Sida 1 av 2
Bilder från Tallin (29 stycken 5.5 MB)
Postat: måndag 01 november 2004 19:15
av Björne
Efter helgens Tallinbesök så blev det 500 bilder.
Här är några av dom. Tyvärr så glömde jag min anteckningsbok så jag har nu ingen vidare koll på vart bilderna är tagna i staden

Vagn 65 utanför Centralstationen

Trådbuss av samma fabrikat som dom i Landskrona

En gammal dansk

FD Svensk?

Diverse olika bussar utanför Centralstationen

En KTD4 i vändsligan i Kopli

Även här Kopli.

Vagn 130

ursäkta murrigheten i bilden. I vilket fall två gamla trotjänare

Vagn 113

En gammal Stockholmare!

Vagn på Linje 4

Låggolvsdelen ser bekant ut

Samma plats som ovan.

Kan det här vara en KT5D måntro

Scaniabuss med släp på linje 60

Trådbuss 401 nära hotellet.

Gammalt och nytt, nåja

En svensk och en dansk.

Två vagnar möter varandra mellan hamnen och Centralstationen.

En gamal Göteborgare minsan

Trådbuss av märket Skoda

En Skoda även här.

Trådbuss X 2

Nytt och fint!

Ledbuss på linje 1

Husen måste varit vackra en gång i tiden! Nu var dom mest slitna

Oj, här blev det suddigt. En FD Stockholmare tycker jag det ser ut som!

En FD Västeråsbuss trodde jag först. Men efter att ha undersökt vagnen på närmare håll så såg jag att det rörde sig om en gammal Göteborgsvagn.
Postat: måndag 01 november 2004 19:40
av bruse
Trevliga bilder. Man hinner ta fler bilder om man är där mer än 6 timmar, som vi var förra måndan.
Vilket hotell bodde du på, å kan du rekomendera det? Bokat via färjebolaget?
Nästa gång ska vi övernatta, så man hinner lite mer än 3 ändhållplatser + lunch.
Postat: måndag 01 november 2004 19:44
av Björne
bruse skrev:Trevliga bilder. Man hinner ta fler bilder om man är där mer än 6 timmar, som vi var förra måndan.
Vilket hotell bodde du på, å kan du rekomendera det? Bokat via färjebolaget?
Nästa gång ska vi övernatta, så man hinner lite mer än 3 ändhållplatser + lunch.
Jag bodde på Grand Hotell som varmt kan rekomenderas. Fint läge och flera trådbusslinjer utanför fönstret.
Jag åkte med Estonian Air från Landvetter till flygplatsen i Tallin. Åka båt i 24 H är inte min grej

Näe tacka vet jag att komma fram på en och en halv timme.
Jag tror jag betalade runt 2000 kr för resan med hotell och flyg. Var så länge sedan jag bokade.
Men mer info finns kanske på resebyråns hemsida,
http://www.heklatravel.se/
Re: Bilder från Tallin (29 stycken 5.5 MB)
Postat: måndag 01 november 2004 19:45
av Krille
Björne skrev:

Oj, här blev det suddigt. En FD Stockholmare tycker jag det ser ut som!
Jättetrevliga bilder! Kan dock rätta lite grann här, VanHoolen ovan på bild är till 80% säkerhet fd. Skelleftebuss 107 som också tjänstegjorde hos Luleå Lokaltrafik ett tag.
/Krille
Re: Bilder från Tallin (29 stycken 5.5 MB)
Postat: måndag 01 november 2004 19:46
av Björne
Krille skrev:Björne skrev:

Oj, här blev det suddigt. En FD Stockholmare tycker jag det ser ut som!
Jättetrevliga bilder! Kan dock rätta lite grann här, VanHoolen ovan på bild är till 80% säkerhet fd. Skelleftebuss 107 som också tjänstegjorde hos Luleå Lokaltrafik ett tag.
/Krille
Där ser man

Tack för upplysningen! Ska genast ändra mina anteckningar.
Postat: måndag 01 november 2004 20:36
av HE-E
Till Reval skall jag nästa veckoslut och där på följande och fira lilla jul! (är i tid i alla fall) Skall bli trevligt. Undrar bara vad mina arbetskamrater funderar när jag bara fotar bussar och spårvagnar.........
Mvh: Skurubisin
Re: Bilder från Tallin (29 stycken 5.5 MB)
Postat: måndag 01 november 2004 20:40
av HE-E
Björne skrev:

