Sida 1 av 2

Fiasko för avkortningen av busslinje 53 i Stockholm

Postat: måndag 23 augusti 2004 22:52
av Gunnar Eriksson
På SL:s hemsida läser man: "Linje 53 läggs ner på sträckan Henriksdalsberget – Kvarnholmen, ersätts av linje 402. (Vissa turer på linje 53 fortsätter som tidigare till Finnberget.)"

Påståendet att turerna på linje 53 ersätts av linje 402 ska man nog dock ta med en nypa salt. Det är nog snarare så att de indragna turerna på linje 53 knappast alls har överförts till linje 402, så att trafikutbudet på Kvarnholmen har blivit betydligt sämre än tidigare. Enligt samstämmiga rapporter idag var situationen kaotisk vissa turer på linje 402 ute på Kvarnholmen och vid flera tillfällen kom inte alla resenärer med utan fick vänta på nästa tur. Så kan det naturligtvis inte få fortsätta under de tidpunkter då bussen inte går oftare än varje halvtimme. Antingen måste vissa turer på 402:an förstärkas, eller också får man tänka sig att vissa turer på linje 53 får fortsätta till Kvarnholmen i alla fall. Linje 53 hade den goda egenskapen att det gick att byta till Nacka-Värmdöbussarna vid Henriksdal, vilket lättade upp situationen en aning. För det kunde vara trångt ibland redan tidigare, innan avkortningen av 53:an.

Härmed är detta rapporterat, och vi får se vad eventuell reaktion kan bli.

Vänliga hälsningar

Gunnar Eriksson

Postat: tisdag 24 augusti 2004 9:11
av Kristofer
Sannolikt är 30-minuterstrafik till Kvarnholmen fullt tillräckligt under större delen av dygnet. Men man kanske får se över turtätheten under vissa tider.

rätt långt att vänta i 30 minuter på nästa överfulla tur

Postat: tisdag 24 augusti 2004 11:35
av Gunnar Eriksson
Kristofer skrev:Sannolikt är 30-minuterstrafik till Kvarnholmen fullt tillräckligt under större delen av dygnet. Men man kanske får se över turtätheten under vissa tider.
På morgonen pumpar den på i 5-minuterstrafik till Kvarnholmen. På eftermiddagen går den som tätast i 15-minuterstrafik från Kvarnholmen, tyvärr dock inte vid de tidpunkter mitt på dagen då efterfrågan OCKSÅ är stor med många resande i båda riktningarna, men trafiken tyvärr som glesast. Det är rätt långt att vänta i 30 minuter till nästa överfulla tur, därför att man inte kommit med föregående överfulla tur. Visst är det trevligt att det går att fylla bussarna i kollektivtrafiken, men inte på DET viset ;-)

Tidigare, då 53:an utgjorde stommen och 402:an hade karaktären av förstärkningslinje, var turerna betydligt bättre anpassade till efterfrågan. Då fanns tydligen kunskapen, så man frågar sig vad som har hänt? Har planerarna "tappa huvvet" som de säger i värmland? ;-)

Vänliga hälsningar

Gunnar Eriksson

PS: 402:an är bättre på så vis att den givetvis går fortare än gamla 53:an för resande just Kvarnholmen-Slussen (även om knepet att byta vid Henriksdal fanns) och den snabbare sträckningen kräver förstås färre bussar. Men det förutsätter ju att man verkligen kommer med på turerna.

Re: rätt långt att vänta i 30 minuter på nästa överfulla tur

Postat: tisdag 24 augusti 2004 11:57
av bruse
Gunnar Eriksson skrev:Har planerarna "tappa huvvet" som de säger i värmland? ;-)
Njaej, skulle vi säga nåt sånt, så säger vi hôvve. Fast vi skulle nog mer säga att planeraren är dôm i hôvve, eller mosklôbba!

Hoppsan! Det hade vi ingen aaaaaning om...

