Påstigning bak på linje 4 (SL)
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
- stockholm79
- Inlägg: 1222
- Blev medlem: lördag 14 februari 2004 14:22
- Ort: Rīga, Lettland
Lustigt, här i Tyskland går trenden hos många trafikbolag att förbjuda påstigning bak/i mitten.
Och i en liten stad som Münster påverkar det inte körtiderna heller, de har lika mycket förseningar som vanligt!
Om det va en större stad och buss va huvudtrafikmedlet (här är det väl egentligen cykel...) så skulle det nog bli problem, samt om man försökte införa påstigning hos föraren på spårvagn!!
/or
Och i en liten stad som Münster påverkar det inte körtiderna heller, de har lika mycket förseningar som vanligt!
Om det va en större stad och buss va huvudtrafikmedlet (här är det väl egentligen cykel...) så skulle det nog bli problem, samt om man försökte införa påstigning hos föraren på spårvagn!!
/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
påstigning bakdörr
Läste forumet som hastigast o läste någon som tyckte det borde vara lika stor risk med dörrarna för avstigande som för påstigande
FEL! för en avstigane aktiverar fotocellerna och tidstyrningen - en påstigande har i DET fallet bara att chansa eller lita på kännande list..vilket jag aldrig hade gjort. En värd på plattan kan ku ge klarsignal och hindra den sista ett sticka in skallen precis som dörrarna stänges.
Många av "släpad efter buss"-fallen är påstigande inte avstigande---
FEL! för en avstigane aktiverar fotocellerna och tidstyrningen - en påstigande har i DET fallet bara att chansa eller lita på kännande list..vilket jag aldrig hade gjort. En värd på plattan kan ku ge klarsignal och hindra den sista ett sticka in skallen precis som dörrarna stänges.
Många av "släpad efter buss"-fallen är påstigande inte avstigande---
Re: påstigning bakdörr
Det intrycket har inte jag fått. Utan det är avstingande som fastnat.linus skrev:Många av "släpad efter buss"-fallen är påstigande inte avstigande---
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
avsting släpad av buss
Många, inte alla och inte flest men det är en men det är fler än få av fallen under min tid som utryckande förman i en av landets större städer var nog kanske en tredjedel (minst) påstigande..
Men det är nög en avsevärd skillnad i mentalitet mellan olika städer. På orter där det i vissa fall är tillåtet med påstigning alla dörrar (ex vissa stomlinjer, Gbg med spårvagnarna mm) är fenomenet säkert mycket större än på ställen dörr folk är vana att alltid stiga på genom framdörrarna. Samma fenomen olika bakgrund.
"Det som är sanning i Jena är lögn i Berlin"
Men det är nög en avsevärd skillnad i mentalitet mellan olika städer. På orter där det i vissa fall är tillåtet med påstigning alla dörrar (ex vissa stomlinjer, Gbg med spårvagnarna mm) är fenomenet säkert mycket större än på ställen dörr folk är vana att alltid stiga på genom framdörrarna. Samma fenomen olika bakgrund.
"Det som är sanning i Jena är lögn i Berlin"
Själklart inte, uttryckte mig lite klumpligt!Axel skrev:Men i ärlighetens namn så sitter väl inte föraren och kollar att ingen kliver på medan han kör.TonyM skrev:Nja, SL kanske vill att det skall vara så - men hur blir det om man tittar i vägtrafikförordningen? När föraren kör eller kör sig klar att börja köra så är det säkerheten kring detta som han skall koncentrera sig på,TimK skrev:
I spårtrafiken är det förbjudet för föraren att ägna sig åt något som kan avleda uppmärksamheten, men i busstrafiken är föraren PÅBJUDEN att göra det!
Samtal med föraren förbjudet står det ju trots allt i de flesta bussar.
//Tony
Det är under hållplatsuppehållets sista del, som föraren får ha skärpt uppmärksamhet på bakdörrarna. När han väl stängt dem, kan han ägna sig åt körningen.
--
Axel
Men kärnan håller du väl ändå med om - förarens första ansvar är oavsett fordonsslag trafiksäkerheten. Att säkert stänga dörrarna på en buss ingår i trafiksäkerhet
//Tony
Med reservation för tyckfel.
