Påstigning bak på linje 4 (SL)
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
- Karsten
- Inlägg: 1480
- Blev medlem: måndag 13 september 2004 23:54
- Ort: Österåker - mer än bara en anstalt!
Re: Påstigning bak på linje 4 (SL)
Längs Valhallavägen lär det väl vara? I höjd med fotografens bostad månne (eller ska man använda ordet "törhända"?)?
Re: Påstigning bak på linje 4 (SL)
Vad skulle syftet vara med en sådan kategorisering? Skribenten nämnde tidigare linjerna 748 och 749. Det förefaller helt klart att linje 749 är en expresslinje, men linje 748 kan anses vara ett gränsfall. Linjen går inte direkt mellan ändhållplatserna och är inte avsedd att användas hela vägen. Det blir uppenbarligen svårt att dra en tydlig gräns, och det verkar inte ens finnas någon mening med att göra det!LÅ1 skrev:Det har väl inte så stor betydelse om det gäller en enstaka linje. Vad jag var ute efter var att man kan börja bygga upp ett system med expressbussar, och då är det bättre med en bokstav före numret. En linje 4X är en variant av linje 4. Om man sätter X före numret så kan det få bli en helt egen linje, helt fristående från linje 4. Speciellt om man inför linjer med få hållplatser som inte följer befintliga linjer. Man skulle t.ex. kunna ha linje X1 som går helt fritt från linje 1 i en helt annan del av staden.Diripsi skrev:Varför är det så fruktansvärt hemskt om en linje heter 4X och inte X4? Finns det inte viktigare saker i livet att bry sig om?
Dessutom har man använt X som suffix för extrabussar som bara går en del av en linje, men stannar på alla hållplatser som den passerar. Men X-suffixet har nog används på annat sätt också genom åren.
Det finns inte heller något egenvärde i att ha många linjenummer, t.ex. olika nummer för linjevarianter. Ju färre nummer, desto enklare att komma ihåg dem. Linje 676X är ett utmärkt exempel. En resenär som har god kännedom om linje 676 kan sannolikt sluta sig till hur linje 676X går. Att introducera ett helt nytt linjenummer hade bara varit förvirrande. Egentligen borde linje 749 kallas för linje 748X för att tydliggöra skillnaden. En gång råkade tydligen signaturen "TKO" oavsiktligt ta 749:an, men hann lyckligtvis kliva av vid Västberga.
Jag har precis samma åsikt om nattlinjer, d.v.s. att det är onödigt att införa nya linjenummer om det finns en identisk daglinje. Exempelvis har linje 160 avbrottsfri trafik, vilket troligen beror på den lyckliga omständigheten att 19x-serien är full. Vem skulle tjäna något på att linje 160 kallades för linje 199 nattetid? Bara taxiförare! Däremot är det rimligt att använda olika linjenummer för olika linjesträckningar, oavsett om det är en expresslinje eller en nattlinje.
Re: Påstigning bak på linje 4 (SL)
Det kan vara bra att direkt se att bussen inte stannar på alla hållplatser den passerar, utan bara knutpunkter och andra ställen med stort passagerarutbyte. Går en tänkt expresslinje samma väg som en befintlig ("snigellinje") så är det väl en fördel om den har samma nummer. Går den en annan väg, alltså angör andra hållplatser, så är det motiverat med annat linjenummer.Enceladus skrev:Vad skulle syftet vara med en sådan kategorisering? Skribenten nämnde tidigare linjerna 748 och 749. Det förefaller helt klart att linje 749 är en expresslinje, men linje 748 kan anses vara ett gränsfall. Linjen går inte direkt mellan ändhållplatserna och är inte avsedd att användas hela vägen. Det blir uppenbarligen svårt att dra en tydlig gräns, och det verkar inte ens finnas någon mening med att göra det!
Det finns inte heller något egenvärde i att ha många linjenummer, t.ex. olika nummer för linjevarianter. Ju färre nummer, desto enklare att komma ihåg dem. Linje 676X är ett utmärkt exempel. En resenär som har god kännedom om linje 676 kan sannolikt sluta sig till hur linje 676X går. Att introducera ett helt nytt linjenummer hade bara varit förvirrande. Egentligen borde linje 749 kallas för linje 748X för att tydliggöra skillnaden. En gång råkade tydligen signaturen "TKO" oavsiktligt ta 749:an, men hann lyckligtvis kliva av vid Västberga.