Postat: tisdag 24 augusti 2004 22:25
av Gunnar Eriksson
Gunnar Eriksson skrev:Härmed är detta rapporterat, och vi får se vad eventuell reaktion kan bli.
Ja, det var ju faktiskt igår jag skrev så, för att fästa uppmärksamheten på konsekvenserna av nedkortningen av busslinje 53 till Kvarnholmen. Så jag var allt före de stora tidningarnas rapporter om saken idag, vilket jag inte hade en aaaaaning om skulle ske :-)

Så reaktionen överträffande mina förväntningar, och läget var ännu värre än jag trodde ÄVEN på morgonen, kan man väl säga. För den som inte har tillgång till papperstidningarna, två tidningscitat från idag:

Metro (sid 9):”I morse var det rena kaoset, våra elever kom inte på de proppfulla bussarna.”

Stockholm City (första sidan): ”När de skulle åka till skolan igår morse fick de en obehaglig överraskning. SL hade lagt ner en av busslinjerna till gymnasiet i vintertidtabellen. Därför fick mängder av elever vänta i upp till en timme innan de kom på en buss till skolan, som ligger längst ut på Kvarnholmen.”

Förr i världen åkte trafikräknare längst fram i bussarna, ofta i glatt samspråk med busschauffören, och noterade person för person som klev på och av varje busstur. Lite senare blev det Automatiska TrafikantRäkningar. Men idag verkar det inte vara så noga att hålla koll på hur det ser ut på plats, innan indragningar görs. Så går det när man sitter bakom ett skrivbord utan kontakt med verkligheten och försöker klura ut när, var, hur trafikanterna åker ;-)

Det var ju inget nytt resmönster som plötsligt etablerades, om man säger så. Men det hade väl planerarna ingen aaaaaning om :?

Vänliga hälsningar

Gunnar Eriksson

Re: Hoppsan! Det hade vi ingen aaaaaning om...

Postat: tisdag 24 augusti 2004 23:11
av micke b
Gunnar Eriksson skrev:...Automatiska TrafikantRäkningar...
OT - har det något att göra med luckan ATR som jag har för mig att jag sett frampå bussar i forntiden? Och det är därför som SL tycker sig kunna redovisa antal resande per linje ner till entals noggrannhet?

mvh /M

Lögn, förbannad lögn och statistik (Mark Twain)

Postat: onsdag 25 augusti 2004 8:46
av Gunnar Eriksson
mickeb skrev:Och det är därför som SL tycker sig kunna redovisa antal resande per linje ner till entals noggrannhet?
Det finns säkert sådan statistik. Men det är inte bra med för många statistiksiffror heller, om ingen ger sig tid att analysera dem! I fallet Kvarnholmen är det säkert så att det finns statistik "per linje till entals noggrannhet". Och tar man fram ett statistiskt medelvärde på antalet resande i förhållande till antalet utbudsplatser, så ser det säkert bra ut i skrivbordsberäkningarna.

Men i verkligheten känns det nog knappast behagligt om man står med ena foten i en ishink och med andra foten i en hink med kokhett vatten. Även om man kan redovisa en statistisk genomsnittstemperatur som ser bra ut ;-)

Eller som Mark Twain hävdade: Det finns tre sorters lögner: Lögn, förbannad lögn och statistik. :?

Där ute i verkligheten kan det se annorlunda ut... :idea:

Vänliga hälsningar

Gunnar Eriksson

Postat: onsdag 25 augusti 2004 9:08
av Kristofer
Då återstår bara att se om SL drar konsekvenserna av detta och anpassar tidtabellen till den verkliga efterfrågan. Eller om man nöjer sig med att betala Swebus för förstärkningsbussar på de mest belastade avgångarna.

Re: Lögn, förbannad lögn och statistik (Mark Twain)

Postat: torsdag 26 augusti 2004 22:26
av Christer J
Gunnar Eriksson skrev:Eller som Mark Twain hävdade: Det finns tre sorters lögner: Lögn, förbannad lögn och statistik. :?
Christer Johnsson: Statistik ljuger inte, det är bara de som missbrukar den som ljuger.

