Sida 1 av 1

M32

Postat: torsdag 24 oktober 2002 0:28
av Mr. Burns
Det har talats om 40 nya vagnar till Göteborg (är 40 ett spikat antal?) Så många vagnar skulle räcka till att ersätta alla M28 samt ett dussin M29.

Vad händer sen? Finns option på fler M32 att utlösa när allt har kramats ur gammelvagnarna eller ska det dröja så lång tid att en ny vagntyp hinner bli aktuell?


/Michael

Postat: torsdag 24 oktober 2002 10:52
av 2763
Det vore olyckligt om vi tvingades ha kvar pedalvagnarna så lägne som Arnold stipulerar. Dock lär det trots 40 st M32 dröja innan vi har ersatt dem alla.

Just nu skenar underhållskostnaderna för pedaler (Dvs M24, M25, M28 och M29) i höjden på grund av att de börjar bli gamla och slitna.

Dock hoppas jag innerligt att vi kan få fira pedalvagnens 50-årsdag 2008!
(Även om M24 var något tidigare, typ 1953 tror jag att det blev)
Men en serie om 2+3 vagnar är inte mycket så firandet bör bli samma dag som 501 levererades!

/Tony

Re: M32

Postat: torsdag 24 oktober 2002 11:56
av Johan
Men se för guds skull till att skrota M29 först. :evil: M28 får gärna stanna i 40 år till... :o
M29 med sin sega acceleration, pysande och skramlande kompressorer är en skam för stan. Och den gula färgen invändigt är lika uppiggande som att stiga in i väntrummet på en vårdcentral anno 1977.
M31 är inte långt mycket bättre. Nu i lövhalkan blir det ännu mer krypkörning, skakningar, hjulplattor och andra öronbedövande oljud.

Re: M32

Postat: torsdag 24 oktober 2002 12:01
av 2763
Johan skrev:Men se för guds skull till att skrota M29 först. :evil: M28 får gärna stanna i 40 år till... :o
M29 med sin sega acceleration, pysande och skramlande kompressorer är en skam för stan. Och den gula färgen invändigt är lika uppiggande som att stiga in i väntrummet på en vårdcentral anno 1977.
M31 är inte långt mycket bättre. Nu i lövhalkan blir det ännu mer krypkörning, skakningar, hjulplattor och andra öronbedövande oljud.
Nej För bövelen ut med 28:orna först, och det kvickt - de är så nedslitna så jag egentligen undviker att åka med dem - 29:orna är åtminstone någorlunda fräscha fortfarande. Länge leve hägglundsvagnar (även 25:orna som faktiskt rullar fram till på nästa torsdag) M24, M25 och M29
bort med ASJ M28

Postat: torsdag 24 oktober 2002 12:19
av Börje Ståhlman
Ursäkta en okunnig, men vad är en M24?
Jag har aldrig sett eller hört talas om den vagntypen förut. Någon som har en bild på den?

/BS :?

Postat: torsdag 24 oktober 2002 12:25
av 2763
Börje Ståhlman skrev:Ursäkta en okunnig, men vad är en M24?
Jag har aldrig sett eller hört talas om den vagntypen förut. Någon som har en bild på den?

/BS :?
Det är inte så konstigt.

vagntypen existerade under perioden 1953-1958 och hann knappt få littera M24 innan de försvann. (Litterasystemet kom 1958) de kan också vara kända som M13 (IM-litt) eller Mb05 (Gs Litt 1947/1952)

M24 är leveransstatus på 59 och 60 som sedermera byggdes om till M23.
M24 har pedalkontroller istället för rattkontroller.

Även den efter första ombyggnaden av 61-63 gjorde dessa vagnar sig som M24, även dessa är sedermera ombyggda till M23.

M24 var en försöksvagnserie på två vagnar inför M25. Att 61-63 tillkom var ju en konsekvens av tråkiga begivenheter för GSS. Att dessa först byggdes om till M24 berodde på att de redan var pedalmanövrerade.

