Påstigning bak på linje 4 (SL)
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Påstigning bak på linje 4 (SL)
SL:s styrelse förväntas i dag ta ett beslut på att införa ett försök med att tillåta påstigning genom bakdörrarna på linje 4 från och med 1 november, enligt DN och SvD. Detta kommer dock bara bli tillåtet vid 8 av hållplatserna där trafikvärdar kommer övervaka påstigningen. Detta för att garantera säkerheten och för att hindra "plankare".
Bra försök tycker jag. Men jag tycker det är märkligt att säkerhet skulle vara ett av skälen till trafikvärdar. Risken för att fastna eller släpas med borde ju vara lika stor för avstigande som påstigande.
Bra försök tycker jag. Men jag tycker det är märkligt att säkerhet skulle vara ett av skälen till trafikvärdar. Risken för att fastna eller släpas med borde ju vara lika stor för avstigande som påstigande.
Svaret är nog personalkostnader, då det skulle behövas fler konduktörer än trafikvärdar. Men frågan man kan ställa sig är om det är värt att ha någon extrapersonal överhuvudtaget. Förmodligen ökar fusket om man inte har biljettavisering, men det måste vägas mot personalkostnaderna som krävs om biljett ska kontrolleras vid påstigningen i bakdörrarna.
Antagligen för att det torde gå åt flera konduktörer i trafiken än trafikvärdar vilket gör att det blir en kostnadsfråga.Johan A skrev:Varför inte göra som hade förr en konduktör som säljer biljeter längst bak?
Tror att risken är större för folk som vill på än av beroende på att när folk ska av håller man som förare ganska lätt koll på dessa, men när man däremot redan har börjat lämna en hållplats så finns det även annat (som övrig trafik) som man som förare måste hålla uppsikt över. Då varje individ har sina begränsningar vad gäller simultankapaciteten så blir det som så att man inte alltid har möjlighet att hålla full koll på ifall någon kommer springande i sista minuten. Sen att dessa personer tror att man ser dem i alla lägen (när de hänger i armkrok i höger backspegel) är lite olyckligt. Där kan trafikvärdarna göra stor nytta.kildor skrev:Bra försök tycker jag. Men jag tycker det är märkligt att säkerhet skulle vara ett av skälen till trafikvärdar. Risken för att fastna eller släpas med borde ju vara lika stor för avstigande som påstigande.
Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
En annan idé kunde vara att dela upp personalen på två lite kortare bussar, vilket innebär lika många påstigningsdörrar eller om man så vill dubbelt så många som idag. I så fall kunde man dessutom låta bussarna gå på olika linjer, men med delvis gemensamma sträckor, så att fler kunde åka direkt utan att kapaciteten minskar.Johan A skrev:Varför inte göra som hade förr en konduktör som säljer biljeter längst bak?
För att lansera konceptet föreslår jag att bussarna får en avvikande färg från den vanliga blå, till exempel röd.
vänligen
/GN
GN skrev:En annan idé kunde vara att dela upp personalen på två lite kortare bussar, vilket innebär lika många påstigningsdörrar eller om man så vill dubbelt så många som idag. I så fall kunde man dessutom låta bussarna gå på olika linjer, men med delvis gemensamma sträckor, så att fler kunde åka direkt utan att kapaciteten minskar.Johan A skrev:Varför inte göra som hade förr en konduktör som säljer biljeter längst bak?
För att lansera konceptet föreslår jag att bussarna får en avvikande färg från den vanliga blå, till exempel röd.
vänligen
/GN
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
För min del får bussarna gärna vara blåa, men inte ledade utan istället med två våningar (och bättre motorer). Som det är nu så verkar innerstadens stombussar av och till mest vara i vägen för både sig själva och även för övrig SL-trafik.
Mvh // Nico
Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
Vilken dräpande kommentar!GN skrev:En annan idé kunde vara att dela upp personalen på två lite kortare bussar, vilket innebär lika många påstigningsdörrar eller om man så vill dubbelt så många som idag. I så fall kunde man dessutom låta bussarna gå på olika linjer, men med delvis gemensamma sträckor, så att fler kunde åka direkt utan att kapaciteten minskar.
För att lansera konceptet föreslår jag att bussarna får en avvikande färg från den vanliga blå, till exempel röd.
Ja, det kanske är så att man snöat in sig på det här med stombussar så att man till slut kommer underfund med att vissa saker var bra som de var tidigare. Men jag gillar ju principen (och den blå färgen) och tycker att man borde realisera det man från början lovade - påstigning genom alla dörrarna.
Jag bidrar med en länk till en rapport från vägverket:
Effektivare på- och avstigning i stadsbusstrafik
...som bl.a. visar att det inte nödväntigtvis blir kortare restid med påstigning bak. Rapporten utgår huvudsakligen från trafiken på linje 12 i Örebro.
