Trådbuss och spårvagn

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Reimersholme71
Inlägg: 2427
Blev medlem: söndag 20 juli 2003 15:06
Ort: Folkbåten S 772
Kontakt:

Trådbuss och spårvagn

Inlägg av Reimersholme71 »

Jag såg en gammal bild på Kungsgatan i Stockholm där både spårvagn, spårvagnsspår och trådbuss syns under bron vid Kungstornen på väg mot Sveavägen. Spåren syns tydligt på bilden men inte luftledningarna... Det hänger reklam för linoleum på huset i korsningen med Sveavägen. :wink:

Om spårvagnarna och bussen inte kör i samma spår går det väl bra att hänga ledningarna vid sidan om varandra så att spårvagnen inte kortsluter trådbussens båda ledningar, men på den här bilden kör bussen i spårvagnens spår. Hur hänger man då ledningarna? Någon som vet/kommer ihåg hur det var?

Apropå kontaktledning: i det här snacket om "duospårvagnar" här i Östergötland undrar jag... Hänger spårvägens och järnvägens luftledningar på samma höjd? Det borde väl inte vara så eftersom järnvägen har så mycket större fordon? Hur gör man då för att bygga en pantograf som fungerar lika bra på spårvägen som på järnvägen? Eller har man dubbla strömavtagare varav men fäller ner den ena och upp den andra när man byter spårsystem?

Martin
Byt politik - inte klimat!
Mr. Burns
Inlägg: 1883
Blev medlem: måndag 02 september 2002 13:40
Ort: Framsidan

Re: Trådbuss och spårvagn

Inlägg av Mr. Burns »

Reimersholme71 skrev:Om spårvagnarna och bussen inte kör i samma spår går det väl bra att hänga ledningarna vid sidan om varandra så att spårvagnen inte kortsluter trådbussens båda ledningar, men på den här bilden kör bussen i spårvagnens spår. Hur hänger man då ledningarna? Någon som vet/kommer ihåg hur det var?
Några tankar. Om man låter ena trådbussledningen vara spårvagnens luftledning. Når då bygeln till den andraledningen? Dvs. hur står sig bygelbredden i förhållande till trådbussens linavstånd? Och är elsystemet överhuvudtaget förenliga?

Kan tänka mig att man annars låter trådbussens linor löpa vid sidan om körbanemitten. Trådbusspröten kan ju röra sig ordentligt i sidled.
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Inlägg av bruse »

Trådbussarna i Kungsgatan, linj 41, ersatte spårvagnslinje 11. Så på Kungsgatan har det bara gått antingen eller.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Lars Fredrik
Inlägg: 261
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:31
Ort: Oslo

Re: Trådbuss och spårvagn

Inlägg av Lars Fredrik »

Mr. Burns skrev:
Reimersholme71 skrev:Om spårvagnarna och bussen inte kör i samma spår går det väl bra att hänga ledningarna vid sidan om varandra så att spårvagnen inte kortsluter trådbussens båda ledningar, men på den här bilden kör bussen i spårvagnens spår. Hur hänger man då ledningarna? Någon som vet/kommer ihåg hur det var?
Några tankar. Om man låter ena trådbussledningen vara spårvagnens luftledning. Når då bygeln till den andraledningen? Dvs. hur står sig bygelbredden i förhållande till trådbussens linavstånd? Och är elsystemet överhuvudtaget förenliga?

Kan tänka mig att man annars låter trådbussens linor löpa vid sidan om körbanemitten. Trådbusspröten kan ju röra sig ordentligt i sidled.
Trikk og trolleybuss bruker felles "+" mens jordingen for trolleybussen henger høyere enn den andre ledningen.

Jernbane og sporvogn har omlag samme høyde til ledningen. I byen er høyden sjelden under fem meter.

Høyde på kontaktledning kan variere ganske kraftig. Men strømavtagerene er lange og fleksble.

Lars Fr.
Henrik Schütz

Aj! Aj! Bruse

Inlägg av Henrik Schütz »

Mellan Stureplan och Sveavägen gick även linje fjorton som lades ner ett par år efter trådbussens införande, på denna del gick de alltså parallellt, syns inte spårvagnar på någon bild från "fredsutbrottet" 1945?

