Kostnad och resande för SL:s olika trafikslag

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Lennart Petersen
Inlägg: 3095
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re:

Inlägg av Lennart Petersen »

Guest skrev: söndag 24 oktober 2004 2:40 I Stockholm snackas det om nedläggning av spårtrafik.

mvh Dennis
Men är det verkligen aktuellt med nedläggning av spårtrafik ?,
Vad skulle det vara ?
I och för sig har vi ju en del långtidsparkerade banor som Lidingö och mest av allt Saltsjöbanan men nån gång blir man väl klara även där. Och beställning av nya tåg till Saltis är ju på väg. Man håller på och utarbetar specifikation och någon gång 2025 öppnas det för anbud.
Lennart Petersen
Inlägg: 3095
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Kostnad och resande för SL:s olika trafikslag

Inlägg av Lennart Petersen »

Intressanta siffror, tack till ni som plockat ihop dem.
Lite tankar : att pendeln är kostnadseffektiv förklaras väl av långa stora tåg med hög kapacitet och väsentligt högre medelhastighet.
Men den enskilde T-baneresenären kostar ju minst eftersom han/hon åker en relativt kort sträcka.
För buss i innerstaden minns jag en uppgift att 1920 talets spårvagnar hade 20 km/h snitthastighet medans dagens bussar i innerstaden går
i ca 10 km/h , jag har varit med om köer i busstrafiken.
En sak som är svårare att kvantifiera är dock kvaliteten på resan. Ofta är spårtrafiken väsentligt snabbare, jag minns vilken dramatisk förbättring det var när blå tunnelbana kom och även rent komfortmässigt upplever väl dom flesta spårtrafiken som bekvämast.
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Re:

Inlägg av daniel_s »

Lennart Petersen skrev: onsdag 14 februari 2024 4:29
Guest skrev: söndag 24 oktober 2004 2:40 I Stockholm snackas det om nedläggning av spårtrafik.

mvh Dennis
Men är det verkligen aktuellt med nedläggning av spårtrafik ?,
Vad skulle det vara ?
I och för sig har vi ju en del långtidsparkerade banor som Lidingö och mest av allt Saltsjöbanan men nån gång blir man väl klara även där. Och beställning av nya tåg till Saltis är ju på väg. Man håller på och utarbetar specifikation och någon gång 2025 öppnas det för anbud.
Men inlägget du svarar på är från år 2004!

Jag har gång på gång ifrågasatt varför man överhuvudtaget kan skriva i så gamla trådar men alldenstund man nu kan det så måste man NOGA granska tråden innan man svarar så att man faktiskt svarar på aktuella inlägg och inte helt inaktuella sådana!
Skriv svar