Nej. Men det finns en tendens att på detta forum understundom raljera över t ex hastighetsbestämmelser för spårvagnar som kör på sikt i blandad gatutrafik. Speciellt i Stockholm, där många är ovana vid detta fenomen, är det nog bra att ta det lite piano. Det förekommer en hel del krockar. Tack vare den låga hastigheten blir skadorna ändå inte så vådliga.Hugo skrev:
Skulle de börja plöja fram i hög fart och meja ner folk så skulle opinionen snart vändas emot dem igen.
Så alternativen är SLs säkerhetskrav eller att de mejar ner folk?
Påstigning bak på linje 4 (SL)
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
I morgon (måndag) inleds försöket enligt SvD. Påstigning genom mittdörren blir tillåten vid Skanstull, Södra station, Hornstull, Fridhemsplan, Fleminggatan, Odenplan och Östra station mellan kl. 7 och 18 på vardagar. Vid dessa hållplatser kommer det alltså finnas trafikvärdar som kontrollerar biljetterna. Försöket, som ska pågå ett halvår, kostar 4,5 miljoner kronor.
Trafikvärdar har inte gett punktligare bussar
Trafikvärdar har inte gett punktligare bussar
http://www.sr.se/Stockholm/nyheter/arti ... kel=543262
... enligt en första studie. Men...
http://www.sr.se/Stockholm/nyheter/arti ... kel=543262
... enligt en första studie. Men...
Och man kan ju bara säga jaha Om tiderna mellan bussarna hålls bättre borde väl det också innebära bättre punktlighet?Däremot verkar det som om tiderna mellan bussarna hålls bättre ju längre längs linjen de kört.
Re: Trafikvärdar har inte gett punktligare bussar
Det beror väl på vad man lägger i begreppet punktlighet. Om det är att bussen är i rätt tid vid rätt hållpats så behöver inte ovanstående innebära bättre punktlighet.kildor skrev:Trafikvärdar har inte gett punktligare bussar
http://www.sr.se/Stockholm/nyheter/arti ... kel=543262
... enligt en första studie. Men...Och man kan ju bara säga jaha Om tiderna mellan bussarna hålls bättre borde väl det också innebära bättre punktlighet?Däremot verkar det som om tiderna mellan bussarna hålls bättre ju längre längs linjen de kört.
Slutsatsen jag drog var att i så fall är plötsligt alla bussar lika försenade så att intervallen hålls, men för den sakens skull är bussarna inte i tid.
Å andra sidan - så är det ju just det som är punktlighet, dvs att intervallen hålls. Då kan man minutjustera tidtabellen efter verkligheten och voila!
//T
Med reservation för tyckfel.
Re: Trafikvärdar har inte gett punktligare bussar
PrecisTonyM skrev:Det beror väl på vad man lägger i begreppet punktlighet.
Och om det är det som är verkligheten så har man ju i själva verket fått ett positivt resultat, till skillnad från den uppfattning man får när man läser rubriken. Man behöver nog titta i studien för att få en vettig uppfattning om hur det ligger till.TonyM skrev:Om det är att bussen är i rätt tid vid rätt hållpats så behöver inte ovanstående innebära bättre punktlighet.
Slutsatsen jag drog var att i så fall är plötsligt alla bussar lika försenade så att intervallen hålls, men för den sakens skull är bussarna inte i tid.
Å andra sidan - så är det ju just det som är punktlighet, dvs att intervallen hålls. Då kan man minutjustera tidtabellen efter verkligheten och voila!
Väcker tråden till liv igen...
Idag var det slut med trafikvärdar och påstigning bak. Försökstiden är slut och jag har inte hört något om någon förlängning, så man får väl gissa att det inte blir något mer av detta. En utvärdering skulle ju vara kul att ta del av, men jag gissar att man kommer fram till att den lilla tidsvinsten man gjort inte motiverar de ökade kostnaderna.
Idag var det slut med trafikvärdar och påstigning bak. Försökstiden är slut och jag har inte hört något om någon förlängning, så man får väl gissa att det inte blir något mer av detta. En utvärdering skulle ju vara kul att ta del av, men jag gissar att man kommer fram till att den lilla tidsvinsten man gjort inte motiverar de ökade kostnaderna.
Re: Påstigning bak på linje 4 (SL)
Här är en favorit i repris: Påstigning bak är framtiden för buss fyra
Elefanten i rummet är naturligtvis befarade minskade intäkter. I hela SL-trafiken antas fuskåkning uppgå till 3,1 procent, varav endast 1,2 procent på bussar (se sidan 37). Med påstigning bak räknar SL med att hela 10 procent av alla resor blir utan giltig biljett (se sidan 38), vilket alltså är betydligt fler resor. Samtidigt noterar SL att intäkterna ökar om nolltaxan för barnvagnsförare slopas. Vidare ger restidsvinster också minskade trafikeringskostnader.
Ett liknande budskap meddelades även för ungefär 10 år sedan (denna tråd har nästan 20 år på nacken), men inte heller då blev det något. Vad är chansen för att det blir något nu?
