Sida 1 av 7

Volvobussar i Göteborg

Postat: tisdag 30 november 2004 16:22
av PM
Nån som vet när dom gamla, skruttiga Volvobussarna ska försvinna i Göteborg? Har aldrig varit med om några mer högljudda bussar som tjuter, brummar, bullrar och skakar. Dessutom är bussen av ledtyp och orkar knappt ta sig upp i en uppförsbacke...

Re: Volvobussar i Göteborg

Postat: tisdag 30 november 2004 18:57
av Björne
PM skrev:Nån som vet när dom gamla, skruttiga Volvobussarna ska försvinna i Göteborg? Har aldrig varit med om några mer högljudda bussar som tjuter, brummar, bullrar och skakar. Dessutom är bussen av ledtyp och orkar knappt ta sig upp i en uppförsbacke...
syftar du på 600-vagnarna så är dom på väg ut snart.

Postat: tisdag 30 november 2004 19:15
av Andreas
Vad innebär "snart"? Inom ett halvår? Är det nyleveranser på gång igen?

Re: Volvobussar i Göteborg

Postat: tisdag 30 november 2004 19:46
av PM
Björne skrev:
PM skrev:Nån som vet när dom gamla, skruttiga Volvobussarna ska försvinna i Göteborg? Har aldrig varit med om några mer högljudda bussar som tjuter, brummar, bullrar och skakar. Dessutom är bussen av ledtyp och orkar knappt ta sig upp i en uppförsbacke...
syftar du på 600-vagnarna så är dom på väg ut snart.
Ja, jag menade 600-vagnarna........

Postat: tisdag 30 november 2004 20:53
av Neko
600-bussarna av årgång -94 får inte användas efter årsskiftet.

Postat: tisdag 30 november 2004 21:31
av Coppas
Neko skrev:600-bussarna av årgång -94 får inte användas efter årsskiftet.
Wow, 94:or. De bussarna är ju nästan nya ju. Antar att vi kan vänta oss något slags nytillskott i SL-land då för de lär väl vara hit dessa vagnar förflyttas (efter att nätt å jämt ha blivit inkörda). :wink: :D

Nu vet jag ju inte vad 600-vagnarna är av för typ, men jag körde i fredags en tidigare Göteborgsled (av habrovink Volvo B10MA-55 Säffle 2000) av 1993-års modell och den var i mitt tycke helt OK.

Visst var den sliten, men den gick bra och var skön å köra om man jämför med en del annat skrot som hittar hit och som är ännu äldre. Den fattige har ju inte råd att vara kräsen. :P :twisted:


Mvh // Nico

Postat: tisdag 30 november 2004 22:03
av Björne
Coppas skrev:
Neko skrev:600-bussarna av årgång -94 får inte användas efter årsskiftet.
Wow, 94:or. De bussarna är ju nästan nya ju. Antar att vi kan vänta oss något slags nytillskott i SL-land då för de lär väl vara hit dessa vagnar förflyttas (efter att nätt å jämt ha blivit inkörda). :wink: :D

Nu vet jag ju inte vad 600-vagnarna är av för typ, men jag körde i fredags en tidigare Göteborgsled (av habrovink Volvo B10MA-55 Säffle 2000) av 1993-års modell och den var i mitt tycke helt OK.

Visst var den sliten, men den gick bra och var skön å köra om man jämför med en del annat skrot som hittar hit och som är ännu äldre. Den fattige har ju inte råd att vara kräsen. :P :twisted:

Mvh // Nico
600-bussarna är under all kritik. Jag och en kompis åkte med 607 för några månader sedan. Bromsarna låg emot hela vägen från Nisse-Pisse Terminalen till Olivedalsgatan där vi skulle av. Behöver jag tillägga att det luktade rök i hela bussen samt att det rök om däcken när vi gick av?!
Sådanna häckar ska man inte köra med. Visst det kan hända alla bussar men jag tycker det verkar som dessa individer har lite väl mycket "småfel"

Postat: tisdag 30 november 2004 22:24
av CS
Björne skrev:
Coppas skrev:
Neko skrev:600-bussarna av årgång -94 får inte användas efter årsskiftet.
Wow, 94:or. De bussarna är ju nästan nya ju. Antar att vi kan vänta oss något slags nytillskott i SL-land då för de lär väl vara hit dessa vagnar förflyttas (efter att nätt å jämt ha blivit inkörda). :wink: :D

Nu vet jag ju inte vad 600-vagnarna är av för typ, men jag körde i fredags en tidigare Göteborgsled (av habrovink Volvo B10MA-55 Säffle 2000) av 1993-års modell och den var i mitt tycke helt OK.

