Sida 1 av 1
Åbo 141
Postat: söndag 01 september 2002 17:24
av AGR
Här är släpet som jag skrev om i ilägg Åbo Släpet 141 användes endast en korttid beroende på att det var för tungt och kunde tydligen inte vända i triangelvändningen på 2an

Fina Åbobilder av Anders finns också på SRS hemsida
Postat: fredag 06 september 2002 16:45
av Mikko Laaksonen
Kan inte låta bli att tillägga att fina färgbilder som Anders har tagit av Åbospårvagnar finns också på SRS hemsida (se länken nedan).
Tack så mycket, Anders!
http://www.nettilinja.fi/~ahellman/kuva ... ehnstr.htm
Fina Åbobilder av Anders finns också på SRS hemsida
Postat: fredag 06 september 2002 23:22
av BaardB
Meget fine og bra bilder! Fant de ikke via linker på hovedsiden, men det er kanskje min feil...
Har hørt at det ikke er flere vogner igjen fra Åbo, men tror jeg har et bilde av en vogn som sto i en privat hage. Noen som vet noe mer?
Bevarade Åbospårvagnar
Postat: måndag 09 september 2002 12:37
av Mikko Laaksonen
Det finns 11 gamla Åbospårvagnar (en del utan truck) bevarad idag. Detaljer och bilder på flesta vagnar finns under länken.
Vissa vagnar, t.ex. spökvagn 52 och boggisläp 141 har funnits också kvar fram till början 1980-talet men dom har försvunnit senare.
http://www.nettilinja.fi/~ahellman/rati ... tkutyo.htm
Postat: måndag 09 september 2002 22:00
av BaardB
Det bilde jeg tenkte på er tatt av Tore Krum ca 1980 og kommer her, og viser vel den omtale "spøkvagnen":
Hva kommer navnet av, og finnes det ingen av de nyeste vognene til Åbo igjen?
/Baard
Spökvagn 52 .. en trist historia
Postat: tisdag 10 september 2002 13:28
av Mikko Laaksonen
Det finns inga boggivagnar av serie 48 - 55 kvar. 52 som finns i bilden var den sista som fanns kvar. Vi forskade saken i 1997 med (nu avlidne) Sven Salonen från Landskapsmuseet och uppfann, att vagnen hade skrotats i början av 1980-talet på grund att några pojkar från närvarande högstadiet hade funnit den lämplig som en rökplats ...
Den hade alltså sålts till en skrotningsfirma just när landskapsmuseet i början av 1980-talet sparade flera av dom stackars vagnar som ni kan se under länken överst. Och den blev skrotad rätt snabbt, vi fick bekräftelser av detta.
Vagnen var nämligen just den som jag såg som 5-åring och frågade pappa och farfar: Har det funnits spårvagnar i Åbo? Varför tog dom bort dom? Så en sorts "personlig favorit". Men vagn 52 fanns tyvärr inte längre.
Namnet spökvagn (på finska "aavevaunu") kom från att vagnar 48-55, byggda 1956, gick rätt så tyst med sina boggier och gummifjäderhjul. Tidigare vagnar hade alla varit truckvagnar med två axlar och stålhjul. Korgformen är av Schweiziska standardvagnar, tekniken densamma som i Helsingforsvagnar RM1 (boggivagnar från 1956)
Det kan också påpekas att på min första Stockholmsresa 1981 var jag mycket ledsen att pappa sa det fanns inga spårvagnar i Stockholm heller. Man kan nog tänka hur glad jag var när jag såg en "snusbrun" A24 vid Ropsten på morgonen! Men det var ju inga i innerstan ...
Postat: tisdag 10 september 2002 21:10
av Johan Eriksson
x
Åbo 141
Postat: tisdag 10 september 2002 21:22
av AGR
På finska spårvägssälskapets hemsidor fins linjeritningar över de finska spårvägsstäderna.
http://www.nettilinja.fi/~ahellman/
Spårvägslinjer i Åbo
Postat: onsdag 11 september 2002 14:25
av Mikko Laaksonen
Spårvägslinjer 1890-92, 1908-72 (tyvärr, bara på finska, men tydliga kartor med datum)
http://www.nettilinja.fi/~ahellman/rati ... linjat.htm
Studerade (snabb)spårvägslinjer ca 2010(?), finns som klickbar bild när sidan scrollas ner:
http://www.turku.fi/ympakaavi/toimistot ... ieselvitys
Röda linjer är alternativ 1, blåa alternativ 2 eller 3.
Postat: onsdag 11 september 2002 19:56
av Johan Eriksson
x
Linjer i Åbo
Postat: torsdag 12 september 2002 13:47
av Gäst
Ringlinje 3 lades ner först i andra riktningen (medsols 21.4.1971) sen i andra riktningen (motsols 1.10.1972).
Det finns många förlängningsplaner, de mest aktuella var:
1. Förlängning från Nummisbacken till Kurala (ca. 600 m)
2. En ny linje längs Satakuntavägen till Reso (Raisio, ca. 8 km)
3. En ny linje längs Nylandsvägen till Begravningsplatsvägen
(ca. 2 km)
Planer 2 och 3 omfattar kanske 50% av linjen Nådendal-Reso-Åbo-
StKarins enligt Alternativ 1 i snabbspårvägsplanen ... alltså fram till Reso centrum och fram till Begravningsplatsvägen (punkten där linjen skulle vika söder från Nylandsvägen). Linjesträckning är exakt densamma!
Vi ska se hur det går i Åbo ... vi har hopp i alla fall!
mvh Mikko