Detta varierar säkert runtom i landet, men ett fenomen i Stockholm är att det är inte alltför ovanligt med folk som springer efter bussen (när denna redan har lämnat hållplats) och bankar på fönstren alternativt nästan föröker hänga armkrok i höger backspegel. Ibland kan det ju ta en sekund eller så innan man hinner uppfatta detta och på denna korta tidsrymd så kan ändå mycket hinna inträffa. Känns lite som om folk inte kanske har riktigt den respekt som behövs för att tänka på att även en ordinär buss väger över tio ton tom. Alltså så händer det att kraven på trafiksäkerhet tyvärr blir svåra att följa fullt ut (då det alltså inte enbart handlar om att "säkert stänga dörrarna" vid avgång) då en del faktorer alltså delvis ligger utanför förarens kontroll. Tyvärr behöver ju inte folk i det här landet heller ta eget ansvar numer varför man som förare ibland blir lite rädd för vad folk är beredda att göra för att slippa vänta.TonyM skrev: - förarens första ansvar är oavsett fordonsslag trafiksäkerheten. Att säkert stänga dörrarna på en buss ingår i trafiksäkerhet
//Tony
Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
Jag känner igen mig i vad du skriver - jag har sett folk som har bankat på fönster och dörrar på pendeltåg, spårvagnar, bussar även i Göteborg.Coppas skrev:Detta varierar säkert runtom i landet, men ett fenomen i Stockholm är att det är inte alltför ovanligt med folk som springer efter bussen (när denna redan har lämnat hållplats) och bankar på fönstren alternativt nästan föröker hänga armkrok i höger backspegel. Ibland kan det ju ta en sekund eller så innan man hinner uppfatta detta och på denna korta tidsrymd så kan ändå mycket hinna inträffa. Känns lite som om folk inte kanske har riktigt den respekt som behövs för att tänka på att även en ordinär buss väger över tio ton tom. Alltså så händer det att kraven på trafiksäkerhet tyvärr blir svåra att följa fullt ut (då det alltså inte enbart handlar om att "säkert stänga dörrarna" vid avgång) då en del faktorer alltså delvis ligger utanför förarens kontroll. Tyvärr behöver ju inte folk i det här landet heller ta eget ansvar numer varför man som förare ibland blir lite rädd för vad folk är beredda att göra för att slippa vänta.TonyM skrev: - förarens första ansvar är oavsett fordonsslag trafiksäkerheten. Att säkert stänga dörrarna på en buss ingår i trafiksäkerhet
//Tony
Mvh // Nico
Koppelåkning förekommer ju det också.
Jag känner dessutom till ett fall där en cyklist cyklade rakt in i sidan på en spårvagn, ganska långt bak, som strax innan hade startat från hållplats. Cyklisten hade varit gravt ouppmärksam och föraren på vagnen betraktades som vållande!
//Tony
Med reservation för tyckfel.
- TimK
- Inlägg: 1368
- Blev medlem: söndag 18 augusti 2002 10:41
- Ort: Jackson i Mississippi, USA
- Kontakt:
Ja, och innan dess har föraren fullt sjå med att visera och sälja biljetter. Det är precis det jag menar.TonyM skrev:Nja, SL kanske vill att det skall vara så - men hur blir det om man tittar i vägtrafikförordningen? När föraren kör eller kör sig klar att börja köra såTimK skrev:
I spårtrafiken är det förbjudet för föraren att ägna sig åt något som kan avleda uppmärksamheten, men i busstrafiken är föraren PÅBJUDEN att göra det!
är det säkerheten kring detta som han skall koncentrera sig på,
"Under färd" brukar det också stå (man måste naturligtvis kunna samtala med föraren under hållplatsuppehåll). Men själva uppehållet är också faromomentet.TonyM skrev:Samtal med föraren förbjudet står det ju trotsallt i de flesta bussar.
//Tony
Mvh Tim
Vari ligger skillnaden mot spårvagn? Biljettförsäljning sker i både Göteborg och Norrköping!TimK skrev:Ja, och innan dess har föraren fullt sjå med att visera och sälja biljetter. Det är precis det jag menar.TonyM skrev:Nja, SL kanske vill att det skall vara så - men hur blir det om man tittar i vägtrafikförordningen? När föraren kör eller kör sig klar att börja köra såTimK skrev:
I spårtrafiken är det förbjudet för föraren att ägna sig åt något som kan avleda uppmärksamheten, men i busstrafiken är föraren PÅBJUDEN att göra det!