H / Christer J

Re: Hoppsan! Det hade vi ingen aaaaaning om...

Postat: söndag 29 augusti 2004 20:32
av Ulrik Berggren
mickeb skrev:
Gunnar Eriksson skrev:...Automatiska TrafikantRäkningar...
OT - har det något att göra med luckan ATR som jag har för mig att jag sett frampå bussar i forntiden? Och det är därför som SL tycker sig kunna redovisa antal resande per linje ner till entals noggrannhet?

mvh /M
Stämmer! Ungevär vart 10:nde buss har denna manick, som registrerar både påstigande och avstigande. Att så relativt få vagnar är utrustade med detta innebär givetvis att osäkerheterna, särskilt på relativt nya* linjer som 402, kan vara rejält stora.

(* jag vet att 53:an har gått dit sedan urminnes tider, men då fanns det inte en massa skolor därute, men däremot livsmedelsindustrier, som kanske var lättare att bedöma passagerartillströmningen från)

Postat: söndag 29 augusti 2004 22:41
av Hugo
Slutet av sextiotalet har redan hunnit bli "urminnes tider". Huj, vad det går undan. Nåväl, innan 53:an gick dit trafikerades Kvarnholmen av ett bolag förkortat TSK. Jag tror inte linjen hade något nummer, bolaget hade bara en linje. Ännu längre bort i tiden (fram till 1959) gick det trådbussar till Kvarnholmen.

kunskapen fanns, men man brydde sig inte

Postat: måndag 30 augusti 2004 11:42
av Gunnar Eriksson
Ulrik Berggren skrev:Stämmer! Ungevär vart 10:nde buss har denna manick, som registrerar både påstigande och avstigande. Att så relativt få vagnar är utrustade med detta innebär givetvis att osäkerheterna, särskilt på relativt nya* linjer som 402, kan vara rejält stora.

(* jag vet att 53:an har gått dit sedan urminnes tider, men då fanns det inte en massa skolor därute, men däremot livsmedelsindustrier, som kanske var lättare att bedöma passagerartillströmningen från)
Att jag är så kritisk mot hur den här indragningen mot Kvarnholmen gjordes, berodde på att jag VISSTE att det inte fanns någon osäkerhet alls om hur passagerartillströmningen faktiskt såg ut. Så slarv och nonchalans var viktigare än omsorgen om att trafikanterna ens kommer med på bussen. Eller på ren svenska: Man struntade i sitt jobb! (istället för ordet struntade, skrev jag först ett ord som började på sk och slutade på et, men efter noggrannt övervägande bestämde jag mig för att byta ut det).

Som det var nyss, innan man lanserade "fiaskot" alltså, så var 53:an stomlinjen, som redan i grunden hade relativt tät trafik. DÄRUTÖVER (observera användningen av ordet därutöver) fanns den alls icke "nya" linjen 402 som förstärkningslinje DE TIDER PÅ DAGEN (observera användningen av orden de tider på dagen) då belastningen var så stor på 53:an att den inte räckte till för att forsla alla trafikanter till/från Kvarnholmen. Inte ens den täta trafiken på linje 53 räckte till då alltså, vilket 402:an täckte upp för!

Jag upprepar, kunskapen var STOR om passagerartillströmningen till/från Kvarnholmen, och det fanns också en väl fungerande transportapparat som med hjälp av dåvarande förstärkningslinjen (nuvarande ordinarielinjen) 402 tog hand om topparna. Det hade varit oerhört enkelt för dem som planerade avkortningen av linje 53 att studera existerande tidtabeller för 53 OCH de tidtabellslagda förstärkningsturerna på linje 402 och utan någon trafikantstatistik alls (!) dra lämpliga slutsatser om hur det kom sig att man satte in förstärkningsbussar vissa tider på dagen till/från Kvarnholmen och varför de gick just då. Det hade räckt med ett enda besök på plats en representativ vardag i våras. Ja, man hade t o m kunnat sitta kvar bakom sitt skrivbord och studera vid vilka tidpunkter förstärkningsturerna på linje 402 gick! Inte ens detta orkade man med.

