Jag såg en gammal bild på Kungsgatan i Stockholm där både spårvagn, spårvagnsspår och trådbuss syns under bron vid Kungstornen på väg mot Sveavägen. Spåren syns tydligt på bilden men inte luftledningarna... Det hänger reklam för linoleum på huset i korsningen med Sveavägen.
Om spårvagnarna och bussen inte kör i samma spår går det väl bra att hänga ledningarna vid sidan om varandra så att spårvagnen inte kortsluter trådbussens båda ledningar, men på den här bilden kör bussen i spårvagnens spår. Hur hänger man då ledningarna? Någon som vet/kommer ihåg hur det var?
Apropå kontaktledning: i det här snacket om "duospårvagnar" här i Östergötland undrar jag... Hänger spårvägens och järnvägens luftledningar på samma höjd? Det borde väl inte vara så eftersom järnvägen har så mycket större fordon? Hur gör man då för att bygga en pantograf som fungerar lika bra på spårvägen som på järnvägen? Eller har man dubbla strömavtagare varav men fäller ner den ena och upp den andra när man byter spårsystem?
Reimersholme71 skrev:Om spårvagnarna och bussen inte kör i samma spår går det väl bra att hänga ledningarna vid sidan om varandra så att spårvagnen inte kortsluter trådbussens båda ledningar, men på den här bilden kör bussen i spårvagnens spår. Hur hänger man då ledningarna? Någon som vet/kommer ihåg hur det var?
Några tankar. Om man låter ena trådbussledningen vara spårvagnens luftledning. Når då bygeln till den andraledningen? Dvs. hur står sig bygelbredden i förhållande till trådbussens linavstånd? Och är elsystemet överhuvudtaget förenliga?
Kan tänka mig att man annars låter trådbussens linor löpa vid sidan om körbanemitten. Trådbusspröten kan ju röra sig ordentligt i sidled.
Reimersholme71 skrev:Om spårvagnarna och bussen inte kör i samma spår går det väl bra att hänga ledningarna vid sidan om varandra så att spårvagnen inte kortsluter trådbussens båda ledningar, men på den här bilden kör bussen i spårvagnens spår. Hur hänger man då ledningarna? Någon som vet/kommer ihåg hur det var?
Några tankar. Om man låter ena trådbussledningen vara spårvagnens luftledning. Når då bygeln till den andraledningen? Dvs. hur står sig bygelbredden i förhållande till trådbussens linavstånd? Och är elsystemet överhuvudtaget förenliga?
Kan tänka mig att man annars låter trådbussens linor löpa vid sidan om körbanemitten. Trådbusspröten kan ju röra sig ordentligt i sidled.
Trikk og trolleybuss bruker felles "+" mens jordingen for trolleybussen henger høyere enn den andre ledningen.
Jernbane og sporvogn har omlag samme høyde til ledningen. I byen er høyden sjelden under fem meter.
Høyde på kontaktledning kan variere ganske kraftig. Men strømavtagerene er lange og fleksble.
Mellan Stureplan och Sveavägen gick även linje fjorton som lades ner ett par år efter trådbussens införande, på denna del gick de alltså parallellt, syns inte spårvagnar på någon bild från "fredsutbrottet" 1945?
Har för mej att det gick trådbuss i hop med spårvagn vid gamla Skansbron ,det var väl trådbusskörning till Hammarbyhallen till 64 då 41an och Årstalinjen blev dieseldeivna, men ledningarna var väl kvar ända till 67?
Mvh Mats Ö
Mats Örnberg skrev:Har för mej att det gick trådbuss i hop med spårvagn vid gamla Skansbron ,det var väl trådbusskörning till Hammarbyhallen till 64 då 41an och Årstalinjen blev dieseldeivna, men ledningarna var väl kvar ända till 67?
Mvh Mats Ö
Trådbussarna och spårvagnarna gick ej på samma bro. Spårvagnarna på klaffbron och trådbussarna på högbron.
Henrik Schütz skrev:Mellan Stureplan och Sveavägen gick även linje fjorton som lades ner ett par år efter trådbussens införande, på denna del gick de alltså parallellt, syns inte spårvagnar på någon bild från "fredsutbrottet" 1945?
Även linje 2 gick tidvis parallellt med trådbussarna på Kungsgatan - och även Flemminggatan - fram till 1943 vill jag minnas.
Parallell spårvägs- och trådbusstrafik har även förekommit på många andra sträckor i Stockholm än de i tråden nämnda, till exempel Skeppsbron, Västerbron samt delar av Horns-, Folkunga- Oden- och S:t Eriksgatorna.
Bruse skrev: "Trådbussarna i Kungsgatan, linj 41, ersatte spårvagnslinje 11. Så på Kungsgatan har det bara gått antingen eller."
För att reda ut förvirringen:
Linje 41 ersatte 11 1941, det är korrekt, men då trafikerades fortfarande linje 2 längs Fleminggatan-Kungsgatan-Sturegatan paralellt med trådbussarna. 1942 ersattes så norra delen av 2:an av trådbuss 32, men fortfarande gick linje 14 mellan Sveavägen och Stureplan på Kungsgatan. 1943 återifördes pga gummibristen spårvagnar under icke-rusningstid på 2:ans norra del. 1944, när Kungsbron skulle byggas om blev det åter bara trådbuss på 32:an. Och 14 flyttades från Kungsgatan i september 1947 (och blev 7:an via Birger Jarlsgatan.)
Alltså: parallell spårvagns och trådbusskörning i Flemiggatan-Kungsgatan 1941-44, och i Kungsgatan under Kungsbroarna 1941-47.
Jag fotograferade av bilden med digitalkameran för att visa Bruse att jag alls inte ser i syne vad gäller spårvagn och trådbuss samtidigt på Kungsgatan... och tydligen ser digitalkameran bättre än jag, för nu ser man relativt tydligt att busssens kontaktledningar hänger en bra bit utanför spårvagnens diton.
Då kommer ju nästa fråga: Hur långt från kontaktledningen kan man köra trådbussen?
Och säger inte den här bilden hur idealiskt det vore att dra "Centralenförlängningen" via Kungsgatan och Vasagatan istället för via Hamngatan?
Då kommer ju nästa fråga: Hur långt från kontaktledningen kan man köra trådbussen?
Svar ca. 3m.
Mellan Västerbroplan och Fridhemsplan så gick trådbussarna och spårvagnarna i samma fil. På den sträckan var trådbussens kontaktledning uppsatt högre än spårvagnens.
17AGR skrev:Då kommer ju nästa fråga: Hur långt från kontaktledningen kan man köra trådbussen?
Svar ca. 3m.
Mellan Västerbroplan och Fridhemsplan så gick trådbussarna och spårvagnarna i samma fil. På den sträckan var trådbussens kontaktledning uppsatt högre än spårvagnens.
Enligt SS Trafikhandbok 4 (1957) kunde avvikelse i sidled från kontaktledningen ske med 4 m på ömse sidor av kontaktledningen. Vid låg hastighet och felfri kontaktledning och strömavtagare kunde avvikelsen uppgå till 6 m. Vid växlar, korsningar och i kurvor kunde endast mindre avvikelser göras.