Jag har precis samma åsikt om nattlinjer, d.v.s. att det är onödigt att införa nya linjenummer om det finns en identisk daglinje. Exempelvis har linje 160 avbrottsfri trafik, vilket troligen beror på den lyckliga omständigheten att 19x-serien är full. Vem skulle tjäna något på att linje 160 kallades för linje 199 nattetid? Bara taxiförare! Däremot är det rimligt att använda olika linjenummer för olika linjesträckningar, oavsett om det är en expresslinje eller en nattlinje.
Att skylta om bussarna för att det är natt om bussen går samma sträcka och stannar på samma hållplatser som på dagen är ju bara meningslöst. Däremot kan det kanske vara bra om det på hållplatser är markerat att linjen trafikeras även nattetid. Möjligen kan man sätta ett N före linjenumret när det är natt. Historiskt sett så fanns det kanske en anledning att ha andra linjenummer. För i nattrafiken hade man nattaxa.
Att sätta X före linjenumret, och inte efter, ger en större signal om att det är något speciellt.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Påstigning bak på linje 4 (SL)
"Törhända" - absolut!Karsten skrev:Längs Valhallavägen lär det väl vara? I höjd med fotografens bostad månne (eller ska man använda ordet "törhända"?)?
Visst är det Valhallavägen. Men en bit bort från min då kommande bostad; Östra station. Notera tåget på linje 5E som just svänger ut på väg mot Norrmalmstorg.
När jag tittar på bilderna i den aktuella filen verkar det som något evenemang på Stadion. Då innebär det "lagerrensning" i Norrstationen för två extralinjer; Fridhemsplan - Hakberget resp. pendelvagnar Odenplan - Stadion. Hälsar / Lena
Re: Påstigning bak på linje 4 (SL)
Jag förstår allvarligt talat inte varför just nattrafiken behöver extra uppmärksamhet. Linje 77 går exempelvis bara på vardagar. Är det mindre viktigt att uppmärksamma helgtrafiken?LÅ1 skrev:Det kan vara bra att direkt se att bussen inte stannar på alla hållplatser den passerar, utan bara knutpunkter och andra ställen med stort passagerarutbyte. Går en tänkt expresslinje samma väg som en befintlig ("snigellinje") så är det väl en fördel om den har samma nummer. Går den en annan väg, alltså angör andra hållplatser, så är det motiverat med annat linjenummer.
Att skylta om bussarna för att det är natt om bussen går samma sträcka och stannar på samma hållplatser som på dagen är ju bara meningslöst. Däremot kan det kanske vara bra om det på hållplatser är markerat att linjen trafikeras även nattetid. Möjligen kan man sätta ett N före linjenumret när det är natt. Historiskt sett så fanns det kanske en anledning att ha andra linjenummer. För i nattrafiken hade man nattaxa.
Vad anser skribenten att linje 94 borde kallas i nuläget? Jag hade föreslagit att döpa om linje 4 till linje 4X samt linje 94 till linje 4. Då hade trafikupplägget varit begripligt även för resenärer som inte har koll på just de två linjerna. Vidare hade jag synkat trafikeringstiderna för linjerna 4X och 74 så att luckan försvinner.
Vad är det då som är speciellt med dessa linjer? Jag misstänker starkt att resenärerna föredrar geografiska nummerserier framför nummerserier som styrs av linjernas genomsnittliga hållplatsavstånd...LÅ1 skrev:Att sätta X före linjenumret, och inte efter, ger en större signal om att det är något speciellt.
Re: Påstigning bak på linje 4 (SL)
Visst linje 94 borde heta linje 4. Om man sedan markerar bussar som inte stannar på varje hållplats på något speciellt sätt så bör ju nuvarande 4:a markeras så. Däremot är inte dagens linje 4 något som skulle förtjäna benämningen expresslinje.Enceladus skrev:Jag förstår allvarligt talat inte varför just nattrafiken behöver extra uppmärksamhet. Linje 77 går exempelvis bara på vardagar. Är det mindre viktigt att uppmärksamma helgtrafiken?LÅ1 skrev:Det kan vara bra att direkt se att bussen inte stannar på alla hållplatser den passerar, utan bara knutpunkter och andra ställen med stort passagerarutbyte. Går en tänkt expresslinje samma väg som en befintlig ("snigellinje") så är det väl en fördel om den har samma nummer. Går den en annan väg, alltså angör andra hållplatser, så är det motiverat med annat linjenummer.
