Obruten korsning
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Obruten korsning
En bild från Skogskyrkogården på en växel med obruten korsning. Den växeltypen börjar bli ovarnlig.
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
- stockholm79
- Inlägg: 1222
- Blev medlem: lördag 14 februari 2004 14:22
- Ort: Rīga, Lettland
Med tanke på hur blankheten är på rälerna så är det mest trafik rakt genom den växeln o då är den nog mest bekväm obruten.
Eftersom den är obruten är det inte direkt hög hastighet när vagn/tåg svänger över på andra spåret, i sådana här kryss är det iallafall här i Gbg normalt sth 15km/h, detta om det inte är skyltad annan hastighet.
Eftersom den är obruten är det inte direkt hög hastighet när vagn/tåg svänger över på andra spåret, i sådana här kryss är det iallafall här i Gbg normalt sth 15km/h, detta om det inte är skyltad annan hastighet.
Fundera en stund på din fråga så tror jag du kommer fram till svaret på egen hand.Johan A skrev:Kan det köras tåg genom den här växeln utan att det blir URSPÅRNING??
En korrekt obeservation.Johan A skrev:Sargen går ju över kanten.
Då blir ju växeln inte längre obruten.stockholm79 skrev:Och varför kan man inte bara "såga" upp en liten ränna för flänsen??
Man använde dem i växlar där tågen nästan uteslutande går en av vägarna. På så sätt har de allra flesta passerande hjulen en hel farbana.stockholm79 skrev:Varför använder man såna växlar öht, finns det några fördelar med såna??
- stockholm79
- Inlägg: 1222
- Blev medlem: lördag 14 februari 2004 14:22
- Ort: Rīga, Lettland
Ok, har funderat några sekunder:
Det är bara ett av hjulen åt gången som "åker över kanten", men om man har lite högre hastighet än ~väldigt långsamt, så borde det ju också kunna leda till urspårningar, så det hänger verkligen på att man inte råkar hålla för hög hastighet där.
/or
Det är bara ett av hjulen åt gången som "åker över kanten", men om man har lite högre hastighet än ~väldigt långsamt, så borde det ju också kunna leda till urspårningar, så det hänger verkligen på att man inte råkar hålla för hög hastighet där.
/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
stockholm79 skrev:Ok, har funderat några sekunder:
Det är bara ett av hjulen åt gången som "åker över kanten", men om man har lite högre hastighet än ~väldigt långsamt, så borde det ju också kunna leda till urspårningar, så det hänger verkligen på att man inte råkar hålla för hög hastighet där.
/or
På Tub 1 reglerar Siemens signalsystemet hastigheten genom växeln, så det går inte att köra för fort genom växeln (max 15 km/h).
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
- Reimersholme71
- Inlägg: 2427
- Blev medlem: söndag 20 juli 2003 15:06
- Ort: Folkbåten S 772
- Kontakt:
Träsyll
Det kan kanske vara kul för stockholm79 att notera att man använder träsyll i växeln och betongslipers i trafikspåret. Gissa varför.
En grej jag inte kan gissa är varför det skulle bli ovanligare med obrutna växlar. Det borde väl vara intressant att höja komforten för passagerarna och minska slitaget på hjulen? Och om man får köra fortare genom en obruten växel än genom en normal sådan kan man väl utnyttja mer kapacitet också?
M
En grej jag inte kan gissa är varför det skulle bli ovanligare med obrutna växlar. Det borde väl vara intressant att höja komforten för passagerarna och minska slitaget på hjulen? Och om man får köra fortare genom en obruten växel än genom en normal sådan kan man väl utnyttja mer kapacitet också?
M
Byt politik - inte klimat!
Re: Träsyll
Ett exempel på där man har tagit bort en obruten korsning och byggt en vanlig växel är mellan Sandsborg och Blåsut. Det var en jättefin tanke, om det inte vore så att man byggt växeln i befintliga skärningar vilket resulterar i att kurvradien blivit för snäv och man likförbannat inte kan köra mer än 15km/h genom växeln.Reimersholme71 skrev:Och om man får köra fortare genom en obruten växel än genom en normal sådan kan man väl utnyttja mer kapacitet också?
M
Pinsamt.
Re: Obruten korsning
Varför gör man inte en sådan växel så att vänster räl i "kurvspåret", d.v.s. den räl som passerar den "obrutna punkten" höjs upp vid just den "obrutna punkten" ? Det borde bli en jämnare gång, eller hur ?17AGR skrev:En bild från Skogskyrkogården på en växel med obruten korsning. Den växeltypen börjar bli ovarnlig.
Re: Obruten korsning
Mats skrev.
