Sida 1 av 3

Snöstorm - kaos i morgon?

Postat: torsdag 18 november 2004 0:41
av kildor
Snön vräker ner utanför mitt fönster. Så man undrar hur många tåg och bussar som är inställda i morgon bitti...

Postat: torsdag 18 november 2004 0:48
av Coppas
Det mesta borde väl kunna rulla tycker jag. Det är ju inte första gången det snöar och det brukar inte vara något som medför att trafiken bara ställs in rakt av. Däremot kan det nog bli en å annan försening och även inställning av någon tur beroende på diverse olika bidragande orsaker såsom halka, olyckor, dålig röjning osv. :wink:

Mvh // Nico

Postat: torsdag 18 november 2004 0:53
av kildor
Vi får väl se :) . Alla har ju vetat att det här snöovädret skulle komma så beredskapen borde ju vara hög. Men första snön brukar alltid ha en spännande stor effekt på trafiken.

Postat: torsdag 18 november 2004 1:17
av Daniel
kildor skrev:Vi får väl se :) . Alla har ju vetat att det här snöovädret skulle komma så beredskapen borde ju vara hög. Men första snön brukar alltid ha en spännande stor effekt på trafiken.
Av någon märklig anledning så tas vi alltid på sängen när snön kommer. På vägen hem idag såg jag ett antal bilar med sommardäcken kvar och bilar som kört av vägen (bl.a. avfarten från Tranebergsbron in till Traneberg). I Alvik stod en sprillans BMW med lågprofil sommardäck och spann och kom ingenstans. Själv bytte jag till dubbisar för tre veckor sedan när första frosten kom :wink:

Postat: torsdag 18 november 2004 1:25
av
Daniel skrev:
kildor skrev:Vi får väl se :) . Alla har ju vetat att det här snöovädret skulle komma så beredskapen borde ju vara hög. Men första snön brukar alltid ha en spännande stor effekt på trafiken.
Av någon märklig anledning så tas vi alltid på sängen när snön kommer. På vägen hem idag såg jag ett antal bilar med sommardäcken kvar och bilar som kört av vägen (bl.a. avfarten från Tranebergsbron in till Traneberg). I Alvik stod en sprillans BMW med lågprofil sommardäck och spann och kom ingenstans. Själv bytte jag till dubbisar för tre veckor sedan när första frosten kom :wink:
Vad de flesta inte tänker på är att vanliga sommardäck är tillverkade av en gummiblandning som inte är lämpliga när tempraturen är under +5 grader! Alltså har det varit lämpligt med vinterdäck i någon vecka, minst, här i Stockholmstrakten.

Postat: torsdag 18 november 2004 7:21
av kildor
Det verkar ju vara vägtrafiken som drabbats mest. På SL:s hemsida kan jag räkna till inte mindre än 18 avvikelser, men nästan alla berör busstrafiken.

Postat: torsdag 18 november 2004 10:10
av Reimersholme71
Hur kommer det sig att folk i södra Sverige vart eviga år "glömmer" att det faktiskt kan snöa? Och hur kommer det sig att de, trots att det syns att det ligger snö och is på vägbanan, ändå kör lika slarvigt som de brukar? Är folk i gemen verkligen så dumma som det verkar? Och varför är det just Göteborgare och Stockholmare som verkar extra dumma och åker i diket oftare än andra? :roll:

M

Postat: torsdag 18 november 2004 10:15
av bruse
Reimersholme71 skrev:Hur kommer det sig att folk i södra Sverige vart eviga år "glömmer" att det faktiskt kan snöa? Och hur kommer det sig att de, trots att det syns att det ligger snö och is på vägbanan, ändå kör lika slarvigt som de brukar? Är folk i gemen verkligen så dumma som det verkar? Och varför är det just Göteborgare och Stockholmare som verkar extra dumma och åker i diket oftare än andra? :roll:

M
Undrar jag också... värmlänning som jag är.
Dubbdäck är till för fjollor. Äre halt så hjälper inget. Å blankis är det aldrig i Stockholm. Möjligtvis längre ut i förorterna.

Postat: torsdag 18 november 2004 10:33
av Reimersholme71
Reimersholme71 skrev:Hur kommer det sig att folk i södra Sverige vart eviga år "glömmer" att det faktiskt kan snöa? Och hur kommer det sig att de, trots att det syns att det ligger snö och is på vägbanan, ändå kör lika slarvigt som de brukar? Är folk i gemen verkligen så dumma som det verkar? Och varför är det just Göteborgare och Stockholmare som verkar extra dumma och åker i diket oftare än andra? :roll:
bruse skrev:Undrar jag också... värmlänning som jag är.
Dubbdäck är till för fjollor. Äre halt så hjälper inget. Å blankis är det aldrig i Stockholm. Möjligtvis längre ut i förorterna.
Åjo, nog hjälper det med dubbar, på snö. Och det blir något lite bättre grepp på is också. Fast det är ju sällan packad snö på vägarna i Götaland och Mälardalen som det är i Norrland (och då räknas Dalsland, Värmland, Dalarna och en bit av Västmanland till Norrland, klimat- och naturtypsmässigt :wink: ).