Att skylta om bussarna för att det är natt om bussen går samma sträcka och stannar på samma hållplatser som på dagen är ju bara meningslöst. Däremot kan det kanske vara bra om det på hållplatser är markerat att linjen trafikeras även nattetid. Möjligen kan man sätta ett N före linjenumret när det är natt. Historiskt sett så fanns det kanske en anledning att ha andra linjenummer. För i nattrafiken hade man nattaxa.
Vad anser skribenten att linje 94 borde kallas i nuläget? Jag hade föreslagit att döpa om linje 4 till linje 4X samt linje 94 till linje 4. Då hade trafikupplägget varit begripligt även för resenärer som inte har koll på just de två linjerna. Vidare hade jag synkat trafikeringstiderna för linjerna 4X och 74 så att luckan försvinner.
Vad är det då som är speciellt med dessa linjer? Jag misstänker starkt att resenärerna föredrar geografiska nummerserier framför nummerserier som styrs av linjernas genomsnittliga hållplatsavstånd...LÅ1 skrev:Att sätta X före linjenumret, och inte efter, ger en större signal om att det är något speciellt.
Jag tycker inte att nattlinjer behöver markeras särskilt, även om det kanske är bra att på t.ex. hållplatser markera vilken eller vilka linje(r) som har nattrafik. Det är ju trots allt förhållandevis få. Det kanske vore ännu bättre att hållplatser med nattrafik var lätta att identifiera.
74:an har jag inga synpunkter på så länge 4:an går som nu.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Påstigning bak på linje 4 (SL)
Varför är dagens linje 4 olämplig för benämningen expresslinje? Skillnaden mellan linjerna 780 och 780X är ungefär lika stor.LÅ1 skrev:Visst linje 94 borde heta linje 4. Om man sedan markerar bussar som inte stannar på varje hållplats på något speciellt sätt så bör ju nuvarande 4:a markeras så. Däremot är inte dagens linje 4 något som skulle förtjäna benämningen expresslinje.
Jag tycker inte att nattlinjer behöver markeras särskilt, även om det kanske är bra att på t.ex. hållplatser markera vilken eller vilka linje(r) som har nattrafik. Det är ju trots allt förhållandevis få. Det kanske vore ännu bättre att hållplatser med nattrafik var lätta att identifiera.
74:an har jag inga synpunkter på så länge 4:an går som nu.
Det finns en flera timmars lucka mellan sista avgången på linje 74 och första avgången på linje 94. Det är ologiskt att linje 4 hoppar över de mindre hållplatserna klockan 23 när linje 74 inte går samtidigt som linje 94 inte gör det klockan 2. Vidare borde linje 94 ha samma påstigningsregler som linje 4, oavsett vilka de är. Åtminstone i början av natten kan beläggningen vara hög och punktligheten låg.
Det finns så många linjer som har nattrafik att det är orimligt att markera vilka det är. På helgnätter går ju även tunnelbanans matarbussar. Helst ska distinktionen mellan dag- och nattlinjer slopas helt. Som vanligt visar Köpenhamn vägen (stombussarna går alltid och har samma linjenummer hela tiden), men där är ambitionsnivån kanske för hög för att trafiken ska vara jämförbar.
-
- Inlägg: 2079
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Påstigning bak på linje 4 (SL)
Fick inte riktigt ihop det med ärade Numero unos 2 av bilderna, den vid Östra Station är tagen riktning Odengatan, spårvagnen på L5 skymtar man fronten på om man har bra glasögon Däremot har jag lite problem med Odenplan, gissar att det är Odengatsbacken i bakgrunden. Kommer den där pendelvagnen från Norrtullsgatan? Både L15 & L3 var historia där då 1960 men L7 gick där en bit till Vanadisplan..
Jag kommer ihåg plattformsbussarna på BSBV som du antagligen var kondis på med påstigning bak, under lågtrafik var det påstigning fram, föraren viserade biljetterna.
Jag kommer ihåg plattformsbussarna på BSBV som du antagligen var kondis på med påstigning bak, under lågtrafik var det påstigning fram, föraren viserade biljetterna.
Re: Påstigning bak på linje 4 (SL)
Gå på genom alla dörrar på busslinje 4
Från den 22 augusti blir det möjligt att gå på genom alla dörrar på busslinje 4, förutsatt att resenären inte har den gamla typen av biljettbärare:
Busslinje 4: Fyra hållplatser dras in från 22 augusti
En del hållplatser slopades redan när linje 74 förlängdes till Hornsberg. Detta verkar vara dödsstöten för planerna på expressfyran. Istället snabbas den ordinarie busslinjen upp samtidigt som andra linjer täcker upp de mindre hållplatserna.
