Snöstorm - kaos i morgon?
Postat: torsdag 18 november 2004 0:41
Snön vräker ner utanför mitt fönster. Så man undrar hur många tåg och bussar som är inställda i morgon bitti...
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Av någon märklig anledning så tas vi alltid på sängen när snön kommer. På vägen hem idag såg jag ett antal bilar med sommardäcken kvar och bilar som kört av vägen (bl.a. avfarten från Tranebergsbron in till Traneberg). I Alvik stod en sprillans BMW med lågprofil sommardäck och spann och kom ingenstans. Själv bytte jag till dubbisar för tre veckor sedan när första frosten komkildor skrev:Vi får väl se. Alla har ju vetat att det här snöovädret skulle komma så beredskapen borde ju vara hög. Men första snön brukar alltid ha en spännande stor effekt på trafiken.
Vad de flesta inte tänker på är att vanliga sommardäck är tillverkade av en gummiblandning som inte är lämpliga när tempraturen är under +5 grader! Alltså har det varit lämpligt med vinterdäck i någon vecka, minst, här i Stockholmstrakten.Daniel skrev:Av någon märklig anledning så tas vi alltid på sängen när snön kommer. På vägen hem idag såg jag ett antal bilar med sommardäcken kvar och bilar som kört av vägen (bl.a. avfarten från Tranebergsbron in till Traneberg). I Alvik stod en sprillans BMW med lågprofil sommardäck och spann och kom ingenstans. Själv bytte jag till dubbisar för tre veckor sedan när första frosten komkildor skrev:Vi får väl se. Alla har ju vetat att det här snöovädret skulle komma så beredskapen borde ju vara hög. Men första snön brukar alltid ha en spännande stor effekt på trafiken.
Undrar jag också... värmlänning som jag är.Reimersholme71 skrev:Hur kommer det sig att folk i södra Sverige vart eviga år "glömmer" att det faktiskt kan snöa? Och hur kommer det sig att de, trots att det syns att det ligger snö och is på vägbanan, ändå kör lika slarvigt som de brukar? Är folk i gemen verkligen så dumma som det verkar? Och varför är det just Göteborgare och Stockholmare som verkar extra dumma och åker i diket oftare än andra?![]()
M
Reimersholme71 skrev:Hur kommer det sig att folk i södra Sverige vart eviga år "glömmer" att det faktiskt kan snöa? Och hur kommer det sig att de, trots att det syns att det ligger snö och is på vägbanan, ändå kör lika slarvigt som de brukar? Är folk i gemen verkligen så dumma som det verkar? Och varför är det just Göteborgare och Stockholmare som verkar extra dumma och åker i diket oftare än andra?![]()
Åjo, nog hjälper det med dubbar, på snö. Och det blir något lite bättre grepp på is också. Fast det är ju sällan packad snö på vägarna i Götaland och Mälardalen som det är i Norrland (och då räknas Dalsland, Värmland, Dalarna och en bit av Västmanland till Norrland, klimat- och naturtypsmässigtbruse skrev:Undrar jag också... värmlänning som jag är.
Dubbdäck är till för fjollor. Äre halt så hjälper inget. Å blankis är det aldrig i Stockholm. Möjligtvis längre ut i förorterna.
Är du säker på att alla tunga fordon (vad nu det är) inte får ha dubbdäck? I Luleå har nämligen LLTs bussar dubbdäck på vintern (men där saltar man ju inte heller ens om det är underkylt regnReimersholme71 skrev:Tunga fordon får ju inte ha bubbdäck, och de klarar sig ju bra (med brasklapp à la stycket ovan) hela vintern. Det kanske är något med att ha 60 ton bakom ryggen som får en att släppa gasen i tid och köra med ordentlig framförhållning?Så är det för mig i alla fall. Sedan jag lärde mig köra * BE CE DE kör jag B betydligt bättre, och snålare dessutom.
Man kanske kan få en liten ursäkt för att tempot är betydligt högre och därmed är stress en viktig faktor i sammanhanget. Att köra bil i tät rusningstrafik kan vara stressande. Det är inte lika vanligt i Värmland som i Storstäderna.Reimersholme71 skrev:Och varför är det just Göteborgare och Stockholmare som verkar extra dumma och åker i diket oftare än andra?![]()
M
Och dumdristighet till för riktiga män?Bruse skrev: Dubbdäck är till för fjollor.
