Obruten korsning

Övriga lokaltrafikbilder som exempelvis båtar här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga lokaltrafikbilder som exmpelvis båtar här!
Allmänna forumregler
AGR
Inlägg: 2124
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 19:15
Ort: Högdalen
Kontakt:

Obruten korsning

Inlägg av AGR »

En bild från Skogskyrkogården på en växel med obruten korsning. Den växeltypen börjar bli ovarnlig.
Bild
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
NYFIKEN Gäst

Inlägg av NYFIKEN Gäst »

Finns det fler obrutna korsningar i sthlms t-bana? Har man tagit bort några? Varför i sådant fall?
Johan A

Inlägg av Johan A »

Kan det köras tåg genom den här växeln utan att det blir URSPÅRNING??Det måste skumpa hemskt om tåget. Sargen går ju över kanten.
Användarens profilbild
stockholm79
Inlägg: 1222
Blev medlem: lördag 14 februari 2004 14:22
Ort: Rīga, Lettland

Inlägg av stockholm79 »

Och varför kan man inte bara "såga" upp en liten ränna för flänsen??
Borde väl inte kosta så mycket. Varför använder man såna växlar öht, finns det några fördelar med såna??

/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
Slagpåse
Inlägg: 1846
Blev medlem: måndag 12 april 2004 16:33
Ort: Öckerö - Fin ö, året om :-)

Inlägg av Slagpåse »

Med tanke på hur blankheten är på rälerna så är det mest trafik rakt genom den växeln o då är den nog mest bekväm obruten.
Eftersom den är obruten är det inte direkt hög hastighet när vagn/tåg svänger över på andra spåret, i sådana här kryss är det iallafall här i Gbg normalt sth 15km/h, detta om det inte är skyltad annan hastighet.
Mr. Burns
Inlägg: 1883
Blev medlem: måndag 02 september 2002 13:40
Ort: Framsidan

Inlägg av Mr. Burns »

Johan A skrev:Kan det köras tåg genom den här växeln utan att det blir URSPÅRNING??
Fundera en stund på din fråga så tror jag du kommer fram till svaret på egen hand.
Johan A skrev:Sargen går ju över kanten.
En korrekt obeservation.
stockholm79 skrev:Och varför kan man inte bara "såga" upp en liten ränna för flänsen??
Då blir ju växeln inte längre obruten.
stockholm79 skrev:Varför använder man såna växlar öht, finns det några fördelar med såna??
Man använde dem i växlar där tågen nästan uteslutande går en av vägarna. På så sätt har de allra flesta passerande hjulen en hel farbana.
Användarens profilbild
stockholm79
Inlägg: 1222
Blev medlem: lördag 14 februari 2004 14:22
Ort: Rīga, Lettland

Inlägg av stockholm79 »

Ok, har funderat några sekunder:
Det är bara ett av hjulen åt gången som "åker över kanten", men om man har lite högre hastighet än ~väldigt långsamt, så borde det ju också kunna leda till urspårningar, så det hänger verkligen på att man inte råkar hålla för hög hastighet där.

/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
AGR
Inlägg: 2124
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 19:15
Ort: Högdalen
Kontakt:

Inlägg av AGR »

stockholm79 skrev:Ok, har funderat några sekunder:
Det är bara ett av hjulen åt gången som "åker över kanten", men om man har lite högre hastighet än ~väldigt långsamt, så borde det ju också kunna leda till urspårningar, så det hänger verkligen på att man inte råkar hålla för hög hastighet där.

/or

På Tub 1 reglerar Siemens signalsystemet hastigheten genom växeln, så det går inte att köra för fort genom växeln (max 15 km/h).
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Användarens profilbild
Reimersholme71
Inlägg: 2427
Blev medlem: söndag 20 juli 2003 15:06
Ort: Folkbåten S 772
Kontakt:

Träsyll

Inlägg av Reimersholme71 »

Det kan kanske vara kul för stockholm79 att notera att man använder träsyll i växeln och betongslipers i trafikspåret. Gissa varför. :wink: :?:

En grej jag inte kan gissa är varför det skulle bli ovanligare med obrutna växlar. Det borde väl vara intressant att höja komforten för passagerarna och minska slitaget på hjulen? Och om man får köra fortare genom en obruten växel än genom en normal sådan kan man väl utnyttja mer kapacitet också?

M
Byt politik - inte klimat!
Daniel
Inlägg: 466
Blev medlem: lördag 04 januari 2003 20:03

Re: Träsyll

Inlägg av Daniel »

Reimersholme71 skrev:Och om man får köra fortare genom en obruten växel än genom en normal sådan kan man väl utnyttja mer kapacitet också?

M
Ett exempel på där man har tagit bort en obruten korsning och byggt en vanlig växel är mellan Sandsborg och Blåsut. Det var en jättefin tanke, om det inte vore så att man byggt växeln i befintliga skärningar vilket resulterar i att kurvradien blivit för snäv och man likförbannat inte kan köra mer än 15km/h genom växeln.