Visst var den sliten, men den gick bra och var skön å köra om man jämför med en del annat skrot som hittar hit och som är ännu äldre. Den fattige har ju inte råd att vara kräsen. :P :twisted:

Mvh // Nico
600-bussarna är under all kritik. Jag och en kompis åkte med 607 för några månader sedan. Bromsarna låg emot hela vägen från Nisse-Pisse Terminalen till Olivedalsgatan där vi skulle av. Behöver jag tillägga att det luktade rök i hela bussen samt att det rök om däcken när vi gick av?!
Sådanna häckar ska man inte köra med. Visst det kan hända alla bussar men jag tycker det verkar som dessa individer har lite väl mycket "småfel"
Jag håller med dig. Dom bullrar, tjuter, luktar illa, och orkar inte upp för isiga gator. Värst är 604, 614 och 624 tycker jag

Postat: tisdag 30 november 2004 22:54
av Munster
CS skrev:
Björne skrev:
Coppas skrev: Wow, 94:or. De bussarna är ju nästan nya ju. Antar att vi kan vänta oss något slags nytillskott i SL-land då för de lär väl vara hit dessa vagnar förflyttas (efter att nätt å jämt ha blivit inkörda). :wink: :D

Nu vet jag ju inte vad 600-vagnarna är av för typ, men jag körde i fredags en tidigare Göteborgsled (av habrovink Volvo B10MA-55 Säffle 2000) av 1993-års modell och den var i mitt tycke helt OK.

Visst var den sliten, men den gick bra och var skön å köra om man jämför med en del annat skrot som hittar hit och som är ännu äldre. Den fattige har ju inte råd att vara kräsen. :P :twisted:

Mvh // Nico
600-bussarna är under all kritik. Jag och en kompis åkte med 607 för några månader sedan. Bromsarna låg emot hela vägen från Nisse-Pisse Terminalen till Olivedalsgatan där vi skulle av. Behöver jag tillägga att det luktade rök i hela bussen samt att det rök om däcken när vi gick av?!
Sådanna häckar ska man inte köra med. Visst det kan hända alla bussar men jag tycker det verkar som dessa individer har lite väl mycket "småfel"
Jag håller med dig. Dom bullrar, tjuter, luktar illa, och orkar inte upp för isiga gator. Värst är 604, 614 och 624 tycker jag
"Åk med andra och sluta gnälla på 600-serien. Dom är bra och behövs för alla som åker dagligen"

Postat: tisdag 30 november 2004 23:22
av Björne
Munster skrev:
CS skrev:
Björne skrev: 600-bussarna är under all kritik. Jag och en kompis åkte med 607 för några månader sedan. Bromsarna låg emot hela vägen från Nisse-Pisse Terminalen till Olivedalsgatan där vi skulle av. Behöver jag tillägga att det luktade rök i hela bussen samt att det rök om däcken när vi gick av?!
Sådanna häckar ska man inte köra med. Visst det kan hända alla bussar men jag tycker det verkar som dessa individer har lite väl mycket "småfel"
Jag håller med dig. Dom bullrar, tjuter, luktar illa, och orkar inte upp för isiga gator. Värst är 604, 614 och 624 tycker jag
"Åk med andra och sluta gnälla på 600-serien. Dom är bra och behövs för alla som åker dagligen"
Bäste Anonyn! Lite svårt att välja vilken buss man vill åka med på respektive linje, så även i förtsättningen kommer jag att påtala brister på vagnarna. Sedan så undrar jag på vilket sätt dom är bra? motorer som är slut. Dåliga förarplatser, smutsig och grisig inredning. Ej handikappanspassad, mm..

Postat: tisdag 30 november 2004 23:50
av Munster
Munster skrev:
CS skrev:
Björne skrev: 600-bussarna är under all kritik. Jag och en kompis åkte med 607 för några månader sedan. Bromsarna låg emot hela vägen från Nisse-Pisse Terminalen till Olivedalsgatan där vi skulle av. Behöver jag tillägga att det luktade rök i hela bussen samt att det rök om däcken när vi gick av?!
Sådanna häckar ska man inte köra med. Visst det kan hända alla bussar men jag tycker det verkar som dessa individer har lite väl mycket "småfel"
Jag håller med dig. Dom bullrar, tjuter, luktar illa, och orkar inte upp för isiga gator. Värst är 604, 614 och 624 tycker jag
"Åk med andra och sluta gnälla på 600-serien. Dom är bra och behövs för alla som åker dagligen"
Lite svårt att välja vilken buss man vill åka med på respektive linje, så även i förtsättningen kommer jag att påtala brister på vagnarna. Sedan så undrar jag på vilket sätt dom är bra? motorer som är slut. Dåliga förarplatser, smutsig och grisig inredning. Ej handikappanspassad, mm..
De är bra så länge de kan hållas lönsamma och fungerar.

Postat: onsdag 01 december 2004 10:25
av 2763
Munster skrev: De är bra så länge de kan hållas lönsamma och fungerar.
Det var nog länge sedan 600-vagnarna kunde hållas i fungerande skick med lönsamhetskrav.

Man ser på dina uttalanden om dessa vagnar att du inte vet vad det är frågan om. De är helt enkelt slutkörda (åtminstone sett ur ett Göteborgsperspektiv)

//Tony

RE:

Postat: onsdag 01 december 2004 11:31
av Calle
Jag håller med, det är bara att hoppas att dessa 600-vagnar försvinner snart. Dessutom är dom knappast lämpliga för stadstrafik.

