Sida 1 av 4

Igenmurad tunnel vid Hornstull

Postat: onsdag 01 september 2004 13:25
av T-RöD
Har sett när jag varit ute och åkt strax innan platformen på norra sidan vid hornstull södergående spår finns en sidotunnel som är igenmurad, någon som vet vad som döljer sig där bakom?

Tex mellan slussnen och mariatorget finns det en liknande och där bakom finns ju den gamla sj-tunneln :P

Postat: onsdag 01 september 2004 14:07
av stockholm79
Antagligen nån gammal tunnel som användes vid bygget. Såna kan finnas kvar men har normalt ingen "utgång".
Inte att rekommendera att gå in där, då det kan finnas obehagliga överraskningar därinne. Jag tror att inte ens SL gärna går ner i sina egna tunnlar ensamma, då de inte vet vad/vem de kan möta där.
På din fråga antar jag att du också är en sån där urban exploratör. För såna skulle jag rekommendera att isåfall ta kontakt med den som har ansvaret för tunneln, de kan ju hända att ni får en guidning om de själva behöver se om tunneln.

/or

det ruggiga låter spännande

Postat: onsdag 01 september 2004 15:33
av Gunnar Eriksson
stockholm79 skrev:Inte att rekommendera att gå in där, då det kan finnas obehagliga överraskningar därinne. Jag tror att inte ens SL gärna går ner i sina egna tunnlar ensamma, då de inte vet vad/vem de kan möta där.
Det låter ruggigt, alternativt spännande, beroende på vilken läggning man har. Kanske Gröna Lund kan öppna en filial till Spökhuset där? ;-)

Själv gillar jag dock berg- och dalbanor allra mest (får väl nämna det eftersom det väl har viss anknytning till spårburen trafik) :-)

Annars finns det en hel del dolda tunnlar både här och var, somt känt, annat okänt. Jag har själv varit inne i ett skyddsrum vid tunnelstation Rådmansgatan som var tämligen stort. Om jag inte missminner mig så var det beläget mellan plattformen och gatunivån.

Vid ett tillfälle träffade jag en sotarmästare som berättade om alla hemliga hålrum han varit i och inspekterat. Fast jag lyssnade inte så noga ;-)

Vänliga hälsningar

Gunnar Eriksson

Postat: onsdag 01 september 2004 17:08
av Johan A
Kan inte detta vara en förbindelse tunnel mellan tunelbanan och tågen? Många antar att det finns såna hemliga tunlar men ingen verkar kunna säga hur det fungerar antagligen hemligt så ingen får säga nåt.

Postat: onsdag 01 september 2004 21:40
av stockholm79
Johan A skrev:Kan inte detta vara en förbindelse tunnel mellan tunelbanan och tågen? Många antar att det finns såna hemliga tunlar men ingen verkar kunna säga hur det fungerar antagligen hemligt så ingen får säga nåt.
Vilka tåg? Stambanan? Tror inte, det är nog för långt dit, det finns ju ingen praktisk anledning till att bygga såna tunnlar, det enda jag kan tänka mig är en byggtunnel, såna byggs för att man ska kunna spränga tunneln fortare från båda sidor och frakta bort restmaterialet fortare.

Hemlig är nog ingen av dessa tunnlar, de borde finnas som offentliga handlingar nånstans (tänker framförallt på byggplaner).

Varför jag skulle va försiktig är pga alla skräckhistorier jag hört på forum (tänker främst på tunneln stambanan-SöS) och TV (reportage om Stockholms hemlösa nån gång i julas), det verkar va rätt så många som använder det som bostad/knarkarkvart, och det är inte alltid så ofarligt på såna ställen.
Inget emot hemlösa och knarkare, de har problem upp över öronen och borde få hjälp, men pga deras situation och de saker de oftast inmundigar/sprutar in kan de bli potentiellt väldigt farliga om man "inkräktar på deras område".
Man ska inte väcka den björn som sover...

Dessutom kan det ligga farlig bråte och gå farliga ledningar, det sista i de tunnlar som inte är helt avstängda som man ofta måste använda för att komma till de övergivna.

Vad jag gärna skulle se är om dessa tunnlar kunde visas upp för allmänheten av och till (kanske med en rensningsaktion först), man visar ju upp de gamla skyddsrummen i Berlin (ingång från en U-Bahnstation) och katakomberna i Paris.
Och med tanke på inläggen i forum den senaste tiden så verkar ju interesset för såna saker finnas.