- TimK
- Inlägg: 1368
- Blev medlem: söndag 18 augusti 2002 10:41
- Ort: Jackson i Mississippi, USA
- Kontakt:
Re: Påstigning bak på linje 4 (SL)
Det är antagligen så att risken är större vid just de större hållplatserna där trafikvärdarna kommer att arbeta. Ju mer folk desto svårare blir det för bussföraren att hålla koll på alla, samt att en människa (som t.ex. håller på att bli klämd) kan skymmas av andra.kildor skrev:SL:s styrelse förväntas i dag ta ett beslut på att införa ett försök med att tillåta påstigning genom bakdörrarna på linje 4 från och med 1 november, enligt DN och SvD. Detta kommer dock bara bli tillåtet vid 8 av hållplatserna där trafikvärdar kommer övervaka påstigningen. Detta för att garantera säkerheten och för att hindra "plankare".
Bra försök tycker jag. Men jag tycker det är märkligt att säkerhet skulle vara ett av skälen till trafikvärdar. Risken för att fastna eller släpas med borde ju vara lika stor för avstigande som påstigande.
Mvh Tim
Coppas och TimK har förmodligen en poäng där vad gäller säkerheten. Men sett ur ett trafikantperspektiv så tycker jag det borde fungera utan värdar. Jag åker dagligen med 4:an förbi Östra station och är det många som väntar så kliver folk på genom bakdörrarna. Detta sker snabbt och smidigt utan några som helst invändningar från föraren. Men eftersom föraren inte "håller upp" bakdörrarna så krävs det att man är med och kliver på direkt efter att någon stigit av, annars stängs ju dörrarna. Detta fungerar dock bra utan några knuffar eller trängsel. I och med detta är påstigningen klar tidigare vid bakdörrarna än vid framdörren, vilket gör att situationen för föraren blir densamma vid avfärd som om påstigning genom bakdörrarna inte hade varit tillåten. Men samtidigt har påstigningen snabbats upp avsevärt då många klivit på där bak.
Säkerhetsmässigt kanske det blir ett problem om resenärerna förväntar sig att kunna gå på i bakdörrarna och kommer springandes i sista stund och ska försöka klämma sig in genom stängande dörrar. Men som det ser ut i dag (på Östra station) så kommer "senspringarna" till framdörren då bakdörrarna redan hunnit stängas och framdörren är den enda plats man kan vara säker på bli insläppt.
Jag tycker att man borde utforma regeln så att man tillåter påstigning genom bakdörrarna ifall det är många som ska kliva på, om man har giltigt färdbevis, och om dörrarna är öppna (dvs man ska inte kunna förvänta sig / kräva att få gå på där bak). Med andra ord, att legitimera den process som redan används av vana resenärer på de större hållplatserna i rusningstrafik. Svårt att formalisera kanske, men det kan räcka med ett anslag i stil med:
"Normalt sker påstigning genom framdörren. Är det många som väntar vid hållplatsen får du dock gå på genom bakdörrarna på blåbussarna om du har giltigt färdbevis. Se då till att först lämna plats för avstigande."
Sen håller jag med om att säkerheten skulle förbättras med trafikvärdar vid de större hållplatserna. Men jag tycker det är synd att man ska begränsa försöket till vissa hållplatser och vissa tider. Och att kostnaderna blir så höga.
Säkerhetsmässigt kanske det blir ett problem om resenärerna förväntar sig att kunna gå på i bakdörrarna och kommer springandes i sista stund och ska försöka klämma sig in genom stängande dörrar. Men som det ser ut i dag (på Östra station) så kommer "senspringarna" till framdörren då bakdörrarna redan hunnit stängas och framdörren är den enda plats man kan vara säker på bli insläppt.
Jag tycker att man borde utforma regeln så att man tillåter påstigning genom bakdörrarna ifall det är många som ska kliva på, om man har giltigt färdbevis, och om dörrarna är öppna (dvs man ska inte kunna förvänta sig / kräva att få gå på där bak). Med andra ord, att legitimera den process som redan används av vana resenärer på de större hållplatserna i rusningstrafik. Svårt att formalisera kanske, men det kan räcka med ett anslag i stil med:
"Normalt sker påstigning genom framdörren. Är det många som väntar vid hållplatsen får du dock gå på genom bakdörrarna på blåbussarna om du har giltigt färdbevis. Se då till att först lämna plats för avstigande."
Sen håller jag med om att säkerheten skulle förbättras med trafikvärdar vid de större hållplatserna. Men jag tycker det är synd att man ska begränsa försöket till vissa hållplatser och vissa tider. Och att kostnaderna blir så höga.
Ärligt talat så förstår jag inte varför det skulle vara så svårt att hålla koll på bakdörrarna i Storstockholm ??
