Gamla linjenummer i tunnelbanan
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Gamla linjenummer i tunnelbanan
Under en kväll med källarförrådsstädning så hittar man mycket intressant, bl.a. ett av morfars exemplar av tidningen Tåg nummer 8/80 (Tunnelbanan 1950-1980). På baksidan av detta mycket intressanta häfte så ser man en bild med vagn 2203 skyltat som linje 36 mot Åkeshov. Jag vet inte årtalet men skulle tippa på att det är 50- eller 60-tal. Det var nytt för mig att tunnelbanan skulle haft linjenummer på 30+. Kan det stämma eller kan det röra sig om någon tillfällig skyltning? Jag har sett en lista på gamla linjenummer tidigare, men då har det rört sig om linjenummer 10-19. Så därför är jag nyfiken på om någon känner till något mer om denna linje 36 och eventuella andra gamla linjesträckningar i tunnelbanan.
mvh Patrik
mvh Patrik
Re: Gamla linjenummer i tunnelbanan
36 i linjenummerskylten är turens nummer och inte ett linjenummer. En period så skyltades tågen med turnummer på de stora siffrorna i skyltskåpet, man återgick till linjenummer på de stora siffrorna och tur på de små.kildor skrev:Under en kväll med källarförrådsstädning så hittar man mycket intressant, bl.a. ett av morfars exemplar av tidningen Tåg nummer 8/80 (Tunnelbanan 1950-1980). På baksidan av detta mycket intressanta häfte så ser man en bild med vagn 2203 skyltat som linje 36 mot Åkeshov. Jag vet inte årtalet men skulle tippa på att det är 50- eller 60-tal. Det var nytt för mig att tunnelbanan skulle haft linjenummer på 30+. Kan det stämma eller kan det röra sig om någon tillfällig skyltning? Jag har sett en lista på gamla linjenummer tidigare, men då har det rört sig om linjenummer 10-19. Så därför är jag nyfiken på om någon känner till något mer om denna linje 36 och eventuella andra gamla linjesträckningar i tunnelbanan.
mvh Patrik
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Såg ett nylackat cx-tåg vid Rålambshov idag, hann inte fota men jag tyckte det var skyltat linje 0. Får hoppas att det inte gick i trafik, annars skulle väl våra vilsna japaner och andra villrådiga resenärer blitt helt förvirrade 
Men linje noll ska väl vara en spårvagnslinje eller möjligen C5-zombieexpressen till Kymlinge
mvh /M

Men linje noll ska väl vara en spårvagnslinje eller möjligen C5-zombieexpressen till Kymlinge

mvh /M
- stockholm79
-
- Kontakt:
O-linjen
Står det inte O-linjen???mickeb skrev:Såg ett nylackat cx-tåg vid Rålambshov idag, hann inte fota men jag tyckte det var skyltat linje 0. Får hoppas att det inte gick i trafik, annars skulle väl våra vilsna japaner och andra villrådiga resenärer blitt helt förvirrade
Men linje noll ska väl vara en spårvagnslinje eller möjligen C5-zombieexpressen till Kymlinge![]()
mvh /M
Ringlinjen kör ju runt runt.

-
Fast det kan vara en linje man ringer efter när man vill åka, kallas numera anropsstyrd trafik.

--
Axel
Det gjorde ett oväntat besök;-)Ulf_ skrev:Se CX-tåg i Rålambshov? Hur lyckades du med det? Du var inte uppe vid Lindhagenplan eller i Konradsberg?
Nej, jag gick i parken längs med tubdiket och Drottningholmsvägen, nära Thorildsplan, mot Kristineberg. Jag har iaf inget bättre namn på den än Rålambshov[-sparken].
Men dina förslag var ju rätt nära också.(Jag sökte upp dem och lärde mig mer nytt!) Thorildsplan och Lindhagensplan är alltså samma sak?!
mvh /M
Knappast samma sak, eller i alla fall inte samma plats!mickeb skrev: ...
Thorildsplan och Lindhagensplan är alltså samma sak?!
Lindhagensplan är i stort sett bara en rondell, i början av Lindhagensgatan!
Thorildsplan är en liten park eller litet torg, nära utgången från T-station Thorildsplan. På norra sidan om Drotningsholmsvägen.
Förmodligen är Thorildsplan en plats som få stockholmare vet vad den verkligen ligger. Färre än som kan peka ut Fridhemsplan på en karta. Skulle tro astt många pekar på en bit av Drottningholmsvägen, eller t.o.m. på korsningen S:t Eriksgatan - Fleminggatan, och tror att det är Fridhemsplan!
Nja.. Thorildsplan är väl det lilla torget/parken där 2:ans livs ligger och någon bar närmare tunnelbanestationen. Konradsberg är parken utanför tunnelbanan och lärarhögskolecampusområdet.. sedan tar Marieberg vid, inklämt mellan rålambshov, konradsberg och fredhäll..
Det gäller att veta sin stadsgeografi! =)
CX tåget på Tub 1
Till den urspungliga frågan, CX tåget var en transport Rissne-Högdalen-Rissne för sanering från färg.mickeb skrev:Såg ett nylackat cx-tåg vid Rålambshov idag, hann inte fota men jag tyckte det var skyltat linje 0. Får hoppas att det inte gick i trafik, annars skulle väl våra vilsna japaner och andra villrådiga resenärer blitt helt förvirrade
Men linje noll ska väl vara en spårvagnslinje eller möjligen C5-zombieexpressen till Kymlinge![]()
mvh /M
AGR
Korrekt. Gatan från Drottningholmsvägen heter CreutzgatanUlf_ skrev:Nja.. Thorildsplan är väl det lilla torget/parken där 2:ans livs ligger och någon bar närmare tunnelbanestationen.
Ja.Konradsberg är parken utanför tunnelbanan och lärarhögskolecampusområdet.. sedan tar Marieberg vid, inklämt mellan rålambshov, konradsberg och fredhäll..
Uppenbarligen är det såLÅ skrev:Förmodligen är Thorildsplan en plats som få stockholmare vet vad den verkligen ligger.