Ett sådant agerande kan inte betecknas med något annat ord än fiasko (möjligen skulle ordet skandal ligga ännu närmare till hands).

Vänliga hälsningar

Gunnar Eriksson

Postat: måndag 30 augusti 2004 11:50
av kildor
Men hur ser det ut nu? Har SL lyckats komma till rätta med problemen, och i så fall hur? De har ju inte annonserat några tidtabellsförändringar, och jag har inte heller sett något mer om problemet i tidningarna.

att trafikanter uteblir är inte att lösa problemen

Postat: måndag 30 augusti 2004 12:56
av Gunnar Eriksson
kildor skrev:Men hur ser det ut nu? Har SL lyckats komma till rätta med problemen, och i så fall hur? De har ju inte annonserat några tidtabellsförändringar, och jag har inte heller sett något mer om problemet i tidningarna.
Den omedelbara reaktionen på situationen blev i alltför stor utsträckning... skolk! Bortfall av trafikanter leder givetvis till att trycket på bussarna minskar, och då "löser sig" problemet med överfulla bussar av sig själv. Det är givetvis inte ett acceptabelt sätt att "komma till rätta med problemen"!

Ej heller är det faktum att de som lockats till skolan med en hygglig turtäthet på bussarna som viktig faktor, och upptäcker när de ska börja första året att trafikutbudet är mycket sämre än förväntat och därför hoppar av utbildningen (och därmed också minskar trycket på bussarna), en godtagbar utveckling.

Det gängse sättet att komma till rätta med överfulla turer är att dubblera dem. Men problemet är, som framgår ovan, djupare än så. I detta forum finns också tråden Påverkar vårt Forum politikerna?. Jag vågar inte helt lita till det, så jag hoppas att reaktioner från lite olika håll kan leda till en förbättring av situationen, vilket jag kommer att återkomma till. Under tiden får gärna någon annan svara på frågan hur man kommer "till rätta med problemen".

I mina ögon är allt annat än ökning av turtätheten (dit vi tyvärr inte nått riktigt än) ansvarslöst!

Vänliga hälsningar

Gunnar Eriksson

Postat: måndag 30 augusti 2004 13:47
av kildor
Anledningen till att jag frågar är att jag såg en artikel eller ett inslag där problemet togs upp. En representant från SL förklarade sig med att det var ett tillfälligt problem som uppstod första dagen, och problemet skulle vara löst redan dagen efter. Och att problemet inte hade med omläggningen att göra. Jag tolkar ditt inlägg som att problemen faktiskt är lösta (?), men att detta beror på trafikantbortfall snarare än några åtgärder från SL:s sida. Men jag vet inte hur situationen ser ut på Kvarnholmen så därför var jag nyfiken på hur belastningen är på bussarna nu.

Men att nuvarande turtäthet skulle leda till avhopp från skolan tycker jag låter märkligt. 5-minuterstrafik på morgonen och 15-minuterstrafik på eftermiddagen tycker jag låter "hyggligt". Men turtätheten totalt har ju försämrats i och med omläggningen, och detta kan man ju tycka att SL borde informerat om i god tid. Och om nuvarande trafik till Kvarnholmen inte räcker till för att transportera alla som vill åka så är det naturligtvis inget annat än ett praktfullt fiasko.

Jag spekulerar vidare att problemen första dagen kanske berodde på att eleverna då började senare än vad man gör en normal skoldag p.g.a. upprop, och att den stora trafikanttillströmningen då hamnade då bussarna går i halvtimmestrafik. Om så är fallet kan man ju tänka sig att problemen löste sig dagen efter utan någon speciell åtgärd. Men som sagt, det är ju bara spekulationer från min sida.

