Mera spårvägsnät?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Landin

Mera spårvägsnät?

Inlägg av Landin »

Jag har nu funderat ett tag på om det skulle vara lönsamt att bygga mera spårväg till folket, eftersom det på de flesta linjer går bussar i stället. Det har hänt att bussar eller taxi oftast har blivit ersättare när en vagn krånglar. Jag har inga planer vart en ny spårväg kan gå men just nu är jag på så dåligt humör att jag inte kan komma på något.
Homann

Re: Mera spårvägsnät?

Inlägg av Homann »

Landin skrev:Jag har nu funderat ett tag på om det skulle vara lönsamt att bygga mera spårväg till folket, eftersom det på de flesta linjer går bussar i stället. Det har hänt att bussar eller taxi oftast har blivit ersättare när en vagn krånglar. Jag har inga planer vart en ny spårväg kan gå men just nu är jag på så dåligt humör att jag inte kan komma på något.
Backaplan - Lindholmen.

Homann
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Landin skrev:Jag har nu funderat ett tag på om det skulle vara lönsamt att bygga mera spårväg till folket, eftersom det på de flesta linjer går bussar i stället. Det har hänt att bussar eller taxi oftast har blivit ersättare när en vagn krånglar. Jag har inga planer vart en ny spårväg kan gå men just nu är jag på så dåligt humör att jag inte kan komma på något.
Det finns säkert många linjer som skulle kunna ställas om från Buss till spårväg de städer i landet med en folkmängd över 100.000 innevånare:

Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Linköping, Västerås, Örebro, Norrköping, Helsingborg, Jönköping, Umeå och Lund.

Hmm tolv städer - den siffran känns väl igen ;-)

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

TonyM skrev:
Det finns säkert många linjer som skulle kunna ställas om från Buss till spårväg de städer i landet med en folkmängd över 100.000 innevånare:

Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Linköping, Västerås, Örebro, Norrköping, Helsingborg, Jönköping, Umeå och Lund.

Fast de mest överfulla linjerna i örebro går ändå till/från områden med låginkomsttagare, så de röstar på sossarna eller vänstern oavsett vad de får för kollektivtrafik, så politikerna kan strunta i kollektivtrafiken och ändå sitta säkert. Sorligt.
Gäst

Inlägg av Gäst »

TonyM skrev:

---------------------------
Tja. Fast i manga av dessa lagen skulle sakert tradbuss vara lika miljovanligt fast mycket billigare.
mvh/sparsnoken

//Tony
Mikael Karlsson

Mera spårvägsnät

Inlägg av Mikael Karlsson »

I Örebro skulle linje 12 kunna ställas om till spårväg. Idag är det den tyngsta linjen i staden med cirka 800.000 resenärer årligen. Den går efter de tunga bostadsområderna samt förbi Universitetet och Resecentrum.

Det tar 26 minuter från Brickebacken till Järntorget. På 80-talet tog den resan bara 19 minuter. Bussarna fastnar ofta i bilköer utmed Norrköpingsvägen och Rudbecksgatan. Bussarna tvingas även in i hållplatsfickor längs hela sin sträcka. De många trafikljus längs Norrköpingsvägen och Rudbecksgatan samt vid Resecentrum gör trafiken alldeles för långsam. Bussarna på denna linje är oftast försenade.

Därefter kan linjerna 7, 14, 16 ersättas med spårväg. (Visst trådbussen finns också)
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Anonymous skrev:
TonyM skrev:

//Tony
Tja. Fast i manga av dessa lagen skulle sakert tradbuss vara lika miljovanligt fast mycket billigare.
mvh/sparsnoken
Fast.... Trådbuss och vanlig buss är samma sak i kapacitetsfallet, får nog till och med vår käre Spårsnok inse. Vad som alltså bör ställas på sin spets är frågan "Buss kontra Spårvagn"

;-)

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Gunnar Eriksson

Re: Mera spårvägsnät (i Örebro? såpass)

Inlägg av Gunnar Eriksson »

Mikael Karlsson skrev:I Örebro skulle linje 12 kunna ställas om till spårväg. Idag är det den tyngsta linjen i staden med cirka 800.000 resenärer årligen. Den går efter de tunga bostadsområderna samt förbi Universitetet och Resecentrum.