/or

Postat: onsdag 01 september 2004 23:12
av gek
Längdprofiler för tunnelsträckorna har publicerats bl a i TÅG, Svenska Järnvägsklubbens tidskrift, nr 8/1980 (specialnummer om T-banan). Dessvärre finns ingen teckenförklaring till profilerna, men cirka 200 meter före Hornstull (nära Varvsgatan) syns något som kanske skulle kunna tänkas vara en "byggtunnel".

mvh Gunnar Ekeving

Skumma tunnlar

Postat: torsdag 02 september 2004 0:08
av Anders Hanquist
Ungefär samma tema förekommer just nu på två trådar. Nu fick också lära mig att de finns något som kallas "UE".

Postat: torsdag 02 september 2004 11:03
av Joel
stockholm79 skrev:Varför jag skulle va försiktig är pga alla skräckhistorier jag hört på forum (tänker främst på tunneln stambanan-SöS)
Det har jag missat.. Vad hände där?

Postat: torsdag 02 september 2004 11:50
av Marcus A
Johan A skrev:Kan inte detta vara en förbindelse tunnel mellan tunelbanan och tågen? Många antar att det finns såna hemliga tunlar men ingen verkar kunna säga hur det fungerar antagligen hemligt så ingen får säga nåt.
ehh... vad skulle det finnas för anledning att hålla sådant superhemligt?
Skulle den lede fi kanske ta soldattransporttåget och rulla ner i tunnelbanan med det för att alldeles oförmodat hoppa upp ur underjorden vid Gärdet för att marschera mot försvarshögkvarteret på Lidingövägen? Eller nåt?

Postat: torsdag 02 september 2004 11:51
av Marcus A
Joel skrev:
stockholm79 skrev:Varför jag skulle va försiktig är pga alla skräckhistorier jag hört på forum (tänker främst på tunneln stambanan-SöS)
Det har jag missat.. Vad hände där?
Som stockholm79 skrev...
det verkar va rätt så många som använder det som bostad/knarkarkvart

Postat: torsdag 02 september 2004 12:24
av AGR
Marcus A skrev:
Johan A skrev:Kan inte detta vara en förbindelse tunnel mellan tunelbanan och tågen? Många antar att det finns såna hemliga tunlar men ingen verkar kunna säga hur det fungerar antagligen hemligt så ingen får säga nåt.
ehh... vad skulle det finnas för anledning att hålla sådant superhemligt?
Skulle den lede fi kanske ta soldattransporttåget och rulla ner i tunnelbanan med det för att alldeles oförmodat hoppa upp ur underjorden vid Gärdet för att marschera mot försvarshögkvarteret på Lidingövägen? Eller nåt?
En sådan transport har jag övervakat en gång. Ilastning av fult beväpnad trupp vid Kristineberg. Transport KRB-Medborgarplatsen vänding. Sedan MBP-Gärdet där urlastning ägde rum. Trafikanternas min när tåget tömdes vid GÄR var betalbar. Truppen hade bla PV kanoner med sig och monterade på plattformen.

Postat: torsdag 02 september 2004 13:26
av Joel
Marcus A skrev:
Joel skrev:
stockholm79 skrev:Varför jag skulle va försiktig är pga alla skräckhistorier jag hört på forum (tänker främst på tunneln stambanan-SöS)
Det har jag missat.. Vad hände där?
Som stockholm79 skrev...
det verkar va rätt så många som använder det som bostad/knarkarkvart
Ja, men jag tänkte om det var nån spec. händelse.

Postat: torsdag 02 september 2004 22:23
av stockholm79
Joel skrev:
Marcus A skrev:
Joel skrev: Det har jag missat.. Vad hände där?
Som stockholm79 skrev...
det verkar va rätt så många som använder det som bostad/knarkarkvart
Ja, men jag tänkte om det var nån spec. händelse.
Bla. berättades det nån gång om när man åkt nån tur genom tunneln och varit tvungen att rensa från skräp som hemlösa släpat in.
Tror också tunnelproblemet i en tråd om säkerheten att man inte får gå på vilka spår som helst.
Och så har det ju ockås tagits upp i tv, att tunnlarna i Stockholm inte är övergivna, inte ens trafiktunnlarna, och SL-killen berättade vilket problem det är att avhysa dessa. Det visades bla en hemlös som bodde bakom nån elstation eller dyl. i en tunnel.

/or

Postat: måndag 06 september 2004 13:12
av T-RöD
stockholm79 skrev:Antagligen nån gammal tunnel som användes vid bygget. Såna kan finnas kvar men har normalt ingen "utgång".
Inte att rekommendera att gå in där, då det kan finnas obehagliga överraskningar därinne. Jag tror att inte ens SL gärna går ner i sina egna tunnlar ensamma, då de inte vet vad/vem de kan möta där.
På din fråga antar jag att du också är en sån där urban exploratör. För såna skulle jag rekommendera att isåfall ta kontakt med den som har ansvaret för tunneln, de kan ju hända att ni får en guidning om de själva behöver se om tunneln.