Försöket gäller dock inte på busslinje 94:
Ett annat problem i sammanhanget är att trafikeringstiderna för linjerna 74 och 94 inte överlappar, vilket innebär att några hållplatser är utan trafik i ett par timmar. Är inte efterfrågan tillräckligt stor för att förlänga trafikeringstiden på linje 74 så att glappet försvinner?
Från den 22 augusti blir det möjligt att gå på genom alla dörrar på busslinje 4, förutsatt att resenären inte har den gamla typen av biljettbärare:
Fler biljettkontroller ombord aviseras för att se till att alla på bussen har betalat för sin resa. På så sätt skiljer sig detta försök från tidigare:SL skrev:Du som reser med en biljett på ett SL Access-kort måste fortfarande gå på längst fram i bussen eftersom de biljettläsarna som sätts upp i bussen inte kan läsa av den gamla typen av kort.
Vidare slopas ytterligare fyra hållplatser under försöksperioden:SL skrev:Det stämmer att det gjorts fler försök för att korta restiden på linje 4. Ett resultat är bland annat att du som reser med linjen redan i dag kan blippa dig ombord via fler dörrar vid stora knutpunkter där många stiger på bussen, till exempel Hornstull och Fridhemsplan. Skillnaden blir nu att du kan blippa direkt mot en biljettläsare på bussen i stället för hos servicevärdar vid hållplatserna.
Busslinje 4: Fyra hållplatser dras in från 22 augusti
En del hållplatser slopades redan när linje 74 förlängdes till Hornsberg. Detta verkar vara dödsstöten för planerna på expressfyran. Istället snabbas den ordinarie busslinjen upp samtidigt som andra linjer täcker upp de mindre hållplatserna.
Försöket gäller dock inte på busslinje 94:
I och för sig begränsas möjligheterna av att linje 94 inte nödvändigtvis trafikeras av samma blå bussar som linje 4. Detta kan emellertid bli förvirrande.SL skrev:Nej. Bussarna på linje 94 stannar vid alla hållplatser och du kan bara stiga ombord bussen vid föraren.
Ett annat problem i sammanhanget är att trafikeringstiderna för linjerna 74 och 94 inte överlappar, vilket innebär att några hållplatser är utan trafik i ett par timmar. Är inte efterfrågan tillräckligt stor för att förlänga trafikeringstiden på linje 74 så att glappet försvinner?
Re: Påstigning bak på linje 4 (SL)
Lite flummigt, har man periodkort via access så borde det inte vara något problem att stiga på
Så har det varit hittills på tvärbanan , jag som kör årskort har ju betalat och kontrollanterna får ju grönt ifall man har en aktiv periodbiljett.
SL har hittills inte heller löst hur vi som prenumererar på årskort via Benify skall det nya biljettsystemet istället för access kort, beställde
nytt årskort nu och det skall fortfarande laddas på ett access kort.
Så har det varit hittills på tvärbanan , jag som kör årskort har ju betalat och kontrollanterna får ju grönt ifall man har en aktiv periodbiljett.
SL har hittills inte heller löst hur vi som prenumererar på årskort via Benify skall det nya biljettsystemet istället för access kort, beställde
nytt årskort nu och det skall fortfarande laddas på ett access kort.
Re: Påstigning bak på linje 4 (SL)
Nu är det omöjliga helt plötsligt möjligt! Men kommer verkligen denna enskilda åtgärd fixa det stora problemet med fyran eller blir det ännu ett plåster på den numera ganska sargade linje-4-kroppen?
Personligen tror jag inte problemet är huruvida man kan gå på i bakdörrarna eller ej, utan det har med fundamentala orsaker om hur bussar fungerar i den trafikmiljö som fyran går i just nu. Och fixar man inte det, då kommer inga dörrar att hjälpa (vilket det inte gör ändå).
Personligen tror jag inte problemet är huruvida man kan gå på i bakdörrarna eller ej, utan det har med fundamentala orsaker om hur bussar fungerar i den trafikmiljö som fyran går i just nu. Och fixar man inte det, då kommer inga dörrar att hjälpa (vilket det inte gör ändå).