Det tar 26 minuter från Brickebacken till Järntorget. På 80-talet tog den resan bara 19 minuter. Bussarna fastnar ofta i bilköer utmed Norrköpingsvägen och Rudbecksgatan. Bussarna tvingas även in i hållplatsfickor längs hela sin sträcka. De många trafikljus längs Norrköpingsvägen och Rudbecksgatan samt vid Resecentrum gör trafiken alldeles för långsam. Bussarna på denna linje är oftast försenade.
Jo, men såväl Rudbecksgatan som Norrköpingsvägen är tillräckligt breda för att det enkelt med små åtgärder skulle gå att lägga in bussfiler längs större delen av sträckan. Men det är klart att jag inser att med den tunga trafiken på denna infartssträcka så skulle det bli ännu mer igenkorkat för biltrafiken, vilket gör det politiskt orealistiskt. En spårvagn skulle ha lika svårt att komma fram om den inte hade reserverat körfält. Sedan skulle det ju gå att installera ett trafiksignalsystem som prioriterar bussarna vid rödljusen.

Örebro är annars ett skolexempel på föredömligt planerade trafiksignaler (för biltrafiken alltså). Men visst är det besvärligt att tvinga så mycket infartstrafik på denna sträcka, även om det blev lite bättre kapacitet då tunneln vid Våghustorget en gång i tiden anlades. Tyvärr tror jag inte spårväg hjälper i denna flaskhals, utan resurserna bör i så fall läggas på en helt ny parallell trafikled som leder trafiken till andra sidan centrum.

Vänliga hälsningar

Gunnar Eriksson
Användarens profilbild
M_M

Re: Mera spårvägsnät (i Örebro? såpass)

Inlägg av M_M »

Gunnar Eriksson skrev:
Mikael Karlsson skrev:I Örebro skulle linje 12 kunna ställas om till spårväg. Idag är det den tyngsta linjen i staden med cirka 800.000 resenärer årligen. Den går efter de tunga bostadsområderna samt förbi Universitetet och Resecentrum.

Jo, men såväl Rudbecksgatan som Norrköpingsvägen är tillräckligt breda för att det enkelt med små åtgärder skulle gå att lägga in bussfiler längs större delen av sträckan. Men det är klart att jag inser att med den tunga trafiken på denna infartssträcka så skulle det bli ännu mer igenkorkat för biltrafiken, vilket gör det politiskt orealistiskt. En spårvagn skulle ha lika svårt att komma fram om den inte hade reserverat körfält. Sedan skulle det ju gå att installera ett trafiksignalsystem som prioriterar bussarna vid rödljusen.
Det löjliga är att trots att busslinjen i princip är spikrak så går det ungefär lika fort att CYKLA samma sträcka!

Jag skulle tro att man kan få plats med *ett* kollektivtrafikfält, dubbelriktat. För att få rimlig av/påstigning så måste fältet ligga på en sida av vägen. Lägg in mötesplatser här och var längs vägen. Om man ska köra buss så kan man köra vänstertrafik vid mötena, då får den buss som färdas i samma riktning som närmaste fält med annan trafik använda det, synkroniserad med trafikljusen så att den bussen automatiskt får utfartläge då det bildas en lucka i trafiken. Om man kör spårvagnar så går det nog rätt bra att anlägga spårmötesplatser, även de kan ha möten som delar plats med vanlig trafik om man så vill.

Hur svårt/omöjligt är det att lägga vägar där körfältens riktning byts styrt av skyltar/ljus o.s.v. ? Jag gissar friskt att flödet vid rusning på morgon respektive eftermiddag på de flesta vägar ser olika ut, varpå man kan flytta antalet filer åt respektive håll.

I vilket fall som helst finns det längs större delen av rudbecksvägen/norrköpingvägen ganska gott om plats att bredda vägen om man så vill. Från den där parken som ligger strax närmare centrum än eyravallen och ända ut till ändhållplatsen i brickebacken är det bara att hugga åt sig ett par meter vid sidan av vägen, det är gräsmatteplättar här och var, onödigt stora asfaltplaner utanför eyravallen o.s.v....
Gunnar Eriksson skrev:Örebro är annars ett skolexempel på föredömligt planerade trafiksignaler (för biltrafiken alltså). Men visst är det besvärligt att tvinga så mycket infartstrafik på denna sträcka, även om det blev lite bättre kapacitet då tunneln vid Våghustorget en gång i tiden anlades. Tyvärr tror jag inte spårväg hjälper i denna flaskhals, utan resurserna bör i så fall läggas på en helt ny parallell trafikled som leder trafiken till andra sidan centrum.
Örebros största problem är ju geografin, hjämlaren ansluter mot örebro och där ligger naturreservat o.s.v. som förhindrar byggandet av en väg som ansluter norrköpingvägen eller almbyvägen med motorvägen åt arbogahållet.