/Tony

Postat: torsdag 24 oktober 2002 12:28
av Börje Ståhlman
Man får tacka Tony för svaret :D :D

61-63 var väl Gävlevagnar. Om jag inte missminner mig var de väl tvåriktningsvagnar??

/Börje S

Postat: torsdag 24 oktober 2002 12:32
av 2763
Börje Ståhlman skrev:Man får tacka Tony för svaret :D :D

61-63 var väl Gävlevagnar. Om jag inte missminner mig var de väl tvåriktningsvagnar??

/Börje S
GSS 22-24 var tvåriktningsvagnar. De byggdes om till enriktnings pedalvagnar först för att under en ganska kort tid ingå i pedalvagnsförsöken i Göteborg. Därefter byggdes de om till M23c, där just c:et indikerar att det egentligen är M23b vagnar fast med en vagnskorg som är c:a en meter längre än övriga M23. (M23a är no 1-35, 36-60 ingår i M23b, skillnader på bl.a. boggier)

Men det är rätt att det är gävlevagnar. Samtliga finns för övrigt kvar!

/Tony

Re: M32

Postat: torsdag 24 oktober 2002 13:19
av Johan
Länge leve hägglundsvagnar (även 25:orna som faktiskt rullar fram till på nästa torsdag)

Var ser du 25:or idag?????????? :shock: Med anledning av nedanstående notis sitter jag som på nålar och hoppas på att yttersta vagnreserven rycker ut! Som den anti-M31 jag är så är det dubbel glädje. :wink:

http://www2.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=106190[/url]

Re: M32

Postat: torsdag 24 oktober 2002 13:24
av 2763
Johan skrev: Var ser du 25:or idag??????????
I Norra distriktet, d.v.s. Oslo!

/Tony

Re: M32

Postat: torsdag 24 oktober 2002 15:17
av JAgr
Johan skrev:Var ser du 25:or idag??????????
Det går även ett par M25 som utbildningsvagnar. Ex. 518 den "rullande skolsalen".

Postat: torsdag 24 oktober 2002 17:38
av Andy
Hei!
Kommer til å savne M25 i Oslo jeg, likte ikke vognene før jeg begynte å jobbe i Oslo Sporveier, mne etter det var det morro å holde på med dem!

Eneste jeg likte dårlig var når jeg skulle holde på med en vogn med defekt omformer, jeg fikk aldri til å flytte den uten å koble med en annen vogn, hvordan flytter man en M25 med defekt omformer uten å koble med en annen vogn?

Andreas

Postat: torsdag 24 oktober 2002 18:32
av 2763
Andy skrev: hvordan flytter man en M25 med defekt omformer uten å koble med en annen vogn?

Andreas
Lyfter mekbromsen
Går ner i graven
Stoppar ett växelspett under ett hjul eller i en kardan och
Baxar.

Vagnen går väl att köra för egen maskin så länge det finns batterier - men utan laddning räcker det inte särskilt långt...

/Tony

Postat: torsdag 24 oktober 2002 19:02
av Björn J.
Jag bryr mig inte om att rösta.
Tycker inte att det finns något passande alternativ i omröstningen.


Kanske man kunde förse M31:ans mellandel med gummihjul, sytem Michellin typ Parismetron... och på det viset få tystare gång och bättre bromsegenskaper.


Bj.

Postat: torsdag 24 oktober 2002 23:00
av JAgr
Björn!
Har du försökt att med bil bromsa på räls? Troligen inte om jag skall tyda ditt sista påstående rätt.

Postat: fredag 25 oktober 2002 18:33
av Björn J.
Jan:
Parismetrons gummihjul är alltså inte till för att öka friktionen mellan räls och hjul då? Bara för komforten och bullerminskningen?
Ok, det var kanske en dum liknelse.
Det närmaste jag kan komma är väl utför backen på Per Dubbsgatan där jag ibland kör min japanska vehikel... och det har ju gått bra att bromsa där... men ok, jag förstår vad du menar.