Men principen är ju rätt: det enda som hjälper är att köra ordentligt och med rätt teknik (gasa och bromsa så lite som möjligt, bland annat, vilket ju också spar bränsle :!: ).

Tunga fordon får ju inte ha bubbdäck, och de klarar sig ju bra (med brasklapp à la stycket ovan) hela vintern. Det kanske är något med att ha 60 ton bakom ryggen som får en att släppa gasen i tid och köra med ordentlig framförhållning? :wink: Så är det för mig i alla fall. Sedan jag lärde mig köra * BE CE DE kör jag B betydligt bättre, och snålare dessutom.

Postat: torsdag 18 november 2004 10:39
av Ulrik Berggren
Reimersholme71 skrev:Tunga fordon får ju inte ha bubbdäck, och de klarar sig ju bra (med brasklapp à la stycket ovan) hela vintern. Det kanske är något med att ha 60 ton bakom ryggen som får en att släppa gasen i tid och köra med ordentlig framförhållning? :wink: Så är det för mig i alla fall. Sedan jag lärde mig köra * BE CE DE kör jag B betydligt bättre, och snålare dessutom.
Är du säker på att alla tunga fordon (vad nu det är) inte får ha dubbdäck? I Luleå har nämligen LLTs bussar dubbdäck på vintern (men där saltar man ju inte heller ens om det är underkylt regn 8) )

Postat: torsdag 18 november 2004 10:40
av 2763
Reimersholme71 skrev:Och varför är det just Göteborgare och Stockholmare som verkar extra dumma och åker i diket oftare än andra? :roll:

M
Man kanske kan få en liten ursäkt för att tempot är betydligt högre och därmed är stress en viktig faktor i sammanhanget. Att köra bil i tät rusningstrafik kan vara stressande. Det är inte lika vanligt i Värmland som i Storstäderna.

Jag tror inte på något sätt att det större kaoset i storstäderna har med intelligens, eller snarare brist på sådan att göra.
Bruse skrev: Dubbdäck är till för fjollor.
Och dumdristighet till för riktiga män? 8)

Oavsett hur du vänder dig så är det för vinterväglag bättre avpassad gummiblandning i dubbdäck än i sommardäck. Skillnaden på vanliga vinterdäck och dubbdäck är förhållandevis marginell när det gäller dubbarnas försämrade inverkan.

För övrigt är det väl ändå just på blankis som dubbarna är överlägset bäst.

//Tony

Postat: torsdag 18 november 2004 11:06
av bruse
TonyM skrev:Och dumdristighet till för riktiga män? 8)

Oavsett hur du vänder dig så är det för vinterväglag bättre avpassad gummiblandning i dubbdäck än i sommardäck. Skillnaden på vanliga vinterdäck och dubbdäck är förhållandevis marginell när det gäller dubbarnas försämrade inverkan.
Nu blandar du ihop vinterdäck och dubbdäck! Jag är inte emot vinterdäck, bara dubbdäck. dubbdäck gör ingen nytta, utan mer skada på våra vägar. Läs gärna vad jag skrev, och inte vad jag inte skrev.

Postat: torsdag 18 november 2004 11:08
av 2763
bruse skrev:
TonyM skrev:Och dumdristighet till för riktiga män? 8)

Oavsett hur du vänder dig så är det för vinterväglag bättre avpassad gummiblandning i dubbdäck än i sommardäck. Skillnaden på vanliga vinterdäck och dubbdäck är förhållandevis marginell när det gäller dubbarnas försämrade inverkan.
Nu blandar du ihop vinterdäck och dubbdäck! Jag är inte emot vinterdäck, bara dubbdäck. dubbdäck gör ingen nytta, utan mer skada på våra vägar. Läs gärna vad jag skrev, och inte vad jag inte skrev.
Suck, beakta smileyn en gång till.
Jag har inte missförstått dig Bruse.

//Tony

Postat: torsdag 18 november 2004 11:12
av Reimersholme71
Reimersholme71 skrev:Och varför är det just Göteborgare och Stockholmare som verkar extra dumma och åker i diket oftare än andra? :roll:
TonyM skrev:Man kanske kan få en liten ursäkt för att tempot är betydligt högre och därmed är stress en viktig faktor i sammanhanget. Att köra bil i tät rusningstrafik kan vara stressande. Det är inte lika vanligt i Värmland som i Storstäderna.
Jag hade väntat mig en förklaring i stil med att det finns fler Göteborgare och Stockholmare, och att de därför är överrepresenterade i dikena. :wink:

Men, faktum kvarstår (som syntes tydligt på TV:s morgonprogram idag) att det är Storstäderna i södra Sverige som vareviga år verkar överraskas av att det faktist kommer snö varje år (som visserligen inte ligger kvar någon längre tid). Varför kan storstadsmänniskor inte minnas mer än 8 månader i taget?