Det jag tycker att man borde göra är att komma med lite nytänkande när det gäller spårväg. Det har ju sagts förr och det tål att upprepas, spårvagnar tar mindre plats i sidled än bussar, och de bullrar oftast betydligt mindre (och gnissel är lättare att stänga ute än infraljudbuller från gummihjultrafik), och släpper inte ut några avgaser. Man skulle mycket väl kunna göra om linje 12 till en spårväg som går på "smågator" ett kvarter norr om nuvarande sträckning, om man pratar om sträckan centrum-brickebacken. Man kommer då att behöva köra på ca 2 kvarter "gårdsgata", men det funkar ju utmärkt i norrköping. Om man vill ha "gårdsgata" resp gator för kollektiv- och taxitrafik så kan man vända på steken och ge nygatan den status drottninggatan har idag, och stänga av i princip all trafik på drottninggatan!. Vidare österut passerar man en skola, där får man kanske acceptera mer staket kring skolgården (i mina ögon är det idiotiskt att ha en skola mitt i centrum, och dessutom idiotiskt att barnfamiljer bosätter sig i centrum), sedan passerar man ett villaområde o.s.v., och efter det får man göra någon konstruktion som innebär att sårvägen helt fräckt kör rätt över asfaltplanen vid statoilmacken, eller något liknande, för att dyka upp jäms med nuvarande buss 12s sträckning. Där går det dessutom redan spår, industrispår som ägs av kommunen och trafikeras ca en gång per dag veckodagar och aldrig på helger, med spårkorsningar kan man kanske utnyttja de befintliga spåren till en (framtida) linje från brickebackenut mot örebros södra delar. Nu är ju tyvärr redan banverkts spår vad jag förstått mer eller mindre maximalt utnyttajde redan, men det skulle onekligen vara ett intressant alternativ att blanda in en duospårvagn. Om man utgår från att man redan har en linje 12 som spårväg, så skulle man kunna köra från brickebacken, svänga av på industrispåret söderut (det passerar en del bostadsområden, visserligen villor, men ändå, hyffsat tätt placerade villor), och med en relativt enkel vändning av nuvrarande skarpa kurva nära örebro södra istället ansluta söderut, och köra vidare förbi mosås och in i kumla, och om man ska se det riktigt storskaligt svänga av från banverkets räls och förbi de stora arbetsplatserna i kumla såsom ericsson och liknande, och sedan kan man diskutera om man ska åter ansluta till bankverets räls för att ge fin anslutningsmöjlighet till många tåg i hallsberg, eller vad man nu vill.

En helt annan tänkbar ersättare/komplement till linje12s östra del, som kan nyttja delvis befintliga spår som är ur vägen i centrum, är att ansluta på de spår som går ut till CV, vidare österut där det redan finns spårbädd sen svunna tider, köra spårvägen över den nybyggda gång,cykel och kollektivtrafikbron, och sedan via bostadsområden o.s.v. ut mot linje 12's östra delar. Nackdelen med den lösningen är att man missar intressanta delar av centrum. Däremot, om man kör spårväg över denna nyss nämnda kollektivtrafikbro så är man väldigt nära det industripspår jag skrev om en bit längre upp, man hamnar kanske ett halvt kvarter fel "i sidled", och om jag inte minns fel är det ingen betydelsefull bebyggelse här utan det går ganska lätt att ansluta spår mot det industrispåret. Om man en dag kör duospårvagnar, eller för den delen spårvagnar som bara går på 16kV, mellan örebro-nora, så skulle de i örebro kunna gå i en gigantisk cirkel. När de kommer norrifrån nora in i örebro så kan de svänga av mot cv, en hållplats vid sjukhuset, sedan över den nyss nämnda kollektivtrafikbron, över industrispåret jag pratat om (man passerar då t.ex. österplan, vilket är att betrakta som gångavstånd till eyravallen), och tillbaka ut på banverkets spår vid örebro södra. Beroende på resandeströmmar o.s.v. på olika delar av dygnet så kan trafiken gå i olika riktning. Ena halvan av den här slingan passerar mest bostäder och andra halvan mest arbetsplatser. Viktigt är att man gör ett system som gör att resor inom örebro tätort kostar och debiteras likadant som resor på buss eller bussar ersatta av spårvagnar, så att man kan få folk att byta från tolvan påväg in mot centrum vid eyravallen, och omvänt ta denna spårväg och byta till tolvan påväg ut mot brickebacken, så avlastar man nuvarande tolva.

