TonyM skrev:Marcus A skrev:Jag skulle ju till exempel kunna roa mig med att använda termer som jag använder mer eller mindre dagligen när jag snackar med mina kollegor, men som inte många "vanliga" människor skulle förstå... brukar dock undvika att använda dem utan förklaring i forum som jag vet att icke insatta läser.
Jag är fullt med på ovanstående resonemang om vi pratar om icke självinstruerande termer som exempelvis Bromsställare eller Pysare vilka är rena fackbegrepp.
Ja, men så kan man ju inte skriva utan att i samma andetag förklara för de "icke insatta" vad Bromsställare och Pysare är, vilka ju inte var självinstruerande termer. Annars gör man ju ett präktigt självmål på sig själv.
Bromsställare överlåter jag åt någon annan att förklara, men Pysare är åtminstone i Stockholms tunnelbana när ett tunnelbanetåg går i nödbroms, vilket sker genom att luften rusar ut ur nödbromsledningen med ett snabbt och kraftigt pysljud så att tunneltåget bromsar. Detta var speciellt förekommande förr i tiden då det inte var fullt så mycket automatik i tunneltågen som bromsade dem automatiskt vid restriktiv signalbild (=påkallar lägre tillåten hastighet än "nyss"). Då hade föraren någon sekund på sig att manuellt fullbromsa tåget, om så ej skedde uppstod en ljudlig Pysare.
När museitåget med gamla C2- och C3-vagnar varit ute och rört på sig så har det uppstått pysare efter pysare. Om det är nutida förares ovana vid manövrerandet, kärvande reglage eller trängsel i förarhytten så det varit svårt för föraren att få tillräckligt manöverutrymme, ska jag låta vara osagt.
Tilläggas kan att ordet pysare kan syfta på något motsatt det kraftiga pysljudet på tunnelbanetåg och det istället något tämligen ljudlöst. Det kan vara en långsam punktering, någon som släpper sig så omärkligt som möjligt eller en bomb av något militärt slag som inte tänder ordentligt utan bara lite grann, men det var väl knappast de betydelserna som avsågs.
Efter denna lilla utvikning som tråden tog, knyter jag en knut och plockar upp den tappade tråden igen och återför den raskt till det ursprungliga ämnet, genom att ge ett svar till ett svar på mitt tidigare svar i tråden:
Ulrik Berggren skrev:Visst, jag håller med dig angående nya resenärer. Men i de glesbefolkade delarna av Norrland känns det orealistiskt att man skulle kunna locka till sig en amssa nya resenärer
hur man än gör. Att då ersätta relativt moderna fordon (som dessutom inte slits lika hårt på Norrländska landsvägar som i storstadsmiljön) med nya och samtidigt dra ner på trafik lär innebära att man
förlorar resenärer istället

. Visst, jag saknar konkreta bevis, förutom de satsningar som gjordes i Luleå på ökad turtäthet och stomlinjer samtidigt som runt hälften av vagnarna fortfarande var 8-10 år gamla. Det hela resulterade i tidernas resandeökning

Den ökade turtätheten torde ha erfordrat fler bussar i trafik och man frågar sig spontant om dessa tillkommande bussar också var 8-10 år gamla och om de innan dess stått och samlat damm i garaget? Nu tror jag att varje satsning i kollektivtrafiken är av godo, eftersom den brukar föregås av ordentliga utredningar av människors behov. I mitt svar om länstrafikbolag i allmänhet och de i norrland i synnerhet, så var det inte främst stadsbusstrafiken i Luleå jag tänkte på skulle tillhöra "de glesbefolkade delarna av Norrland". Nu har jag haft förmånen att ha fått resa med några olika länstrafikbolag i landet, och jag har inte undgått att med tillfredsställelse notera hur bekväma bussarna ofta är med tyst och mjuk gång (ofta boggiebussar), bra klimatanläggning, trevlig inredning och sist men inte minst viktigt säkerhetsbälten på alla platser. Dessutom tillkommer tidigare i tråden nämnda saker som minskade avgasutsläpp på modernare bussar och låggolv för ökad tillgänglighet. Jag tycker fortfarande att detta absolut är rätt väg att gå i konkurrensen mot bilismen för att locka nya resenärer.
Det finns ett argument till, som inte tidigare nämnts i tråden, och det är att nya och moderna bussar höjer statusen på att åka kollektivt. Status är viktigt ute i landet, och det är väl bättre att de bilåkande kompisarna med avundsjuka får se (nåja) hur bekvämt och komfortabelt bussresenärerna får åka, istället för att de leende i mjugg ska behöva tycka synd om de stackarna som måste färdas i gamla bussar.
Vänliga hälsningar
Gunnar Eriksson