är det säkerheten kring detta som han skall koncentrera sig på,
//Tony
Med reservation för tyckfel.
- TimK
- Inlägg: 1368
- Blev medlem: söndag 18 augusti 2002 10:41
- Ort: Jackson i Mississippi, USA
- Kontakt:
Nu tänkte jag på bussarna i Stockholm (observera att både du och jag tidigare i denna argumentation nämnde SL), där bussföraren måste betjäna varje resenär med antingen visering av redan köpt biljett eller försäljning av ny biljett. Så är ju inte fallet i Göteborg. I Norrköping vet jag inte hur det fungerar.TonyM skrev:Vari ligger skillnaden mot spårvagn? Biljettförsäljning sker i både Göteborg och Norrköping!TimK skrev:Ja, och innan dess har föraren fullt sjå med att visera och sälja biljetter. Det är precis det jag menar.TonyM skrev: Nja, SL kanske vill att det skall vara så - men hur blir det om man tittar i vägtrafikförordningen? När föraren kör eller kör sig klar att börja köra så
är det säkerheten kring detta som han skall koncentrera sig på,
//Tony
Mvh Tim
Förvisso har du rätt i att vi diskuterat enbart SL, men frågan rör också vad som är sagt om säkerheten i Bussfallet och det som jag sökte poängtera är att det inte är någon större skillnad egentligen. Visst har spårtrafikförarna en annan situation i och med att de inte har hand om biljettering - men det finns också exempel på motsatsen inom riket.TimK skrev: Nu tänkte jag på bussarna i Stockholm (observera att både du och jag tidigare i denna argumentation nämnde SL), där bussföraren måste betjäna varje resenär med antingen visering av redan köpt biljett eller försäljning av ny biljett. Så är ju inte fallet i Göteborg. I Norrköping vet jag inte hur det fungerar.
Mvh Tim
Å andra sidan, om påstigning tillåts genom andra dörrar än framdörren förändras också viseringskravet för föraren eftersom den personen då kommer att koncentrera sig på de personer som begär biljett av honom, bördan lättar alltså varmed vi då kan uppnå en högre säkerhet genom att tillåta påstigning i alla dörrar?
Egentligen inte - föraren har två arbetsuppgifter som inte får utföras samtidigt. Dels biljettering och visering, dels fordonsframförande vari säker öppning och stängning av dörrar ingår. Det vet vi alla att det är precis så det går till på riktigt också eller hur....
(Senast igår såg jag en förare mellan Centralen och Brunnsparken titta mer på manöverenheten till Magnus än på framförandet av vagnen....)
//Tony
Med reservation för tyckfel.
Magnus=Biljettsystemet, Manöverenheten är alltså den apparat som används för att sälja biljetter. Magn i magnus åsyftar att det rör sig om ett mangetkortsystem.....TimK skrev:Måste säga att det där lät mer än lagom snuskigt...kan du utveckla det lite?TonyM skrev:
-klipp-
(Senast igår såg jag en förare mellan Centralen och Brunnsparken titta mer på manöverenheten till Magnus än på framförandet av vagnen....)
//Tony
Mvh Tim
Ledsen om jag tog snuskighetsfaktorn dit den kanske inte borde ha varit från början.....
//Tony
Med reservation för tyckfel.
- TimK
- Inlägg: 1368
- Blev medlem: söndag 18 augusti 2002 10:41
- Ort: Jackson i Mississippi, USA
- Kontakt:
OK. Jag hade inte hört namnet Magnus förut.TonyM skrev:Magnus=Biljettsystemet, Manöverenheten är alltså den apparat som används för att sälja biljetter. Magn i magnus åsyftar att det rör sig om ett mangetkortsystem.....TimK skrev:Måste säga att det där lät mer än lagom snuskigt...kan du utveckla det lite?TonyM skrev:
-klipp-
(Senast igår såg jag en förare mellan Centralen och Brunnsparken titta mer på manöverenheten till Magnus än på framförandet av vagnen....)
//Tony
Mvh Tim
Inget att vara ledsen för alls -- snusk är ju gott!TonyM skrev:Ledsen om jag tog snuskighetsfaktorn dit den kanske inte borde ha varit från början.....