Pinsamt. :wink:
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Obruten korsning

Inlägg av M_M »

17AGR skrev:En bild från Skogskyrkogården på en växel med obruten korsning. Den växeltypen börjar bli ovarnlig.
Bild
Varför gör man inte en sådan växel så att vänster räl i "kurvspåret", d.v.s. den räl som passerar den "obrutna punkten" höjs upp vid just den "obrutna punkten" ? Det borde bli en jämnare gång, eller hur ?
AGR
Inlägg: 2124
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 19:15
Ort: Högdalen
Kontakt:

Re: Obruten korsning

Inlägg av AGR »

Mats skrev.
Varför gör man inte en sådan växel så att vänster räl i "kurvspåret", d.v.s. den räl som passerar den "obrutna punkten" höjs upp vid just den "obrutna punkten" ? Det borde bli en jämnare gång, eller hur ?[/quote]

Gången skulle inte bli jämmnare, det skulle bli ett ganska stort mellanrum som hjulet ska överbrygga i hjärtstycket. Nu klättrar flänsen upp på rälsen och ner igen, moträlen ser till att tåget inte spårar ur vid passagen.
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Slagpåse
Inlägg: 1846
Blev medlem: måndag 12 april 2004 16:33
Ort: Öckerö - Fin ö, året om :-)

Re: Obruten korsning

Inlägg av Slagpåse »

17AGR skrev:Nu klättrar flänsen upp på rälsen och ner igen, moträlen ser till att tåget inte spårar ur vid passagen
Sanning med modifikation, hjulet klättrar upp en liten bit på flänsen men dock inte över sjäva anliggningsytan för hjulet på rakspåret. Det finns ett smalt spår genom rakspåret som flänsen följer.
Skulle du kolla moträlen så lär den inte ens vara blank på sidan mot höger-rälen, eventuellt väldigt kort sträcka.
Den är ett urspårningsskydd utifall flänsen skulle hoppa ur spåret på vänster-rälen
AGR
Inlägg: 2124
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 19:15
Ort: Högdalen
Kontakt:

Re: Obruten korsning

Inlägg av AGR »

Struve skrev:
17AGR skrev:Nu klättrar flänsen upp på rälsen och ner igen, moträlen ser till att tåget inte spårar ur vid passagen
Sanning med modifikation, hjulet klättrar upp en liten bit på flänsen men dock inte över sjäva anliggningsytan för hjulet på rakspåret. Det finns ett smalt spår genom rakspåret som flänsen följer.
Skulle du kolla moträlen så lär den inte ens vara blank på sidan mot höger-rälen, eventuellt väldigt kort sträcka.
Den är ett urspårningsskydd utifall flänsen skulle hoppa ur spåret på vänster-rälen
Nu har du fattat fel Struve. Jag menar flänsen på tunnelvagnens hjul, den klättrar över rälshuvudet och moträlen fick vist arbeta. Avståndet mellan moträl och räl är smalare en på en varnlig växel i Tunnelbanan.
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Slagpåse
Inlägg: 1846
Blev medlem: måndag 12 april 2004 16:33
Ort: Öckerö - Fin ö, året om :-)

Inlägg av Slagpåse »

AHAAAAAAAAA Då blir det en något skumpig färd ja :shock:

Konstigt förövrigt att INTE ha ett spår för flänsen utan även denna ska skumpa över,
jaja Ni 08:or är ju inte riktigt 100:a (Skämt för den som inte förstog det)

EDIT!! Vid närmare kolla av fotot, förstorat det lite, synns det bättre att det inte finns nått spår, men då till en fråga, vad jag förstår av förslitningsbilden så kommer trafiken mot bildtagaren LR??
Användarens profilbild
micke b
Inlägg: 2042
Blev medlem: tisdag 29 juli 2003 21:51
Ort: SoDa

Inlägg av micke b »

Struve skrev:men då till en fråga, vad jag förstår av förslitningsbilden så kommer trafiken mot bildtagaren LR??
I somras iaf, då norrgående kom där och gick enkelspår bakom ryggen på densamma.
Lr hur, 17AGR?

/M (Ståkkålmare som inte fattat grejen med hur eller ska användas ;-) )
Slagpåse
Inlägg: 1846
Blev medlem: måndag 12 april 2004 16:33
Ort: Öckerö - Fin ö, året om :-)

Inlägg av Slagpåse »

OK då är jag inte helt tappad bakom ........... :shock: :lol:
Användarens profilbild
PCC
Inlägg: 683
Blev medlem: onsdag 01 januari 2003 13:25

Obruten Korsning i Göteborg

Inlägg av PCC »

Eftersom den är obruten är det inte direkt hög hastighet när vagn/tåg svänger över på andra spåret, i sådana här kryss är det iallafall här i Gbg normalt sth 15km/h, detta om det inte är skyltad annan hastighet.[/quote]

Hej!

Finns det verkligen obrutna korsningar i växlar för spårvagnar i Göteborg? Flänsbärande korsningar finns väl hur mkt som helst men helt obrutna hjärtstycken som i Tunnelbanan finns det? Kanske på egen banvall eller?

mvh PCC
AGR
Inlägg: 2124
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 19:15
Ort: Högdalen
Kontakt:

OBK

Inlägg av AGR »

mickeb skrev:
Struve skrev:men då till en fråga, vad jag förstår av förslitningsbilden så kommer trafiken mot bildtagaren LR??
I somras iaf, då norrgående kom där och gick enkelspår bakom ryggen på densamma.
Lr hur, 17AGR?

/M (Ståkkålmare som inte fattat grejen med hur eller ska användas ;-) )
Här är 2227 på väg in på Enkelspårssträckan.
Bild
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Chrille B
Inlägg: 325
Blev medlem: lördag 28 februari 2004 13:42

Hur känns det?

Inlägg av Chrille B »

Hur känns det att köra över en sådan här obruten växel?
Jag ser att det finns någon sorts fasning, men undrar om det inte känns som att köra ett större objekt ändå?
Skriv svar