En hel del ytterområden i örebro är perfekta för konvertering till spårväg. Linje 14 i lundbytrakten kör ju idag på cykelvägen (!), där kan man låna lite yta av grönområdena som ligger invid cykelvägen för en spårväg. Man kan ju faktiskt behålla grönskan mellan spåren så det är knappast frågan om att förstöra en idyllisk förort.

Nu blev det mycket utsvävningar från mig, det bjuder jag på :)
Fjuntson

Inlägg av Fjuntson »

På tunnelbana.tk hittade jag en linjekarta på ett antal stationer som var planerade innan tunnelbanan men som inte blev av, kanske man borde bygga ut något av det som detta visar? Eller kanske något helt annan stans?

Bild
Gäst

Inlägg av Gäst »

TonyM skrev:
Anonymous skrev:
TonyM skrev: Det finns säkert många linjer som skulle kunna ställas om från Buss till spårväg de städer i landet med en folkmängd över 100.000 innevånare:

//Tony
mvh/sparsnoken
Fast.... Trådbuss och vanlig buss är samma sak i kapacitetsfallet, får nog till och med vår käre Spårsnok inse. Vad som alltså bör ställas på sin spets är frågan "Buss kontra Spårvagn"

;-)

//Tony
-----------------
Visst, det ar sa ratt sa. Men fragan ar om stader som Orebro, Vasteras, Linkoping etc. har behov av sa hog kapacitet som sparvag maste ge for att ekonomiskt kunna motiveras.

Tradbuss finns da som ett mellanlage med samma kapacitet som buss och samma miljovanlighet som sparvagn.

I stader som redan har sparvag (Goteborg, Stockholm, Norrkoping) skall naturligtvis det systemet byggas ut. Dessutom finns mojligheter for sparvag i Malmoregionen (Malmo-Lund),
ev. Uppsala, ev. Helsingborg.
mvh/sparsnoken
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

Fjuntson skrev:På tunnelbana.tk hittade jag en linjekarta på ett antal stationer som var planerade innan tunnelbanan men som inte blev av, kanske man borde bygga ut något av det som detta visar? Eller kanske något helt annan stans?

Bild
Intressant karta :D Förlängningarna till Bög, Lidingö, Täby och Flempan är väl redan avskrivna. Grenen till Viksjö var något nytt. Är den något sonm finns med i Järfällas långsiktiga planering? Numer vill ju Nakca och Värmdö ha snappspårväg (om man lusläser respektive kommuns Översiktsplaner. Likaså har Huddinge ett spårreservat Älvsjö - Kungens Kurva - Flempan. Förlängningarna av TUBen till Älvsjö och Barkarby vet jag inte vad det blev av efter Dennis-överenskommelsens haveri. Någon som vet? :?:

EDIT: Var visst lite snabb med fingrarna... :oops: Finns Hussinge ö h t ?
Senast redigerad av Ulrik Berggren den tisdag 02 november 2004 9:22, redigerad totalt 2 gång.
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Användarens profilbild
micke b

Inlägg av micke b »

Ulrik Berggren skrev:Intressant karta :D Förlängningarna till Bög, Lidingö, Täby och Flempan är väl redan avskrivna. Grenen till Viksjö var något nytt. Är den något sonm finns med i Järfällas långsiktiga planering? Numer vill ju Nakca och Värmdö ha snappspårväg (om man lusläser respektive kommuns Översiktsplaner. Likaså har Hussinge ett spårreservat Älvsjö - Kungens Kurva - Flempan. Förlängningarna av TUBen till Älvsjö och Barkarby vet jag inte vad det blev av efter Dennis-överenskommelsens haveri. Någon som vet? :?:
Lite trött, eller ovant tangentbord när du skrev detta? ;-)

Hussinge :-) har säkert kvar reservatet rakt över gömmarskogen från KK til flempan, men området är någon form av reservat idag, och hursomhelst skulle nog opinionen inte vara nådig. Reservatet är från en tid när hela det området tänktes exploateras, vilket var ungefär när flempan byggdes. I modern tid har jag inte hört ett ljud om detta, trots att jag bott i närheten.

Troligare är att eventuell spårtrafik dras i glömstadalen mellan masmo och flemingsberg, här har en större exploatering varit på gång länge, och det är 'bara' åkrar vid en större väg det handlar om. En gren på norsborgsbanan eller snabbspårväg till kungens kurva låter jag vara osagt.

