Ännu en spårväg har sett dagens ljus

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Olle S

Ännu en spårväg har sett dagens ljus

Inlägg av Olle S »

Häromdagen var jag i Messina och tog en promenad efter den c:a 1 mil långa linjen. Den går vackert längs hamnen och sedan via centralstationen genom staden. Den har nog den vackraste spårvagnhållplats jag sett, nämligen mitt i ett vattenspel med 8 rader av fontänstrålar där spårvägen passerar mellan strålarna.



Bild

Här står tre vagnar vi den södra ändhållplatsen, nära vagnhallen, 25.10.2002.
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Olle »

Och så här ser det ut där man byggt spårvägen genom centrala delarna av Massina .........



Bild

Fontänerna på var sin sida av spåret sprutar olika högt och intermitent i 1, 2 ,3 eller 4 rader. Mycket vatten blir det och vagnarna lär bli blöta när vinden ligger på.


Bild

Palmer utefter linjen är vackert, det tycker jag vi skulle ta efter i Stockholm.
:-)lle
Björn J.
Inlägg: 2624
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:30
Ort: Härlanda

Inlägg av Björn J. »

Det ser ju trevligt ut.
Skall genast lämna tipset även till Göteborgs parkavdelning.
Tyvärr går väl inte palmer så bra i vårt klimat, annat än sådana i plast.

Kanske det är så att rutorna på dessa messianska spårvagnar inte går att öppna... annars kanske dagliga rernärer snabbt lär sig stänga dem när man passerar vattenkaskaderna...

Bj
Vadå jag dyster?
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9753
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Inlägg av 2763 »

Björn Johansson (BJ) skrev:Det ser ju trevligt ut.
Skall genast lämna tipset även till Göteborgs parkavdelning.
Tyvärr går väl inte palmer så bra i vårt klimat, annat än sådana i plast.

Kanske det är så att rutorna på dessa messianska spårvagnar inte går att öppna... annars kanske dagliga rernärer snabbt lär sig stänga dem när man passerar vattenkaskaderna...

Bj
Något liknande lär faktiskt ha funnits med på ritning till Möldals Resecentrum där Spårvagnen skulle passera genom en fontän.

Kanske skulle man fundera på underredstvätt.... Eller att stänga av när en vagn passerar genom att pumpen på sinnrikt sätt är ansluten till spårledning eller annan form av vagndetektor.

Likaså skulle man kunna ha en 11-radig fontän i brunnsparken kopplad till Komfram. Nästa ankommande vagn skulle i så fall bestämmas av antalet rader i fontänen som sprutade.... Hej hopp... skulle se kul ut!

/Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8017
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Hur många vagnar har man till trafiken och hur är det med turtätheten?
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Olle »

Idag finns tre vagnar levererade och trafikstart ska ske i november enligt välinförmerade källor.
:-)lle
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Olle »

Här kommer en bild på vagnhallen som är nästan helt klara......


Bild

Bild

och en linjekarta inlagd på stadsplan över Messina. En slutstation och vagnhallen nästan lämgst ned på kartan, järnvägsstationen mitt på linjen (där färjorna till fastlandet avgår) och andra slutstationen efter hamnens slut överst på kartan. Det är en färjehamn för andra färjor än FS mitt på den norra linjen.

Bild

FS färjeläger.



Bild

Norra slutstationen på spårvägen

Bild

Alla spårvägshållplatser har likadana konstiga figurer som den här, och en biljettautomat samt en skärm med upplysning.
:-)lle
Skriv svar