SL A32 som H0-modell - Dags att handla?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Är Du intresserad av att köpa en SL A32 i H0?

Ja
12
50%
Kanske
4
17%
Nej
8
33%
 
Antal röster: 24

Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2505
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

SL A32 som H0-modell - Dags att handla?

Inlägg av Per Lind »

Hej igen,
Hittills har det varit ganska många som läst förra inlägget om H0-modellen men inget konkret om vad nästa steg blir har skrivits.
Hur många är intresserade av att köpa en eller flera A32:or?
Skall det bli en modell måste vi nog ha lite realistiska fakta om hur många som är beredda att köpa vagnen.
När leverans kan ske har jag ingen aning om och ej heller om det kan bli en modell - men hör gärna av er för en sammanställning.

Prisbild? K5000 kostar ca 1200:- med 2 motorer, 750:- vitrinmodell. Slirskydd ca 75:-/vagn.
Är detta intressant?
Hälsningar
-Per
Senast redigerad av Per Lind den torsdag 31 oktober 2002 20:04, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
KSE
Inlägg: 544
Blev medlem: söndag 01 september 2002 14:47
Ort: Segeltorp/Stockholm

Inlägg av KSE »

En färdig A32 för 1200 spänn låter ok. Halling har ju lyckats bra med äldre modeller men jag skulle vilja veta mer om vagnen innan jag köper.
Hjulprofil, minimiradie och vikt samt även lite om hur drivningen ser ut. Att slirskydd kostar extra hoppas jag betyder att den levereras med metallhjul utan löjliga gummi eller plastringar.
Typ av strömavtagare, plats för dekoder och annat är oxå värt att veta.
/Kenny
Björn J.
Inlägg: 2624
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:30
Ort: Härlanda

Inlägg av Björn J. »

Varför bygga en t-bana i modell? den syns ju ändå inte...

Nä, en modell av M21 och eller M31 hade ju suttit bra, mellandelen kunde man ju infoga efter eget önskemål och då få två vagnstyper till priset av en, det dubbla.
Motoriserad med Fulhauber och annat hitec godis.

En M23 hade ju också passat bra, den faller väl både 031:or och 08:or på läppen misstänker jag. Även våra norska vänner.

Bj.
Vadå jag dyster?
Bobjörk
Inlägg: 1779
Blev medlem: torsdag 19 september 2002 15:58
Ort: Blocksignal 1L3, km 11+611 (Fsä)

Inlägg av Bobjörk »

Björn Johansson (BJ) skrev:Varför bygga en t-bana i modell? den syns ju ändå inte...

Bj.
Du har nog fattuppmissat. A32 är våra spårvagnar, de på tvärbanan... Tunneltågen heter C20...

Annars håller jag med dig, varför bygga en t-bana i modell?
Bantekniker
Jens K

Inlägg av Jens K »

Jonas M. Bobjörk skrev:
Björn Johansson (BJ) skrev:Varför bygga en t-bana i modell? den syns ju ändå inte...

Bj.
Du har nog fattuppmissat. A32 är våra spårvagnar, de på tvärbanan... Tunneltågen heter C20...

Annars håller jag med dig, varför bygga en t-bana i modell?

Fast jag har en tunnesträcka på min hemmaspårväg. 2,5 meter bakom böckerna i en bokhylla. Annars skulle den inte fått plats. Samt 3 broar. Så den blir nästan 12 m lång.
Björn J.
Inlägg: 2624
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:30
Ort: Härlanda

Inlägg av Björn J. »

Ja ursäkta då... men som jag tidigare sagt så är jag ju inte alls bevandrad i de stockholmska kommunikationsmedlen... har inte koll på vad som är vad.
A32 är väl vad man kallar ett "Lightrailtåg"? och som sådant kanske man kunde intressera någon av de stora modelljärnvägstillverkarna i Europa att tillverka en serie utav? Roco kanske?

Jag hade en gång en slags tunnelbana på en modelljärnväg som jag var delägare i. Denna bestod av ett S-banetåg mestadels bestående av material från de där växelströmsbröderna i Göppingen, och en del elekromekanik, tungelement och reläer, allså ett förarlöst någorlunda självgående system.
Pendlade på en sträcka av ungefär fem meter och hade tre mellanstationer, men som sagt den största delen av linjen var dold för betraktaren.

Bj.
Vadå jag dyster?
Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2505
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

Modell av A32

Inlägg av Per Lind »

Om Du läst mina 2 inlägg om A32 hade Du fått reda på att modellen är på gång att tillverkas av firma Halling i Wien i Croydons version. Denna firma har redan ett antal moderna spårvagnar i sitt program, bl.a. Graz Cityrunner och Kölns K5000.
Ni som läser det tyska MODELLSTRASSENBAHNFORUM, länk se ovan, har där sett att Croydonmodelln är på gång och att man är villig att i första hand göra en färgvariant som överensstämmer med Stockholm. (Jag är inte helkt insatt i om det är 100% identisk vagnskorg i Croydon och Stockholm).
Modellen finns alltså redan och någon nyproduktion handlar det inte om. Jag skulle tro att det blir en modifierad K5000.
Att göra en Göteborgsvagn torde nog inte löna sig och ser man på intresseanmälan ovan kommer nog inte heller SL A32. Det behövs minst 100 vagnar för att få en modell och vi är uppe i 10-talet, och knappt det!
Det finns massor av modellspårvagnstillverkare i världen, både stora som små, och Roco får nog räkna sig till dom små, ifråga om antalet modeller i ala fall.

Hälsningar
-Per
Anders Norén
Inlägg: 1215
Blev medlem: lördag 24 augusti 2002 16:56
Ort: Förorten

Re: Modell av A32

Inlägg av Anders Norén »

Per Lind skrev:(Jag är inte helkt insatt i om det är 100% identisk vagnskorg i Croydon och Stockholm).
Nej, Croydonvagnen skiljer sig ganska kraftigt åt i fronten. Bl.a. har den en rejäl destinationsskylt och kjolar som får den att se betydligt mindre klumpig ut på gatuspår än vad A32 gör.

Bara en ommålning av Croydonvagnen skulle inte räcka för att få den att se ut som en A32.

Se http://www.croydon-tramlink.co.uk/ för bilder och annat.

Anders[/url]
Bobjörk
Inlägg: 1779
Blev medlem: torsdag 19 september 2002 15:58
Ort: Blocksignal 1L3, km 11+611 (Fsä)

Inlägg av Bobjörk »

Bild
Här ser ni Croydonfronten. A32-bilderna hittar jag inte just nu...
Men ni klan jämföra i alla fall.

Bilden är från 2001, och är tagen i Wimbledon
Bantekniker
Skriv svar