Re: Påstigning bak på linje 4 (SL)
Postat: söndag 07 mars 2021 8:31
Längs Valhallavägen lär det väl vara? I höjd med fotografens bostad månne (eller ska man använda ordet "törhända"?)?
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Vad skulle syftet vara med en sådan kategorisering? Skribenten nämnde tidigare linjerna 748 och 749. Det förefaller helt klart att linje 749 är en expresslinje, men linje 748 kan anses vara ett gränsfall. Linjen går inte direkt mellan ändhållplatserna och är inte avsedd att användas hela vägen. Det blir uppenbarligen svårt att dra en tydlig gräns, och det verkar inte ens finnas någon mening med att göra det!LÅ1 skrev:Det har väl inte så stor betydelse om det gäller en enstaka linje. Vad jag var ute efter var att man kan börja bygga upp ett system med expressbussar, och då är det bättre med en bokstav före numret. En linje 4X är en variant av linje 4. Om man sätter X före numret så kan det få bli en helt egen linje, helt fristående från linje 4. Speciellt om man inför linjer med få hållplatser som inte följer befintliga linjer. Man skulle t.ex. kunna ha linje X1 som går helt fritt från linje 1 i en helt annan del av staden.Diripsi skrev:Varför är det så fruktansvärt hemskt om en linje heter 4X och inte X4? Finns det inte viktigare saker i livet att bry sig om?
Dessutom har man använt X som suffix för extrabussar som bara går en del av en linje, men stannar på alla hållplatser som den passerar. Men X-suffixet har nog används på annat sätt också genom åren.
Det kan vara bra att direkt se att bussen inte stannar på alla hållplatser den passerar, utan bara knutpunkter och andra ställen med stort passagerarutbyte. Går en tänkt expresslinje samma väg som en befintlig ("snigellinje") så är det väl en fördel om den har samma nummer. Går den en annan väg, alltså angör andra hållplatser, så är det motiverat med annat linjenummer.Enceladus skrev:Vad skulle syftet vara med en sådan kategorisering? Skribenten nämnde tidigare linjerna 748 och 749. Det förefaller helt klart att linje 749 är en expresslinje, men linje 748 kan anses vara ett gränsfall. Linjen går inte direkt mellan ändhållplatserna och är inte avsedd att användas hela vägen. Det blir uppenbarligen svårt att dra en tydlig gräns, och det verkar inte ens finnas någon mening med att göra det!
Det finns inte heller något egenvärde i att ha många linjenummer, t.ex. olika nummer för linjevarianter. Ju färre nummer, desto enklare att komma ihåg dem. Linje 676X är ett utmärkt exempel. En resenär som har god kännedom om linje 676 kan sannolikt sluta sig till hur linje 676X går. Att introducera ett helt nytt linjenummer hade bara varit förvirrande. Egentligen borde linje 749 kallas för linje 748X för att tydliggöra skillnaden. En gång råkade tydligen signaturen "TKO" oavsiktligt ta 749:an, men hann lyckligtvis kliva av vid Västberga.
Jag har precis samma åsikt om nattlinjer, d.v.s. att det är onödigt att införa nya linjenummer om det finns en identisk daglinje. Exempelvis har linje 160 avbrottsfri trafik, vilket troligen beror på den lyckliga omständigheten att 19x-serien är full. Vem skulle tjäna något på att linje 160 kallades för linje 199 nattetid? Bara taxiförare! Däremot är det rimligt att använda olika linjenummer för olika linjesträckningar, oavsett om det är en expresslinje eller en nattlinje.
"Törhända" - absolut!Karsten skrev:Längs Valhallavägen lär det väl vara? I höjd med fotografens bostad månne (eller ska man använda ordet "törhända"?)?