Diverse olika bussar utanför Centralstationen
Är den där andra bussen från höger ("ELIMkyrkan") Svenska registrerad? Ser inte ut iaf att ha det där skatte märket i mitten.
Mvh: Skurubisin
Re: Bilder från Tallin (29 stycken 5.5 MB)
Postat: måndag 01 november 2004 20:43
av Björne
HE-E skrev:Björne skrev:

Diverse olika bussar utanför Centralstationen
Är den där andra bussen från höger ("ELIMkyrkan") Svenska registrerad? Ser inte ut iaf att ha det där skatte märket i mitten.
Mvh: Skurubisin
Det stämmer. HYR411 är regnumret på bussen.
Postat: tisdag 02 november 2004 2:27
av stockholm79
Esterna har regnumret tvärtom, så det kan bara va svenskt eller finskt (litauerna har ett blått fält med flagga i vänsterkanten).
De där nya trådbussarna ska visst ha kvalitetsproblem, iaf har Riga i sista stund ändrat sig (de hade en 1 år lång rättstvist om att få välja just de bussarna!) och utlyst en ny anbudtäving....
Undrar vad det är för problem, har inte hört om något från Landskrona här på forum iaf.
De verkar också ha en massa begagnade svenska bussar, vet inte hur ekonomiskt det är med uttjänta fordon som kräver dyra reservdelar och mycket meka-kostnader om man vill kunna köra dem öht. Riga har iaf bestämt sig för att allt gammalt ska bort så snabbt som möjligt, nästa år ska tom. de första "turk-mersorna" (Turkietbyggda Mercedesar som rostade efter 1 år) bort, sen är alla bussar låggolv.
Bilder
Tyvärr är det svårare att hitta kvalitativa trådbussar och spårvagnar till ett hyggligt pris, de får vänta lite till...
Vad gäller flyg så kan man snart flyga billigt Skavsta-Riga (Ryanair), börjar nån gång efter årsskiftet.
/or
Postat: tisdag 02 november 2004 3:13
av Mr. Burns
Nice! Du knep inga interiöra bilder? Är mest nyfiken på låggolvsdelen.
Postat: tisdag 02 november 2004 6:50
av bruse
Postat: fredag 05 november 2004 5:01
av Mr. Burns
Gyllene Bruse! Du räddade natten.

Postat: fredag 05 november 2004 8:10
av 2763
stockholm79 skrev:De där nya trådbussarna ska visst ha kvalitetsproblem, iaf har Riga i sista stund ändrat sig (de hade en 1 år lång rättstvist om att få välja just de bussarna!) och utlyst en ny anbudtäving....
Undrar vad det är för problem, har inte hört om något från Landskrona här på forum iaf.
Landskrona har inte samma tekniska lösning i sina bussar.
//T
Postat: fredag 05 november 2004 11:02
av LÅ
HE-E skrev:Till Reval skall jag nästa veckoslut och där på följande och fira lilla jul! (är i tid i alla fall) Skall bli trevligt. Undrar bara vad mina arbetskamrater funderar när jag bara fotar bussar och spårvagnar.........
Mvh: Skurubisin
Lilla jul! I Finland är det 1:a advent, tror jag?
Här i Sverige finns det nog olika datum i olika landsändar som kallas lilla jul! Några kallar 23 december för lilla julafton, en del säger lilla jul om trettondagshelgen. Jag tror också att några menar att kyndelsmässohelgen är lilla jul.
Re: Bilder från Tallin (29 stycken 5.5 MB)
Postat: fredag 05 november 2004 12:36
av Gäst
Krille skrev:Björne skrev:

Oj, här blev det suddigt. En FD Stockholmare tycker jag det ser ut som!
Jättetrevliga bilder! Kan dock rätta lite grann här, VanHoolen ovan på bild är till 80% säkerhet fd. Skelleftebuss 107 som också tjänstegjorde hos Luleå Lokaltrafik ett tag.
/Krille
Kan lika gärna vaar en fd. LITA/Näckrosbuss/Swebus
Re: Bilder från Tallin (29 stycken 5.5 MB)
Postat: onsdag 10 november 2004 22:12
av Yngve
Bare for å være pirkete:
Björne skrev:
En KTD4 i vändsligan i Kopli
Rikitg betegnelse er KT4SU.
Kilde her
Björne skrev:

