Dagkort i Göteborg
Postat: torsdag 28 oktober 2004 18:28
Hej.
Vilken typ av dagkort i Göteborg täcker in alla därvarande spårvägslinjer?
Vilken typ av dagkort i Göteborg täcker in alla därvarande spårvägslinjer?
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Precis. Frågan är om det funakr såsom föregående talare beskriver. Som jag har förstått det måste man ha stämplat utanför Gbg-zonen för att kunna få fria byten i 3 timmar. Men jag vet inte om det går att kolla.Anonymous skrev:Vad är ett hundrakort? Kuponger för 100 kr?
Det skrivs ju även ett plustecken på kortet när man stämplar byte.Struve skrev:Japp det skrivs på magnetremsan, sker lite för ofta att folk tror/vet?? att stämplar man bara 3 kuponger gäller 180min men så är det INTE.
Dagens modell lär väl bara leda till fler onödiga resor. Om jag bodde så att jag hade lika långt till närmsta hållplats inom göteborgs kommun och inom mölldals kommun på linje 4 så skulle jag ju alltså kunna kliva på i mölndals kommun om jag skulle uträtta ärenden inne i centrum, och sedan stämpla byte och åka t.ex. brunnsparken-drottningtorget inom 90 minuter, och sedan åka hem. Jag undrar hur många som har en hel dag över som åker 2-3 hållplatser ut mot mölndal och sedan tillbaka igen när de passerat kommungränsen...Struve skrev:Som någon skrev måste första bytes-stämplingen ske inom 90min för att få dom "extra" 90minuterna. Knepigt?? Javisst men dessa regler kom till för att detta inte skulle "missbrukas"
Egentligen är väl det mest rättvisa att de får stämpla 2 kuponger till, eftersom de misstolkat reglerna och stämplat en kupong för mycket strax innan ?Struve skrev:Råkat ut för vid flertalet ggr att folk stämplat 3 kuponger vid t ex. Redbergsplatsen för att sedan åka till Nordstaden, göra en del "affärer" ocg sedan kliva ombord på L4 efter 120minuter o då piper korten, dom kommer fram o börjar fråga/gapa om varför kortet piper, då blir det till att förklara bytesreglerna för dessa individer. Vad resultatet blir beror på hur trevlig/otrevlig personen är, trevlig person: "Du får åka på den stämplingen fast den är felaktig, kom dock ihåg det nästa gång" dom har ju trots allt betalat rätt men gjort fel i bytena, otrevlig person: "Du får stämpla 3 nya, nu vet Du vad som gäller".
Finns lösningar på allt men beror väldigt mkt på hur man uppträder mot föraren om det funkar eller ej.
180 min är det som sagt när du åker i minst två zoner. Visst är det så att man på detta sätt kan tjäna en kupong om man ska utföra ett ärende som gör att man påbörjar hemfärden efter 90-180 minuter. Men då gäller ju att man bor precis vid taxegränsen och har ungefär lika långt till hållplatserna i de två olika zonerna. Skulle inte tro att folk överlag är så snåla att de åker åt fel håll för att tjäna några kronor.Mats skrev:Dagens modell lär väl bara leda till fler onödiga resor. Om jag bodde så att jag hade lika långt till närmsta hållplats inom göteborgs kommun och inom mölldals kommun på linje 4 så skulle jag ju alltså kunna kliva på i mölndals kommun om jag skulle uträtta ärenden inne i centrum, och sedan stämpla byte och åka t.ex. brunnsparken-drottningtorget inom 90 minuter, och sedan åka hem. Jag undrar hur många som har en hel dag över som åker 2-3 hållplatser ut mot mölndal och sedan tillbaka igen när de passerat kommungränsen...
Stog nått om hur dom uppträder mot mig som förare oxåMats skrev:Egentligen är väl det mest rättvisa att de får stämpla 2 kuponger till, eftersom de misstolkat reglerna och stämplat en kupong för mycket strax innan ?
Nej det skrivs ingenting i skrift på kortet vid byte. Däremot skrivs det till magnetremsan.Mats skrev:Det skrivs ju även ett plustecken på kortet när man stämplar byte.Struve skrev:Japp det skrivs på magnetremsan, sker lite för ofta att folk tror/vet?? att stämplar man bara 3 kuponger gäller 180min men så är det INTE.
Är du verkligen säker på det. Ponera att jag stämplar i Brunnspaken, linje 4 mot Mölndal. Går på fik i vid Mölndals bro och sitter där i 90 minuter - nog katten är det OK att åka tillbaka till Göteborg då?Struve skrev:Som någon skrev måste första bytes-stämplingen ske inom 90min för att få dom "extra" 90minuterna. Knepigt?? Javisst men dessa regler kom till för att detta inte skulle "missbrukas"
Är du 100% säker på det ? Ett pyttelitet plustecken på samma rad som det redan står text för senaste betalning är det jag talar om. När skrivs det tecknet annars då ?TonyM skrev:Nej det skrivs ingenting i skrift på kortet vid byte. Däremot skrivs det till magnetremsan.Mats skrev:Det skrivs ju även ett plustecken på kortet när man stämplar byte.Struve skrev:Japp det skrivs på magnetremsan, sker lite för ofta att folk tror/vet?? att stämplar man bara 3 kuponger gäller 180min men så är det INTE.
Så har det alltid varit. Möjligen har detta slopats nyligen, men av vilken anledning i såna fall? Däremot (vilket kanske har mer betydelse för denna diskussion) har det aldrig gått att se var bytesstämplingen gjorts genom okulärbesikning.Mats skrev:Är du 100% säker på det ? Ett pyttelitet plustecken på samma rad som det redan står text för senaste betalning är det jag talar om. När skrivs det tecknet annars då ?TonyM skrev:Nej det skrivs ingenting i skrift på kortet vid byte. Däremot skrivs det till magnetremsan.Mats skrev: Det skrivs ju även ett plustecken på kortet när man stämplar byte.
Västtrafik skrev:Reser du med Maxirabatt 100 eller enkelbiljett kan du resa i 90 minuter från och med första stämplingen. Du kan alltså byta fritt inom denna tid och även göra returresor. Dock måste den sista bytesstämplingen ske inom 90 minuter. Du får fortsätta resan även efter 90 minuter på samma fordon, men inte byta. När du har åkt över en zongräns utökas tiden till 180 minuter. Magnetkortet måste stämplas vid varje påstigning.
Tack för det klarläggandet. Jag tittade inte så noga på kortet när jag gjorde mitt byte häromdagen och nu har jag slängt det. Nu kommer knäckfrågan: Jag tar linje 771 från Elisedal till Frölunda och stämplar tre kupunger eftersom jag åker genom Mölndal. Efter två timmar vill jag åka tillbaka på samma stämpling. Det har jag rätt till enligt texten på Västtrafiks hemsida, men kommer maskinen att godkänna min bytesstämpling? En människa borde göra det, eftersom det syns att jag har åkt 771 till Frölunda, alltså genom Mölndal.Neko skrev:Vid byte 'inomzons' blir det ett plus på kortet, vid byte 'utomzons' blir det
en liten 'flugskit' (osså piper det annorlunda).
Vet eftersom jag kikade på ett nyligen avmagnetiserat kort från Kungälv
förra veckan. Kortet hade stämplats byte i stan på en vagn, men ville inte
funka nere i Frölunda.