Hagsätra-Älvsjö har jag svårt att se att det skulle vara värt investeringen för en så pass komplicerad sträcka, bättre med spårväg längs örbyleden (dvs stombuss 173) för att knyta Älvsjö till alla gröna och röda grenar på ett tydligt sätt.

mvh /M
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

mickeb skrev:Hussinge :-) har säkert kvar reservatet rakt över gömmarskogen från KK til flempan, men området är någon form av reservat idag, och hursomhelst skulle nog opinionen inte vara nådig. Reservatet är från en tid när hela det området tänktes exploateras, vilket var ungefär när flempan byggdes. I modern tid har jag inte hört ett ljud om detta, trots att jag bott i närheten.

Troligare är att eventuell spårtrafik dras i glömstadalen mellan masmo och flemingsberg, här har en större exploatering varit på gång länge, och det är 'bara' åkrar vid en större väg det handlar om. En gren på norsborgsbanan eller snabbspårväg till kungens kurva låter jag vara osagt.

Hagsätra-Älvsjö har jag svårt att se att det skulle vara värt investeringen för en så pass komplicerad sträcka, bättre med spårväg längs örbyleden (dvs stombuss 173) för att knyta Älvsjö till alla gröna och röda grenar på ett tydligt sätt.

mvh /M
Nja, nu råkar du diskutera med en Fullerstabo :wink: I min omedelbara närhet ligger det tilltänkta exploateringsormådet Vistaberg, och i plankartorna över detta område finns spårvägsreservatet med. Likaså gör det i översiktsplanen från 2000.

När det gäller den mer precisa sträckningen så går den inte genom Gömmarreservatet på något ställe (då hade den fått med oss å göra :roll: ) Istället går den (enligt sträckningsstudien fån mars 2002), efter att ha följt Kungens Kurvaleden, längs E4 fram till Masmoberget, som den antingen sneddar över (berget är av någon anledning exkluderat från naturreservatet), eller går i en snävare båge närmre E4 och Ormen långe (ett långt hus) för att ansluta till T-Masmos förberedda norra utgång (se där, en parallell till en annan tråd :) ). Därefter fortsätter spårreservatet över Botkyrkaleden och vidare österut i Glömstadalen.

Förvånar visserligen något att ett av sträckningslternativen går över en så känslig miljö som Masmoberget, fast man kanske har tänkt sig en tunnel. :shock:
/UB
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Fjuntson skrev:På tunnelbana.tk hittade jag en linjekarta på ett antal stationer som var planerade innan tunnelbanan men som inte blev av, kanske man borde bygga ut något av det som detta visar? Eller kanske något helt annan stans?

Bild
Ny spårväg mellan globen och skärmarbrink är väl att betrakta som extremt orimligt att det händer ? Dels har ju tvärbanan byggts paralellt med t-grön mellan globen och gullmarsplan, dels är säkert tidsvinsten för den sträckan inte motiverat av investeringskostnaden och dels går tvärbanan nu ut via hammarbytrakten mot nackatrakten.

Varför inte en snabbspårväg som ansluter mot t-grön och ev t-röd, som passerar älvsjö, med hållplats precis vid mässans entré (gärna "inomhus") och dels precis ansluten mot pendeltågstationen!

Om man vill så kan man då tänka sig att hänga upp kontaktledning mellan hagsätra och globen, eller ha duospårvagnar (alltså inte dubbla spänning/strömarter utan både kontaktledning och tredje skena).

För den delen kan man kanske snarast tänka sig "duo-tåg", tunnelbanevagnar som även har strömavtagare på taket, som kan köra (ev. än längre bort)-älvsjö-hagsätra-globen-gullmarsplan-nackatrakten och sedan österut på saltsjöbanan. *spekulerar*
Användarens profilbild
micke b

Inlägg av micke b »

Ulrik Berggren skrev:Nja, nu råkar du diskutera med en Fullerstabo :wink: I min omedelbara närhet ligger det tilltänkta exploateringsormådet Vistaberg, och i plankartorna över detta område finns spårvägsreservatet med. Likaså gör det i översiktsplanen från 2000.
Men oj, nu försöker du trumfa. Men jag är fd. långvarig Källbrinksbo, touché! :-)

Jag har uppenbarligen inte hängt med på senare tid, jag visste bara att det var lite upprorstämning uppe vid furuhöjdsvägen när komunen började planera fler villatomter...