Detta med på och avstigning i alla dörrar har ju funnits i "alla tider" utomlands. Där dessutom dörrautomatik inte är lika vanligt, eller är det just därför det fungerar ??
Nåja, påstigning bak har ju varit tillåtet några år nu i Norrköping och var det en tid också i Linköping (Linköping fick slopa det pga studenternas dåliga betalningsmoral). Vi har minnst lika mycket folk på bussarna här som i Storstockholm och här finns inga problem med säkerheten.
Min egen erfarenhet är att det går mycket lättare att övervaka dörrarna när man inte behöver kontrollera alla kort (det gör resenärerna själva i kortläsare), tid finns alltså att ha bättre uppsikt i backspegeln (vilket f.ö. borde vara en självklarhet för alla).
Detta med på och avstigning i alla dörrar har ju funnits i "alla tider" utomlands. Där dessutom dörrautomatik inte är lika vanligt, eller är det just därför det fungerar ??
Nåja, påstigning bak har ju varit tillåtet några år nu i Norrköping och var det en tid också i Linköping (Linköping fick slopa det pga studenternas dåliga betalningsmoral). Vi har minnst lika mycket folk på bussarna här som i Storstockholm och här finns inga problem med säkerheten.
Min egen erfarenhet är att det går mycket lättare att övervaka dörrarna när man inte behöver kontrollera alla kort (det gör resenärerna själva i kortläsare), tid finns alltså att ha bättre uppsikt i backspegeln (vilket f.ö. borde vara en självklarhet för alla).
Tack Leif!leifd skrev:Ärligt talat så förstår jag inte varför det skulle vara så svårt att hålla koll på bakdörrarna i Storstockholm ??
Jag delar också denna uppfattning då det är precis så det fungerar här i Göteborg både vad gäller Spårvägen och Stombusslinje 16.
Spelar det egentligen någon säkerhetsmässig roll vilket håll man går genom en dörr vad gäller stängning m.m.?
När man hade påstigning bak på ledbussar i Göteborg förr så fungerade även det klanderfritt - jag får dessutom förmoda att orsaken att det försvann den gången var att det fuskades för mycket.....
Inte heller kan jag dra mig till minnes att det var ett stort problem på stadsbussarna i Helsingborg - där var ju påstigning fram i gengäld förbjuden.
Under min gymnasietid gick det även att kliva på på mitten i Malmö, inte heller där några problem, annat än möjligen med betalningsmoralen....
//Tony
Med reservation för tyckfel.
Är det det här som kallas huvudet på spiken - Bruse?bruse skrev:Men det är ju FARLIGT! Allt som SL gör är FARLIGT! Så farligt att spårvaganrna bara får gå i 30....
Kul analys att det är så farligt att åka tunnelbana att man måste begränsa spårvagnarnas hastigehet till 30 km/h
/Tony
Med reservation för tyckfel.
- TimK
- Inlägg: 1368
- Blev medlem: söndag 18 augusti 2002 10:41
- Ort: Jackson i Mississippi, USA
- Kontakt:
Avsaknaden av dörrautomatik gör säkert att föraren har koll på dörrarna på ett helt annat sätt.leifd skrev:Ärligt talat så förstår jag inte varför det skulle vara så svårt att hålla koll på bakdörrarna i Storstockholm ??
Detta med på och avstigning i alla dörrar har ju funnits i "alla tider" utomlands. Där dessutom dörrautomatik inte är lika vanligt, eller är det just därför det fungerar ??
Ja, att föraren måste kontrollera (och eventuellt även sälja) färdbevis gör det ju också svårare att hålla koll på dörrarna och allt annat.leifd skrev:Nåja, påstigning bak har ju varit tillåtet några år nu i Norrköping och var det en tid också i Linköping (Linköping fick slopa det pga studenternas dåliga betalningsmoral). Vi har minnst lika mycket folk på bussarna här som i Storstockholm och här finns inga problem med säkerheten.
Min egen erfarenhet är att det går mycket lättare att övervaka dörrarna när man inte behöver kontrollera alla kort (det gör resenärerna själva i kortläsare), tid finns alltså att ha bättre uppsikt i backspegeln (vilket f.ö. borde vara en självklarhet för alla).
I spårtrafiken är det förbjudet för föraren att ägna sig åt något som kan avleda uppmärksamheten, men i busstrafiken är föraren PÅBJUDEN att göra det!