Varför gör man inte en sådan växel så att vänster räl i "kurvspåret", d.v.s. den räl som passerar den "obrutna punkten" höjs upp vid just den "obrutna punkten" ? Det borde bli en jämnare gång, eller hur ?[/quote]
Gången skulle inte bli jämmnare, det skulle bli ett ganska stort mellanrum som hjulet ska överbrygga i hjärtstycket. Nu klättrar flänsen upp på rälsen och ner igen, moträlen ser till att tåget inte spårar ur vid passagen.
Varför gör man inte en sådan växel så att vänster räl i "kurvspåret", d.v.s. den räl som passerar den "obrutna punkten" höjs upp vid just den "obrutna punkten" ? Det borde bli en jämnare gång, eller hur ?[/quote]
Gången skulle inte bli jämmnare, det skulle bli ett ganska stort mellanrum som hjulet ska överbrygga i hjärtstycket. Nu klättrar flänsen upp på rälsen och ner igen, moträlen ser till att tåget inte spårar ur vid passagen.
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Re: Obruten korsning
Sanning med modifikation, hjulet klättrar upp en liten bit på flänsen men dock inte över sjäva anliggningsytan för hjulet på rakspåret. Det finns ett smalt spår genom rakspåret som flänsen följer.17AGR skrev:Nu klättrar flänsen upp på rälsen och ner igen, moträlen ser till att tåget inte spårar ur vid passagen
Skulle du kolla moträlen så lär den inte ens vara blank på sidan mot höger-rälen, eventuellt väldigt kort sträcka.
Den är ett urspårningsskydd utifall flänsen skulle hoppa ur spåret på vänster-rälen
Re: Obruten korsning
Nu har du fattat fel Struve. Jag menar flänsen på tunnelvagnens hjul, den klättrar över rälshuvudet och moträlen fick vist arbeta. Avståndet mellan moträl och räl är smalare en på en varnlig växel i Tunnelbanan.Struve skrev:Sanning med modifikation, hjulet klättrar upp en liten bit på flänsen men dock inte över sjäva anliggningsytan för hjulet på rakspåret. Det finns ett smalt spår genom rakspåret som flänsen följer.17AGR skrev:Nu klättrar flänsen upp på rälsen och ner igen, moträlen ser till att tåget inte spårar ur vid passagen
Skulle du kolla moträlen så lär den inte ens vara blank på sidan mot höger-rälen, eventuellt väldigt kort sträcka.
Den är ett urspårningsskydd utifall flänsen skulle hoppa ur spåret på vänster-rälen
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
AHAAAAAAAAA Då blir det en något skumpig färd ja
Konstigt förövrigt att INTE ha ett spår för flänsen utan även denna ska skumpa över,
jaja Ni 08:or är ju inte riktigt 100:a (Skämt för den som inte förstog det)
EDIT!! Vid närmare kolla av fotot, förstorat det lite, synns det bättre att det inte finns nått spår, men då till en fråga, vad jag förstår av förslitningsbilden så kommer trafiken mot bildtagaren LR??
Konstigt förövrigt att INTE ha ett spår för flänsen utan även denna ska skumpa över,
jaja Ni 08:or är ju inte riktigt 100:a (Skämt för den som inte förstog det)
EDIT!! Vid närmare kolla av fotot, förstorat det lite, synns det bättre att det inte finns nått spår, men då till en fråga, vad jag förstår av förslitningsbilden så kommer trafiken mot bildtagaren LR??
Obruten Korsning i Göteborg
Eftersom den är obruten är det inte direkt hög hastighet när vagn/tåg svänger över på andra spåret, i sådana här kryss är det iallafall här i Gbg normalt sth 15km/h, detta om det inte är skyltad annan hastighet.[/quote]
Hej!
Finns det verkligen obrutna korsningar i växlar för spårvagnar i Göteborg? Flänsbärande korsningar finns väl hur mkt som helst men helt obrutna hjärtstycken som i Tunnelbanan finns det? Kanske på egen banvall eller?
mvh PCC
Hej!
Finns det verkligen obrutna korsningar i växlar för spårvagnar i Göteborg? Flänsbärande korsningar finns väl hur mkt som helst men helt obrutna hjärtstycken som i Tunnelbanan finns det? Kanske på egen banvall eller?
mvh PCC
OBK
Här är 2227 på väg in på Enkelspårssträckan.mickeb skrev:I somras iaf, då norrgående kom där och gick enkelspår bakom ryggen på densamma.Struve skrev:men då till en fråga, vad jag förstår av förslitningsbilden så kommer trafiken mot bildtagaren LR??
Lr hur, 17AGR?
/M (Ståkkålmare som inte fattat grejen med hur eller ska användas )
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Hur känns det?
Hur känns det att köra över en sådan här obruten växel?
Jag ser att det finns någon sorts fasning, men undrar om det inte känns som att köra ett större objekt ändå?
Jag ser att det finns någon sorts fasning, men undrar om det inte känns som att köra ett större objekt ändå?