problemen berodde på vintertidtabellen och inget annat

Postat: måndag 30 augusti 2004 17:55
av Gunnar Eriksson
kildor skrev:Jag spekulerar vidare att problemen första dagen kanske berodde på att eleverna då började senare än vad man gör en normal skoldag p.g.a. upprop, och att den stora trafikanttillströmningen då hamnade då bussarna går i halvtimmestrafik. Om så är fallet kan man ju tänka sig att problemen löste sig dagen efter utan någon speciell åtgärd. Men som sagt, det är ju bara spekulationer från min sida.
Uppropet i skolorna skedde veckan innan omläggningen till vintertidtabellen. Verksamheten var i full gång i helt normal omfattning och resandet till och från skolorna skedde utan några som helst problem så länge det var sommartidtabellen som gällde. Problemen berodde helt och hållet på omläggningen till vintertidtabellen och inget annat.
Gunnar Eriksson skrev:Så kan det naturligtvis inte få fortsätta under de tidpunkter då bussen inte går oftare än varje halvtimme.
Så inledde jag denna tråd med. Tyvärr är det alltså bara halvtimmestrafik under de tidpunkter stora delar av trafikanttillströmningen sker, och det är naturligtvis fortfarande ett problem. När inte kollektivtrafiken fungerar bra, så är det tyvärr lätt hänt att en del struntar i skolan. Man har haft problem med skolk under inledningen av höstterminen. Det är naturligtvis helt oacceptabelt med sådana drastiska försämringar på ett och samma ställe. Och det är verkligen tråkigt när elever lockas att gå ett visst gymnasieprogram under förutsättningen att det är god kollektivtrafik dit, men sedan plötsligt får märka att de resten av gymnasietiden ska drabbas av kraftiga turtäthetsförsämringar, försämringar som t o m sker EFTER att terminen har börjat! Men skolelever är ingen stark påtryckargrupp. Jag återkommer när jag vet mer om hur SL slutligen tycker om det här.

Vänliga hälsningar

Gunnar Eriksson

Re: kunskapen fanns, men man brydde sig inte

Postat: tisdag 31 augusti 2004 17:17
av Ulrik Berggren
Hej Gunnar

Jag håller med om det du skriver, men måste trots allt ställa mig lite frågande till ett par detaljer.
Gunnar Eriksson skrev:
Som det var nyss, innan man lanserade "fiaskot" alltså, så var 53:an stomlinjen, som redan i grunden hade relativt tät trafik. DÄRUTÖVER (observera användningen av ordet därutöver) fanns den alls icke "nya" linjen 402 som förstärkningslinje DE TIDER PÅ DAGEN (observera användningen av orden de tider på dagen) då belastningen var så stor på 53:an att den inte räckte till för att forsla alla trafikanter till/från Kvarnholmen. Inte ens den täta trafiken på linje 53 räckte till då alltså, vilket 402:an täckte upp för!
Vet du när 402:an till Kvarnholmen inrättades? Tidigare (till någon gång runt millennieskiftet?) gick den ju till gamla Svenska Fläkts frabrik i änden av Sickla Allé, och jag vill minnas att den bara gick någon enstaka tur och i en riktning. Så, relativt ny är i a f 402:an. Och, jämfört med andra områden i Storstockholm så hade Kvarnholmen lite av överkapacitet tidigare. Möjligen har SL missat att antalet elever har ökat mer än väntat eller nåt, lagom til att 53:an avkortades.
Gunnar Eriksson skrev:Jag upprepar, kunskapen var STOR om passagerartillströmningen till/från Kvarnholmen, och det fanns också en väl fungerande transportapparat som med hjälp av dåvarande förstärkningslinjen (nuvarande ordinarielinjen) 402 tog hand om topparna. Det hade varit oerhört enkelt för dem som planerade avkortningen av linje 53 att studera existerande tidtabeller för 53 OCH de tidtabellslagda förstärkningsturerna på linje 402 och utan någon trafikantstatistik alls (!) dra lämpliga slutsatser om hur det kom sig att man satte in förstärkningsbussar vissa tider på dagen till/från Kvarnholmen och varför de gick just då. Det hade räckt med ett enda besök på plats en representativ vardag i våras. Ja, man hade t o m kunnat sitta kvar bakom sitt skrivbord och studera vid vilka tidpunkter förstärkningsturerna på linje 402 gick! Inte ens detta orkade man med.
Som jag skrev tidigare så kan missen möjligen förklaras (men inte försvaras) av att man kan ha missat de mest belastade turerna när man utredde det nya upplägget. Detta då ATR-vagnarna bara, i snitt, utgör 10% av vagnparken, och alltså är ett väldigt grovmaskigt sätt att ta upp passagerarstatistik på.