Re: RE:

Postat: onsdag 01 december 2004 11:40
av Gäst
Calle skrev:Jag håller med, det är bara att hoppas att dessa 600-vagnar försvinner snart. Dessutom är dom knappast lämpliga för stadstrafik.
Jag har kört och åkt med dem flertal gånger och har tyck att allt har varit OK.Att de är slut är en sak men de går som en klocka jämfört med Scanias H10-H15 generation.

Re: RE:

Postat: onsdag 01 december 2004 12:20
av Björne
Anonymous skrev:
Calle skrev:Jag håller med, det är bara att hoppas att dessa 600-vagnar försvinner snart. Dessutom är dom knappast lämpliga för stadstrafik.
Jag har kört och åkt med dem flertal gånger och har tyck att allt har varit OK.Att de är slut är en sak men de går som en klocka jämfört med Scanias H10-H15 generation.
Som Tony säger, ur ett Göteborgsperspektiv är dom slut. Sedan så är väll kanske inte SL lika kräsna med att hålla bussparken fräsch?!
Dessutom är H10-H15 mycket äldre bussar så nog är det inte konstigt att dom är/var sämre.

Postat: onsdag 01 december 2004 16:48
av Andreas
Råder det inte bussbrist i Gbg? Har GS pengar till nyinköp?

Postat: onsdag 01 december 2004 16:59
av Mr. Burns
Andreas skrev:Råder det inte bussbrist i Gbg? Har GS pengar till nyinköp?
Det är helt upp till entreprenörena att lösa sina behov av bussar. Att bussarna enligt avtalen ska vara hyfsat nya är något de måste ta med i beräkningarna när de lämnar in sina anbud. Tror knappast GS är så orutinerade att de skulle hamna i ekonomiska bekymmer när dessa nu måste ersättas.

Re: RE:

Postat: onsdag 01 december 2004 17:33
av Coppas
Björne skrev:Som Tony säger, ur ett Göteborgsperspektiv är dom slut. Sedan så är väll kanske inte SL lika kräsna med att hålla bussparken fräsch?! Dessutom är H10-H15 mycket äldre bussar så nog är det inte konstigt att dom är/var sämre.
H10-H15 är mig veterligt väck allihop. Överlag så tror jag inte att det längre finns någon Scania CN112 kvar i linjetrafik. Av de äldre kvarvarande Scanior som finns i SL-land så hör dessa till H16/H17 (Scania CN113) och de äldsta här är från 1989 vill jag minnas, men det rör sig om ganska få vagnar, företrädesvis återfunna på de Swebusdrivna depåerna. De flesta av dessa vagnar torde dock överlag inte vara så mycket äldre (i en hel del fall t.o.m. yngre) än vad GS 600-vagnar är. Sen har det inte så mycket att göra med kräsenhet i sig utan som jag skrev i mitt första inlägg så är det ju som så att den fattige inte har råd att vara kräsen. Tack vare en del andra åtaganden för landstinget i Stockholms län samt länets kommuner (t.ex. Robin Hood skatten) så finns det inte så särdeles mycket pengar att lägga på kollektivtrafiken. Misstänker att det även kan finnas likartade omständigheter i Västra Götalands län.

Betänker man dessutom att det krävs cirkus 1900 vagnar för att hålla igång busstrafiken i SL-området så inser man det ekonomiskt orimliga i att byta ut fordonen alltför frekvent och även här tror jag att man från det göteborgska hållet har intagit en inställning som liknar den i Stockholm (storstadsområden får ju antagligen framöver acceptera att anpassa kostymen efter plånboken). Visst så skulle man kanske från SL:s sida kräva nyare fordon vid omtecknande/nytecknande av kontrakt, men tror att det skulle bli svårt att få de olika entreprenörerna att nappa. OK för att 94:or inte är purunga, men med rätt underhåll så torde det inte vara något större problem utan dessa klagomål på sunkiga vagnar känns till viss del lite som ett s.k. I-lands problem så för göteborgarna (liksom tidigare för stockholmarna) så handlar det här helt enkelt om att välkomna/acceptera verkligheten och gilla läget. :twisted:

Mvh // Nico

SV:

Postat: onsdag 01 december 2004 22:23
av Calle
GS undviker i möjligaste mål 600-vagnar på linjer som trafikerar nära bostadsområden, ex. en busslinga precis intill ett hyreshus. Detta efter mängder av klagomål. Tack och lov så slipper man åka dessa, idag såg jag en som hakade sig fram på Korsvägen... undrar när det börjar ryka om dom?

Postat: torsdag 02 december 2004 11:00
av Fredrik E
600-bussarna är nog inget man kastar ut på omlopp som ska gå hela dagen utan mer som när ökning av trafiken vid vissa tider som morgonrusningen och eftermiddagen.

Deras saga är snart slut men som någon sa ovan, dom är driftsäkrare än de gamla små-Scaniorna.