Roddfärja på Rügen

Övriga lokaltrafikbilder som exempelvis båtar här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga lokaltrafikbilder som exmpelvis båtar här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Mattias Henriksson

Roddfärja på Rügen

Inlägg av Mattias Henriksson »

Bastanta roddarmadammer är en form av lokaltrafik till sjöss som jag trodde försvann för länge sedan. Men utanför Baabe finns fortfarande en linje kvar.

Bild

Frågan är om det är en kvarleva från öst, eller en entreprenör som hittat sin nisch? Taxan var €0,50 per person och €1,00 per cykel. Eftersom överfarten bara tar några minuter ger det en ganska bra timlön fina sommardagar. Inte behöver han gå på gym heller. :wink:

Bild
Björne

Inlägg av Björne »

Lite OT nu :wink: Vad är det för något program du använder för bildtexterna?
Användarens profilbild
Mattias Henriksson

Inlägg av Mattias Henriksson »

Björne skrev:Lite OT nu :wink: Vad är det för något program du använder för bildtexterna?
Jag använder Photoshop Elements, som följde med scannern, för all bildredigering. Texten görs helt enkelt genom att man ställer in svart bakgrundsfärg och sedan utökar bildens (canvas) storlek med 20 punkter i bildens nederkant. Sedan används det vanliga textverktyget för att skriva texten.
Om jag inte minns helt fel, så var det Jan Lindahl som lanserade detta i Postvagnen för ett par år sedan.
Björne

Inlägg av Björne »

Mattias Henriksson skrev:
Björne skrev:Lite OT nu :wink: Vad är det för något program du använder för bildtexterna?
Jag använder Photoshop Elements, som följde med scannern, för all bildredigering. Texten görs helt enkelt genom att man ställer in svart bakgrundsfärg och sedan utökar bildens (canvas) storlek med 20 punkter i bildens nederkant. Sedan används det vanliga textverktyget för att skriva texten.
Om jag inte minns helt fel, så var det Jan Lindahl som lanserade detta i Postvagnen för ett par år sedan.
Okej då ska jag testa det. Jo Lindahl har kört med det ett tag. Tror även att Bruse och några till kör med samma metod.
Per-Åke Sjögren
Kontakt:

Inlägg av Per-Åke Sjögren »

Här i Örebro finns roddfärjan Wiktoria som dagligen på sommaren går mellan Stora Holmen och Stadsparken, en liten nätt roddtur på så där 2 minuter!
"Mitt Nerike" om Stora Holmen/Stadsparken
/Per-Åke
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Inlägg av Reimersholme71 »

Ni känner väl till Lina, Sveriges minsta linfärja som befordrar cyklister och gående över Göta Kanal i Töreboda? :D

Martin
Byt politik - inte klimat!
Skriv svar