Genius on call
Re: Påstigning bak på linje 4 (SL)
Det är mera som att strö salt i såret, de enda skillnader jag kan märka hittills är att det blir ännu mer trängsel kring andra dörrparet (framdörrarna används endast för påstigning och som vanligt vill alla som står eller sitter vid bakaxeln kliva av framåt) samt att man upphäver den naturliga köordningen på hållplatsen så att det blir oklart vem som har förtur när bussen blir full.Odd skrev: ↑onsdag 24 augusti 2022 8:13 Nu är det omöjliga helt plötsligt möjligt! Men kommer verkligen denna enskilda åtgärd fixa det stora problemet med fyran eller blir det ännu ett plåster på den numera ganska sargade linje-4-kroppen?
Re: Påstigning bak på linje 4 (SL)
Tänk att jag tänkte på just att "cirkulationseffekten" skulle minska, men det är ju baserat på observationer på fordon med relativt breda dörrar och inte allt för knöliga hinder innanför dörrarna.daniel_s skrev: ↑onsdag 24 augusti 2022 19:29Det är mera som att strö salt i såret, de enda skillnader jag kan märka hittills är att det blir ännu mer trängsel kring andra dörrparet (framdörrarna används endast för påstigning och som vanligt vill alla som står eller sitter vid bakaxeln kliva av framåt) samt att man upphäver den naturliga köordningen på hållplatsen så att det blir oklart vem som har förtur när bussen blir full.Odd skrev: ↑onsdag 24 augusti 2022 8:13 Nu är det omöjliga helt plötsligt möjligt! Men kommer verkligen denna enskilda åtgärd fixa det stora problemet med fyran eller blir det ännu ett plåster på den numera ganska sargade linje-4-kroppen?
Men man kanske skulle införa "påstigning i mitten och avstigning i fram och bak .
Genius on call
Re: Påstigning bak på linje 4 (SL)
Har aldrig märkt av några problem med cirkulation på bussar med påstigning genom alla dörrpar i andra städer. Dessutom så fungerar det ju bra på spårvagnar. Ingen skulle någonsin få för sig att man måste gå på genom första dörrparet där föraren sitter och endast gå på genom de andra dörrparen.
Så det här känns mer som ett Stockholmsproblem...
Så det här känns mer som ett Stockholmsproblem...
Re: Påstigning bak på linje 4 (SL)
Ramin vittnar om stress när buss 4 ska snabbas på
Det kan ta tid att vänja resenärerna vid nya procedurer. Det hjälper inte att det inte är påstigning bak på andra linjer, inte ens på blåbussar som avgår från samma hållplatslägen...Sveriges Radio skrev:Flera busschaufförer säger till P4 Stockholm att deras arbetsmiljö blir sämre. "Just nu har jag inte märkt att vi kommer iväg snabbare. Det är stressigt", säger Ramin Darvishi.
Re: Påstigning bak på linje 4 (SL)
Här kommer en respons till kritiken:
Efter buss 4 – Miljöpartiet vill öppna upp bakdörrarna på alla blå bussar
Efter buss 4 – Miljöpartiet vill öppna upp bakdörrarna på alla blå bussar
Re: Påstigning bak på linje 4 (SL)
Ja att bara ha det på en linje känns som en riktig halvmesyr.
Re: Påstigning bak på linje 4 (SL)
Med tanke på alla åtgärder man gjort genom åren för att snabba på 4an borde väl bussarna nu vara framme vid ändstation innan man startat?
Re: Påstigning bak på linje 4 (SL)
Bättre upp, bussen är tillbaka i garaget innan den går ut på morgonen, så den kan användas i oändligt antal omlopp (fast bara på 4:an såklart).
Det här förklarar väl också varför man kan stå och vänta på en 4 i över 10 minuter utan att det dyker upp nån trots att den går i 6-minuterstrafik; alla bussar är redan hemma.
Re: Påstigning bak på linje 4 (SL)
Påstigning bak på buss 4 – "en succé"
Är det inte dags att införa påstigning bak på linje 94? I Köpenhamn är det så många resenärer på helgnätter att cyklar inte tillåts då eller i rusningen!Mitt i skrev:Till en början var det fler som plankade på bussen, men de är nu på en längre nivå än innan projektet vilket troligtvis beror på riktade biljettkontroller.
[...]
– Den största kostnaden handlar om att de här bussarna är ett slutet system som bara kör på en linje. Det är ett gott argument för att utöka det till fler linjer.
Det kan gälla bussar med många resenärer i både inner- och ytterstan. Men exakt vilka linjer som kan bli aktuella vill inte Anton Fendert gå in på.