//Tony
Mvh Tim
Ja - jag menar om du fick förväntningar som desvärre inte kunde uppfyllasTimK skrev:Inget att vara ledsen för alls -- snusk är ju gott!TonyM skrev:Ledsen om jag tog snuskighetsfaktorn dit den kanske inte borde ha varit från början.....
//Tony
Mvh Tim
Men nu hamnade vi väl vid sidan av busskörfilen - skall vi styra in på rätt spår nu? (Konvertera alla stombussar till spårvagnar, börja med linje 16 och blivande linje 17 i Göteborg)
//Tony
Med reservation för tyckfel.
-
- Inlägg: 510
- Blev medlem: fredag 12 september 2003 23:09
- Ort: Västergötlands småländska hörna
- Kontakt:
Re: påstigning bakdörr
På göteborgs stombussar finns det en knapp på utsidan vid bakdörrarna. Med denna öppnar du dörren, precis som du kan göra på spårvagnarna. Sedan känner fotocellerna av när du kommit upp på vagnen.linus skrev:Läste forumet som hastigast o läste någon som tyckte det borde vara lika stor risk med dörrarna för avstigande som för påstigande
FEL! för en avstigane aktiverar fotocellerna och tidstyrningen - en påstigande har i DET fallet bara att chansa eller lita på kännande list..vilket jag aldrig hade gjort. En värd på plattan kan ku ge klarsignal och hindra den sista ett sticka in skallen precis som dörrarna stänges.
Många av "släpad efter buss"-fallen är påstigande inte avstigande---
__
Inga problem, tycker
Axel
Ja, det är faktiskt säkrare att stiga på än att kliva av bak. Om man kliver av kan dörrarna på vissa bussar "knipa tag" om en löst sittande ryggsäck och så blir man släpad efter bussen, och ofta sitter det ett bakhjul bakom dörrarna (kan man inte bygga bussar med hjulen framför dörrarna ?!?) och då blir man överkörd. När man kliver på så kan man kanske i extremfallet råka ut för att samma klämda väska fastnar i något föremål utanför bussen, men den risken är nog oändligt mycket lägre.TonyM skrev:Spelar det egentligen någon säkerhetsmässig roll vilket håll man går genom en dörr vad gäller stängning m.m.?
Så i princip borde vi ha påstigning bak och avstigning fram om säkerheten är det som får högst prioritet.
Om/när det införs helt avgiftsfri kollektivtrafik så kan det mycket väl tänkas bli avstigning fram och påstigning bak.
Visst hade man precis så på den tiden det rullade spårvagnar i stockholm ? Därav vitsen "jag vägrar betala när jag ändå har fått gå framåt hela tiden"
På spårvagnen i Stockholm klev du på bak och betalade till konduktörn som satt längst bak, däremot - på stadsbussrna i Helsingborg var det förr så att du klev på bak och betalade när du steg av fram.Mats skrev:Ja, det är faktiskt säkrare att stiga på än att kliva av bak. Om man kliver av kan dörrarna på vissa bussar "knipa tag" om en löst sittande ryggsäck och så blir man släpad efter bussen, och ofta sitter det ett bakhjul bakom dörrarna (kan man inte bygga bussar med hjulen framför dörrarna ?!?) och då blir man överkörd. När man kliver på så kan man kanske i extremfallet råka ut för att samma klämda väska fastnar i något föremål utanför bussen, men den risken är nog oändligt mycket lägre.TonyM skrev:Spelar det egentligen någon säkerhetsmässig roll vilket håll man går genom en dörr vad gäller stängning m.m.?
Så i princip borde vi ha påstigning bak och avstigning fram om säkerheten är det som får högst prioritet.
Om/när det införs helt avgiftsfri kollektivtrafik så kan det mycket väl tänkas bli avstigning fram och påstigning bak.
Visst hade man precis så på den tiden det rullade spårvagnar i stockholm ? Därav vitsen "jag vägrar betala när jag ändå har fått gå framåt hela tiden"
//Tony
Med reservation för tyckfel.
Att ha en konduktör på bussen kanske skulle vara en god idee. Hur mycket betalas ut i arbetslöshetspengar till många unga som kunde jobba som konduktör och inte vara ute på gatorna och göra ofog. Det skulle nog bli billigare för staden om förestörelsen (gr-ff-t-,sönderslagna busskurer etc) minskade.
mvh Dennis
mvh Dennis