Vagn 130
Dette derimot er en KT4D, vognen ble nemlig opprinelig levert til Cottbus.
Men antagelig er KT4D (=Deutschland) og KT4SU (=Soviet) temmelig like.....
KT4SU
Die Vorteile der KT4D bei komplizierten Streckenführungen waren so markant, daß die gleichen Fahrzeuge auch für eingige Betriebe in der UdSSR bestellt wurden. Die zwei Prototypen KT4SU wurden kurz in Prag erprobt und kamen dann nach Lwow. Die Serienproduktion dieser mit dem KT4D baugleichen Wagen erfolgte ab 1980.
Postat: fredag 12 november 2004 12:56
av M_M
stockholm79 skrev:De verkar också ha en massa begagnade svenska bussar, vet inte hur ekonomiskt det är med uttjänta fordon som kräver dyra reservdelar och mycket meka-kostnader om man vill kunna köra dem öht.
Nu är väl iofs lönekostnaderna rätt låga i estland, så det kan säkert löna sig att räkna med att bussar blir ståendes och man får skicka ut en ersättare (med tillhörande ersättningsförare) och låta folk skruva en del på trasiga bussar, men allt eftersom löneläget och övrig standard närmar sig västeuropa så når man väl en gräns där det inte lönar sig längre.
stockholm79 skrev:Riga har iaf bestämt sig för att allt gammalt ska bort så snabbt som möjligt...]
Tyvärr är det svårare att hitta kvalitativa trådbussar och spårvagnar till ett hyggligt pris, de får vänta lite till...

Men de har ju Tatra-vagnar nu. Kvalitetsmässigt är det väl riktigt bra vagnar, eller har jag missuppfattat allt nu ?
De är ju dessutom betydligt nyare än både M28 och M29 som göteborg kör runt med

Postat: fredag 12 november 2004 13:02
av 2763
Mats skrev:
Men de har ju Tatra-vagnar nu. Kvalitetsmässigt är det väl riktigt bra vagnar, eller har jag missuppfattat allt nu ?
Ja - det har du. Jag har svårt att tänka mig att en Tatravagn skulle stå ut med det som M28 och M29 har genomlevt. Än mindre fixa de påfrestningar som APTA:s ex KS vagnar har fått vara med om. (Düwag, Alexandria, Köpenhamn)
Mats skrev:
De är ju dessutom betydligt nyare än både M28 och M29 som göteborg kör runt med

Det är Combino med. Att något är nytt betyder inte att det är vare sig bra eller tillförlitligt. Sist jag hörde så har M28/M29 bättre pålitlighet än vad M31 har.
//Tony
Postat: fredag 12 november 2004 17:04
av M_M
TonyM skrev:Mats skrev:Men de har ju Tatra-vagnar nu. Kvalitetsmässigt är det väl riktigt bra vagnar, eller har jag missuppfattat allt nu ?
Ja - det har du. Jag har svårt att tänka mig att en Tatravagn skulle stå ut med det som M28 och M29 har genomlevt. Än mindre fixa de påfrestningar som APTA:s ex KS vagnar har fått vara med om. (Düwag, Alexandria, Köpenhamn)
Men allvarligt talat, vad säger erfarenheten om tatravagnarna ? Skulle man verkligen kostat på att modernisera befintliga vagnar om de inte var särskilt bra ?
Tatra tillverkar ju annars mest typ lastbilar för militärbruk och sånt nu för tiden, det var ingen som köpte bilarna för efter murens fall var det inget status i tatranamnet, de var ju egentligen i klass med jaguar/daimler och såna bilar...
TonyM skrev:Mats skrev:
De är ju dessutom betydligt nyare än både M28 och M29 som göteborg kör runt med

Det är Combino med. Att något är nytt betyder inte att det är vare sig bra eller tillförlitligt. Sist jag hörde så har M28/M29 bättre pålitlighet än vad M31 har.
Fast M31 är ju inte precis några purfärska vagnar heller.
Det funkar ju också att man lätt råkar glorifiera gamla saker för att allt som var rikttigt dåligt förr i tiden redan blivit skrotat/kastat, så det som var bra blev kvar. Jämför med att det knappast rullat några nämnvärda mängder D-lok på banverkets spår på rätt många år medan berlin inte skrotade ut sina s-bahn-vagnar från 20-30-talet förrän alldeles nyligen.
Postat: måndag 15 november 2004 14:34
av Hyena
AAhh.. fina bilder. Där var ju den gula smör-vagnen jag snackade om.
åå slut BEEEP
/Björn