Det jag hade var att jag sett någon antik bild, inte ens en karta utan bara någon schematisk ritning med tunnelbana raka spåret mellan flempan och kk (eller fruängen?), och några symboliska höghus ditritade ungefär vid brandvägen - och det är vi alltså överens om är dödfött sedan länge.

Finns någon av planerna du nämde på nätet, eller kan du tänka dig att beskriva vidare? Snälla? ;-)

Verkar lite suspekt om man skulle upp i vistaberg med linjen på bekostnad av den raka tvärresan, tror inte den motiverande exploateringsgraden är aktuell efter hur området ser ut och är beläget. Det var inte så att man skulle hålla sig i glömstadalen hela vägen, fram till kolonilotterna norr om grantorp? Då passerar man ju precis söder om vistaskolan (som jag också representerat 8) ) och vistaberg är iaf inom ett ganska långt stenkast...

Och för alla utom en som tyckte detta blev väldigt specifikt - jag sänkte inte tråden till att handla om tunnelbana iaf!

mvh /M
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Jag hoppas du fick mitt PM :)
mickeb skrev: Verkar lite suspekt om man skulle upp i vistaberg med linjen på bekostnad av den raka tvärresan, tror inte den motiverande exploateringsgraden är aktuell efter hur området ser ut och är beläget. Det var inte så att man skulle hålla sig i glömstadalen hela vägen, fram till kolonilotterna norr om grantorp? Då passerar man ju precis söder om vistaskolan (som jag också representerat 8) ) och vistaberg är iaf inom ett ganska långt stenkast...
NÄ, man har tänkt sig att spårvägen ska gåt i Glömstadalen (typ där Glömstavägen går nu. Den mesta trafiken flyttar ju till Södertörnsleden när den blir klar) fram till Katrinebergsvägen, som den ska följa upp till Flemingsbergs C och sjukhuset. Undrar förresten hur en spårvagn kommer att klara den backen. Här i stan är ju spårväg att betraktas som järnväg, med allt som det innebär för högsta lutning mm. Men funkar det på Stigbergsliden i Göteborg så bör det gå här också :wink: .

Vistaskolan kommer spårvägen således inte att passera.
/UB
GN

spårreservat

Inlägg av GN »

Det ovan nämnda spårreservatet är faktiskt utritat i samrådshandlingen som finns länkad till i debatten om Stockholm: Östlig förbindelse, kollektivtrafikkoppling?

Kartans precition i det fallet kan jag dock inte riktigt utala mig om, då jag inte känner området tillräckligt väl.

vänligen

/GN
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Re: spårreservat

GN skrev:Det ovan nämnda spårreservatet är faktiskt utritat i samrådshandlingen som finns länkad till i debatten om Stockholm: Östlig förbindelse, kollektivtrafikkoppling?

Kartans precition i det fallet kan jag dock inte riktigt utala mig om, då jag inte känner området tillräckligt väl.

vänligen

/GN
Coolt :D , även spårreservatet mellan Hagsätra och Älvsjö finns inritat, men inte en föreslagen koppling mellan tvärbanan och spv syd. Kartans precision är helt ok jämfört med den på förstasidan
/UB
Mikael Karlsson

Mera spårvägsnät

Inlägg av Mikael Karlsson »

Visst skulle man kunna lägga separata körfält för kollektivtrafiken i Norrköpingsvägen, Rudbecksgatan och Ekersvägen i Örebro.
Då skulle linje 12 få bättre framkomlighet. Men tyvärr tror jag inte någon politiker skulle våga komma med ett sådant förslag. Jag tror aldrig man skulle satsa så mycket på busstrafiken på bilarnas bekostnad. Men visst skulle det gå att genomföra.

Skulle linje 12 köras med spårvagnar. Är det självklart att det skulle bli separata körfält. Annat kan inte tänkas om man tog steget till att satsa på spårväg.

Även linje 14 mot Lundby passar som spårväg. Dock får man överväga om linjen skall dras via Baronbackarna och få ett centralt stråk genom Vivalla. Eller följa bussens väg.
Ett annat problem är linjens andra del mellan Järntorget och Universitetet. Fram till Universitetssjukhuset skulle nog gå bra. Men frågan är om man vill klämma in spårväg i Almby. Det är en kort sträcka som är väldig smal. Men kom spårvägen fram till Universitetet, så kanske linjerna 12 och 14 fick samma ändhållplats i Brickebacken om de kördes med spårvagnar.
Skriv svar