Elefanten i rummet är naturligtvis befarade minskade intäkter. I hela SL-trafiken antas fuskåkning uppgå till 3,1 procent, varav endast 1,2 procent på bussar (se sidan 37). Med påstigning bak räknar SL med att hela 10 procent av alla resor blir utan giltig biljett (se sidan 38), vilket alltså är betydligt fler resor. Samtidigt noterar SL att intäkterna ökar om nolltaxan för barnvagnsförare slopas. Vidare ger restidsvinster också minskade trafikeringskostnader.
Ett liknande budskap meddelades även för ungefär 10 år sedan (denna tråd har nästan 20 år på nacken), men inte heller då blev det något. Vad är chansen för att det blir något nu?
Re: Påstigning bak på linje 4 (SL)
Så ska 4:ans buss gå ännu fortare – med hjälp av dörrarna
Nu uppmärksammas utredningen om påstigning bak i lokaltidningen. Blir det något den här gången?
För några år sedan lanserades konceptet "Expressfyran". Förhoppningarna var stora, men någon ny expresslinje infördes aldrig. Några år senare snabbades däremot linje 4 upp genom att vissa hållplatser togs över av linje 74 när den förlängdes till Hornsberg. Till slut blev det alltså något av projektet.
Nu uppmärksammas utredningen om påstigning bak i lokaltidningen. Blir det något den här gången?
För några år sedan lanserades konceptet "Expressfyran". Förhoppningarna var stora, men någon ny expresslinje infördes aldrig. Några år senare snabbades däremot linje 4 upp genom att vissa hållplatser togs över av linje 74 när den förlängdes till Hornsberg. Till slut blev det alltså något av projektet.
Re: Påstigning bak på linje 4 (SL)
Expressfyran borde väl vara en bra idé? Sen är ju frågan om den inte borde ha ett helt eget nummer. Det finns säkert andra stråk där man skulle kunna ha snabbussar, utan att de behöver följa nu befintliga linjer. Nu vill ju SL inte ha prefix på linjenummer, men X4 hade väl passat för en expressfyra.Enceladus skrev:Så ska 4:ans buss gå ännu fortare – med hjälp av dörrarna
Nu uppmärksammas utredningen om påstigning bak i lokaltidningen. Blir det något den här gången?
För några år sedan lanserades konceptet "Expressfyran". Förhoppningarna var stora, men någon ny expresslinje infördes aldrig. Några år senare snabbades däremot linje 4 upp genom att vissa hållplatser togs över av linje 74 när den förlängdes till Hornsberg. Till slut blev det alltså något av projektet.
Ibland får man som passagerare en känsla av att ledbussar behöver längre tid på sig i vissa lägen. Till exempel att svänga i en korsning eller angöra hållplatser. Bussarna verkar lite otympliga. Ligger det något i det eller är det något jag bara fått för mig? För oss passagerare vore det nog bättre med ännu tätare trafik på blåbusslinjerna med korta bussar.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Påstigning bak på linje 4 (SL)
Expressfyran hade troligtvis kallats linje 4X, i likhet med Norrtäljes linje 676X. Men det gjordes som sagt en kompromiss. Ordinarie linje 4 snabbades upp och linje 74 ersatte på de hållplatser som hoppades över. I samband med denna förändring har linje 4 - kanske för första gången någonsin - förlorat sin nattrafik. Nu hänvisas resenärerna istället till den långsammare nattlinje 94. Av stomlinjerna är det därmed bara tunnelbanan och Värmdös linje 474 som har nattrafik på helger.LÅ1 skrev:Expressfyran borde väl vara en bra idé? Sen är ju frågan om den inte borde ha ett helt eget nummer. Det finns säkert andra stråk där man skulle kunna ha snabbussar, utan att de behöver följa nu befintliga linjer. Nu vill ju SL inte ha prefix på linjenummer, men X4 hade väl passat för en expressfyra.Enceladus skrev:Så ska 4:ans buss gå ännu fortare – med hjälp av dörrarna
Nu uppmärksammas utredningen om påstigning bak i lokaltidningen. Blir det något den här gången?
För några år sedan lanserades konceptet "Expressfyran". Förhoppningarna var stora, men någon ny expresslinje infördes aldrig. Några år senare snabbades däremot linje 4 upp genom att vissa hållplatser togs över av linje 74 när den förlängdes till Hornsberg. Till slut blev det alltså något av projektet.
Ibland får man som passagerare en känsla av att ledbussar behöver längre tid på sig i vissa lägen. Till exempel att svänga i en korsning eller angöra hållplatser. Bussarna verkar lite otympliga. Ligger det något i det eller är det något jag bara fått för mig? För oss passagerare vore det nog bättre med ännu tätare trafik på blåbusslinjerna med korta bussar.
Korrigering: Linje 1 har tydligen fått nattrafik i samband med ombyggnaderna i City. Numera är nattlinje 91 alltså identisk med linje 1.