Mvh Tim
Varför ständigt raljera om det med trafiksäkerhet? "Safety first" är att gammalt beprövat uttryck. Vi som vill ha spårvagnar i trafik vill givetvis att de skall vara så säkra som det bara går. Vad jag vet så har väl inga dödsolyckor inträffat med ex Tvärbanan i Stockholm, kanske tack vare dessa enl vissa "överdrivna" säkerhetskrav. Spårvagnar är fortfarande kontroversiellt för många. Skulle de börja plöja fram i hög fart och meja ner folk så skulle opinionen snart vändas emot dem igen. Det vill väl ingen?[/quote]
Nja, SL kanske vill att det skall vara så - men hur blir det om man tittar i vägtrafikförordningen? När föraren kör eller kör sig klar att börja köra så är det säkerheten kring detta som han skall koncentrera sig på,TimK skrev:
I spårtrafiken är det förbjudet för föraren att ägna sig åt något som kan avleda uppmärksamheten, men i busstrafiken är föraren PÅBJUDEN att göra det!
Samtal med föraren förbjudet står det ju trotsallt i de flesta bussar.
//Tony
Med reservation för tyckfel.
-
- Inlägg: 510
- Blev medlem: fredag 12 september 2003 23:09
- Ort: Västergötlands småländska hörna
- Kontakt:
just det, avgiften
Ja, det var ju för att föraren skulle kunna kolla att alla hade biljetter som Stadstrafiken slutade med påstigneng i alla dörrar på buss. Istället satte man upp en extra grön låda vid framdörren, men det var inte alla som vågade smita förbi förarens argusblick och stämpla i den.TonyM skrev:Tack Leif!leifd skrev:Ärligt talat så förstår jag inte varför det skulle vara så svårt att hålla koll på bakdörrarna i Storstockholm ??
Jag delar också denna uppfattning då det är precis så det fungerar här i Göteborg både vad gäller Spårvägen och Stombusslinje 16.
Spelar det egentligen någon säkerhetsmässig roll vilket håll man går genom en dörr vad gäller stängning m.m.?
När man hade påstigning bak på ledbussar i Göteborg förr så fungerade även det klanderfritt - jag får dessutom förmoda att orsaken att det försvann den gången var att det fuskades för mycket.....
Inte heller kan jag dra mig till minnes att det var ett stort problem på stadsbussarna i Helsingborg - där var ju påstigning fram i gengäld förbjuden.
Under min gymnasietid gick det även att kliva på på mitten i Malmö, inte heller där några problem, annat än möjligen med betalningsmoralen....
//Tony
--
Axel
-
- Inlägg: 510
- Blev medlem: fredag 12 september 2003 23:09
- Ort: Västergötlands småländska hörna
- Kontakt:
Men i ärlighetens namn så sitter väl inte föraren och kollar att ingen kliver på medan han kör.TonyM skrev:Nja, SL kanske vill att det skall vara så - men hur blir det om man tittar i vägtrafikförordningen? När föraren kör eller kör sig klar att börja köra så är det säkerheten kring detta som han skall koncentrera sig på,TimK skrev:
I spårtrafiken är det förbjudet för föraren att ägna sig åt något som kan avleda uppmärksamheten, men i busstrafiken är föraren PÅBJUDEN att göra det!
Samtal med föraren förbjudet står det ju trots allt i de flesta bussar.
//Tony
Det är under hållplatsuppehållets sista del, som föraren får ha skärpt uppmärksamhet på bakdörrarna. När han väl stängt dem, kan han ägna sig åt körningen.
--
Axel
Axel skrev:Men i ärlighetens namn så sitter väl inte föraren och kollar att ingen kliver på medan han kör.TonyM skrev:Nja, SL kanske vill att det skall vara så - men hur blir det om man tittar i vägtrafikförordningen? När föraren kör eller kör sig klar att börja köra så är det säkerheten kring detta som han skall koncentrera sig på,TimK skrev:
I spårtrafiken är det förbjudet för föraren att ägna sig åt något som kan avleda uppmärksamheten, men i busstrafiken är föraren PÅBJUDEN att göra det!
Samtal med föraren förbjudet står det ju trots allt i de flesta bussar.
//Tony
Det är under hållplatsuppehållets sista del, som föraren får ha skärpt uppmärksamhet på bakdörrarna. När han väl stängt dem, kan han ägna sig åt körningen.
--
Axel
Visst så äre ju, men det har kanske inte gått upp för alla, att man kanske ska kolla att inte dörrarna har stängt om en fot eller arm också.
På många undermåliga bussar så får man klarsignal bara dörren är stängd om ens det, kännade kanter, ska dom fungera också ? Sen är det bara att köra, tror en del !
Som exempel på detta, kan jag nämna de Scania och Volvo Delta Plan (3+3 vagnar) som NKA köpte in 1979.
På dessa bussar, så räckte det att man manövrerade luftventilen, för att klarsignal skulle erhållas. Att dörren verkligen stängdes, det kontrollerades aldrig. En verkligt bra konstruktion kan man tycka (ironi), för då stängs ju dörrarna medan man kör iväg från hållplatsen, går att vinna mycket tid på det.
//Leif D