Jag förstår allvarligt talat inte varför just nattrafiken behöver extra uppmärksamhet. Linje 77 går exempelvis bara på vardagar. Är det mindre viktigt att uppmärksamma helgtrafiken?LÅ1 skrev:Det kan vara bra att direkt se att bussen inte stannar på alla hållplatser den passerar, utan bara knutpunkter och andra ställen med stort passagerarutbyte. Går en tänkt expresslinje samma väg som en befintlig ("snigellinje") så är det väl en fördel om den har samma nummer. Går den en annan väg, alltså angör andra hållplatser, så är det motiverat med annat linjenummer.
Att skylta om bussarna för att det är natt om bussen går samma sträcka och stannar på samma hållplatser som på dagen är ju bara meningslöst. Däremot kan det kanske vara bra om det på hållplatser är markerat att linjen trafikeras även nattetid. Möjligen kan man sätta ett N före linjenumret när det är natt. Historiskt sett så fanns det kanske en anledning att ha andra linjenummer. För i nattrafiken hade man nattaxa.
Vad är det då som är speciellt med dessa linjer? Jag misstänker starkt att resenärerna föredrar geografiska nummerserier framför nummerserier som styrs av linjernas genomsnittliga hållplatsavstånd...LÅ1 skrev:Att sätta X före linjenumret, och inte efter, ger en större signal om att det är något speciellt.
Visst linje 94 borde heta linje 4. Om man sedan markerar bussar som inte stannar på varje hållplats på något speciellt sätt så bör ju nuvarande 4:a markeras så. Däremot är inte dagens linje 4 något som skulle förtjäna benämningen expresslinje.Enceladus skrev:Jag förstår allvarligt talat inte varför just nattrafiken behöver extra uppmärksamhet. Linje 77 går exempelvis bara på vardagar. Är det mindre viktigt att uppmärksamma helgtrafiken?LÅ1 skrev:Det kan vara bra att direkt se att bussen inte stannar på alla hållplatser den passerar, utan bara knutpunkter och andra ställen med stort passagerarutbyte. Går en tänkt expresslinje samma väg som en befintlig ("snigellinje") så är det väl en fördel om den har samma nummer. Går den en annan väg, alltså angör andra hållplatser, så är det motiverat med annat linjenummer.
Att skylta om bussarna för att det är natt om bussen går samma sträcka och stannar på samma hållplatser som på dagen är ju bara meningslöst. Däremot kan det kanske vara bra om det på hållplatser är markerat att linjen trafikeras även nattetid. Möjligen kan man sätta ett N före linjenumret när det är natt. Historiskt sett så fanns det kanske en anledning att ha andra linjenummer. För i nattrafiken hade man nattaxa.
Vad anser skribenten att linje 94 borde kallas i nuläget? Jag hade föreslagit att döpa om linje 4 till linje 4X samt linje 94 till linje 4. Då hade trafikupplägget varit begripligt även för resenärer som inte har koll på just de två linjerna. Vidare hade jag synkat trafikeringstiderna för linjerna 4X och 74 så att luckan försvinner.
Vad är det då som är speciellt med dessa linjer? Jag misstänker starkt att resenärerna föredrar geografiska nummerserier framför nummerserier som styrs av linjernas genomsnittliga hållplatsavstånd...LÅ1 skrev:Att sätta X före linjenumret, och inte efter, ger en större signal om att det är något speciellt.
Varför är dagens linje 4 olämplig för benämningen expresslinje? Skillnaden mellan linjerna 780 och 780X är ungefär lika stor.LÅ1 skrev:Visst linje 94 borde heta linje 4. Om man sedan markerar bussar som inte stannar på varje hållplats på något speciellt sätt så bör ju nuvarande 4:a markeras så. Däremot är inte dagens linje 4 något som skulle förtjäna benämningen expresslinje.
Jag tycker inte att nattlinjer behöver markeras särskilt, även om det kanske är bra att på t.ex. hållplatser markera vilken eller vilka linje(r) som har nattrafik. Det är ju trots allt förhållandevis få. Det kanske vore ännu bättre att hållplatser med nattrafik var lätta att identifiera.
74:an har jag inga synpunkter på så länge 4:an går som nu.