Det faktum att man dragit in förstärkningsturer på eftermiddagen i och med den nya tidtabellen är ganska märkligt dock. Måsta vara miss i kommunikationen mellan Swebus och SL här på nåt sätt. Märkligt är det, även om det stämmer att SL har sparbeting hängande över sig. :?

förstärkningsturer beror på statistik som beror på vaddå?

Postat: onsdag 01 september 2004 0:54
av Gunnar Eriksson
Ulrik Berggren skrev:Som jag skrev tidigare så kan missen möjligen förklaras (men inte försvaras) av att man kan ha missat de mest belastade turerna när man utredde det nya upplägget. Detta då ATR-vagnarna bara, i snitt, utgör 10% av vagnparken, och alltså är ett väldigt grovmaskigt sätt att ta upp passagerarstatistik på.
Men det märkliga är ju att det hade räckt att titta i den gamla turlistan för att se när förstärkningsturerna gick. De fanns alla i tidtabellen. Förstärkningsturer går inte av sig själv. De går därför att man känner till att det är mycket trafikanter vid vissa tidpunkter. Hur kan man bara strunta i denna kunskap? De gamla förstärkningsturerna hade linjenr 402 och de nya turerna har linjenr 402. Är man verkligen så korkad så man inte tittar i den gamla turlistan innan man gör en ny? (ursäkta ordvalet, men föreslå gärna vilket bättre beskrivande ord jag annars ska använda? Det var dock en retorisk fråga och inget påstående från min sida). För att titta i en turlista behövs inga ATR-vagnar.

Tyvärr kan jag inte säga något om historien till de gamla förstärkningsturerna som gick förut, jag vet bara att de gick och att de var tursatta och att de fanns i tidtabellen. Det hade alltså räckt att läsa innantill.

Sedan, när det gäller att få fram passagerarstatistik, så behöver man inte utrusta så många vagnar med ATR. Det räcker med att man blandar dem på olika turer olika dagar. Och naturligtvis behöver man ATR-utrustning för lite olika busstyper, beroende på vad som normalt körs på turen. Genom att räkna varje tur en enda gång så får man en grov bild av situationen. På den tiden räkningarna skedde manuellt och därmed var mer dyrbar, så kunde man ofta nöja sig med det. Genom att räkna två gånger får man en betydligt bättre bild. Och genom att räkna varje tur tre gånger så blir siffran så tillräckligt tillförlitlig att det behövs avsevärt fler räkningar för att reliabiliteten ska ändras nämvärt. För att få fram tillförlitlig statistik krävs det alltså långt mindre än 10% av vagnparken utrustad med ATR.

Men det kräver naturligtvis en viss enkel statistisk kunskap. Om man inte begriper att förstärkningsturer bygger på statistik någonstans ifrån som man bör ta hänsyn till, så hjälper det inte om man så utrustar 100% av vagnparken med ATR.

Vänliga hälsningar

Gunnar Eriksson

Postat: onsdag 01 september 2004 22:45
av kildor
Jag tittade just i den förra vintertidtabellen och ser att turerna från Kvarnholmen på eftermiddagen var mycket oregelbundna:
15.15
15.20
16.15
16.20
16.45
17.00
17.05
17.15
17.45
Inte lika regelbundet som dagens 15/30-minuterstrafik, men kanske bättre anpassade till resandet (?). Men jag är ju fortfarande nyfiken på hur det ser ut idag, är många av turerna på 402:an knökfulla, eller fungerar det någorlunda bra? Och går det extraturer utöver tidtabellen? Utan att betrakta nuvarande situation blir det svårt att bedöma SL:s omläggning. Fast det ser ju onekligen illa ut när man förra året, utöver 53:an, hade fyra turer på 402:an mellan kl 17-18, medan man i årets tidtabell endast har två.