kildor hade den ursprungliga frågan, sedan kapade jag tråden...17AGR skrev: Till den urspungliga frågan, CX tåget var en transport Rissne-Högdalen-Rissne för sanering från färg.
men tack för upplysningen.
...eller att lära sig av dem som gör det, Tegelviken, Högdalen II, Konradsberg.. det tar sig!Ulf_ skrev: Det gäller att veta sin stadsgeografi! =)

mvh /M
Holmia som stadsdel finns ju kvar och Thorildsplan ligger väl egentligen i och inte nära Holmia (vilket kanske är ett namn som stationen borde byta till), men i likhet med många andra t-banestationer (t ex Slussen och Fridhemsplan) så är det bara stationen som har behållt namnet (om det ens någonsin har funnits som gatuadress).Zill skrev:Fast en från USA vet var Thorildsplan ligger.LÅ skrev:Förmodligen är Thorildsplan en plats som få stockholmare vet vad den verkligen ligger.
Med äldre taxiförare (i Stockholm) kunde man beskriva det som "nära Holmia."
Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
Konradsberg vet jag inte heller om det egentligen är ett namn på området. Såvitt jag minns så var det väl snarare namnet på det gamla mentalsjukhus som en gång i tiden låg i Rålambshovsparken.Ulf_ skrev:Nja.. Thorildsplan är väl det lilla torget/parken där 2:ans livs ligger och någon bar närmare tunnelbanestationen. Konradsberg är parken utanför tunnelbanan och lärarhögskolecampusområdet.. sedan tar Marieberg vid, inklämt mellan rålambshov, konradsberg och fredhäll..
Mvh // Nico
"Holmia som stadsdel"? Har aldrig hört talas om stadsdelen Holmia! Däremot var det ett försäkringsbolag för typ 100 år sedan!Coppas skrev:Holmia som stadsdel finns ju kvar och Thorildsplan ligger väl egentligen i och inte nära Holmia (vilket kanske är ett namn som stationen borde byta till), men i likhet med många andra t-banestationer (t ex Slussen och Fridhemsplan) så är det bara stationen som har behållt namnet (om det ens någonsin har funnits som gatuadress).Zill skrev:Fast en från USA vet var Thorildsplan ligger.LÅ skrev:Förmodligen är Thorildsplan en plats som få stockholmare vet vad den verkligen ligger.
Med äldre taxiförare (i Stockholm) kunde man beskriva det som "nära Holmia."
Mvh // Nico
Fridhemsplan är fortfarande en gatuadress! Ett litet torg eller plats. Samma sak gäller Thorildsplan. Slussen är väll mer en företeelse eller vad man skall säga.
SL har vid några tillfällen givit hållplatser och stationer namn som sedan blivit oficiella.
T-station Gamla Stan hette så långt innan det att stadsdelen fick det namnet i slutet av 1970-talet. Stadsdelen hette tidigare Staden mellan broarna.
Vid samma tillfälle bytte en del förorter namn så att ordet "gård" försvan ur namnet. Minns inte vilka stadsdelar men tror att det bl.a. var Akalla Gård som blev Akalla. I samma veva ersattes stadsdelsnamnet Norra Djurgården med Frescati.
För att återgå till Thorildsplan skulle jag gissa, men det är bara en gissning, att Thorildsplans gymnasium fått namn efter T-banestationen snarare än efter torget!
Vi är väll en bit från ämnet spårtrafik, men samtidigt är det ju spårvägstrafikens inverkan på omgivningen som diskuteras. Trådens rubrik har dock lite att göra med det som skrivits i de senaste inläggen!
LÅ: "Holmia som stadsdel"? Har aldrig hört talas om stadsdelen Holmia! Däremot var det ett försäkringsbolag för typ 100 år sedan!
Fridhemsplan är fortfarande en gatuadress! Ett litet torg eller plats. Samma sak gäller Thorildsplan. Slussen är väll mer en företeelse eller vad man skall säga.