Fler biljettkontroller ombord aviseras för att se till att alla på bussen har betalat för sin resa. På så sätt skiljer sig detta försök från tidigare:SL skrev:Du som reser med en biljett på ett SL Access-kort måste fortfarande gå på längst fram i bussen eftersom de biljettläsarna som sätts upp i bussen inte kan läsa av den gamla typen av kort.
Vidare slopas ytterligare fyra hållplatser under försöksperioden:SL skrev:Det stämmer att det gjorts fler försök för att korta restiden på linje 4. Ett resultat är bland annat att du som reser med linjen redan i dag kan blippa dig ombord via fler dörrar vid stora knutpunkter där många stiger på bussen, till exempel Hornstull och Fridhemsplan. Skillnaden blir nu att du kan blippa direkt mot en biljettläsare på bussen i stället för hos servicevärdar vid hållplatserna.
I och för sig begränsas möjligheterna av att linje 94 inte nödvändigtvis trafikeras av samma blå bussar som linje 4. Detta kan emellertid bli förvirrande.SL skrev:Nej. Bussarna på linje 94 stannar vid alla hållplatser och du kan bara stiga ombord bussen vid föraren.
Det är mera som att strö salt i såret, de enda skillnader jag kan märka hittills är att det blir ännu mer trängsel kring andra dörrparet (framdörrarna används endast för påstigning och som vanligt vill alla som står eller sitter vid bakaxeln kliva av framåt) samt att man upphäver den naturliga köordningen på hållplatsen så att det blir oklart vem som har förtur när bussen blir full.Odd skrev: ↑onsdag 24 augusti 2022 8:13 Nu är det omöjliga helt plötsligt möjligt! Men kommer verkligen denna enskilda åtgärd fixa det stora problemet med fyran eller blir det ännu ett plåster på den numera ganska sargade linje-4-kroppen?
Tänk att jag tänkte på just att "cirkulationseffekten" skulle minska, men det är ju baserat på observationer på fordon med relativt breda dörrar och inte allt för knöliga hinder innanför dörrarna.daniel_s skrev: ↑onsdag 24 augusti 2022 19:29Det är mera som att strö salt i såret, de enda skillnader jag kan märka hittills är att det blir ännu mer trängsel kring andra dörrparet (framdörrarna används endast för påstigning och som vanligt vill alla som står eller sitter vid bakaxeln kliva av framåt) samt att man upphäver den naturliga köordningen på hållplatsen så att det blir oklart vem som har förtur när bussen blir full.Odd skrev: ↑onsdag 24 augusti 2022 8:13 Nu är det omöjliga helt plötsligt möjligt! Men kommer verkligen denna enskilda åtgärd fixa det stora problemet med fyran eller blir det ännu ett plåster på den numera ganska sargade linje-4-kroppen?
Det kan ta tid att vänja resenärerna vid nya procedurer. Det hjälper inte att det inte är påstigning bak på andra linjer, inte ens på blåbussar som avgår från samma hållplatslägen...Sveriges Radio skrev:Flera busschaufförer säger till P4 Stockholm att deras arbetsmiljö blir sämre. "Just nu har jag inte märkt att vi kommer iväg snabbare. Det är stressigt", säger Ramin Darvishi.
Bättre upp, bussen är tillbaka i garaget innan den går ut på morgonen, så den kan användas i oändligt antal omlopp (fast bara på 4:an såklart).
Är det inte dags att införa påstigning bak på linje 94? I Köpenhamn är det så många resenärer på helgnätter att cyklar inte tillåts då eller i rusningen!Mitt i skrev:Till en början var det fler som plankade på bussen, men de är nu på en längre nivå än innan projektet vilket troligtvis beror på riktade biljettkontroller.
[...]
– Den största kostnaden handlar om att de här bussarna är ett slutet system som bara kör på en linje. Det är ett gott argument för att utöka det till fler linjer.
Det kan gälla bussar med många resenärer i både inner- och ytterstan. Men exakt vilka linjer som kan bli aktuella vill inte Anton Fendert gå in på.