tidigare flexibel turutsättning har ersatts av brist på koll

Postat: torsdag 02 september 2004 12:09
av Gunnar Eriksson
kildor skrev:Jag tittade just i den förra vintertidtabellen och ser att turerna från Kvarnholmen på eftermiddagen var mycket oregelbundna:
15.15
15.20
16.15
16.20
16.45
17.00
17.05
17.15
17.45
Inte lika regelbundet som dagens 15/30-minuterstrafik, men kanske bättre anpassade till resandet (?). Men jag är ju fortfarande nyfiken på hur det ser ut idag, är många av turerna på 402:an knökfulla, eller fungerar det någorlunda bra? Och går det extraturer utöver tidtabellen? Utan att betrakta nuvarande situation blir det svårt att bedöma SL:s omläggning. Fast det ser ju onekligen illa ut när man förra året, utöver 53:an, hade fyra turer på 402:an mellan kl 17-18, medan man i årets tidtabell endast har två.
Man kan tyvärr inte spara på allt här i världen. Det hade varit oerhört trevligt om jag själv hade sparat de gamla tidtabellerna för linjerna 53 och 402, för då hade jag kunnat ge mycket mer specificerade exempel. Men jag är ändå glad för det lilla fragmentet till tidtabell i inlägget, som gör att det går att säga något specifikt om just detta stickprov.

Om vi parar ihop de gamla avgångstiderna på 402 med de nya (Exemplet utgår från dagens tidtabellsenliga avgångstider från Kvarnholmen: 16:49, 17:04, 17:34 och 18:04), ser vi att den gamla avgångstiden 16:45 idag motsvaras av avgångstiden 16:49. Den sista avgångstiden 17:45 i förra tidtabellen för 402, kan väl hjälpligt paras ihop med dagens avgångstid 17:34. Men vilken avgångstid idag motsvarar de gamla avgångstiderna 17:00, 17:05 och 17:15 på linje 402, PLUS de gamla avgångstiderna för linje 53 som INTE framgår av det lämnade stickprovet ovan, som bara omfattar DEN ENA av de båda linjerna som DÅ trafikerade Kvarnholmen? Jo, en enda avgång: 17:04.

De tidigare turerna 17:00, 17:05 och 17:15 var att betrakta som FÖRSTÄRKNINGSTURER för att dåvarande ordinarielinjen 53 hade stor belastning då. Vad ska man då tycka om att TRE förstärkningsturer PLUS ordinarieturerna på linje 53 ersätts av en enda avgång? Och liknande fenomen finns andra tidpunkter på dagen! Tråden inleddes med rapportering om konsekvenserna av detta!

Det finns alltså andra tider på dagen att göra motsvarande jämförelser för. Jag hävdar inte att avgången 17:04 är det största problemet med dagens tidtabell! De många tidigare turerna just kring 17-tiden indikerar att man anpassade sig efter många arbetsplatser som slutade just då. Men det som jag efterlyser, en titt i den gamla turlistan, indikerar att det FUNNITS ett stort resebehov vid 17-tiden som man bör EFTERFORSKA (observera ordvalet) om det kvarstår motsvarande behov, INNAN turerna tas bort! Och självklart ska man göra samma kontroll ALLA tidpunkter på dagen! Jag hävdar inte att resandet är ett oföränderligt statiskt mönster som aldrig förändras, men att man åtminstone FÖRST måste kolla upp OM extraturerna som redan finns blivit så lindrigt belastade så de utan vidare kan dras in. Så var inte fallet! Och det är så att det både fanns och FINNS ett resemönster vid helt andra tidpunkter på dagen, som trafiken alltså TIDIGARE anpassades för och som var enkel att se i turlistan, men som man nu "inte tänkte på". Eller i korthet: SL hade ingen koll, helt enkelt!

Vänliga hälsningar

Gunnar Eriksson