Nu blandar du ihop vinterdäck och dubbdäck! Jag är inte emot vinterdäck, bara dubbdäck. dubbdäck gör ingen nytta, utan mer skada på våra vägar. Läs gärna vad jag skrev, och inte vad jag inte skrev.TonyM skrev:Och dumdristighet till för riktiga män?![]()
Oavsett hur du vänder dig så är det för vinterväglag bättre avpassad gummiblandning i dubbdäck än i sommardäck. Skillnaden på vanliga vinterdäck och dubbdäck är förhållandevis marginell när det gäller dubbarnas försämrade inverkan.
Suck, beakta smileyn en gång till.bruse skrev:Nu blandar du ihop vinterdäck och dubbdäck! Jag är inte emot vinterdäck, bara dubbdäck. dubbdäck gör ingen nytta, utan mer skada på våra vägar. Läs gärna vad jag skrev, och inte vad jag inte skrev.TonyM skrev:Och dumdristighet till för riktiga män?![]()
Oavsett hur du vänder dig så är det för vinterväglag bättre avpassad gummiblandning i dubbdäck än i sommardäck. Skillnaden på vanliga vinterdäck och dubbdäck är förhållandevis marginell när det gäller dubbarnas försämrade inverkan.
Reimersholme71 skrev:Och varför är det just Göteborgare och Stockholmare som verkar extra dumma och åker i diket oftare än andra?![]()
Jag hade väntat mig en förklaring i stil med att det finns fler Göteborgare och Stockholmare, och att de därför är överrepresenterade i dikena.TonyM skrev:Man kanske kan få en liten ursäkt för att tempot är betydligt högre och därmed är stress en viktig faktor i sammanhanget. Att köra bil i tät rusningstrafik kan vara stressande. Det är inte lika vanligt i Värmland som i Storstäderna.
Sorry, får stänga av mitt smilefilter.TonyM skrev:Suck, beakta smileyn en gång till.bruse skrev:Nu blandar du ihop vinterdäck och dubbdäck! Jag är inte emot vinterdäck, bara dubbdäck. dubbdäck gör ingen nytta, utan mer skada på våra vägar. Läs gärna vad jag skrev, och inte vad jag inte skrev.TonyM skrev:Och dumdristighet till för riktiga män?![]()
Oavsett hur du vänder dig så är det för vinterväglag bättre avpassad gummiblandning i dubbdäck än i sommardäck. Skillnaden på vanliga vinterdäck och dubbdäck är förhållandevis marginell när det gäller dubbarnas försämrade inverkan.
Jag har inte missförstått dig Bruse.
//Tony
Ingen fara - det är enna lungt!bruse skrev:
Sorry, får stänga av mitt smilefilter.
Nej, helt säker är jag inte, och en snabb Googling gav inget konkret. Men det skulle göra stor skada på asfalten och mindre nytta för greppet (som sagt tidigare är det gummiblandningen som är viktigast på vinterdäcken) med tunga fordon med dubbar. Men i Lule är det ju packad snö ovanpå asfalten hela vintern, så bubbarna sliter ju inte på beläggningen.Ulrik Berggren skrev:Är du säker på att alla tunga fordon (vad nu det är) inte får ha dubbdäck? I Luleå har nämligen LLTs bussar dubbdäck på vintern (men där saltar man ju inte heller ens om det är underkylt regn)
Vad baserar du detta på? Har mest kört dubbat, men en del odubbat också genom åren och kontentan av detta är solklar. På barmark och hyfsat lös snö är däcken nästan likvärdiga, men på isigt underlag och hårt packad snö är dubbdäcken helt överlägsna. Jag har ännu inte läst ett däcktest som kommit till en annan slutsats.bruse skrev:Nu blandar du ihop vinterdäck och dubbdäck! Jag är inte emot vinterdäck, bara dubbdäck. dubbdäck gör ingen nytta, utan mer skada på våra vägar.
bruse skrev:Nu blandar du ihop vinterdäck och dubbdäck! Jag är inte emot vinterdäck, bara dubbdäck. dubbdäck gör ingen nytta, utan mer skada på våra vägar.
Jag gissar att Bruse menar att det inte gör någon nytta för Stockholmarna. Dom kör ju ändå i diket...Mr. Burns skrev:Vad baserar du detta på? Har mest kört dubbat, men en del odubbat också genom åren och kontentan av detta är solklar. På barmark och hyfsat lös snö är däcken nästan likvärdiga, men på isigt underlag och hårt packad snö är dubbdäcken helt överlägsna. Jag har ännu inte läst ett däcktest som kommit till en annan slutsats.