Åbo 141

Övriga lokaltrafikbilder som exempelvis båtar här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga lokaltrafikbilder som exmpelvis båtar här!
Allmänna forumregler
AGR
Inlägg: 2124
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 19:15
Ort: Högdalen
Kontakt:

Åbo 141

Inlägg av AGR »

Här är släpet som jag skrev om i ilägg Åbo Släpet 141 användes endast en korttid beroende på att det var för tungt och kunde tydligen inte vända i triangelvändningen på 2an
Bild
Senast redigerad av AGR den lördag 14 september 2002 2:43, redigerad totalt 1 gånger.
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Mikko Laaksonen
Inlägg: 264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 17:36
Ort: Åbo, Finland

Fina Åbobilder av Anders finns också på SRS hemsida

Inlägg av Mikko Laaksonen »

Kan inte låta bli att tillägga att fina färgbilder som Anders har tagit av Åbospårvagnar finns också på SRS hemsida (se länken nedan).
Tack så mycket, Anders! :D

http://www.nettilinja.fi/~ahellman/kuva ... ehnstr.htm
Användarens profilbild
BaardB
Inlägg: 1765
Blev medlem: fredag 06 september 2002 7:19
Ort: Oslo, utflyttet fra Trondheim!
Kontakt:

Fina Åbobilder av Anders finns också på SRS hemsida

Inlägg av BaardB »

Meget fine og bra bilder! Fant de ikke via linker på hovedsiden, men det er kanskje min feil...

Har hørt at det ikke er flere vogner igjen fra Åbo, men tror jeg har et bilde av en vogn som sto i en privat hage. Noen som vet noe mer?
Mikko Laaksonen
Inlägg: 264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 17:36
Ort: Åbo, Finland

Bevarade Åbospårvagnar

Inlägg av Mikko Laaksonen »

Det finns 11 gamla Åbospårvagnar (en del utan truck) bevarad idag. Detaljer och bilder på flesta vagnar finns under länken.
Vissa vagnar, t.ex. spökvagn 52 och boggisläp 141 har funnits också kvar fram till början 1980-talet men dom har försvunnit senare.

http://www.nettilinja.fi/~ahellman/rati ... tkutyo.htm
Användarens profilbild
BaardB
Inlägg: 1765
Blev medlem: fredag 06 september 2002 7:19
Ort: Oslo, utflyttet fra Trondheim!
Kontakt:

Inlägg av BaardB »

Det bilde jeg tenkte på er tatt av Tore Krum ca 1980 og kommer her, og viser vel den omtale "spøkvagnen":

Bild


Hva kommer navnet av, og finnes det ingen av de nyeste vognene til Åbo igjen?

/Baard
Mikko Laaksonen
Inlägg: 264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 17:36
Ort: Åbo, Finland

Spökvagn 52 .. en trist historia

Inlägg av Mikko Laaksonen »

Det finns inga boggivagnar av serie 48 - 55 kvar. 52 som finns i bilden var den sista som fanns kvar. Vi forskade saken i 1997 med (nu avlidne) Sven Salonen från Landskapsmuseet och uppfann, att vagnen hade skrotats i början av 1980-talet på grund att några pojkar från närvarande högstadiet hade funnit den lämplig som en rökplats ...

Den hade alltså sålts till en skrotningsfirma just när landskapsmuseet i början av 1980-talet sparade flera av dom stackars vagnar som ni kan se under länken överst. Och den blev skrotad rätt snabbt, vi fick bekräftelser av detta.

Vagnen var nämligen just den som jag såg som 5-åring och frågade pappa och farfar: Har det funnits spårvagnar i Åbo? Varför tog dom bort dom? Så en sorts "personlig favorit". Men vagn 52 fanns tyvärr inte längre. :cry:

Namnet spökvagn (på finska "aavevaunu") kom från att vagnar 48-55, byggda 1956, gick rätt så tyst med sina boggier och gummifjäderhjul. Tidigare vagnar hade alla varit truckvagnar med två axlar och stålhjul. Korgformen är av Schweiziska standardvagnar, tekniken densamma som i Helsingforsvagnar RM1 (boggivagnar från 1956)

Det kan också påpekas att på min första Stockholmsresa 1981 var jag mycket ledsen att pappa sa det fanns inga spårvagnar i Stockholm heller. Man kan nog tänka hur glad jag var när jag såg en "snusbrun" A24 vid Ropsten på morgonen! Men det var ju inga i innerstan ...
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den torsdag 19 maj 2011 20:08, redigerad totalt 1 gånger.
AGR
Inlägg: 2124
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 19:15
Ort: Högdalen
Kontakt:

Åbo 141

Inlägg av AGR »

På finska spårvägssälskapets hemsidor fins linjeritningar över de finska spårvägsstäderna.
http://www.nettilinja.fi/~ahellman/
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Mikko Laaksonen
Inlägg: 264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 17:36
Ort: Åbo, Finland

Spårvägslinjer i Åbo

Inlägg av Mikko Laaksonen »

Spårvägslinjer 1890-92, 1908-72 (tyvärr, bara på finska, men tydliga kartor med datum)

http://www.nettilinja.fi/~ahellman/rati ... linjat.htm

Studerade (snabb)spårvägslinjer ca 2010(?), finns som klickbar bild när sidan scrollas ner:

http://www.turku.fi/ympakaavi/toimistot ... ieselvitys

Röda linjer är alternativ 1, blåa alternativ 2 eller 3.
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den torsdag 19 maj 2011 20:09, redigerad totalt 1 gånger.
Gäst

Linjer i Åbo

Inlägg av Gäst »

Ringlinje 3 lades ner först i andra riktningen (medsols 21.4.1971) sen i andra riktningen (motsols 1.10.1972).

Det finns många förlängningsplaner, de mest aktuella var:
1. Förlängning från Nummisbacken till Kurala (ca. 600 m)
2. En ny linje längs Satakuntavägen till Reso (Raisio, ca. 8 km)
3. En ny linje längs Nylandsvägen till Begravningsplatsvägen
(ca. 2 km)

Planer 2 och 3 omfattar kanske 50% av linjen Nådendal-Reso-Åbo-
StKarins enligt Alternativ 1 i snabbspårvägsplanen ... alltså fram till Reso centrum och fram till Begravningsplatsvägen (punkten där linjen skulle vika söder från Nylandsvägen). Linjesträckning är exakt densamma!

Vi ska se hur det går i Åbo ... vi har hopp i alla fall!
mvh Mikko
Skriv svar