Re: Påstigning bak på linje 4 (SL)
Jo jag antar att det skulle bli 4X om linjen införs. Min tanke är att man skulle bygga upp ett system med expressbussar och kalla dem X-linjer, och ha X som prefix, inte suffix. Men SL tycks avsky prefix-bokstäver.Enceladus skrev:Expressfyran hade troligtvis kallats linje 4X, i likhet med Norrtäljes linje 676X. Men det gjordes som sagt en kompromiss. Ordinarie linje 4 snabbades upp och linje 74 ersatte på de hållplatser som hoppades över. I samband med denna förändring har linje 4 - kanske för första gången någonsin - förlorat sin nattrafik. Nu hänvisas resenärerna istället till den långsammare nattlinje 94. Av stomlinjerna är det därmed bara tunnelbanan och Värmdös linje 474 som har nattrafik på helger.
Korrigering: Linje 1 har tydligen fått nattrafik i samband med ombyggnaderna i City. Numera är nattlinje 91 alltså identisk med linje 1.
Det finns väl en del linjer redan nu som skulle kunna kallas expressbussar, utan att ha koppling till en "snigellinje". 748 o 749 är väl bra exempel.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Påstigning bak på linje 4 (SL)
Varför inte ta efter Berlin?
X för Xpress (X4)
M för Metro (M1...M6, M173...mfl)
O.s.v så behövs inga blåbussar
X för Xpress (X4)
M för Metro (M1...M6, M173...mfl)
O.s.v så behövs inga blåbussar
Re: Påstigning bak på linje 4 (SL)
Precis! Men SL tycks inte vilja ha bokstäver före siffrorna, bara efter. Varför?M224 skrev:Varför inte ta efter Berlin?
X för Xpress (X4)
M för Metro (M1...M6, M173...mfl)
O.s.v så behövs inga blåbussar
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Påstigning bak på linje 4 (SL)
Varför är det så fruktansvärt hemskt om en linje heter 4X och inte X4? Finns det inte viktigare saker i livet att bry sig om?
Re: Påstigning bak på linje 4 (SL)
Jag är fortfarande skeptisk till idén att ha påstigning bak på bara några linjer från samma hållplats, speciellt om det finns många linjer som går i samma riktning. Sträckan mellan Odenplan och Tekniska högskolan är ett bra exempel. Odenplans bussterminal har organiserats så att alla bussar mot Tekniska högskolan avgår från hållplatsläge C, vilket är ett bra upplägg. Men nu riskerar det att bli mindre användarvänligt om resenärerna inte vet var de ska stå.
Sedan ett par veckor tillbaka blev linje 4 ironiskt nog en av få linjer som inte har påstigning bak, vilket också är ganska förvirrande. Hade det varit bättre att ha påstigning bak från vissa specifika hållplatser snarare än linjer? Om nu SL går vidare med linjevarianten, borde dessa linjer få ett särskilt suffix?
Sedan ett par veckor tillbaka blev linje 4 ironiskt nog en av få linjer som inte har påstigning bak, vilket också är ganska förvirrande. Hade det varit bättre att ha påstigning bak från vissa specifika hållplatser snarare än linjer? Om nu SL går vidare med linjevarianten, borde dessa linjer få ett särskilt suffix?
Re: Påstigning bak på linje 4 (SL)
Det har väl inte så stor betydelse om det gäller en enstaka linje. Vad jag var ute efter var att man kan börja bygga upp ett system med expressbussar, och då är det bättre med en bokstav före numret. En linje 4X är en variant av linje 4. Om man sätter X före numret så kan det få bli en helt egen linje, helt fristående från linje 4. Speciellt om man inför linjer med få hållplatser som inte följer befintliga linjer. Man skulle t.ex. kunna ha linje X1 som går helt fritt från linje 1 i en helt annan del av staden.Diripsi skrev:Varför är det så fruktansvärt hemskt om en linje heter 4X och inte X4? Finns det inte viktigare saker i livet att bry sig om?
Dessutom har man använt X som suffix för extrabussar som bara går en del av en linje, men stannar på alla hållplatser som den passerar. Men X-suffixet har nog används på annat sätt också genom åren.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
-
- Inlägg: 2077
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Påstigning bak på linje 4 (SL)
Det var ju alltid påstigning bak på gamla 4:an
Vad det gäller Berlin och X-bussarna har alla utom den numera avsomnade TXL särskild taxa.
Vad det gäller Berlin och X-bussarna har alla utom den numera avsomnade TXL särskild taxa.
Re: Påstigning bak på linje 4 (SL)
Jajamensan!C12C3C3C12 skrev:Det var ju alltid påstigning bak på gamla 4:an
I en tid när läskunskap och respekt för även diskreta anvisningar typ "Ej ingång" var en del av det genetiska arvet, skulle SS trafikanter inte ens drömma om att smita in fel väg! Morrar / Tant Lena
-
- Inlägg: 1872
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
- Ort: Stockholm/Hägersten
Re: Påstigning bak på linje 4 (SL)
Jag försöker orientera mig var bilden är tagen men kan inte.1 skrev:Jajamensan!C12C3C3C12 skrev:Det var ju alltid påstigning bak på gamla 4:an
I en tid när läskunskap och respekt för även diskreta anvisningar typ "Ej ingång" var en del av det genetiska arvet, skulle SS trafikanter inte ens drömma om att smita in fel väg! Morrar / Tant Lena
En A5 plus två vadå? B4?