/or
tackar!! nix är ingen exploatör bara nyfiken :)
nu när vi ändå håller på så passar jag på att fråga en fråga till om hornstull.. är nämligen så att jag lagt märke till en extra våning inne i tunneln på norra sidan även det, vad kan det vara?
ostabilt berg som betongen i taket skyddar mot? någonting som har med strömförsörjningen att göra? ligger en del elhusdörrar och sådant utanför tunnelbanan på marknivån..

Postat: måndag 06 september 2004 13:43
av Gäst
T-RöD skrev:
stockholm79 skrev:Antagligen nån gammal tunnel som användes vid bygget. Såna kan finnas kvar men har normalt ingen "utgång".
Inte att rekommendera att gå in där, då det kan finnas obehagliga överraskningar därinne. Jag tror att inte ens SL gärna går ner i sina egna tunnlar ensamma, då de inte vet vad/vem de kan möta där.
På din fråga antar jag att du också är en sån där urban exploratör. För såna skulle jag rekommendera att isåfall ta kontakt med den som har ansvaret för tunneln, de kan ju hända att ni får en guidning om de själva behöver se om tunneln.

/or
tackar!! nix är ingen exploatör bara nyfiken :)
nu när vi ändå håller på så passar jag på att fråga en fråga till om hornstull.. är nämligen så att jag lagt märke till en extra våning inne i tunneln på norra sidan även det, vad kan det vara?
ostabilt berg som betongen i taket skyddar mot? någonting som har med strömförsörjningen att göra? ligger en del elhusdörrar och sådant utanför tunnelbanan på marknivån..
"Tunneln i taket" var tänkt att bli trafiktunneln, men man stötte ihop med en svacka i berggrunden och sprängde hellre en ny lägre tunnel, än jocklade med injektering, stålrör och betong för att få det hela vattentätt. Den lägre tunneln har ju dessutom fördelen att den lutar åt rätt håll, dvs. neråt efter stationerna, vilket ju sparar elektrisk energi.

Huruvida resterna av den tänkta trafiktunneln används till något vet jag inte, men jag har svårt att tro det. Av någon anledning ringer det någon klocka i bakhuvudet om att det faktiskt går att komma ner i den, men jag är långt ifrån säker. Tunneln är i vilket fall inte speciellt lång, omkring 150 meter.

Postat: måndag 06 september 2004 23:03
av T-RöD
-------------

tunnel

Postat: torsdag 22 september 2005 14:59
av holymen
hej.. strax innan man kommer till ropsten med tunnelbanan så ser man en gång ca 1 meter bred. in i berget.. öppningen ser ut som en stor spricka men det ser ut som att man kan gå in.. nån som vet?

Re: tunnel

Postat: torsdag 22 september 2005 16:03
av Byggare Bob
holymen skrev:hej.. strax innan man kommer till ropsten med tunnelbanan så ser man en gång ca 1 meter bred. in i berget.. öppningen ser ut som en stor spricka men det ser ut som att man kan gå in.. nån som vet?
Kan det vara eventuellt förbindelse till maskinrummet för rullrampen vid utgången mot Hjorthagen???

Eller är det möjligen spårkrysset söder om Ropsten man ser...

Vilda gissningar...

Postat: måndag 26 september 2005 20:25
av M224
stockholm79 skrev:Antagligen nån gammal tunnel som användes vid bygget. Såna kan finnas kvar men har normalt ingen "utgång".
Inte att rekommendera att gå in där, då det kan finnas obehagliga överraskningar därinne. Jag tror att inte ens SL gärna går ner i sina egna tunnlar ensamma, då de inte vet vad/vem de kan möta där.
På din fråga antar jag att du också är en sån där urban exploratör. För såna skulle jag rekommendera att isåfall ta kontakt med den som har ansvaret för tunneln, de kan ju hända att ni får en guidning om de själva behöver se om tunneln.

/or
När jag praktiserade som signalmontör vid fd BapTe 5 NA så gick jag i ca 40% av alla tunnlar i tunnelbanan, och det läskigaste jag stötte på var några råttor o möss :lol: Ser ingen som helst anledning till att man inte skulle våga gå i tunnlarna (om man innehar rätt Tri-Tub behörighet vill säga...)

Postat: måndag 26 september 2005 21:39
av Byggare Bob
M224 skrev:När jag praktiserade som signalmontör vid fd BapTe 5 NA-...
Låter som någon taskig nerlagd militärförläggning, men att det är Nyboda det fattar i a f jag... :shock:

F ö när jag genomgick min examinering i SÄO TUB så gick vi i cirkulärtunneln mellan Ömt och TCe, kan väl säga att gott om utrymme mellan näsan och ett 8-vagnars Cx var det dock inte, ståendes på en svajig 40 cm bred spång...men några råttor såg vi inte, däremot tystnaden...