I övriga Sverige, till och med mindre orter i södra Sverige, verkar kunskapen om att det snöar, och färdigheten att köra i snö och is, fortfarande finnas kvar.

Gomorron Sverige hade de ju skickat ut en reporter till Sandviken (ligger väl i Gästrikland, som en gång var ett av folkländerna i Uppland) för att det väntades massvis med snö där, och producenterna hoppades väl få bilder på en massa avåkningar. Men några avåkningar fick vi inte se (däremot ett tidningsbud på cykel) eftersom folk redan lagt om däcken och tydligen kan köra i snö sedan förra året.

Stressen alltså... Ja, det är ju alltid stressigt i trafiken i Stockholm, lite mindre så i Göteborg, utom möjligen runt Tingstadstunnelns mynningar. Folk kör inte bra i Stockholm. De kör alldeles för fort och bromsar alldeles för mycket. Om alla i Stocholm skulle lära sig tekniken för sparsam körning skulle vi kunna spara en himla massa bränsle och bromsbelägg, samtidigt som topphastigheterna dras ner och medelhastigheten går upp. :idea:

Postat: torsdag 18 november 2004 11:12
av bruse
TonyM skrev:
bruse skrev:
TonyM skrev:Och dumdristighet till för riktiga män? 8)

Oavsett hur du vänder dig så är det för vinterväglag bättre avpassad gummiblandning i dubbdäck än i sommardäck. Skillnaden på vanliga vinterdäck och dubbdäck är förhållandevis marginell när det gäller dubbarnas försämrade inverkan.
Nu blandar du ihop vinterdäck och dubbdäck! Jag är inte emot vinterdäck, bara dubbdäck. dubbdäck gör ingen nytta, utan mer skada på våra vägar. Läs gärna vad jag skrev, och inte vad jag inte skrev.
Suck, beakta smileyn en gång till.
Jag har inte missförstått dig Bruse.

//Tony
Sorry, får stänga av mitt smilefilter. :oops:

Postat: torsdag 18 november 2004 11:18
av 2763
bruse skrev:
Sorry, får stänga av mitt smilefilter. :oops:
Ingen fara - det är enna lungt!

//T

Postat: torsdag 18 november 2004 11:26
av Reimersholme71
Ulrik Berggren skrev:Är du säker på att alla tunga fordon (vad nu det är) inte får ha dubbdäck? I Luleå har nämligen LLTs bussar dubbdäck på vintern (men där saltar man ju inte heller ens om det är underkylt regn 8) )
Nej, helt säker är jag inte, och en snabb Googling gav inget konkret. Men det skulle göra stor skada på asfalten och mindre nytta för greppet (som sagt tidigare är det gummiblandningen som är viktigast på vinterdäcken) med tunga fordon med dubbar. Men i Lule är det ju packad snö ovanpå asfalten hela vintern, så bubbarna sliter ju inte på beläggningen. :wink: :D :lol:

Att de inte saltar beror på att det inte gör någon nytta vid temperaturer lägre än sissådär -10 °C. Saltvatten fryser nämligen också tillslut, när det blir kallt nog. :idea:

M

Postat: torsdag 18 november 2004 11:27
av Mr. Burns
bruse skrev:Nu blandar du ihop vinterdäck och dubbdäck! Jag är inte emot vinterdäck, bara dubbdäck. dubbdäck gör ingen nytta, utan mer skada på våra vägar.
Vad baserar du detta på? Har mest kört dubbat, men en del odubbat också genom åren och kontentan av detta är solklar. På barmark och hyfsat lös snö är däcken nästan likvärdiga, men på isigt underlag och hårt packad snö är dubbdäcken helt överlägsna. Jag har ännu inte läst ett däcktest som kommit till en annan slutsats.

Postat: torsdag 18 november 2004 11:34
av Reimersholme71
bruse skrev:Nu blandar du ihop vinterdäck och dubbdäck! Jag är inte emot vinterdäck, bara dubbdäck. dubbdäck gör ingen nytta, utan mer skada på våra vägar.
Mr. Burns skrev:Vad baserar du detta på? Har mest kört dubbat, men en del odubbat också genom åren och kontentan av detta är solklar. På barmark och hyfsat lös snö är däcken nästan likvärdiga, men på isigt underlag och hårt packad snö är dubbdäcken helt överlägsna. Jag har ännu inte läst ett däcktest som kommit till en annan slutsats.
Jag gissar att Bruse menar att det inte gör någon nytta för Stockholmarna. Dom kör ju ändå i diket... :wink: :lol:

Postat: torsdag 18 november 2004 12:26
av Ulrik Berggren