att sätta in sunkvagnar på fyran? Nu har kommunen slagit fast en gång för alla att spårvägen är en del av Göteborgsvägen och knutpunkten i Mölndal har byggts för spårvagnstrafik.

Har inte riktigt fått klart för mig vad som styr att vissa linjer är tursatta med dubbla pedaler och andra med M31. Det enda jag på rak arm inser är att bara pedalvagnar går till Bergsjön. Är det en slump? Med tanke på Bergsjöns karaktär verkar det som om pedalerna sätts in där skadegörelsen är ett problem. Längs fyrans södra del är dessa problem knappast stora, varför jag inte förstår tanken bakom behovet av pedalvagnar där.

Hur som haver. Den senaste tiden har det börjat rulla riktigt många M31 till Mölndal. Tror det är samma förhållande pedal/M31 som på femman.

Finns det en speciell anledning till att just trean är skyddad från annat än M31. När tillräcklingt många M31 hade levererats för att räcka till hela trean kom ju kampanjen om låggolvet på linjen. Finns inget intresse för att marknadsföra fler linjer som garanterade låggolvslinjer?


/Michael

Re: "Sunklinjer"

Postat: torsdag 07 november 2002 16:04
av Johan
Faktum är att de linjerna där det går mest "pedaler" är 4, 7, 10 och 11 därefter kommer 1 och 5, därefter 2/6, sedan 8/9 och sist 3. Efter ett politiskt beslut är det bestämt att 3:an enbart skall ha låggolv, varför man i praktiken aldrig ser pedaler på 3:an (även om det händer).
/Tony[/quote]



Har inte riktigt fått klart för mig vad som styr att vissa linjer är tursatta med dubbla pedaler och andra med M31. Det enda jag på rak arm inser är att bara pedalvagnar går till Bergsjön. Är det en slump? Med tanke på Bergsjöns karaktär verkar det som om pedalerna sätts in där skadegörelsen är ett problem. Längs fyrans södra del är dessa problem knappast stora, varför jag inte förstår tanken bakom behovet av pedalvagnar där.

Hur som haver. Den senaste tiden har det börjat rulla riktigt många M31 till Mölndal. Tror det är samma förhållande pedal/M31 som på femman.

Finns det en speciell anledning till att just trean är skyddad från annat än M31. När tillräcklingt många M31 hade levererats för att räcka till hela trean kom ju kampanjen om låggolvet på linjen. Finns inget intresse för att marknadsföra fler linjer som garanterade låggolvslinjer?


/Michael[/quote]

Nå. När jag åker med pedaler på linje 7, 10 och 11 upplever jag skadegörelsen som obefintlig. Kameror finns ju överallt nu, men vad som är tydligt är att golven på speciellt linje 3 målas. Kamerorna ser tydligen inte nedåt, enligt tidigare inlägg. Och de märkliga gummihandtagen på stolarna kladdas ned eller förstörs. Det verkar extra svårt att tvätta rent dessa gummi/plasthandtag. Likaså verkar bakstyckena av plåt på stolarna lätta att deformera. Stoppa tuggummi i biljettmaskinen är visst också kul. :( Felet är väl uppsikten över medpassagerare är svårare i en ledvagn.