På söndag tar vi itu med andra element!

Bj.

Postat: lördag 26 oktober 2002 13:42
av tomsa
JAgr skrev:Björn!
Har du försökt att med bil bromsa på räls? Troligen inte om jag skall tyda ditt sista påstående rätt.
Du har helt rätt... Huga... Kör ett antal ggr i veckan förbi Sahlgrenska och det är inte alls kul att köra mellan Sahlgrenskas hpl och ner mot Dag Hammarsköldsleden, iallafall inte vid den här årstiden... Bör väl tillägga att jag har en bil som har nästan identisk hjulvidd som spårvagnens spårvidd... och med det utrymmet som finns på den nämnda sträckan, och eftersom jag skall ligga i vänster körfält, där spåren går, för att komma rätt, känner jag mig nästan som spårvagnsförare igen...

Postat: lördag 26 oktober 2002 14:19
av JAgr
Björn Johansson (BJ) skrev:Parismetrons gummihjul är alltså inte till för att öka friktionen mellan räls och hjul då? Bara för komforten och bullerminskningen?
Precis, man ville försöka att få en tystare och mjukare gång. En sidoeffekt man inte räknat med var att friktionsvärmen från gummihjulen höjde temperaturen i tunnelbanan med ett par grader. Ett gummihjul har högre rullningsfriktion än ett stålhjul. Deformationen hos ett gummihjul är avsevärt större än hos ett stålhjul, detta är förklaringen till varför man relativt lätt kan rulla ett järnhjulat fordon till skillnad från ett gummihjulat dito.
På söndag tar vi itu med andra element!
Just det! Nu skall vi pyssla om de dåliga element vi har i vår närhet!
/JAgr

Postat: lördag 26 oktober 2002 14:20
av JAgr
Björn Johansson (BJ) skrev:Parismetrons gummihjul är alltså inte till för att öka friktionen mellan räls och hjul då? Bara för komforten och bullerminskningen?
Precis, man ville försöka att få en tystare och mjukare gång. En sidoeffekt man inte räknat med var att friktionsvärmen från gummihjulen höjde temperaturen i tunnelbanan med ett par grader. Ett gummihjul har högre rullningsfriktion än ett stålhjul. Deformationen hos ett gummihjul är avsevärt större än hos ett stålhjul, detta är förklaringen till varför man relativt lätt kan rulla ett järnhjulat fordon till skillnad från ett gummihjulat dito.
På söndag tar vi itu med andra element!
Just det! Nu skall vi pyssla om de dåliga element vi har i vår närhet!
/JAgr

Vet inte varför detta kom dubbelt. Vill ansvarig radera detta inlägg tack.
/JAgr

Postat: lördag 26 oktober 2002 15:03
av Björn J.
tomsa skrev:Du har helt rätt... Huga... Kör ett antal ggr i veckan förbi Sahlgrenska och det är inte alls kul att köra mellan Sahlgrenskas hpl och ner mot Dag Hammarsköldsleden, iallafall inte vid den här årstiden... Bör väl tillägga att jag har en bil som har nästan identisk hjulvidd som spårvagnens spårvidd... och med det utrymmet som finns på den nämnda sträckan, och eftersom jag skall ligga i vänster körfält, där spåren går, för att komma rätt, känner jag mig nästan som spårvagnsförare igen...
1435mm och däromkring tycks vara en vanlig spårvidd även på personbilar.
Nu ligger det ju en bit av denna sträcka sådana där dubbla spår till en långväxel, så det kan ju bli extra glatt där, således något att sörja för.

Pratade med min järnvägsintresserade granne för en stund sedan, som i går i skymmningen observerat en pedalvagnselva på väg uppför backen i Redbergsvägen... det hade varit ett smärre fyrverkeri mellan hjul och räls då vagen mer eller mindre gick på flänsarna där, eftersom det låg en massa sand i spåret, vågar man gissa att det hade varit en M31 där innan som sandat rikligt?

Bj.