Sida 1 av 1
Göteborgsbild
Postat: onsdag 08 september 2004 23:16
av Jonas Strömblad
En bild från Asperö i Göteborgs södra skärgård. M/S Skarven är på väg från Saltholmen till Brännö Rödsten idag 8/9.
/J
Re: Göteborgsbild
Postat: torsdag 09 september 2004 17:42
av tomsa
Jonas Strömblad skrev:
En bild från Asperö i Göteborgs södra skärgård. M/S Skarven är på väg från Saltholmen till Brännö Rödsten idag 8/9.
/J
Vackert... Tänk, för 20 kronor kan du åka från Bergsjön till öarna i yttre skärgården i Göteborg, och så tycker folk att det är dyrt att åka kollektivt i Göteborg.... *suckar*
Postat: torsdag 09 september 2004 20:02
av Daniel R
Tja, 20 kr är ju ganska mycket om du bara ska åka till affären som ligger en hållplats bort...
Oavsett om det är dyrt eller billigt att åka kollektivt i Göteborg är det en väldigt trevlig bild, nästan så jag får lust att ta mig en skärgårdstur.
Postat: fredag 10 september 2004 11:50
av Jonas Strömblad
Priser går väl att diskutera i all oändlighet....
Men nog tycker jag en sådan här skärgårdsresa är väl värd pengarna
/J (som ska ut och åka skärgårdsbåt även idag, dock inte i Göteborgs skärgård)
Postat: lördag 16 oktober 2004 19:20
av Johan A
Hur åker man båt i Göteborg. Är det spårvangsbiljet som gäller på båten köper man den när man gott på båten?
Postat: lördag 16 oktober 2004 20:16
av Axel
Johan A skrev:Hur åker man båt i Göteborg. Är det spårvangsbiljet som gäller på båten köper man den när man gott på båten?
Ja, du köper i förväg om du vill vara sparsam och stämplar när du går ombord. Om du kommer med vagnen (eller bussen) så stämplar du bara byte.
Annars finns det en konduktör(tågvärd) fast det kallas däcksman.
Båtsman däremot får sitta på styrbords sida, liksom Maja Gräddnos.
och
Axel
Postat: söndag 17 oktober 2004 13:20
av Ulrik Berggren
Axel skrev:Johan A skrev:Hur åker man båt i Göteborg. Är det spårvangsbiljet som gäller på båten köper man den när man gott på båten?
Ja, du köper i förväg om du vill vara sparsam och stämplar när du går ombord. Om du kommer med vagnen (eller bussen) så stämplar du bara byte.
Annars finns det en konduktör(tågvärd) fast det kallas däcksman.
Båtsman däremot får sitta på styrbords sida, liksom Maja Gräddnos.
och
Axel
Innebär detta alltså att 100-korten (maxirabatt) gäller på skärgårdsbåtarna?

Postat: söndag 17 oktober 2004 13:42
av Daniel R
Ulrik Berggren skrev:
Innebär detta alltså att 100-korten (maxirabatt) gäller på skärgårdsbåtarna?

Javisst. Maxirabatt 100 gäller på samtliga färdmedel som körs för Västtrafik Göteborgsområdet (titta på bilden så ser du Västtrafik-loggan till höger bredvid dörrarna till fördäck). För övrigt finns det inga specifika spårvagnsbiljetter som någon nämner tidigare i tråden, även om en del butiker fortfarande tror att de säljer "spårvagnskort".
Postat: söndag 17 oktober 2004 13:49
av Ulrik Berggren
Daniel R skrev:Ulrik Berggren skrev:
Innebär detta alltså att 100-korten (maxirabatt) gäller på skärgårdsbåtarna?

Javisst. Maxirabatt 100 gäller på samtliga färdmedel som körs för Västtrafik Göteborgsområdet (titta på bilden så ser du Västtrafik-loggan till höger bredvid dörrarna till fördäck). För övrigt finns det inga specifika spårvagnsbiljetter som någon nämner tidigare i tråden, även om en del butiker fortfarande tror att de säljer "spårvagnskort".
Inte illa

Här på baksidan går det ju inte att samordna SLs och WÅABs taxor, trots att de båda bolagen har samma ägare

Postat: söndag 17 oktober 2004 19:49
av Axel
Ulrik Berggren skrev:Daniel R skrev:Ulrik Berggren skrev:
Innebär detta alltså att 100-korten (maxirabatt) gäller på skärgårdsbåtarna?

Javisst. Maxirabatt 100 gäller på samtliga färdmedel som körs för Västtrafik Göteborgsområdet (titta på bilden så ser du Västtrafik-loggan till höger bredvid dörrarna till fördäck). För övrigt finns det inga specifika spårvagnsbiljetter som någon nämner tidigare i tråden, även om en del butiker fortfarande tror att de säljer "spårvagnskort".
Inte illa

Här på baksidan går det ju inte att samordna SLs och WÅABs taxor, trots att de båda bolagen har samma ägare

Samordningen är rätt gammal.
Vet någon när?
Förresten ägdes båtarna av samma konglomerat som idag äger spårvagnarna och nästan alla stadsbussarna så det var kanske inte så svårt att samordna.
Nu ägs bolaget (efter i viss mån ifrågasatta affärer) av Connex, så samordning är nog lätt idag också.
--
Axel
Postat: söndag 17 oktober 2004 20:37
av Jonas Strömblad
Det har väl varit på tapeten lite till och från om man ska låta SL-kortet gälla på Waxholmsbåtarna eller inte. Brukar väl stupa på kapacitetsproblem. Den nuvarande trafiken skulle nog behöva mångdubblas många med SL-kort vill ut till Grinda en varm sommardag. Och det är lite dyrbart att ha en fartygsflotta dimensionerad för en handfull sommardagar.
/J
Postat: måndag 18 oktober 2004 2:21
av Storskär
fina bilder Jonas Strömblad, har du flera så visa gärna.
några tillbakablickar
Postat: måndag 22 november 2004 13:06
av Ragnar
Råkade se Jonas bild. Själv åkte jag till Brännö dagen före Jonas eftersom jag har en stuga där.
Som pensionär har jag möjlighet att åka ut lite mer än tidigare. Mitt allra första minne av båttur till Brännö är då jag en gång fick följa med en kvinnlig kusin (som var ca 20 år äldre än jag) och hennes väninna. Då var det ångbåt som gällde, vill jag minnas.
När jag var ung fanns det dels Charles Erikssons båtar till Asperö och Brännö Rödsten och dels Styrsöbolagets som körde till "Brännö brygga" d v s Brännö Husvik. Det var väldigt billigt att åka med "Tjallebåtarna" jämfört med Styrsöbolagets. Vill minnas att de hette Daga, Roland och gulli - var fiskestånkor som byggts om för passagerartrafik, och den något annorlunda stålbåten Aina (tror jag den hette). Sedan inkorporerades Styrsö kommun med Göteborg 1974. Två år tidigare hade Styrsöbolaget tagit över "Tjallebåtarna", och man höjde successivt taxan, tydligen för att det inte skulle bli en alltför stor höjning på en gång i januari 1974 när Styrsö blev en del av Göteborgs kommun. Det kostar två kuponger (med Maxikort blir det 13:30) för enkel resa, men man kan åka 90 minuter.
Ragnar D