Häromdagen var jag i Messina och tog en promenad efter den c:a 1 mil långa linjen. Den går vackert längs hamnen och sedan via centralstationen genom staden. Den har nog den vackraste spårvagnhållplats jag sett, nämligen mitt i ett vattenspel med 8 rader av fontänstrålar där spårvägen passerar mellan strålarna.
Här står tre vagnar vi den södra ändhållplatsen, nära vagnhallen, 25.10.2002.
Ännu en spårväg har sett dagens ljus
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Och så här ser det ut där man byggt spårvägen genom centrala delarna av Massina .........
Fontänerna på var sin sida av spåret sprutar olika högt och intermitent i 1, 2 ,3 eller 4 rader. Mycket vatten blir det och vagnarna lär bli blöta när vinden ligger på.
Palmer utefter linjen är vackert, det tycker jag vi skulle ta efter i Stockholm.
Fontänerna på var sin sida av spåret sprutar olika högt och intermitent i 1, 2 ,3 eller 4 rader. Mycket vatten blir det och vagnarna lär bli blöta när vinden ligger på.
Palmer utefter linjen är vackert, det tycker jag vi skulle ta efter i Stockholm.
:-)lle
Det ser ju trevligt ut.
Skall genast lämna tipset även till Göteborgs parkavdelning.
Tyvärr går väl inte palmer så bra i vårt klimat, annat än sådana i plast.
Kanske det är så att rutorna på dessa messianska spårvagnar inte går att öppna... annars kanske dagliga rernärer snabbt lär sig stänga dem när man passerar vattenkaskaderna...
Bj
Skall genast lämna tipset även till Göteborgs parkavdelning.
Tyvärr går väl inte palmer så bra i vårt klimat, annat än sådana i plast.
Kanske det är så att rutorna på dessa messianska spårvagnar inte går att öppna... annars kanske dagliga rernärer snabbt lär sig stänga dem när man passerar vattenkaskaderna...
Bj
Vadå jag dyster?
Något liknande lär faktiskt ha funnits med på ritning till Möldals Resecentrum där Spårvagnen skulle passera genom en fontän.Björn Johansson (BJ) skrev:Det ser ju trevligt ut.
Skall genast lämna tipset även till Göteborgs parkavdelning.
Tyvärr går väl inte palmer så bra i vårt klimat, annat än sådana i plast.
Kanske det är så att rutorna på dessa messianska spårvagnar inte går att öppna... annars kanske dagliga rernärer snabbt lär sig stänga dem när man passerar vattenkaskaderna...
Bj
Kanske skulle man fundera på underredstvätt.... Eller att stänga av när en vagn passerar genom att pumpen på sinnrikt sätt är ansluten till spårledning eller annan form av vagndetektor.
Likaså skulle man kunna ha en 11-radig fontän i brunnsparken kopplad till Komfram. Nästa ankommande vagn skulle i så fall bestämmas av antalet rader i fontänen som sprutade.... Hej hopp... skulle se kul ut!
/Tony
Med reservation för tyckfel.
Hur många vagnar har man till trafiken och hur är det med turtätheten?
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Här kommer en bild på vagnhallen som är nästan helt klara......
och en linjekarta inlagd på stadsplan över Messina. En slutstation och vagnhallen nästan lämgst ned på kartan, järnvägsstationen mitt på linjen (där färjorna till fastlandet avgår) och andra slutstationen efter hamnens slut överst på kartan. Det är en färjehamn för andra färjor än FS mitt på den norra linjen.
FS färjeläger.
Norra slutstationen på spårvägen
Alla spårvägshållplatser har likadana konstiga figurer som den här, och en biljettautomat samt en skärm med upplysning.
och en linjekarta inlagd på stadsplan över Messina. En slutstation och vagnhallen nästan lämgst ned på kartan, järnvägsstationen mitt på linjen (där färjorna till fastlandet avgår) och andra slutstationen efter hamnens slut överst på kartan. Det är en färjehamn för andra färjor än FS mitt på den norra linjen.
FS färjeläger.
Norra slutstationen på spårvägen
Alla spårvägshållplatser har likadana konstiga figurer som den här, och en biljettautomat samt en skärm med upplysning.
:-)lle