Tja, många har nog inte hört talas om Röda Bergen heller. Men stadsdelarnas namn är viktiga för orienteringen i staden, det är ju inte alla som åker tunnelbana. Därför vore det bättre om man kunde använda dem.
För en som är uppvuxen i staden känns det konstigt att säga t ex "Jag bor vid Fridhemsplan" om man bor på Sankt Eriksgatan, även om Fhp råkar vara närmaste T-station.
Ibland kan tunnelbanetänkandet ta sig närmast löjliga vändningar:
"Jag är på pendeltåget mot T-centralen" (hört i mobilen)
"T-Mariatorget" (Hållplats på busslinje, långt från Mariatorget)
Tja, många har nog inte hört talas om Röda Bergen heller. Men stadsdelarnas namn är viktiga för orienteringen i staden, det är ju inte alla som åker tunnelbana. Därför vore det bättre om man kunde använda dem.
För en som är uppvuxen i staden känns det konstigt att säga t ex "Jag bor vid Fridhemsplan" om man bor på Sankt Eriksgatan, även om Fhp råkar vara närmaste T-station.
Ibland kan tunnelbanetänkandet ta sig närmast löjliga vändningar:
"Jag är på pendeltåget mot T-centralen" (hört i mobilen)
"T-Mariatorget" (Hållplats på busslinje, långt från Mariatorget)
Holmia är som sagt en stadsdel som avgränsas av Lindhagensgatan, Lindhagensplan, Drottningholmsvägen samt (i dagens läge) Essingeledens högbro. Inom området återfinns gator som t.ex. Thorildsvägen, men inget Thorildsplan. Den enda planen i området som faktiskt existerar som gatuadress är Lindhagensplan.LÅ skrev:"Holmia som stadsdel"? Har aldrig hört talas om stadsdelen Holmia! Däremot var det ett försäkringsbolag för typ 100 år sedan!
!
Tänkte bara att det är skillnad på gatunamn och exempelvis namn på stadsdelar/områden. Tar man Fridhemsplan så är det namnet på området (och t-banestationen), men jag tror inte att det längre finns kvar som officiell gatuadress utan ser man t.ex. till restaurangen (Lion Bar) som ligger på själva torget så har den gatuadress Fridhemsgatan 18. I övrigt så gäller Drottningholmsvägen och till viss del Hantverkargatan för att vara de enda gatuadresserna som finns. Likadant gäller för både Thorildsplan och Slussen. De enda entiteterna som officiellt bär namnen är som sagt just T-banestationerna.LÅ skrev:Fridhemsplan är fortfarande en gatuadress! Ett litet torg eller plats. Samma sak gäller Thorildsplan. Slussen är väll mer en företeelse eller vad man skall säga.
LÅ skrev:SL har vid några tillfällen givit hållplatser och stationer namn som sedan blivit oficiella.
T-station Gamla Stan hette så långt innan det att stadsdelen fick det namnet i slutet av 1970-talet. Stadsdelen hette tidigare Staden mellan broarna.
Vid samma tillfälle bytte en del förorter namn så att ordet "gård" försvan ur namnet. Minns inte vilka stadsdelar men tror att det bl.a. var Akalla Gård som blev Akalla.
Vad gäller gårdsnamn så försvann de delvis när områdena bebyggdes, men jag tror aldrig att man tog något officiellt beslut om det utan det blev bara otympligt att hålla på. Gård som bihang används numera mest om det är befogat för att särskilja något när det finns flera likartade namn, exempelvis Enskede gård, Hässelby gård osv. Gamla stans egentliga namn är väl däremot Stadsholmen, men det har fallit ur bruk. Att det officiella stadsdelsnamnet skulle ha varit "Staden mellan broarna" finner jag tveksamt. Den beteckningen tycker jag mera är att relatera till de olika smeknamn som många städer har. Däremot vill jag minnas att man för ett femtontal år sedan eller så, officiellt tog sig namnet Gamla stan; - För det var ju vad alla kallade det för i alla fall.
Mvh // Nico (f.d droskägare på plåtarna 508, 1397, 1400 samt 1621)

För övrigt anser jag att Västra skogen bör döpas om till Pampas.