Senaste nytt om broskandalen (Lidingö)
Postat: måndag 28 juni 2004 0:44
Lidingöbanan är i fara!
Risken är stor att Gamla Lidingöbron stängs inom
några veckor!
År 1986 totalrenoverades bron för i dagens penningvärde 109 Mkr. Lidingö kommun
tog då enlig avtal med SL och Landstinget över ansvaret för bron. Stadens ansvar är
inte reglerat i tiden, utan gäller under hela den tid SL bedriver tågtrafik på bron.
Mellan 1986 och 2002 har den magnifika stålkonstruktionen inte fått det underhåll den
behöver. P.g.a. denna vanvård har bron fått rostskador som normalt inte ska uppstå. Så
har t.ex. rull- och glidlager rostat fast, något som absolut inte får hända med en bro!
Vissa skador är redan åtgärdade, de kvarvarande går att reparera, bara viljan finns.
Under samma period har SL rustat upp och förlängt Lidingöbanan för totalt drygt 300
Mkr. Medan Lidingö kommun har låtit tågbron förfalla, har SL på varje punkt uppfyllt
avtalet mellan staden och landstinget. Lidingöbanan är idag en av Europas modernaste
spårvägslinjer. I en nära framtid planerar SL att ersätta de 60 år gamla spårvagnarna
med de eleganta, rymliga och handikappanpassade ledspårvagnar som idag trafikerar
den s.k. Tvärbanan mellan Alvik – Globen - Sickla strand.
Lidingö kommun vägrar dock f.n. att ta sitt ansvar för det eftersatta underhållet av
tågbron! Kommunalrådet Paul Lindqvist kräver t.o.m. att landstinget skall betala för de
skador som uppkommit genom att Lidingö gatukontor vanvårdat Gamla Lidingöbron!!!
Han försöker nu att bryta avtalet med SL och Landstinget. Han förnekar t.o.m. dess
existens! Kommunen riskerar att drabbas av stora skadestånd! Vanvården av Gamla
Lidingöbron kan leda till en våldsam kapitalförstöring och en katastrofal nedrustning
av kollektivtrafiken på södra Lidingö.
Enligt en mycket ofullständig utredning som staden beställt bör tågbron stängas för
trafik innan kommande vinter, eventuellt redan i början av hösten! Tågtrafiken över
bron kommer om bron stängs att ersättas med busstrafik mellan Ropsten och Baggeby.
Kostnaden för denna busstrafik kan uppgå till 2 á 3 Mkr per månad under lång tid
framöver! Denna kostnad måste betalas av Lidingö stad – dvs. av skattebetalarna på
Lidingö - eftersom staden är ansvarig för brons skick! Om tågtrafiken stängs för alltid
kommer SL att kräva ersättning för gjorda investeringar. Det handlar om belopp på
flera hundra miljoner kronor. Hur tänker vårt kommunalråd egentligen?
Tillsammans måste vi lidingöbor stoppa
BROSKANDALEN!
Arbetsgruppen Rädda Lidingöbanan
Följ debatten och läs mer på vår hemsida: http://www.lidingobanan.info
e-mail: info@lidingobanan.info
Risken är stor att Gamla Lidingöbron stängs inom
några veckor!
År 1986 totalrenoverades bron för i dagens penningvärde 109 Mkr. Lidingö kommun
tog då enlig avtal med SL och Landstinget över ansvaret för bron. Stadens ansvar är
inte reglerat i tiden, utan gäller under hela den tid SL bedriver tågtrafik på bron.
Mellan 1986 och 2002 har den magnifika stålkonstruktionen inte fått det underhåll den
behöver. P.g.a. denna vanvård har bron fått rostskador som normalt inte ska uppstå. Så
har t.ex. rull- och glidlager rostat fast, något som absolut inte får hända med en bro!
Vissa skador är redan åtgärdade, de kvarvarande går att reparera, bara viljan finns.
Under samma period har SL rustat upp och förlängt Lidingöbanan för totalt drygt 300
Mkr. Medan Lidingö kommun har låtit tågbron förfalla, har SL på varje punkt uppfyllt
avtalet mellan staden och landstinget. Lidingöbanan är idag en av Europas modernaste
spårvägslinjer. I en nära framtid planerar SL att ersätta de 60 år gamla spårvagnarna
med de eleganta, rymliga och handikappanpassade ledspårvagnar som idag trafikerar
den s.k. Tvärbanan mellan Alvik – Globen - Sickla strand.
Lidingö kommun vägrar dock f.n. att ta sitt ansvar för det eftersatta underhållet av
tågbron! Kommunalrådet Paul Lindqvist kräver t.o.m. att landstinget skall betala för de
skador som uppkommit genom att Lidingö gatukontor vanvårdat Gamla Lidingöbron!!!
Han försöker nu att bryta avtalet med SL och Landstinget. Han förnekar t.o.m. dess
existens! Kommunen riskerar att drabbas av stora skadestånd! Vanvården av Gamla
Lidingöbron kan leda till en våldsam kapitalförstöring och en katastrofal nedrustning
av kollektivtrafiken på södra Lidingö.
Enligt en mycket ofullständig utredning som staden beställt bör tågbron stängas för
trafik innan kommande vinter, eventuellt redan i början av hösten! Tågtrafiken över
bron kommer om bron stängs att ersättas med busstrafik mellan Ropsten och Baggeby.
Kostnaden för denna busstrafik kan uppgå till 2 á 3 Mkr per månad under lång tid
framöver! Denna kostnad måste betalas av Lidingö stad – dvs. av skattebetalarna på
Lidingö - eftersom staden är ansvarig för brons skick! Om tågtrafiken stängs för alltid
kommer SL att kräva ersättning för gjorda investeringar. Det handlar om belopp på
flera hundra miljoner kronor. Hur tänker vårt kommunalråd egentligen?
Tillsammans måste vi lidingöbor stoppa
BROSKANDALEN!
Arbetsgruppen Rädda Lidingöbanan
Följ debatten och läs mer på vår hemsida: http://www.lidingobanan.info
e-mail: info@lidingobanan.info