MVH

HS
Mats Örnberg

Spårvagn trådbuss

Inlägg av Mats Örnberg »

Har för mej att det gick trådbuss i hop med spårvagn vid gamla Skansbron ,det var väl trådbusskörning till Hammarbyhallen till 64 då 41an och Årstalinjen blev dieseldeivna, men ledningarna var väl kvar ända till 67?
Mvh Mats Ö
AGR
Inlägg: 2124
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 19:15
Ort: Högdalen
Kontakt:

Re: Spårvagn trådbuss

Inlägg av AGR »

Mats Örnberg skrev:Har för mej att det gick trådbuss i hop med spårvagn vid gamla Skansbron ,det var väl trådbusskörning till Hammarbyhallen till 64 då 41an och Årstalinjen blev dieseldeivna, men ledningarna var väl kvar ända till 67?
Mvh Mats Ö
Trådbussarna och spårvagnarna gick ej på samma bro. Spårvagnarna på klaffbron och trådbussarna på högbron.
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Användarens profilbild
Jörgen_G
Inlägg: 808
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:37
Ort: Kgl Holmen

Inlägg av Jörgen_G »

Henrik Schütz skrev:Mellan Stureplan och Sveavägen gick även linje fjorton som lades ner ett par år efter trådbussens införande, på denna del gick de alltså parallellt, syns inte spårvagnar på någon bild från "fredsutbrottet" 1945?
Även linje 2 gick tidvis parallellt med trådbussarna på Kungsgatan - och även Flemminggatan - fram till 1943 vill jag minnas.

Parallell spårvägs- och trådbusstrafik har även förekommit på många andra sträckor i Stockholm än de i tråden nämnda, till exempel Skeppsbron, Västerbron samt delar av Horns-, Folkunga- Oden- och S:t Eriksgatorna.

mvh/ Jörgen G
Användarens profilbild
Stefan B
Inlägg: 617
Blev medlem: söndag 01 september 2002 11:09
Ort: Bagarmossen

Inlägg av Stefan B »

Bruse skrev: "Trådbussarna i Kungsgatan, linj 41, ersatte spårvagnslinje 11. Så på Kungsgatan har det bara gått antingen eller."

För att reda ut förvirringen:

Linje 41 ersatte 11 1941, det är korrekt, men då trafikerades fortfarande linje 2 längs Fleminggatan-Kungsgatan-Sturegatan paralellt med trådbussarna. 1942 ersattes så norra delen av 2:an av trådbuss 32, men fortfarande gick linje 14 mellan Sveavägen och Stureplan på Kungsgatan. 1943 återifördes pga gummibristen spårvagnar under icke-rusningstid på 2:ans norra del. 1944, när Kungsbron skulle byggas om blev det åter bara trådbuss på 32:an. Och 14 flyttades från Kungsgatan i september 1947 (och blev 7:an via Birger Jarlsgatan.)

Alltså: parallell spårvagns och trådbusskörning i Flemiggatan-Kungsgatan 1941-44, och i Kungsgatan under Kungsbroarna 1941-47.

SB
Användarens profilbild
Reimersholme71
Inlägg: 2427
Blev medlem: söndag 20 juli 2003 15:06
Ort: Folkbåten S 772
Kontakt:

Inlägg av Reimersholme71 »

Jag fotograferade av bilden med digitalkameran för att visa Bruse att jag alls inte ser i syne vad gäller spårvagn och trådbuss samtidigt på Kungsgatan... och tydligen ser digitalkameran bättre än jag, för nu ser man relativt tydligt att busssens kontaktledningar hänger en bra bit utanför spårvagnens diton.


Bild


Då kommer ju nästa fråga: Hur långt från kontaktledningen kan man köra trådbussen?

Och säger inte den här bilden hur idealiskt det vore att dra "Centralenförlängningen" via Kungsgatan och Vasagatan istället för via Hamngatan? :wink:

M
Byt politik - inte klimat!
AGR
Inlägg: 2124
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 19:15
Ort: Högdalen
Kontakt:

Trådbussar

Inlägg av AGR »

Då kommer ju nästa fråga: Hur långt från kontaktledningen kan man köra trådbussen?

Svar ca. 3m.

Mellan Västerbroplan och Fridhemsplan så gick trådbussarna och spårvagnarna i samma fil. På den sträckan var trådbussens kontaktledning uppsatt högre än spårvagnens.
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Ingwar
Inlägg: 9
Blev medlem: söndag 11 april 2004 5:49
Ort: Stockholm, numera Phoenix, AZ
Kontakt:

Re: Trådbussar

Inlägg av Ingwar »

17AGR skrev:Då kommer ju nästa fråga: Hur långt från kontaktledningen kan man köra trådbussen?

Svar ca. 3m.

Mellan Västerbroplan och Fridhemsplan så gick trådbussarna och spårvagnarna i samma fil. På den sträckan var trådbussens kontaktledning uppsatt högre än spårvagnens.

Enligt SS Trafikhandbok 4 (1957) kunde avvikelse i sidled från kontaktledningen ske med 4 m på ömse sidor av kontaktledningen. Vid låg hastighet och felfri kontaktledning och strömavtagare kunde avvikelsen uppgå till 6 m. Vid växlar, korsningar och i kurvor kunde endast mindre avvikelser göras.
M v h
Ingwar
Skriv svar